קרקע חקלאית - הזדמנות או השקעה חסרת סיכוי?
בזמנים אלו, בהם ירידת מחירי הדירות אינה נראית באופק, וגזירות חדשות מאיימות להכביד על המשקיעים לבצע עסקאות רכישה של נדל"ן למגורים, ניתן לראות שוב באתרי האינטנרט השונים ובשלטי חוצות, פרסומים רבים ל"הזדמנות השקעה נדירה שלא תחזור" ברכישת קרקע חקלאית במחירים נמוכים. הם מבטיחים זכויות לדירה יחידה או דירות מגורים בעוד מספר שנים.
כולם מכירים את הסיפור על הסבא שלא רכש את הפרדס שהציעו לו לרכישה במחיר של 11 לירות ופספס את הזדמנות חייו לסדר את כל משפחתו, כיוון שהיום בנויים על הקרקע שני מגדלי מגורים בני 19 קומות. על סמך הסיפור הזה, משווקים אנשים פרטיים וחברות גדולות, קרקעות חקלאיות ש"אוטוטו יופשרו, וניתן יהיה לבנות עליהן בתי מגורים רבים או פרויקט מסחרי גדול." רוכשים רבים קופצים על העגלה, על מנת לבנות את בית מגוריהם צמוד הקרקע, להבטיח את עתיד ילדיהם או נכדיהם ובעיקר על מנת שלא לפספס את "הזדמנות ההשקעה הנדירה שלא תחזור".
השאלה הגדולה, האם אכן מדובר בהזדמנויות ההשקעה העתידיות של ישראל או בהשקעה ספקולטיבית חסרת סיכוי מעשי?
חשוב לזכור כי כל פרויקט נבחן לגופו. בעת בדיקה יש לשים לב, בין היתר, מהן התוכניות החלות על הקרקע עצמה, לדעת את זהות הבעלים של הקרקע (האם מדובר בקרקע פרטית הרשומה בלשכת רישום המקרקעין או בקרקע בבעלות מינהל מקרקעי ישראל) ומהי עמדת וועדות התכנון בעניין (הן הוועדה המקומית והן הוועדה המחוזית).
מרבית הגופים המשווקים קרקעות חקלאיות דואגים לפרסם על מנת למשוך אליהם רוכשים פוטנציאליים ולהעלות את האטרקטיביות של ההשקעה בקרקע. אך חשוב לשים לב, כאמור, שכל תוכנית חייבת לעבור את אישור הוועדה המקומית, אך גם את אישור הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, שהרי היא זו המאשרת שינוי ייעוד קרקע מחקלאי לכזה המאפשר בניית בתי מגורים או מסחר. עובדה זו, ברוב המקרים, איננה מצויינת בפירסומים. מעבר לכך, ישנן פעמים בהן רכישת הקרקע עברה את אישור הוועדה המחוזית, אך זו האחרונה פסלה את עניין שינוי הייעוד - ומטרת ההשקעה נכשלה.
ברור לכולם, כי מחירי הקרקעות החקלאיות, הנעים בטווח של 49-50 אלף שקלים לכ-250 מ"ר לערך, הם מחירים המשקפים פוטנציאל עתידי (בין אם נכון ובין אם לאו). ברוב המקרים מדובר בהימור אשר תוצאותיו אינן ידועות ביום הרכישה.
בנוסף לחוסר הוודאות הקיימת אצל הרוכש, יש לצרף את התנגדויותיהם של הגופים הירוקים בשנים האחרונות, אשר דורשים (ואף נענים בחיוב במקרים מסוימים) לשמר את הנוף הירוק הפתוח ולא להחליף נוף בבטון. כמו כן קיימים גם הסדרי הרכישה הנוכחיים של הקרקעות החקלאיות, אשר נעשים באמצעות גופים המאגדים מספר רב של רוכשים תחת חלקה אחת או כמה חלקות. אלה האחרונים חותמים על הסכם שיתוף, אשר אינו אופטימלי לרוכש הקרקע, עקב היותו שותף של אנשים שאינו מכיר ולא בחר בם. בל נשכח כי רכישת פיסת אדמה כלל אינה מוגדרת במדויק ביום הרכישה, כיוון שרכש שטח יחסי ובלתי מסוים מהמגרש.
אין ספק כי כל רכישה כאמור אינה דומה לקודמתה ויש לבחון אותה באופן יסודי ומעמיק, לרבות בדיקת תוכניות המתאר, יחסן של ועדות התכנון, סוג הקרקע הנרכשת, הסדרי הרכישה והחלוקה במידה ותופשר, ועוד משתנים רבים. לדעתי האישית, עוד רחוקה הדרך להפיכת הקרקעות החקלאיות הקיימות כיום למקבצי דיור, אשר יניבו תשואה גבוהה למשקיעים השמים כספם בפרויקטים ומשוועים להפיכת הרכישה ל"הזדמנות השקעה נדירה שלא תחזור".
- 7.כתבה איכותית, מסכים עם כל מילה, היה נחמד לראות דוגמאות (ל"ת)מפרויקטים חסרי סיכוי 28/07/2013 00:18הגב לתגובה זו
 - 6.מגי 27/07/2013 14:37הגב לתגובה זומעונינת לרכןש אדמה
 - 5.pacific 26/07/2013 23:10הגב לתגובה זואפרופו סבא שקנה מגרש, אז סבא שלי זיכרונו לברכה שהיה פועל ציוני וחלוץ, קנה מגרש כזה בשנת-44(לפני קום המדינה) בגוש הגדול כי היה לו חלום של בית מול הים, 40 שנה סבי וסבתי הצטמצמו שלמו מיסים והחזירו הלוואות שלקחו למימון המגרש, ולא ראו מהשקעתם דבר עד יומם האחרון, הקרקע עברה בירושה לילדים שגם הם בני 70 כמעט ועדיין לא קורה כלום, אז מי שחושב להשקיע במגרש שיחשוב טוב, כי יש סיכוי שקרקע החקלאית לא תופשר לעולם וגם אם כן זה יכול לקחת דורות....
 - 4.מידע מבפנים 26/07/2013 10:23הגב לתגובה זוהייתי שם.שרלטנות,תחמנות,רמאות ושקר אחד גדול.לברוח כמו מאש,השקעה שאפילו המשווקים לא מאמינים בה.חבל על הזמן והכסף.
 - 3.אמיר 25/07/2013 20:56הגב לתגובה זואני מסכים מאוד עם מה שבועז כותב, אני הייתי בודק כל עסקה כזאת בשבע עיניים...
 - 2.אנונימי 25/07/2013 14:27הגב לתגובה זולא הרבה מודעים לכך. כשמפשירים קרקע חקלאית 50 אחוז מהשטח מופקע מהבעלים והפיצוי על כך הוא מינימלי.
 - 1.לא כדאי! 25/07/2013 13:10הגב לתגובה זויש הזדמנויות.... אך לא למשקיע הקטן פה.
 
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
 - בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
