עוד היום מתחילים לחסוך לפנסיה: שינוי התנהלות המדינה מול אזרחיה
אין צורך להכביר במילים על חשיבות ההפרשה לחיסכון פנסיוני כבר בגיל צעיר. אז למה שלא נתחיל להפריש לחיסכון פנסיוני כבר בגיל 18, לחיילים בשירות חובה?
לאזרחים רבים במדינת ישראל אין כיום הסדר פנסיוני כלשהו. גם לרבים מאלו שיש להם הסדר פנסיוני, הרי שיתרת הצבירה שלהם נמוכה משמעותית, והם מקבלים קצבה שבקושי מאפשרת קיום בכבוד בגיל השלישי. מה שמאלץ את הדור שלנו לתת חשיבות עליונה לנושא הפנסיה מגיל מאוד צעיר.
חיילות וחיילי צה"ל מקדישים את מיטב שנותיהם ומרצם למען המדינה, ולכן חשוב להבטיח את עתידם בהגעתם לגיל הפרישה. החיילים משרתים בצה"ל עבור סכומים זעומים, אולם אין משמעות הדבר שתקופה זו לא צריכה להיחשב לצבירת ותק בקרן הפנסיה. מאידך, צעירים רבים, שאינן משתלבים בשירות צבאי סדיר, מוצאים עצמם בשוק העבודה בו הם מתוגמלים בשכר גבוה יותר, ואף זוכים לתנאים פנסיוניים - דבר היוצר פערי פתיחה משמעותיים בין צעירים בגילאי השחרור.
ברור כי ישנן מגבלות תקציביות המונעות הפרשה פנסיונית לחיילים. אולם, נוצר מצב אבסורדי בו חיילים משוחררים, אשר לרוב משתלבים לראשונה במעגל העבודה, נאצלים 'לספוג' חצי שנה של אי הפרשה פנסיונית, בעוד חבריהם, שלא שירתו ועבדו במקום עבודה אחר, כן זוכים לרצף הפרשות פנסיוניות. ההסבר לכך הוא צו ההרחבה לפנסיית חובה במשק קובע שכיום שבמשך ששת החודשים הראשונים במקום העבודה, לא יפרישו לעובד להפרשות פנסיוניות, זולת אם העובד כבר היה מבוטח בביטוח פנסיוני במקום עבודה קודם, אז יופרש לו מהיום הראשון לעבודתו.
הקרן לקליטת חיילים משוחררים במשרד הביטחון יכולה וצריכה לסייע בתהליך, ולהפריש לקרן פנסיה של כל חייל סכום שיחושב לפי אחוז ממשכורתו כפי שקבוע בחוק. הפרשות לחיסכון פנסיוני כבר בשלב השירות הצבאי, יבטיחו לאותם חיילים רצף חיסכון פנסיוני לכשישתחררו מצה"ל וישתלבו בשוק העבודה, מאחר והמעסיק החדש יהיה חייב להפריש לחיסכון פנסיוני כבר מהיום הראשון לעבודה.
- פטור ממס על פנסיה - כל מה שצריך לדעת
- בקרוב מס חדש - "הכסף בקופה של ביטוח לאומי ייגמר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היום, בתקופה של מצב ביטחוני רעוע, זה הזמן האולטימטיבי לחשוב על חיילי מדינת ישראל. חיילי מילואים, אשר במקום להיות עם המשפחה או לנהל עסקים כרגיל, התגייסו לפעילות מבצעית בשטח כדי להגן על המולדת. במקביל נרתמים למבצע גם חיילי סדיר המשרתים בשירות חובה, ועושים את כל שביכולתם כדי להחזיר את השקט לאזורנו. אלו "יענשו" על ידי המדינה פעם נוספת ביום השחרור, כאשר יתחילו לעבוד בעבודה אזרחית, אך לא יהיו זכאים להפרשות פנסיוניות מהיום הראשון, מהנימוק, כן זו לא בדיחה, שהם הסכימו להתגייס לטובת המדינה ולא הלכו לעבוד כמו עמיתיהם שהתחמקו מגיוס - אם זה לא אבסורד, מה כן?
בנוסף, על המדינה לקדם מערך הדרכות לחיילים משוחררים, במסגרת היחידה להכוונת חיילים משוחררים (או במסגרת אחרת) לקראת החיים האזרחיים, ובכללם היערכות להתנהלות פיננסית נכונה, וחשיבות החיסכון ארוך הטווח עוד בגיל צעיר. על המדינה לקחת אחריות על קיום אזרחיה, וכן להעצים את המשמעות של שירות צבאי בישראל
- 3.זה נכון אבל עם פנסיה ממלכתית כדי שלא נישחט בדמי הניהול (ל"ת)בנצי 27/08/2014 14:18הגב לתגובה זו
- 2.יוסי 27/08/2014 09:55הגב לתגובה זוהכתבה משרתת את קרנות הפנסיה. הם המרוויחים מכל השקר הזה. ע"י עמלות ומשכורות גבוהות. ועד שתגיעו לגיל פרישה המדינה תשנה אותו בעוד מספר שנים ועד אז מקורבים בעלי הון למנהלי הקרנות יבצעו תספורות . מסקנה: אם יש לכם אפשרות אל תחסכו לפנסיה בדרך הזאת כנ"ל אל תשאירו פיצויים לצרך פנסיה עתידית. שוב היא תאכל ע"י הקרנות . הדרך היחידה להבטיח עתיד בישראל היא ע"י שתצברו נכסים והון כך שלא תהיו תלויים ב"פנסיה" .
- 1.ניהול השקעות לא מוצלח לקרנות שלך (ל"ת)ודמי ניהול שוחטים 27/08/2014 09:30הגב לתגובה זו
- נתן 28/08/2014 10:34הגב לתגובה זומאז המיזוג עם הדס ארזים בשנה שעברה התשואות של הלמן אלדובי דווקא מוצבות בשליש העליון.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

