השקל השקט: על הפעולות שנעשו ואלה שעוד יבואו

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, עוסק בפעולות שנעשו במהלך החודשים האחרונים לפיחות בשקל, השפעתן ועל אלו שעוד יבואו
רונן מנחם | (6)
נושאים בכתבה מט"ח שער הדולר

ביחס לפרמטר כלכלי מדובר כל כך, עם גורמי ביקוש והיצע והיבטים כלכליים, מדיניים וביטחוניים רבים שנוגעים לו, שער החליפין של השקל כנגד הדולר של ארצות הברית כמעט לא זז בזמן האחרון. 9 אגורות בלבד מבדילות בין השער הנמוך ביותר להשער הגבוה ביותר מתחילת השנה: 3.459-3.549. לשם השוואה, בתקופה המקבילה בשנה שעברה הפער עמד על 15 אגורות : 3.637-3.791.

אם כך, השקל לא רק עלה כנגד הדולר בין שתי התקופות, אלא התקבע. דברים דומים ניתן לומר על התנהגות השקל כנגד האירו האירופי. ההבדל בין השער הנמוך ביותר לזה הגבוה ירד מ-39 אגורות ברבע הראשון אשתקד (4.661-5.053) ל-10 אגורות בלבד ברבע הראשון השנה (4.732-4.836).

תקופות מדידה אחרות עשויות, מן הסתם, להראות מספרים אחרים, אך לדעתי ניתן להסכים על שני דברים:

- עליית השקל הינה "סיפור מקומי", ואין לתלות אותה אך ורק ברפיון המתמשך של השטר הירוק בעולם.

- בהיעדר זעזועים חיצוניים, הסיכוי לשינוי של ממש בשערי החליפין של השקל כנגד שני המטבעות נמוך, לפחות בתקופה הקרובה.

נכון, בנק ישראל מוסיף לרכוש מט"ח וכך גם משרד האוצר, המבצע עסקאות גידור מסוג שקל-דולר ומנצל את רפיון הדולר כנגד השקל כדי להקטין, בעלויות נמוכות, את מרכיב החוב במט"ח שלו. ללא הפעילות של שני הגופים, ייתכן כי השקל היה מתוסף עוד יותר, אך גם בלעדיה היה הופך תזזיתי פחות מבעבר. ניתן לראות בכך ביטוי לבגרות, להתקדמות ולהשתכללות של כלכלת ישראל ושוקי ההון, הכספים והמטבע שלה. תכונות אלו משתקפות, בין השאר, בהימצאותה של ישראל הן במדד המדינות המפותחות של MSCI והן בארגון ה-OECD. השקל הפך מטבע בר קיימא לכל דבר ועניין.

אילו מסקנות מעשיות ניתן להקיש מעליית השקל והתבססותו?

בין היתר, הדעת נותנת כי הפער בין הריבית בישראל לריביות בארצות הברית ובאירופה אינו בהכרח הגורם העומד בשורש עליית השקל, אלא גורמים אחרים, לרבות ביצועיו הכלכליים של המשק, האחריות והאמינות המיוחסת על ידי גורמים בארץ ובחו"ל למדיניות הכלכלית הננקטת בו, הרגיעה המדינית-ביטחונית שהמשקיעים הזרים מזהים לאחרונה (בפרט לנוכח ההבנות בין אירן לבין המעצמות) וכמובן, תגליות הגז הטבעי ותחילת הפעלתן.

לגבי חשיבות הנושא המדיני-בטחוני, נזכיר את האמירה השגרתית של סוכנות Standard & Poor's, שאשררה לאחרונה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על רמה מכובדת של A+ עם תחזית יציבה, לפיה הדירוג יוכל להיות אף גבוה יותר, אם המצב יוסיף להשתפר.

במצב דברים זה, לא ברור אם הורדות הריבית האחרונות בארץ היו יכולות לשרת את תכליתן - הבאה לפיחות זריז וניכר בשער השקל. כפי שראינו בחודשים האחרונים, הריבית ירדה מספר פעמים, אך לא היה בכך כדי להסיג את השקל לאחור. כל עוד נתוני המשק מניחים את הדעת והחששות מהאטה כלכלית של ממש מתבדים מדי רבעון, סביר כי לא נהיה עדים לפיחות של ממש בשערו של המטבע הישראלי. מנגד, אין עתה סיבה לחשוש מתיסוף חד נוסף בשער השקל; היצואנים יוכלו אולי למצוא בכך נחמה פורתא.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה 06/04/2014 03:05
    הגב לתגובה זו
    נושא חשוב ביותר שתכלס לאף אחד אין את התשובה,איך מחזקים את שער הדולר לטווח ארוך.הצעדים שנקט בנק ישראל גרמו לציבור הפסדים כבדים,אוהב את הכתבות שלך...
  • 4.
    אלי 05/04/2014 23:42
    הגב לתגובה זו
    אז תתהפך המגמה והדולר יעלה לכוון 4שח, תוך כדי שהדולר יעלה הבורסה תרד עד אז אין מה לעשות
  • 3.
    גלית 05/04/2014 14:12
    הגב לתגובה זו
    הדולר הנמוך פוגע ביצוא לכן צריך להילחם בכל האמצעים לעליית המטבע
  • 2.
    שלמה 04/04/2014 23:15
    הגב לתגובה זו
    לא יודע מה צריך לעשות אבל הדולר חייב לעלות ,כל ירידה של המטבע האמריקאי יגרור אחריו עוד ועוד הפסדים...
  • 1.
    הבורר 04/04/2014 07:42
    הגב לתגובה זו
    לא רק בדולר שקל אלא בכלל .לא יעזור מה שבנק ישראל יעשה.
  • מירי 04/04/2014 23:17
    הגב לתגובה זו
    במידה וחושבים שתתהפך (כמו המעוך שהולך ל1320)
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?