חשבתם סולידי? זו הסכנה הגדולה ביותר בשוק ההון
במהלך החודש האחרון, מדד ת"א 100 נסוג בכ-4% מהשיא שרשם ב-13 לאפריל השנה. כל מי שסבור כי מדובר בשינוי מגמה, צפוי להתבדות. ביום שישי האחרון, רשמו השווקים באירופה וארה"ב ראלי קטן נוסף, ונראה שגם הם חוזרים למגמת עלייה עם תמיכה של נתוני התעסוקה בארה"ב והנצחון הסוחף של קמרון והמפלגה השמרנית בבריטניה.
הנתונים מחו"ל יסייעו כמובן גם לבורסה של ת"א לחזור למגמה העולה, אך בהסתכלות לטווח הבינוני - ארוך, ישנן מספר סיבות שצפויות להמשיך ולתמוך במגמה, ולהלן העיקריות שבהן:
ריבית אפסית. הריבית הנמוכה לא צפויה להשתנות בזמן הקרוב. מקביליה בעולם נשארות נמוכות, האינפלציה בישראל לא צפויה להרים ראש וביחד עם רצונה של הנגידה להבטיח שער דולר גבוה שיתמוך ביצוא, אנו צפויים להישאר בסביבת ריבית אפסית עוד תקופה ארוכה.
שוק האג"ח. שוק האג"ח בישראל מסוכן. התשואה באג"ח הממשלתית אפסית והירידות החדות שליוו את האפיק בחודש האחרון, לאחר ראלי מתמשך שקדם להן, צפויות להימשך. גם באפיק הקונצרני, צפוי תיקון אלים שיחזיר את התשואות לרמה שפויה יותר שמגלמת את הסיכון הטמון באפיק והשוק התעלם ממנו לחלוטין רק בשל המרדף אחר תשואה.
- "יש לי מיליון שקל בפיקדון. כדאי לקנות בכסף דירה להשקעה?"
- תשואה של 5.4% בהשקעה סולידית ומגוונת - הכירו את מדד תל בונד שקלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדל"ן 1. שר האוצר המיועד, משה כחלון, צפוי להילחם בעליית מחירי הנדל"ן. ככל שיצליח ואף אם לא, מספיק שהשוק יתייחס לשינויי המיסוי הצפויים בתחום (העלאת מס הרכישה או שינויים במס שבח שיחייבו תשלום בגובה 1% מערך הדירה בכל שנה, למחזיקים ב-3 דירות או יותר) כאיום ממשי על התשואה הצפויה בנדל"ן להשקעה, הרי שכסף שצפוי לצאת מאפיק ההשקעה האמור, ימצא דרכו אל שוק המניות בהסתברות גבוהה, מאחר שכאמור לעיל לא קיימת אלטרנטיבה אחרת ראויה.
נדל"ן 2. כיום, ישנה הטייה בוטה לטובת משקיעי נדל"ן בכל הנוגע למס רווחי הון, עם תשלום של 10% בלבד על הכנסות משכר דירה. ככל שהממשלה החדשה תבחר להשוות את המס האמור למס רווחי הון בשעור של 25%, כסף נוסף יעשה דרכו אל שווקי ההון בחזרה. למרות כל הסיבות שמניתי מעלה, מכפיל הרווח המצרפי של מדד ת"א 100 עומד כיום על 28 - זהו מכפיל רווח גבוה וככל שרווחי החברות יאטו יתר על המידה עקב מיתון עולמי כזה או אחר ככל שיגיע, אנו עשויים לראות גם מימושים באפיק זה.
לסיכום, נוכח היעדר אלטרנטיבה ראויה לכסף בעתיד הנראה לעין, ככל שלקורא שורות אלו טרם מלאו 65 אביבים (לאנשים בגיל פנסיה לרוב יש צרכים שונים), הייתי שוקל לחיוב להגדיל חשיפה לאפיק המנייתי בעת הנוכחית על חשבון אפיקי השקעה אחרים, הנחשבים לרוב סולידיים יותר, כדוגמאת אג"ח של ממשלת ישראל, אך בימים אלו דווקא בהם הסיכון עולה על התשואה בכל קנה מידה. ***האמור איננו מהווה המלצה ו/או תחליף לייעוץ השקעות מותאם אישית לכל אדם. הכותב עשוי להחזיק ני"ע המוזכרים בכתבה.
- 6.סוחר נוסטרו 12/05/2015 01:36הגב לתגובה זואם היה מדובר בסוחר אמיתי עם אומץ לעמוד מאחורי דבריו הוא לא היה מנהל השקעות אלא סוחר נוסטרו, גבר אמיתי, שלוקח פוזיציה ובאמת מסתכן על שהצהיר. כל זאת לא בא להגיד שהבחור טועה הוא צודק לחלוטין. בכל מה שכתב, ואפילו הביא חידוש קטן להמונים שטרם הפנימו מה ההצהרות האחרונות בשוק הנדל"ן על ידי הפוליטיקאים אומרת לגבי שוק המניות.
- 5.אלי 11/05/2015 20:19הגב לתגובה זוהידעת : אפשרי ליהנות מהידע והניסיון של מורן במסגרת תיק מנוהל דרך מיטב דש
- 4.פוחצ'בסקי אלכס 11/05/2015 12:19הגב לתגובה זוהריבית האפסית יצרה את הבועות המנופחות בשוק המניות, איגרות החוב והנדל"ן. ברור לכול שהבועות האלו תתנפצנה ותגרור את המשקיעים בהן לאסון כלכלי. אז נכון שהבועות עוד יכולות להמשיך ולהתנפח אלא שהראשונים לברוח משוק ההון הם הכרישים הגדולים וכל היתר יוכלו אותה ביג טיים.
- 3.איש 10/05/2015 13:55הגב לתגובה זואם הכל יקר אפשר פשוט לא לקנות כלום
- 2.אבנר 10/05/2015 12:15הגב לתגובה זומניות יקרות, אגח יקרות, נדלן יקר- הפיתרון של האדון : קנו מניות, המכשיר הספקולטיבי ביותר. למה לא לשבת במזומן ולא להפסיד (אולי חצי אחוז הפסד)? למה לפמפם לציבור לקנות מניות כשלרוב המקצוענים ברור שמתעתד לרדת 30 % ?
- 1.עמית 10/05/2015 12:13הגב לתגובה זוגם אם יהיה מימוש במניות, לכסף אין אלטרנטיבה
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
