חברות החזקה - אין רע בלי טוב; הפרמטרים שמחייבים התייחסות
מצבה העגום של אידיבי אחזקות והסדר החוב אליו נקלעה, הציפו מחדש את הביקורת הרבה על המבנה, הפופולרי כל כך בשוק ההון הישראלי של חברות החזקה ממונפות. חלק מחברות אלה נושאות בשרשור בעלויות עד כדי "דור" רביעי ואף חמישי. הן יוצרות אצל הציבור הסתייגות כחלק מהיותן מזוהות עם בעלי הון, הממנפים כספים ציבוריים בכדי לגרוף רווחים במקרה הטוב או לשמוט את החוב תחת הגנת החברה בע"מ במקרה הפחות מוצלח. בשוק ההון כמו בחיים, לא מומלץ לבצע הכללות. שלא כמו בחיים, בשוק ההון מי שנמנע מהכללות ובודק כל מקרה לגופו יכול לגלות שזה ישתלם לו מאוד.
חברות ההחזקה מהוות כ-13% ממניות מדד ת"א 100 ומשקלן מהווה כ-10% ממשקל המדד. חברות אלו מאופיינות לרוב ברמת מינוף גבוהה, וכבר זמן רב ששמן מוזכר בעיקר בהקשרים שליליים של 'טייקונים', בעיות חוב או פירמידות פיננסיות. ישנה ביקורת גם על עלויות הניהול הגבוהות והפיזור על יותר מדי תחומי פעילות. יחד עם זאת, כדאי לזכור כי דווקא הפיזור מהווה יתרון בכך שהוא מפחית את הסיכון מהאטה בסקטור ספציפי. חלק מהחברות מצליחות לייצר סינרגיה בין הפעילויות, ויכולות להפעיל את כוחן כגופים גדולים לשיפור תנאי המימון בחברות הבנות.
מאוד לא מומלץ לפסול על הסף את המודל של חברות החזקה בשוק ההון הישראלי. חלק מן אותן חברות מצדיקות קיומן בעצם פוטנציאל הצפת ערך משמעותית למשקיעים, וחלקן באמת מהוות פירמידות שנוצרו על בסיס שיקולים פיננסיים של הבעלים ותו לא. כדי לדעת להפריד בין 2 הסוגים, צריך לבחון 3 פרמטרים בסיסיים שיעזרו לנו להפריד בין הפירמידות האיתנות לבין מגדלי הקלפים.
דיסקאונט
זהו הפרמטר הכמותי הנגיש ביותר, מכיוון שהוא בדר"כ פשוט לחישוב ומספק מידע רב בנוגע לתמחור של החברה האם ביחס להחזקותיה. היסטורית, חברות ההחזקה נסחרות בדיסקאונט (הנחה) על ההחזקות בחברות הבנות. בדר"כ, ככל שהשוק אופטימי יותר וסביבת המאקרו נוחה יותר - הדיסקאונט המדובר מצטמצם. במילים אחרות, בתקופות של צמיחה וגאות בשווקים, מניותיהן של חברות ההחזקה יתחזקו (ברוב המקרים) בשיעור גבוה יותר מאלו של החברות הבנות.
הדיסקאונט שנוצר יכול להיווצר ממספר גורמים, אך לרוב משויך לעלויות המטה והניהול של חברת האם, שפוגעות, ובצדק, בשווי החברה האם. בין היתר, ניתן למצוא בשוק ההון לא מעט חברות החזקה שנוהגות לשלם שכר גבוה מאוד למנהליהן ללא קשר מובהק לתוצאות הפעילות, מה שגורם לאיבוד ערך ואובדן אמון של הציבור בהן.
כמו כן, הדיסקאונט יכול לנבוע כתוצאה ממיסים עתידיים שייווצרו בעת מימוש ההחזקות או רמת מינוף שונה. יתכנו גם מקרים בהם יבלטו יתרונות בחברת ההחזקות כגון תכנוני מס, יתרון לגודל ועוד, שעשויים להביא לכך שהחברה האם תסחר דווקא בפרמיה על החזקותיה. בגזית גלוב למשל, שווי ההחזקות הסחירות של החברה קרוב מאוד לשווי השוק שלה, לכן להערכתנו אין כיום דיסקאונט בחברה, בטח שלא כזה שמעניין להשקעה. מי שבוחר להשקיע בחברה בכל זאת, ראוי שיעשה זאת ממניעים אחרים, כמו למשל יכולת ניהול איכותית לאורך זמן או ציפייה לצמיחה ברווחיות החברות המוחזקות.
רמת המינוף
חברות החזקה מאופיינות לרוב ברמת מינוף גבוהה. כיוון שפעמים רבות מניות חברת הבת נקנות באמצעות אשראי מבנקים או מהציבור, כך שניתן להסתכל על ההשקעה בחברת האם כסוג של אופציה ממונפת על החברה הבת.
לדוגמא, רמת המינוף של פטרוכימיים עומדת על 92%, בעוד שהנכס אותו מחזיקה החברה היא בזן לה מינוף של כ-80% "בלבד". נורסטאר, חברת האם של גזית גלוב (יש לה גם החזקה זניחה באורמת) עם רמת מינוף של 96% בעוד שגזית גלוב (שהיא חברת החזקות בעצמה) עם רמת מינוף של 89%. אפשר להסתכל גם על חברות שיש להם פעילות עצמאית לצד החזקה משמעותית בחברה מסוימת. דוגמא לכך היא נצבא, לה רמת מינוף של 55% בעוד שחברת האם שלה ארפורט סיטי עם רמת מינוף של 78%.
גודל החברה
גודל ושווי ההחזקות של החברה משפיעים גם הם על כדאיות ההשקעה בה. ככלל, ככל שחברת ההחזקות גדולה יותר - ההגיון בהשקעה בה גבוה יותר. מדוע? בדר"כ יהיה יותר קשה לעקוב באופן עצמאי אחר ההחזקות של חברת החזקות גדולה, בטח אם חלקן לא סחירות. כמו גם, ככל שלחברה שווי החזקות גבוה יותר - אחוז עלויות המטה (דמי הניהול) מסך הנכסים נמוך יותר.
לסיכום, ישנם מספר פרמטרים ייחודיים לחברות החזקה המחייבים התייחסות טרם החלטת השקעה, ולכל אחד מהם חשיבות משלו. משקיעים מתוחכמים, המחפשים להפחית תנודתיות ולהיות פחות חשופים לכיוון השוק, צריכים לבחון השקעה בחברות החזקה באופן פרטני, ולא להיגרר לטרנד שלילי שנוטה לבחון באור שלילי את כל אותן חברות.
- 10.מתן 19/07/2013 23:36הגב לתגובה זורועי- תמשיך להפגיז בחוכמה וידע, אתה מספר 1 בביזפורטל ממתן מתכלית לשעבר (נ.ב- חייבים להיפגש)
- 9.יעלי 17/07/2013 06:33הגב לתגובה זובמבנה הפירמידה רצוי להיות קרובים לחברה למטה כך גדלה יכולת שרות החוב ונמצאים קרוב לתזרים
- זה נכון כשמדברים על חוב, אבל פה הם התייחסו בעיקר למניות (ל"ת)המשיב 17/07/2013 18:13הגב לתגובה זו
- 8.סמי הגבר!! (ל"ת)קוף 17/07/2013 00:37הגב לתגובה זו
- 7.h 16/07/2013 18:02הגב לתגובה זוvery interesting!
- 6.יוסי התותח 16/07/2013 17:49הגב לתגובה זולפני שבועיים המליץ להשקיע במניית נצבא, היום אני מורווח כבר 5% על הנייר בזמן שהשוק לא זז!
- 5.רוית- אנליסטית 16/07/2013 17:10הגב לתגובה זוביזפורטל תמשיכו כך
- 4.אביגיל הרווקה 16/07/2013 15:32הגב לתגובה זופנוי?
- 3.אבי, יועץ 16/07/2013 15:25הגב לתגובה זונמאס מהפופוליזם. טור מעניין של דעה קצת שונה וגם יש מקצועיות
- 2.הצדיק 16/07/2013 13:53הגב לתגובה זוביום כזה (שאין מסחר), נחמד לקרוא כתבות שניתן ללמוד מהם!!! בשוק עולה רק חברות אחזקות
- 1.מה 16/07/2013 12:48הגב לתגובה זואיזו כתבה עלובה
- יוסי התותח 16/07/2013 17:51הגב לתגובה זוכי הוא אומר לך במפורש- אל תלך כל הזמן עם הזרם ונגד חברות האחזקה כי כנראה יש להם גם יתרונות בתקופות מסוימות.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.