מסוגיה חשבונאית לקרב שליטת הרגולטורים בביטוח והבנקאות
עמדתן של נגידת בנק ישראל והמפקחת על שוק ההון בנושא חשבונאי טהור, כמו שאלת השוק העמוק, משקפת את התעצמות השליטה של הרגולטורים בגופים בתחום הבנקאות והביטוח. התעצמות זו מביאה לקבלת החלטות ניהוליות וחשבונאיות, פורמליות ולא פורמליות, עד 'רמת הבורג' כמעט, בניהול ובבעלות אותם גופים חשובים.
שליטת הרגולטורים בענפי הביטוח והבנקים מתבטאת דרך קביעת המדיניות החשבונאית, דרך הדיבידנדים, הטלת וטו על מינוי בכירים וקביעת שכרם, וכן זהות בעלי השליטה כמו במקרה בנק לאומי, הפניקס, כלל עסקי ביטוח ומגדל ביטוח. כך לדוגמא, מי ששולט למעשה בינתיים בכלל ביטוח הוא נציג המפקחת - משה טרי. וזו כבר הלאמה בפועל של החברה.
אמנם, כל זאת נעשה משיקולים חשובים ונכונים של יציבות המערכות הקריטיות למשק. מאידך, אפקטיבית הגענו למצב של הלאמה בפועל, דרך ניהול על ידי רגולציה. אנו נמצאים במצב בו אין כלל קונים לשליטה במוסדות הפיננסיים. נראה שזאת גם אחת הסיבות להיעדר קונים לגרעיני השליטה במערכת הבנקאית בעבר, ולחוסר ההצלחה המתמשך במכירת הפניקס או כלל ביטוח.
ברקע לדברים, הודעת הרשות לני"ע מה-25 בנובמבר, לפיה החל מפרסום הדוחות הכספיים לשנת 2014, החברות הציבוריות יידרשו לשם יישום תקן 19 של ה-IAS להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות שלהן לפי שיעור הריבית של אג"ח קונצרניות באיכות גבוהה, ולא על בסיס שיעורי הריבית חסרת הסיכון של ישראל, שהינם נמוכים יותר. זאת בהתבסס על חוות דעת כלכלית אשר קבעה כי בישראל מתקיים שוק עמוק באג"ח קונצרני צמוד מדד. עם פרסום ההודעה החלה התעניינות רבה של גורמים מטעם חברות ציבוריות שחששו שיאלצו לשלם מחירים מונופוליסטים גבוהים לשם אספקת עקומי היוון ומחפשים גורם מצטט איכותי אחר.
- מדריך לקניית רכב: איך לבחור נכון ולחסוך אלפי שקלים
- מגדל בתשואת הון יוצאת דופן ועלייה של 10% בהון העצמי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא כך הדבר במערכת הבנקאית
המפקח על הבנקים, דודו זקן, הודיע למערכת הבנקאית כי הגיע למסקנה שאין שוק עמוק בישראל, אך מאידך, החל מינואר 2015 שיעור ההיוון להטבות לעובדים יחושב על בסיס תשואת אגרות החוב הממשלתיות בישראל, בתוספת מרווח ממוצע על איגרות חוב קונצרניות אמריקניות בדירוגAA ומעלה - חלופה אשר ככל הנראה כלל אינה אפשרית לפי התקינה החשבונאית הבין לאומית.
דורית סלינגר, המפקחת על אגף שוק ההון חיסכון וביטוח במשרד האוצר בחרה בהתעלמות מהסוגיה כלל ועיקר, והודיעה כבר לפני כחצי שנה, שהיא אינה רואה את עצמה מחויבת לקביעה בכל הקשור להיוון ההתחייבויות בקופות הפנסיה, כך שמבחינת החברות שתחת שליטתה, מה שהיה הוא שיהיה.
התוצאה, אותה סוגיה
ישנן שלוש דרכי טיפול שונות: התמודדות חשבונאית וכלכלית על ידי הרשות לניירות ערך, התמודדות עקיפה של הנושא על ידי בנק ישראל והתעלמות מהנושא על ידי המפקחת על שוק ההון חסכון וביטוח. למעשה, ניתן לטעון כי עמדתם הפסקנית של בנק ישראל ואגף שוק ההון בהחלטה על כללי חשבונאות עצמאיים או בהתעלמות מכללי חשבונאות בין לאומיים מקובלים, ביחס לגופים המפוקחים על ידם, הינה חלק ממגמת ההלאמה בפועל של המערכת הפיננסית, בה הרגולטורים שולטים אפקטיבית במוסדות הפיננסיים בטענה של דאגה ליציבותם ומביאים את פרמיות השליטה במוסדות אלו לשפל ללא תקדים.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- 2.ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ (ל"ת)דודו 14/12/2014 15:49הגב לתגובה זו
- 1.יריב 14/12/2014 13:34הגב לתגובה זוהממונה על הביטוח חושבת שעדיף שהחברה תיסחר 100% בבורסה מאשר השליטה תהיה של אי.די.בי. פיתוח? איך זה יכול להיות שללא בעל בית בכלל זה עדיף על בעל בית (אפילו חלש) שניתן להפעיל עליו סנקציות. נגד מי תפעיל המפקחת סנקציות אם כלל ביטוח תראה חריגות, נגד בעליהמניות מהציבור? ומה יגידו על כך החוסכים שקופו תהגמל שלהם יהיו המחזיקות האמיתיות בכלל ביטוח - שהמפקחת הורסת להם את הפנסיה עם עודף הרגולציה שלה. לא, בן משה ואלשטיין עדיפים כבעלי שליטה על פני הבורסה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.