חשבתם סולידי? זו הסכנה הגדולה ביותר בשוק ההון
במהלך החודש האחרון, מדד ת"א 100 נסוג בכ-4% מהשיא שרשם ב-13 לאפריל השנה. כל מי שסבור כי מדובר בשינוי מגמה, צפוי להתבדות. ביום שישי האחרון, רשמו השווקים באירופה וארה"ב ראלי קטן נוסף, ונראה שגם הם חוזרים למגמת עלייה עם תמיכה של נתוני התעסוקה בארה"ב והנצחון הסוחף של קמרון והמפלגה השמרנית בבריטניה.
הנתונים מחו"ל יסייעו כמובן גם לבורסה של ת"א לחזור למגמה העולה, אך בהסתכלות לטווח הבינוני - ארוך, ישנן מספר סיבות שצפויות להמשיך ולתמוך במגמה, ולהלן העיקריות שבהן:
ריבית אפסית. הריבית הנמוכה לא צפויה להשתנות בזמן הקרוב. מקביליה בעולם נשארות נמוכות, האינפלציה בישראל לא צפויה להרים ראש וביחד עם רצונה של הנגידה להבטיח שער דולר גבוה שיתמוך ביצוא, אנו צפויים להישאר בסביבת ריבית אפסית עוד תקופה ארוכה.
שוק האג"ח. שוק האג"ח בישראל מסוכן. התשואה באג"ח הממשלתית אפסית והירידות החדות שליוו את האפיק בחודש האחרון, לאחר ראלי מתמשך שקדם להן, צפויות להימשך. גם באפיק הקונצרני, צפוי תיקון אלים שיחזיר את התשואות לרמה שפויה יותר שמגלמת את הסיכון הטמון באפיק והשוק התעלם ממנו לחלוטין רק בשל המרדף אחר תשואה.
- "יש לי מיליון שקל בפיקדון. כדאי לקנות בכסף דירה להשקעה?"
- תשואה של 5.4% בהשקעה סולידית ומגוונת - הכירו את מדד תל בונד שקלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדל"ן 1. שר האוצר המיועד, משה כחלון, צפוי להילחם בעליית מחירי הנדל"ן. ככל שיצליח ואף אם לא, מספיק שהשוק יתייחס לשינויי המיסוי הצפויים בתחום (העלאת מס הרכישה או שינויים במס שבח שיחייבו תשלום בגובה 1% מערך הדירה בכל שנה, למחזיקים ב-3 דירות או יותר) כאיום ממשי על התשואה הצפויה בנדל"ן להשקעה, הרי שכסף שצפוי לצאת מאפיק ההשקעה האמור, ימצא דרכו אל שוק המניות בהסתברות גבוהה, מאחר שכאמור לעיל לא קיימת אלטרנטיבה אחרת ראויה.
נדל"ן 2. כיום, ישנה הטייה בוטה לטובת משקיעי נדל"ן בכל הנוגע למס רווחי הון, עם תשלום של 10% בלבד על הכנסות משכר דירה. ככל שהממשלה החדשה תבחר להשוות את המס האמור למס רווחי הון בשעור של 25%, כסף נוסף יעשה דרכו אל שווקי ההון בחזרה. למרות כל הסיבות שמניתי מעלה, מכפיל הרווח המצרפי של מדד ת"א 100 עומד כיום על 28 - זהו מכפיל רווח גבוה וככל שרווחי החברות יאטו יתר על המידה עקב מיתון עולמי כזה או אחר ככל שיגיע, אנו עשויים לראות גם מימושים באפיק זה.
לסיכום, נוכח היעדר אלטרנטיבה ראויה לכסף בעתיד הנראה לעין, ככל שלקורא שורות אלו טרם מלאו 65 אביבים (לאנשים בגיל פנסיה לרוב יש צרכים שונים), הייתי שוקל לחיוב להגדיל חשיפה לאפיק המנייתי בעת הנוכחית על חשבון אפיקי השקעה אחרים, הנחשבים לרוב סולידיים יותר, כדוגמאת אג"ח של ממשלת ישראל, אך בימים אלו דווקא בהם הסיכון עולה על התשואה בכל קנה מידה. ***האמור איננו מהווה המלצה ו/או תחליף לייעוץ השקעות מותאם אישית לכל אדם. הכותב עשוי להחזיק ני"ע המוזכרים בכתבה.
- 6.סוחר נוסטרו 12/05/2015 01:36הגב לתגובה זואם היה מדובר בסוחר אמיתי עם אומץ לעמוד מאחורי דבריו הוא לא היה מנהל השקעות אלא סוחר נוסטרו, גבר אמיתי, שלוקח פוזיציה ובאמת מסתכן על שהצהיר. כל זאת לא בא להגיד שהבחור טועה הוא צודק לחלוטין. בכל מה שכתב, ואפילו הביא חידוש קטן להמונים שטרם הפנימו מה ההצהרות האחרונות בשוק הנדל"ן על ידי הפוליטיקאים אומרת לגבי שוק המניות.
- 5.אלי 11/05/2015 20:19הגב לתגובה זוהידעת : אפשרי ליהנות מהידע והניסיון של מורן במסגרת תיק מנוהל דרך מיטב דש
- 4.פוחצ'בסקי אלכס 11/05/2015 12:19הגב לתגובה זוהריבית האפסית יצרה את הבועות המנופחות בשוק המניות, איגרות החוב והנדל"ן. ברור לכול שהבועות האלו תתנפצנה ותגרור את המשקיעים בהן לאסון כלכלי. אז נכון שהבועות עוד יכולות להמשיך ולהתנפח אלא שהראשונים לברוח משוק ההון הם הכרישים הגדולים וכל היתר יוכלו אותה ביג טיים.
- 3.איש 10/05/2015 13:55הגב לתגובה זואם הכל יקר אפשר פשוט לא לקנות כלום
- 2.אבנר 10/05/2015 12:15הגב לתגובה זומניות יקרות, אגח יקרות, נדלן יקר- הפיתרון של האדון : קנו מניות, המכשיר הספקולטיבי ביותר. למה לא לשבת במזומן ולא להפסיד (אולי חצי אחוז הפסד)? למה לפמפם לציבור לקנות מניות כשלרוב המקצוענים ברור שמתעתד לרדת 30 % ?
- 1.עמית 10/05/2015 12:13הגב לתגובה זוגם אם יהיה מימוש במניות, לכסף אין אלטרנטיבה

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.