חברות החזקה - אין רע בלי טוב; הפרמטרים שמחייבים התייחסות

רועי בן נבט, אנליסט הלמן-אלדובי, מתייחס בטורו ליתרונות והחסרונות שבהשקעה בחברות החזקה. אידיבי אחזקות כדוגמא
רועי בן נבט | (12)

מצבה העגום של אידיבי אחזקות והסדר החוב אליו נקלעה, הציפו מחדש את הביקורת הרבה על המבנה, הפופולרי כל כך בשוק ההון הישראלי של חברות החזקה ממונפות. חלק מחברות אלה נושאות בשרשור בעלויות עד כדי "דור" רביעי ואף חמישי. הן יוצרות אצל הציבור הסתייגות כחלק מהיותן מזוהות עם בעלי הון, הממנפים כספים ציבוריים בכדי לגרוף רווחים במקרה הטוב או לשמוט את החוב תחת הגנת החברה בע"מ במקרה הפחות מוצלח. בשוק ההון כמו בחיים, לא מומלץ לבצע הכללות. שלא כמו בחיים, בשוק ההון מי שנמנע מהכללות ובודק כל מקרה לגופו יכול לגלות שזה ישתלם לו מאוד.

חברות ההחזקה מהוות כ-13% ממניות מדד ת"א 100 ומשקלן מהווה כ-10% ממשקל המדד. חברות אלו מאופיינות לרוב ברמת מינוף גבוהה, וכבר זמן רב ששמן מוזכר בעיקר בהקשרים שליליים של 'טייקונים', בעיות חוב או פירמידות פיננסיות. ישנה ביקורת גם על עלויות הניהול הגבוהות והפיזור על יותר מדי תחומי פעילות. יחד עם זאת, כדאי לזכור כי דווקא הפיזור מהווה יתרון בכך שהוא מפחית את הסיכון מהאטה בסקטור ספציפי. חלק מהחברות מצליחות לייצר סינרגיה בין הפעילויות, ויכולות להפעיל את כוחן כגופים גדולים לשיפור תנאי המימון בחברות הבנות.

מאוד לא מומלץ לפסול על הסף את המודל של חברות החזקה בשוק ההון הישראלי. חלק מן אותן חברות מצדיקות קיומן בעצם פוטנציאל הצפת ערך משמעותית למשקיעים, וחלקן באמת מהוות פירמידות שנוצרו על בסיס שיקולים פיננסיים של הבעלים ותו לא. כדי לדעת להפריד בין 2 הסוגים, צריך לבחון 3 פרמטרים בסיסיים שיעזרו לנו להפריד בין הפירמידות האיתנות לבין מגדלי הקלפים.

דיסקאונט

זהו הפרמטר הכמותי הנגיש ביותר, מכיוון שהוא בדר"כ פשוט לחישוב ומספק מידע רב בנוגע לתמחור של החברה האם ביחס להחזקותיה. היסטורית, חברות ההחזקה נסחרות בדיסקאונט (הנחה) על ההחזקות בחברות הבנות. בדר"כ, ככל שהשוק אופטימי יותר וסביבת המאקרו נוחה יותר - הדיסקאונט המדובר מצטמצם. במילים אחרות, בתקופות של צמיחה וגאות בשווקים, מניותיהן של חברות ההחזקה יתחזקו (ברוב המקרים) בשיעור גבוה יותר מאלו של החברות הבנות.

הדיסקאונט שנוצר יכול להיווצר ממספר גורמים, אך לרוב משויך לעלויות המטה והניהול של חברת האם, שפוגעות, ובצדק, בשווי החברה האם. בין היתר, ניתן למצוא בשוק ההון לא מעט חברות החזקה שנוהגות לשלם שכר גבוה מאוד למנהליהן ללא קשר מובהק לתוצאות הפעילות, מה שגורם לאיבוד ערך ואובדן אמון של הציבור בהן.

כמו כן, הדיסקאונט יכול לנבוע כתוצאה ממיסים עתידיים שייווצרו בעת מימוש ההחזקות או רמת מינוף שונה. יתכנו גם מקרים בהם יבלטו יתרונות בחברת ההחזקות כגון תכנוני מס, יתרון לגודל ועוד, שעשויים להביא לכך שהחברה האם תסחר דווקא בפרמיה על החזקותיה. בגזית גלוב למשל, שווי ההחזקות הסחירות של החברה קרוב מאוד לשווי השוק שלה, לכן להערכתנו אין כיום דיסקאונט בחברה, בטח שלא כזה שמעניין להשקעה. מי שבוחר להשקיע בחברה בכל זאת, ראוי שיעשה זאת ממניעים אחרים, כמו למשל יכולת ניהול איכותית לאורך זמן או ציפייה לצמיחה ברווחיות החברות המוחזקות.

רמת המינוף

חברות החזקה מאופיינות לרוב ברמת מינוף גבוהה. כיוון שפעמים רבות מניות חברת הבת נקנות באמצעות אשראי מבנקים או מהציבור, כך שניתן להסתכל על ההשקעה בחברת האם כסוג של אופציה ממונפת על החברה הבת.

לדוגמא, רמת המינוף של פטרוכימיים עומדת על 92%, בעוד שהנכס אותו מחזיקה החברה היא בזן לה מינוף של כ-80% "בלבד". נורסטאר, חברת האם של גזית גלוב (יש לה גם החזקה זניחה באורמת) עם רמת מינוף של 96% בעוד שגזית גלוב (שהיא חברת החזקות בעצמה) עם רמת מינוף של 89%. אפשר להסתכל גם על חברות שיש להם פעילות עצמאית לצד החזקה משמעותית בחברה מסוימת. דוגמא לכך היא נצבא, לה רמת מינוף של 55% בעוד שחברת האם שלה ארפורט סיטי עם רמת מינוף של 78%.

גודל החברה

גודל ושווי ההחזקות של החברה משפיעים גם הם על כדאיות ההשקעה בה. ככלל, ככל שחברת ההחזקות גדולה יותר - ההגיון בהשקעה בה גבוה יותר. מדוע? בדר"כ יהיה יותר קשה לעקוב באופן עצמאי אחר ההחזקות של חברת החזקות גדולה, בטח אם חלקן לא סחירות. כמו גם, ככל שלחברה שווי החזקות גבוה יותר - אחוז עלויות המטה (דמי הניהול) מסך הנכסים נמוך יותר.

לסיכום, ישנם מספר פרמטרים ייחודיים לחברות החזקה המחייבים התייחסות טרם החלטת השקעה, ולכל אחד מהם חשיבות משלו. משקיעים מתוחכמים, המחפשים להפחית תנודתיות ולהיות פחות חשופים לכיוון השוק, צריכים לבחון השקעה בחברות החזקה באופן פרטני, ולא להיגרר לטרנד שלילי שנוטה לבחון באור שלילי את כל אותן חברות.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מתן 19/07/2013 23:36
    הגב לתגובה זו
    רועי- תמשיך להפגיז בחוכמה וידע, אתה מספר 1 בביזפורטל ממתן מתכלית לשעבר (נ.ב- חייבים להיפגש)
  • 9.
    יעלי 17/07/2013 06:33
    הגב לתגובה זו
    במבנה הפירמידה רצוי להיות קרובים לחברה למטה כך גדלה יכולת שרות החוב ונמצאים קרוב לתזרים
  • זה נכון כשמדברים על חוב, אבל פה הם התייחסו בעיקר למניות (ל"ת)
    המשיב 17/07/2013 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    סמי הגבר!! (ל"ת)
    קוף 17/07/2013 00:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    h 16/07/2013 18:02
    הגב לתגובה זו
    very interesting!
  • 6.
    יוסי התותח 16/07/2013 17:49
    הגב לתגובה זו
    לפני שבועיים המליץ להשקיע במניית נצבא, היום אני מורווח כבר 5% על הנייר בזמן שהשוק לא זז!
  • 5.
    רוית- אנליסטית 16/07/2013 17:10
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל תמשיכו כך
  • 4.
    אביגיל הרווקה 16/07/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
    פנוי?
  • 3.
    אבי, יועץ 16/07/2013 15:25
    הגב לתגובה זו
    נמאס מהפופוליזם. טור מעניין של דעה קצת שונה וגם יש מקצועיות
  • 2.
    הצדיק 16/07/2013 13:53
    הגב לתגובה זו
    ביום כזה (שאין מסחר), נחמד לקרוא כתבות שניתן ללמוד מהם!!! בשוק עולה רק חברות אחזקות
  • 1.
    מה 16/07/2013 12:48
    הגב לתגובה זו
    איזו כתבה עלובה
  • יוסי התותח 16/07/2013 17:51
    הגב לתגובה זו
    כי הוא אומר לך במפורש- אל תלך כל הזמן עם הזרם ונגד חברות האחזקה כי כנראה יש להם גם יתרונות בתקופות מסוימות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.