שוחים עם הזרם וצדים את הדגים הגדולים

יובל רכניץ בן שפס מאי.בי.אי טרייד, סוקרים ומציגים את הדרך הנכונה להשקעה בימים של קושי קבלת החלטות מאוזנות ולא קיצוניות

כבר מתחילת השנה, הבורסה ברחוב אחד העם משקפת היטב את הקושי בבחירת המניות שיספקו תשואה עודפת בתיק ההשקעות. שלוש מניות בלבד (מלאנוקס, פריגו וכיל) אחראיות על עלייה של יותר מ-50% מעליית מדד ת"א 25 מתחילת השנה (תשואה כוללת של 4.37%) ורק עשר מניות במדד סיפקו תשואה חיובית.

באקלים הכלכלי השורר כיום, קיים קושי לקבל החלטות השקעה מושכלות ונבונות, לכן משקיעים רבים נוטים לקיצוניות. מצד אחד המשקיע הפאסיבי, המסתפק בתשואת המדד, מצידו השני המשקיע האקטיבי שקונה ומוכר מניות ספציפיות בתדירות גבוהה, מתוך אמונה כי יצליח להכות את מדד הייחוס. על הסקאלה ביניהם נמצא גם המשקיע המאוזן לו יכולה להתאים אסטרטגיה הנקראת בעגה המקצועית "הליבה והלווין" (Core/Satellite).

אסטרטגיה זו משלבת בין השקעה פאסיבית לאקטיבית, כשהחלק הארי של תיק ההשקעות מושקע במדד באמצעות כלי פאסיבי (קרן מחקה / תעודת סל). החלק הנותר מושקע בנכסים שהמשקיע מאמין כי יתרמו לתיקו תשואה עודפת על פני ביצועי המדד.

אז איך נראה תיק השקעות הנבנה על בסיס אסטרטגיה זו?

לפני שעונים על השאלה, עליכם להגדיר את מדדי הייחוס שעל בסיסם תמדדו הצלחה או כישלון של ביצועי תיקכם ושיעורי החשיפה לכל אפיק (אג"חי ומנייתי) על פי הצרכים האישיים שלכם.

לשם הפשטה, נגדיר כי מדד הייחוס בתיק הינו מדד תל אביב 25 בלבד. אפשר כבר להבין כי מדד תל אביב 25 יהיה החלק הארי (Core) של תיקכם, אליו תחשפו על ידי רכישת קרן מחקה / תעודת סל. החלק הנותר יוקצה לטובת נכסים ספציפיים (Satellite) אשר אתם מאמינים כי יספקו תשואת יתר אל מול מדד הייחוס (Benchmark), כגון מניות בודדות, קרנות נאמנות אקטיביות, אג"חים ממשלתיות וקונצרניות וקרנות גידור. אין כלל אצבע לשיעור החשיפה למדד הייחוס (Core) ולנכס הספציפי אשר יספק את התשואה העודפת (Satellite), אך ניתן להבין כי ככל ששיעור החשיפה למדד הייחוס יהיה משמעותי יותר - כך ביצועי התיק יהיו קרובים לביצועי השוק לטוב ולרע.

אם נחזור למלאנוקס, פריגו וכיל - משקיע שבנה תיק ללא מניות אלו וללא רכישת המדד - היה רחוק מאוד מביצועי השוק. אבל משקיע שהיה בוחר באסטרטגיה המאוזנת של הליבה והלווין (Core/Satellite) באלוקציה של 70% מדד ת"א 25 ו-30% בחלוקה שווה למלאנוקס, פריגו וכיל, היה משיג תשואה של כ-30.1% לעומת תשואה של 4.37% של מדד ת"א 25.

גם במקרה של בחירת שלוש מניות אחרות ממדד הייחוס, ובלבד שהן מסקטורים שונים, יכול היה אותו משקיע לצפות לתשואה חיובית בתיק. למשל, בחירה במניות כמו עזריאלי קבוצה, שטראוס וטבע בשילוב עם מדד הייחוס (כפי שהוסבר קודם), הייתה מניבה עד כה תשואה חיובית של כ-1%.

אסטרטגיית הליבה והלווין מתאימה לאלה מכם שמבינים בשוק ההון ומעדיפים לא לשים את כל הביצים בסל אחד. הבחירה באסטרטגיה זו מאפשרת לשחות עם הזרם וגם לצוד את הדגים הגדולים איתם תקוו לנצח את השוק.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מלאנקס ועוד 24 (-: (ל"ת)
    הצלף 24/09/2012 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    במבי עם לב מאבן 21/09/2012 10:27
    הגב לתגובה זו
    עופר כבר ימחק לכם את החיוך...
  • 2.
    איזה חתיכים יש ב IBI! (ל"ת)
    גורו השקעות 21/09/2012 01:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איזה חיוך!! (ל"ת)
    אחת ש 20/09/2012 12:38
    הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.