ציבור המשקיעים טיפש, אז למה רוצים להפוך אותו לטיפש יותר?

אלדד אברהם, מנכ"ל E.A Investment banking, מתייחס לשקיפות הנוכחית בשוק ההון בין החברות לציבור המשקיעים. האם ההחלטות החדשות של הנהלת הרשות יטיבו עם תנאי המסחר בבורסה?
אלדד אברהם | (6)

נהוג לכנות את ציבור המשקיעים בשוק ההון כ"משקיע טיפש", שלא מבין יותר מדי בעסקי התאגיד ואין לו יכולת אמיתית לקבל תמונה מלאה על מצבו הפיננסי של התאגיד.

מידע וניתוח פיננסי נכון של מצב החברה חשוב מאוד לציבור המשקיעים בכדי להעריך נכון את סיכון הנזילות ומצבה הכספי של החברה. יש לומר את האמת, המשקיע הממוצע לא חכם במיוחד, כי אין לו יכולת וידע לנתח את תמונת המצב של החברה, כפי שהיא משתקפת בדוחות שמתפרסמים כל סוף רבעון. אך מנגד, ברור שככל שהמידע שיפורסם ע"י החברות יהיה מלא, שלם ואובייקטיבי יותר, כך נהפוך להיות קצת פחות טיפשים.

לאחרונה מתקיים דיון ער סביב הכוונה של יו"ר הרשות לניירות ערך, שמואל האוזר, לבטל את הצורך בפרסום דוחות הסולו של חברות ציבוריות. האוזר מנסה לעורר ולהחיות את הבורסה בת"א שהתייבשה בתקופתו, ומקדם פרויקט שנקרא "שיפור הדוחות" על חשבונו של המשקיע הטיפש, שזה להזכירכם - אנחנו.

כדי להמחיש את המשמעות של דוח הסולו בחברות החזקה, ננסה להראות בדוגמא הבאה. נניח שבבניין מסוים יש מספר דירות. משקיע חפץ לקנות את הבניין על כל דירותיו. כשהמשקיע רוצה להיכנס לדירות ולבדוק אותן אחת לאחת, המוכר אומר לו "אי אפשר, אם אתה רוצה לקנות את הבניין אתה יכול להסתכל עליו רק מבחוץ". ברור שאף משקיע לא ירכוש בניין בסיטואציה כזאת. כך גם בשוק ההון, כשמשקיע רוצה לקנות מניה, הוא רוצה לבדוק את מצב החברה שאת מנייתה הוא קונה (דוח סולו), והוא אינו מסתפק רק בדוח הקבוצה (דוח מאוחד).

מיותר לציין, שיכול להיות תרחיש בו מצב החברה סולו אינו אופטימלי בלשון המעטה, ולעומת זאת מצב הקבוצה (דוח מאוחד) מציג תמונה טובה בהרבה. מצב זה עלול לקרות לא רק בחברות החזקה, אלא גם בשתי חברות, אם ובת, יצרניות.

בעוד שהמידע הניתן במסגרת הדוחות הכספיים המאוחדים של חברה, הינו חשוב ביותר להבנה וניתוח פעילות החברה כיחידה כלכלית אחת, הרי שמשתמשים מסוימים בדוחות, כדוגמת מחזיקי תעודות ההתחייבות, עשויים להפיק תועלת רבה מדוחות הסולו לצורכי מידע שונים, כמו חיזוי הצורך לגייס מקורות מימון בעתיד, הערכת סיכון הנזילות ויכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות בטווח הקצר ו/או בטווח הארוך.

החשבונאות היא רק כלי עזר לתיעוד מצב כלכלי של עסק. זוהי שפה שהתפתחה במשך מאות שנים כדי להקל ולהבין את מצב העסק. כעת נראה שהגולם קם על יוצרו, ובשם החשבונאות מנסים לבטל את דוח הסולו. החשבונאות אינה מדע טהור, היא רק כלי שימוש בדיוק כמו שפה בה אנשים מתקשרים. ביטול דוח הסולו מקביל לביטול מילים מסוימות בשפה, קרי תקשורת פחות טובה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

טענות הרשות, כי ביטול דוח הסולו יקל על החברות ויקטין את ההוצאות והעלויות הכרוכות בהכנת דוח כספי מבוקר - מגוחכות. משמעות הטענה במילים אחרות הינה, כי הרשות מודעת לחשיבות דוח הסולו, אך מכיוון שהכנת דו"ח זה כרוכה בעלויות והשקעה של תשומות, הוחלט לבטל את הדרישה הרוחבית לפרסום הדו"ח, ולהקל על התאגידים. מי שמכיר קצת את התחום, יודע כמה תשומות ועלויות יש לחברות באופן שוטף, ללא קשר להכנת דוח כספי, בין אם מדובר על עלויות מימון, שכר עבודה, משיכות דיבידנד וכדומה. דווקא על דיווח מהותי הרשות החליטה לוותר בגלל עלות זניחה יחסית ביחס לסך עלויות התאגיד.

במילים אחרות, האוזר רוצה אותנו טיפשים יותר ומודעים פחות. עצוב מאוד שהאוזר בחר להקטין רגולציה ולהקל על החברות על חשבון המשקיעים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מנחם 25/11/2013 08:02
    הגב לתגובה זו
    כתבה מדוייקת ונכונה לא מבין איך לא חשבו על זה קודם. קצת שקיפות במדינה הזאת לא יזיק בכלל . אלדד ישר כח נהנתי מאד מחכה לכתבה הבאה .
  • 5.
    אנונימי 24/11/2013 23:24
    הגב לתגובה זו
    כשמוליכים את ציבור המשקיעים שולל אתה הופך להיות טיפש. מאמר חזר וענייני
  • 4.
    משה 24/11/2013 21:49
    הגב לתגובה זו
    יפה, אך מה עושים?
  • 3.
    רפורמה כזו תרחיק משקיעים. (ל"ת)
    אנונימי 24/11/2013 20:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים 24/11/2013 18:20
    הגב לתגובה זו
    אכן צודק, שם המשחק :שקיפות
  • 1.
    גל 24/11/2013 14:53
    הגב לתגובה זו
    חוצפה
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.