האג"ח בתשואה של עד 77%, אז מה יש לאידיבי עוד למכור?

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר ב-MORE בית השקעות, סוקר את החברות הפחות מוכרות ומתוקשורת בקבוצת דיסקונט השקעות וכדאיות ההשקעה בהן
צחי קלמין | (14)

מצוקת המזומנים אליה נקלעה קבוצת דיסקונט השקעות בראשותו של נוחי דנקנר תופסת באופן תדיר את כותרות העיתונים. השבוע דווח כי חב' הביטוח מנורה מב החז מעוניינת לסווג את סדרות האג"ח של דסק"ש כ"חוב בהשגחה מיוחדת". נוחי דנקנר מצידו אינו נח על המשמר והחל בתקופה האחרונה לפעול לצורך גיוס מזומנים ע"י מימוש נכסי החברה.

ראשית, יש לציין כי במקרה של דסק"ש סכום שווי החלקים עולים על שווי השלם. מתחילת השנה צנח שווייה בלמעלה מ-70%, ועומד כיום על כ-530 מיליון ש', אך יחד עם זאת, לקבוצה נכסים איכותיים שנסחרים בדיסקאונט עמוק מתחת לשוויים הריאלי. במסמך זה נציג את העסקאות אשר נחתמו ופורסמו, וננסה לבחון איזה עוד נכסים מעניינים יש בפורטפוליו של קב' דסק"ש.

מקסימה: החברה פועלת בתחום ייצור גזי אוויר, פחמן דו חמצני ותערובות של גזים, ומוכרת אותם ללקוחות שונים בישראל. נמכרה לחב' רונין השקעות שבבעלות ג'ורג' חורש בפרמיה של 36% . דסק"ש החזיקה כ-75% בקירוב ממניות מקסימה, ומכרה את החזקתה תמורת קצת יותר מ-150 מיליון ש'.

המלט: עוסקת בייצור ושיווק אביזרי צנרת, מחברים, ברזים ושסתומים. נמכרה לקרן פימי של ישי דוידי בפרמיה של 23%. דסק"ש מחזיקה כ-60% מהון המניות של המ-לט, צפויה לקבל עבור החזקתה זו כ-260 מיליון ש' בקירוב.

אילו עוד נכסים נותרו לקבוצת דסק"ש בקנה?

מלבד ההחזקות הגדולות ומתוקשרות של הקבוצה קרי שופרסל וסלקום, ניתן למצוא בפורטפוליו של דסק"ש חברות מעניינות ואטרקטיביות שכמו במקרה של המ-לט ומקסימה נסחרות הרחק מאור הזרקורים. לאחר בדיקה, ניתן לראות כי השוק אינו מגלם את פוטנציאל החבוי בהן. אנו מעריכים כי חברות אלו מתומחרות בחסר משמעותי מתחת לשווים הריאלי.

גיוון אימג'ינג: החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכת הדמיה לאבחון מחלות במערכת העיכול, הכוללת מצלמת וידאו זעירה בתוך גלולה. את הרבעון הראשון לשנת 2012 סיימה גיוון עם הכנסות של 41.8 מיליון ד' (נמוך מהתחזיות). למרות החולשה הנ"ל, הסיפור הגדול של החברה הינו הניסוי הקליני של גלולת ה-COLON2 למעי הגס, שצפוי להסתיים במהלך החודש הקרוב. הניסויים נערכים במקביל על 850 חולים בארה"ב ועל 72 חולים ביפן, ויוגשו לאישור ה-FDA לקראת סוף השנה.

שוק בדיקות המעי הגס מוערך במיליארדי דולרים, החשיבות הרבה של גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס ויתרונות הבדיקה הלא פולשנית באמצעות קפסולה על פני בדיקת הקולונוסקופיה המסורתית, מהווה הזדמנות לצמיחה משמעותית עבור החברה. קבוצת דסק"ש מחזיקה בגיוון באופן ישיר ועקיף באמצעות חברה נוספת בבעלותה בשם אלרון.

אלרון תעשיה אלקטרונית הינה חברת החזקות תפעולית שמתמקדת בבניית חברות טכנולוגיות. קבוצת החברות של אלרון כוללת חברות בשלבי פיתוח שונים שעוסקות במגוון תחומים טכנולוגיים כמו פיתוח מכשור רפואי ותחומים נוספים.

בנוסף, מפעילה החברה שותפות אסטרטגית עם רפאל לצורך הנבטה ופיתוח חברות ומיזמים חדשים המבוססים על פיתוח וטכנולוגיות מבית רפאל. מלבד גיוון, ניתן למצוא בין החזקותיה בתחום הביומד את חב' בריינסגייט המפתחת מכשיר לטיפול בשבץ מוחי. חב' פוקארד - המפתחת מערכת לאבחון מחלות זיהומיות באמצעות טכנולוגיה אופטית, ואת חב' קימא מדיקל - המפתחת מכשיר זעיר לניטור מרחוק של חולי אי ספיקת לב.

בין החזקותיה המסורתיות של קבוצת דסק"ש ניתן למצוא את חב' מהדרין, תאגיד העיבוד החקלאי הגדול ביותר בישראל המעבד כ-50,000 דונם ברחבי ישראל. החברות בקבוצה עוסקות בעיבוד פרדסים ומטעים, כמו גם במיון, אריזה, קירור, שיווק וייצוא. כמו כן, הקבוצה עוסקת בפיתוח נכסי הנדל"ן שברשותה.

החברה סיימה את הרבעון הראשון עם גידול מרשים של 28% בהכנסות שהסתכמו בכ-566 מיליון ש'. הגידול החד בהכנסות נבע מעלייה כמותית בפרי שמקורו ממטעים ופרדסים המעובדים על ידי החברה. בשלהי שנת 2011 עלה שמה של מהדרין לכותרות בעקבות קריסת החברה מתחרה "אגרסקו". עד אז התנהל השוק כדואופול של אגרסקו ומהדרין אליו נספחו כמה יצואנים פרטיים קטנים. עם פירוקה של אגרסקו החלו רוב החקלאים והמגדלים לזלוג לכיוונה של מהדרין. דבר אשר והגדיל את מחזור המכירות והיקף הפעילות של החברה. את השליטה בחב' מהדרין חולקת קבוצת דסק"ש עם חברת הביטוח הפניקס של יצחק תשובה.

לסיכום, קברניטי חב' דסק"ש החלו בתהליך נמרץ של מימוש נכסים. יש לתת תשומת לב מיוחדת לנכסים אותם מנינו. שכן נכסים אלו הינם בעלי פוטנציאל גבוה והם נסחרים בדיסקאונט עמוק מתחת לשוויים. מכירתם, במידה ותצא לפועל, תהיה על פי הערכותינו בפרמיה משמעותית מעל מחירם בשוק.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    המצליף 07/07/2012 10:43
    הגב לתגובה זו
    ועשית לנו ניתוח של דסק"ש.איפה לדבר על הקשיים בהעברת הכספים במעלה הפירמידה, איפה לנתח את החובות.. בקיצור סתם כתבה
  • 10.
    rotbartavi 06/07/2012 19:44
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי גיוון אם תמבר אז בפרמיה כפולה מהשוק
  • 9.
    עובד במגדל 06/07/2012 18:15
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהרס חברות כמו אפריקה ואמפה נתנו לנו במור לנהל את הענינים. ואיזה כוכב הוא הוציא צחי קלמין האיש שנזרק ממגדל במור נהיה כוכב. בטח גם שמה מאיר עמיקם בא לעשות סיבוב על גב העובדים המנהלים והבעלים.
  • עזריאל, אל תרתח.... (ל"ת)
    פשוש 07/07/2012 18:14
    הגב לתגובה זו
  • צודק לגבי מה שאמרת (ל"ת)
    אחת שפוטרה 07/07/2012 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ביבי 05/07/2012 23:01
    הגב לתגובה זו
    גולף-לא שייכת לקבוצה?
  • גולף שייכת לכלל תעשיות (נמכר) (ל"ת)
    ביבי1 06/07/2012 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ואולי - הם יימכרו בדיסקונט עמוק, כחלק מהfire sale? (ל"ת)
    lepxii 05/07/2012 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מניית מהדרין אידיאלית לרכישה (ל"ת)
    אחד העם 05/07/2012 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חיים 05/07/2012 09:55
    הגב לתגובה זו
    האם,לדעתך,תצא העסקה לפועל?
  • 4.
    מישהו 05/07/2012 09:52
    הגב לתגובה זו
    אם כבר טרחות וניפקת לנו כתבה "מקצועית" אז כדאי להתעמק ולראות שאלרון (חברה ללא חוב ,ההיפך ,עם עודף מזומנים בקופה) נסחרת רק על ההחזקה שלה בגיוון בדיסקאונט של 20% ועל סך כולל ההחזקות שלה כולל המזומנים הדיסקאונט הסחיר נושק ל40% ו
  • 3.
    כתבה מעניינת מאוד (ל"ת)
    מורן 05/07/2012 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנליסט 05/07/2012 09:14
    הגב לתגובה זו
    מקווה להמשך עליות על רקע סיום הניסוי ופרסום תוצאות רבעון שני בתחילת אוגוסט אשר צפויות להיות טובות משמעותית.
  • 1.
    גם אלביט הדמיה בתהליך דומה. נשמח לכתבה כזאת גם עליה (ל"ת)
    אלי 05/07/2012 09:06
    הגב לתגובה זו
ניתוח טכני
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot
ניתוח טכני

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות

זיו סגל |
נושאים בכתבה ניתוח טכני


באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה  S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר. 

את ההזדמנות שנוצרה ממחיש הגרף של הראסל 2000 שמיוצג כאן על ידי קרן הסל IWM. אחרי קפיצת הקורנה היא תקנה תיקון מתאים של 50% ואז טיפסה בהדרגה אל השיא ופרצה אותו. מכאן אמור להתפתח מומנום של מגמת עליה. על גרף העוצמה ההשוואתית אפשר לראות את חולשתה המתמשכת מול ה – S&P500 וכעת השאלה האם מערכת יחסים זו אכן משתנה. זהו אינדיקטור שנצטרך לעקוב אחריו.


מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל  IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.