הנהלת מאנדיי מימשה מניות במאות מיליונים - האם זה איתות שהמחיר גבוה?
חברת מאנדיי הישראלית נהנתה בחודש שעבר מהקפיצה גדולה ביותר בשווי של חברה ישראלית במהלך יום אחד, הודות לתוצאות הרבעוניות החזקות שהציגה. על רקע הזינוק, מייסדי החברה ומנהליה הבכירים בחרו למכור מניות בהיקף של מעל 46 מיליון דולר.
מייסד החברה והמנכ"ל המשותף ערן זינמן מכר אתמול 65 אלף מניות, בהיקף של כ-14.68 מיליון דולר. בסך הכל, בשלושת החודשים מימש זינמן מניות בהיקף של כ-23 מיליון דולר. רועי מן, שותפו של זינמן מימש גם הוא כ-60 אלף מניות, בשווי של כ-13.55 מיליון דולר. גם עבור מן לא מדובר במימוש ראשון השנה, לאחר שבשלושת החודשים האחרונים מימש מניות בהיקף כולל של כ-29.83 מיליון דולר. כך שבסך הכל מימשו השניים בחודשים האחרונים מניות בהיקף של מעל 52 מיליון דולר. מתחילת השנה מימשו השניים מניות בהיקף כולל של מעל ל-75 מיליון דולר. מאז ההנפקה מימשו השניים מניות במעל 200 מיליון דולר והם מחזיקים יחדיו במניות בשווי של 1.5 מיליארד דולר.
אל זינמן ומן הצטרפו גם חברי ההנהלה הבכירה שנהנו גם הם מהקפיצה במחיר המניה. סמנכ"לית משאבי האנוש של החברה, שירן נאווי מכרה מניות בהיקף של כ-900 אלף דולר, אשר הצטרפו למימושים קודמים בהיקף כולל של 2 מיליון דולר. סמנכ"ל המוצר, דניאל לריה, מכר במהלך החודש החולף מניות בהיקף של כ-10 מיליון דולר. סמנכ"ל ההכנסות, יוני אושרוב, מכר בשבוע לאחר הזינוק בשווי החברה מניות בהיקף של 3.6 מיליון דולר. מי שפספס במידה רבה את הזינוק בשווי החברה, הוא סמנכ"ל הכספים, אלירן גלזר שמכר לאחר פרסום הדוחות מניות בהיקף צנוע של 529 אלף דולר, לאחר שבחודש מרץ מימש מניות בהיקף של כ-3 מיליון דולר.
אמנם לא מדובר בהכרח בצעד של חוסר אמון במניה, או ניצול של המצב על חשבון המשקיעים, שכן זינמן ומן ממשיכים להחזיק בנתח משמעותי מהחברה. הם מחזיקים במניות בערך של כ-1.5 מיליארד דולר, , כך שסכום המימושים הוא נמוך ביחס לשווי הכולל של החזקותיהם. כמו כן, מבט על דיווחי החברה מלמד כי להנהלת מאנדיי היסטוריה ארוכה של מימושים עיתיים של מניות. מדובר במימושים אוטומטיים, אבל השאלה למה לממש בכלל, במיוחד שמדובר בחברה שהם מאמינים שתמשיך לצמוח בהכנסות וברווחים? נכון, כשכל הכסף נמצא במניות של מאנדיי זה מסוכן, אבל זה לא המצב - השניים כבר מימשו בסכום עתק, כך שלכאורה אם הם מאמינים שמאנדיי תמשיך לגדול ושוויה יעלה, הם לא אמורים לממש. יש להם עשרות מיליונים בצד.
- מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התשובה החוזרת של המממשים היא שהם רוצים לפזר את ההשקעות, אבל מדובר כאן בחברה שהם מאמינים בה, צופים לה גדולות. כשאתה מאמין שהשווי הולך לגדול פי כמה, אין לך באמת סיבה לממש. לכאורה, ההחלטה למממש מניות בהיקף של 75 מיליון דולר, משמעותה שהמייסדים חושבים שיש להם "משהו יותר טוב" לעשות עם הכסף.
כך או אחרת, אי אפשר לגזור מכך בהכרח שהם לא מאמינים בחברה או לא מאמינים במניה. עדיין 1.5 מיליארד דולר שהם מחזיקים במניות של מאנדיי זה רוב ההון שלהם. בקיצור ולסיכום - זו נקודה בהחלט שאמורה להיות מטרידה למשקיעים, אבל צריך לזכור שהמימושים נעשים באופן שוטף כל הזמן ולא ניבאו את כיוון המניה.
בחודש שעבר, פרסמה החברה את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, בהן הכתה את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה, עם הכנסות של 217 מיליון דולר לצד רווח של 61 סנט למניה. לצד התוצאות החזקות הודיעה החברה על תחזיות גבוהות מהצפוי עבור הרבעון הקרוב והשנה כולה. בעקבות הדוחות, מניית החברה זינקה באותו היום ב-21%, מה שהקפיץ את שוויה של החברה בכמעט 2 מיליארד דולר, קפיצת השווי המשמעותיות ביותר עבור חברה ישראלית. מאז ירדה מניית החברה והיא נסחרת כיום במחיר של כ-216 דולר, המשקף לה שווי שוק של כ-10.56 מיליארד דולר.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 4.החיים 05/06/2024 08:05הגב לתגובה זולא כדאי להשקיע את כל כספך במניה אחת עדיף לפזר נכון לכולם וגם למנהלים של חברה ספציפית
- 3.נו 04/06/2024 23:27הגב לתגובה זואני מכיר מקרוב אנשים בכירים שמימשו. אין שום קשר לביצועים עתידיים או לשווי, אלא רצון פשוט להנזלה ולפיזור השקעות בסיכון נמוך יותר. לא צריך להתרגש וזה לא אומר כלום
- 2.כשעל השולחן 04/06/2024 18:51הגב לתגובה זווהסיכון גדל מממשים,אף אחד לא יודע עתידית מה יקרה,יש הערכות לא וודאות
- 1.הם פשוט יודעים שהמנייה לא שווה את זה והיא בדרך להתרסקות (ל"ת)שקוף 04/06/2024 18:01הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
