הקריסה של דטרויט הוכיחה כי אף נכס פיננסי אינו בטוח
מנהלים גרועים ונסיבות בעייתיות יוצרים קוקטייל בעייתי של כישלונות פיננסיים. בסוף השבוע האחרון התעוררו מנהלי השקעות ומשקיעים לסיוט שלא חלמו שהוא אפשרי - הסדר חוב קשה עם תספורת של 80% למוסדיים על חוב של 18 מיליארד דולר של העיר דטרויט. מדובר בפשיטת הרגל הגדולה ביותר בהיסטוריה, אשר מחדדת ומדגישה כי אין נכס פיננסי שהוא חסין, חסר סיכון, בטוח או כל קומפלימנט אחר שהעניקו בעבר לנכסים "סולידיים", כמו אג"ח ממשלתיות ומוניציפליות שהוכיחו עצמן כאג"ח בעלות סיכון רב.
מעבר לתדהמה שאחזה בגופים המוסדיים על גובה התספורת, נחרדו בדטרויט לגלות כי עשרות אלפי עובדים צפויים לקיצוץ של 7%-35% בקרנות הפנסיה שלהם. נראה כי ברגע של פשיטת רגל, כמו בשריפה כללית, אין גוף שאינו מקבל כוויה.
אחרי שב-2008 ראינו מוסדות פיננסיים וחברות ענק קורסות כמו אבני דומינו האחת אחרי השנייה, גם בישראל 2014 אנו רואים חברות "סולידיות", כמו לדוגמא חברת החשמל ובית חולים הדסה, שנזקקות לחילוץ ומחיקת חובות. אחד ההבדלים בין דטרויט לחברות קודמות וחברות בישראל הוא הכתובת אליה שוגר החשבון. מדינת ישראל מכסה כרגע חובות רבים של חברות כושלות הקשורות אליה, בהתאם לרוח ההפרטה והטלת האחריות על המשקיעים והמלווים. לא יירחק היום בו גם בישראל ישלמו החוסכים לפנסיה ישירות מהחשבון את תוצאות הניהול הכושל של חלק מהחברות הגדולות בישראל ובעולם.
הקריסה של דטרויט נעשתה בשקט יחסי לעומת הרעש והצלצולים שליוו את החילוץ של מדינות ה-PIGS, ובראשן יוון. אחד החששות העיקריים היה כי קריסת מדינת האיים הקטנה תגרור אחריה כאוס פיננסי של מדינות פושטות רגל. הקריסה של דטרויט, למרות שהיא מעבר לים, היא קריסה של קונספט הביטחון של השקעה סולידית באג"ח של גוף ממשלתי בארה"ב. המשקיעים חוששים, ובצדק, מבחינת אם בארזים של דטרויט נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר במדינות מתפתחות באירופה או גם מדינות אחרות בארה"ב שתלויות על בלימה.
- מדוע כדאי להשקיע בהשקעות סולידיות ומהם הסיכונים ברכישת נכסים בעלות אפסית ב'שכונות רפאים' כמו דטרויט (הסמל למשבר)
- מהסימנים האחרונים למשבר: אושרה פשיטת הרגל לעיר דטרויט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות זאת, רמת התשואות בשוק האג"ח האמריקני לא השתנתה בצורה מהותית בשבוע האחרון. ריבית לאג"ח ממשלתית ל-10 שנים עומדת על 2.73%. גבולות הדשדוש בריביות נמצאים בטווח של 2.7%-2.77%. הסיבה לדשדוש והאדישות היחסית היא ההפרדה המלאכותית שעושים המשקיעים בין ארה"ב הפדראלית למדינות השונות בארה"ב. כאילו אין מדובר באחת הערים העשירות ביותר (לשעבר) בארה"ב, כאילו לא מדובר באפיק השקעה לגיטימי וסולידי שהפך בין לילה למלכודת למשקיעים שנאלצים כיום לספוג תספורת כואבת.
מאז הורד דירוג האשראי המושלם של ארה"ב על ידי סוכנויות הדירוג, המשקיעים נמצאים בעולם בו המושג "אפס סיכון" נעלם לחלוטין. רמת הריביות הכה נמוכה ששוררת בעולם המערבי, הודות להורדת הריביות על ידי הבנקים המרכזיים של ארה"ב, יפו ואירופה לרמות אפסיות, גורמת למשקיעים לקחת סיכונים גדולים ביותר עבור תשואה שלא תהיה אפסית.
במקרה הנוכחי, הסוד ידוע לכולם. על מנת להרוויח תשואה נאה בתיק ההשקעות יש לקחת סיכונים. במידה והמשקיע הנבון יפזר את הסיכונים בין נכסים שונים, תהיה לו את האפשרות לזכות בתשואה נאה תוך לקיחת סיכון מחושב, לאחר שהפנים את התובנה כי גם במחיר של תשואה נמוכה, אין דבר כזה נכס בטוח.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
- 6.|דן 07/03/2014 06:42הגב לתגובה זוחברה ישראלית מהרצליה שיווקה נדלן במחירים של פי ארבעה מהמחיר הריאלי והרוכשים קיבלו צריפים נטושים. כשרוצים לממש, הצריף שווה רבע ממחיר עלותו.
- 5.גלית 04/03/2014 09:32הגב לתגובה זומאמר מעולה
- 4.Yago13 04/03/2014 09:27הגב לתגובה זוהכתבה הכי מענינית שקראתי בשנה האחרונה
- 3.שגיא 03/03/2014 10:23הגב לתגובה זונראים בית השקעות רציני יוטרייד האלה
- 2.מאמר מעולה. (ל"ת)ממליץ 03/03/2014 07:56הגב לתגובה זו
- 1.יפה מאד (ל"ת)ישי 02/03/2014 22:02הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
