חשבתם סולידי? זו הסכנה הגדולה ביותר בשוק ההון
במהלך החודש האחרון, מדד ת"א 100 נסוג בכ-4% מהשיא שרשם ב-13 לאפריל השנה. כל מי שסבור כי מדובר בשינוי מגמה, צפוי להתבדות. ביום שישי האחרון, רשמו השווקים באירופה וארה"ב ראלי קטן נוסף, ונראה שגם הם חוזרים למגמת עלייה עם תמיכה של נתוני התעסוקה בארה"ב והנצחון הסוחף של קמרון והמפלגה השמרנית בבריטניה.
הנתונים מחו"ל יסייעו כמובן גם לבורסה של ת"א לחזור למגמה העולה, אך בהסתכלות לטווח הבינוני - ארוך, ישנן מספר סיבות שצפויות להמשיך ולתמוך במגמה, ולהלן העיקריות שבהן:
ריבית אפסית. הריבית הנמוכה לא צפויה להשתנות בזמן הקרוב. מקביליה בעולם נשארות נמוכות, האינפלציה בישראל לא צפויה להרים ראש וביחד עם רצונה של הנגידה להבטיח שער דולר גבוה שיתמוך ביצוא, אנו צפויים להישאר בסביבת ריבית אפסית עוד תקופה ארוכה.
שוק האג"ח. שוק האג"ח בישראל מסוכן. התשואה באג"ח הממשלתית אפסית והירידות החדות שליוו את האפיק בחודש האחרון, לאחר ראלי מתמשך שקדם להן, צפויות להימשך. גם באפיק הקונצרני, צפוי תיקון אלים שיחזיר את התשואות לרמה שפויה יותר שמגלמת את הסיכון הטמון באפיק והשוק התעלם ממנו לחלוטין רק בשל המרדף אחר תשואה.
- "יש לי מיליון שקל בפיקדון. כדאי לקנות בכסף דירה להשקעה?"
- תשואה של 5.4% בהשקעה סולידית ומגוונת - הכירו את מדד תל בונד שקלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדל"ן 1. שר האוצר המיועד, משה כחלון, צפוי להילחם בעליית מחירי הנדל"ן. ככל שיצליח ואף אם לא, מספיק שהשוק יתייחס לשינויי המיסוי הצפויים בתחום (העלאת מס הרכישה או שינויים במס שבח שיחייבו תשלום בגובה 1% מערך הדירה בכל שנה, למחזיקים ב-3 דירות או יותר) כאיום ממשי על התשואה הצפויה בנדל"ן להשקעה, הרי שכסף שצפוי לצאת מאפיק ההשקעה האמור, ימצא דרכו אל שוק המניות בהסתברות גבוהה, מאחר שכאמור לעיל לא קיימת אלטרנטיבה אחרת ראויה.
נדל"ן 2. כיום, ישנה הטייה בוטה לטובת משקיעי נדל"ן בכל הנוגע למס רווחי הון, עם תשלום של 10% בלבד על הכנסות משכר דירה. ככל שהממשלה החדשה תבחר להשוות את המס האמור למס רווחי הון בשעור של 25%, כסף נוסף יעשה דרכו אל שווקי ההון בחזרה. למרות כל הסיבות שמניתי מעלה, מכפיל הרווח המצרפי של מדד ת"א 100 עומד כיום על 28 - זהו מכפיל רווח גבוה וככל שרווחי החברות יאטו יתר על המידה עקב מיתון עולמי כזה או אחר ככל שיגיע, אנו עשויים לראות גם מימושים באפיק זה.
לסיכום, נוכח היעדר אלטרנטיבה ראויה לכסף בעתיד הנראה לעין, ככל שלקורא שורות אלו טרם מלאו 65 אביבים (לאנשים בגיל פנסיה לרוב יש צרכים שונים), הייתי שוקל לחיוב להגדיל חשיפה לאפיק המנייתי בעת הנוכחית על חשבון אפיקי השקעה אחרים, הנחשבים לרוב סולידיים יותר, כדוגמאת אג"ח של ממשלת ישראל, אך בימים אלו דווקא בהם הסיכון עולה על התשואה בכל קנה מידה. ***האמור איננו מהווה המלצה ו/או תחליף לייעוץ השקעות מותאם אישית לכל אדם. הכותב עשוי להחזיק ני"ע המוזכרים בכתבה.
- 6.סוחר נוסטרו 12/05/2015 01:36הגב לתגובה זואם היה מדובר בסוחר אמיתי עם אומץ לעמוד מאחורי דבריו הוא לא היה מנהל השקעות אלא סוחר נוסטרו, גבר אמיתי, שלוקח פוזיציה ובאמת מסתכן על שהצהיר. כל זאת לא בא להגיד שהבחור טועה הוא צודק לחלוטין. בכל מה שכתב, ואפילו הביא חידוש קטן להמונים שטרם הפנימו מה ההצהרות האחרונות בשוק הנדל"ן על ידי הפוליטיקאים אומרת לגבי שוק המניות.
- 5.אלי 11/05/2015 20:19הגב לתגובה זוהידעת : אפשרי ליהנות מהידע והניסיון של מורן במסגרת תיק מנוהל דרך מיטב דש
- 4.פוחצ'בסקי אלכס 11/05/2015 12:19הגב לתגובה זוהריבית האפסית יצרה את הבועות המנופחות בשוק המניות, איגרות החוב והנדל"ן. ברור לכול שהבועות האלו תתנפצנה ותגרור את המשקיעים בהן לאסון כלכלי. אז נכון שהבועות עוד יכולות להמשיך ולהתנפח אלא שהראשונים לברוח משוק ההון הם הכרישים הגדולים וכל היתר יוכלו אותה ביג טיים.
- 3.איש 10/05/2015 13:55הגב לתגובה זואם הכל יקר אפשר פשוט לא לקנות כלום
- 2.אבנר 10/05/2015 12:15הגב לתגובה זומניות יקרות, אגח יקרות, נדלן יקר- הפיתרון של האדון : קנו מניות, המכשיר הספקולטיבי ביותר. למה לא לשבת במזומן ולא להפסיד (אולי חצי אחוז הפסד)? למה לפמפם לציבור לקנות מניות כשלרוב המקצוענים ברור שמתעתד לרדת 30 % ?
- 1.עמית 10/05/2015 12:13הגב לתגובה זוגם אם יהיה מימוש במניות, לכסף אין אלטרנטיבה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
