קרן רנסנס טכנולג'יס מכרה אפל ואמזון וקנתה טסלה
קרן רנסנס טכנולוג'יס, אחת מקרנות הגידור הגדולות והמוצלחות בהיסטוריה של וול סטריט, סגרה ברבעון האחרון את הפוזיציות שהיו לה באפל (סימול:AAPL) ואמזון (סימול:AMZN). במקביל, החברה הגדילה את הפוזיציה ביצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA), כל עולה ממסמכים שהגישה הקרן לרשות לניירות ערך בארה"ב.
קרן RenTech נחשבת בעולם כחלוצת המודלים הכמותיים (quantitative). הקרן המשתמשת באלגוריתמים בכדי לסרוק באופן שיטתי את השווקים לדפוסים רשמיים והיא אינה בוחנת את יסודות החברה.
ע"פ הדוחות האחרונים, החברה מכרה במהלך הרבעון האחרון (יוני) כ-193 אלף מניות של אמזון וכ-979 אלף מניות של אפל. במקביל, החברה העלתה את הפוזיציה שלה בטסלה ב-44% לרמה של 1.1 מיליון מניות. נציין כי זו לא הפעם הראשונה שקרן רנסנס מבצעת השקעות גדולות בטסלה. הדוחות האחרונים של הקרן הצביעו כי במהלך הרבעון האחרון של 2019 יצרה הקרן פוזיציה בהיקף של 3.9 מיליון מניות, אך מכרה כ-80% מאותה פוזיציה במהלך הרבעון הראשון של 2020.
טסלה הפכה בשנה האחרונה ללהיט של וול סטריט, כאשר רק ב-2 ימי המסחר האחרונים חזרה המניה לזנק והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של 302 מיליארד דולר - נתון שהופך את החברה ליצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד עולה מהדוחות: הקרן הגדילה משמעותית גם את הפוזיציה במניית זום (סימול:ZM) שעלתה במאות אחוזים בחודשים האחרונים. מספר המניות שברשות החברה זינק ב-160% לרמה של 7.3 מיליון מניות, שהיו שווים כ-1.8 מיליארד דולר בסוף יוני האחרון.
- 3.תום 14/08/2020 19:58הגב לתגובה זוכל הדיווחים על הקרנות האלה שקנו באפריל טסלה... נו אז קרן קנתה באפריל אסלה, זה אומר משהו על אסלה? לא, בטח קנו את זה התחילת אפריל ב500 וכשאסלה הגיע ל1500 מימשו. מה הם קנו היום? אה, את זה נדע רק ברבוע הבא...
- 2.לפי דעתי הירידה של טסלה תגיע לא פחות מ-80% מהשיא הרצה.. (ל"ת)קש 14/08/2020 18:04הגב לתגובה זו
- מצטער על כל מימוש שעשיתי (ל"ת)דוד 15/08/2020 14:02הגב לתגובה זו
- רוני 15/08/2020 21:53טסלה זה מניית העתיד. כל התשתית הסולרית של העולם בנוייה על החברה הזאת. הרכבים זה סתם צעצוע
- טסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכל 14/08/2020 22:27הגב לתגובה זוטסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכלכלי
- דוד 15/08/2020 14:03קונים לפי הגדולים מוכרים לפי הגדולים
- 1.שמוליק 14/08/2020 16:11הגב לתגובה זומתחיחה תחרות עזה ברכבים חשמליים, באירופה יצרנים אחרים עוקפים את טסלה בסיבוב כבר. רק אמריקאים חושבים שטסלה טסה לשמיים, חיים בבועה, לא מבינים שאין ליצרן אמריקאי סיכוי לכבוש שוק לא באסיה ולא בסין ולא באירופה.
- holland 14/08/2020 18:26הגב לתגובה זוjust on my way back on the highway. 2 tesla before me and 2 in my back, no 1 wanted car in 2020, people pat even more for 2 hand , just sit one time and push the gas?????? you feel your back crash ,, try before you write??????.they are no n1, and on the other , you forget the software and that they are 5 years ahead , good friday
- שמוליק 15/08/2020 01:06וגם VW בדרך להשיג אותם. טסלה מתומחרת כאילו יש לה 30% משוק הרכב. אבל אין לה 30% אפילו בחשמליים - וגם לא יהיה אף פעם. כבר רואים שלא יהיה, קיא, VM ושאר משיגים אותה ויעקפו אותה. כי אין לה שום יתרון בשום דבר מול יצרנים אחרים. והתחתרות רק התחילה.
- שחף 14/08/2020 18:07הגב לתגובה זוא. טסלה חברה אמריקאית, וכמוה היא עולה למעלה על גל הוול סטריט, כמו אאמפא. שיווי עם מכפיל מטורף.טסלה מוכרת טכנולוגיה, לא רכב, הרבה שורטיסטים אכלו את הכובע על טסלה, שכדור שלג מתגלגל לא עומדים לו בדרך. או שתזוז או שתצטרף.
- שמוליק 15/08/2020 01:10אם היא מוכרת תוכנה אז גם אחרים מוכרים תוכנה. אין שום דבר מה שטסלה עושה ואחרים לא. אין לה בלעדיות על שום מודל עסקי.
- תום 14/08/2020 19:57איזה עוד מוצר אפשר לקנות שנושא את "הטכנולוגיה" שלה?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
