טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

קרן רנסנס טכנולג'יס מכרה אפל ואמזון וקנתה טסלה

קרן הגידור שנחשבת אחת המוצלחות בהיסטוריה של וול סטריט הגדילה משמעותית את הפוזיציה בטסלה, שהפכה ליצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק. זו לא הפעם הראשונה שהקרן נכנסת באגרסיביות למניה - תהליך דומה התרחש ברבעון האחרון של 2019
עמית נעם טל | (13)

קרן רנסנס טכנולוג'יס, אחת מקרנות הגידור הגדולות והמוצלחות בהיסטוריה של וול סטריט, סגרה ברבעון האחרון את הפוזיציות שהיו לה באפל (סימול:AAPL) ואמזון (סימול:AMZN). במקביל, החברה הגדילה  את הפוזיציה ביצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA), כל עולה ממסמכים שהגישה הקרן לרשות לניירות ערך בארה"ב. 

קרן RenTech נחשבת בעולם כחלוצת המודלים הכמותיים (quantitative). הקרן המשתמשת באלגוריתמים בכדי לסרוק באופן שיטתי את השווקים לדפוסים רשמיים והיא אינה בוחנת את יסודות החברה.

ע"פ הדוחות האחרונים, החברה מכרה במהלך הרבעון האחרון (יוני) כ-193 אלף מניות של אמזון וכ-979 אלף מניות של אפל. במקביל, החברה העלתה את הפוזיציה שלה בטסלה ב-44% לרמה של 1.1 מיליון מניות. נציין כי זו לא הפעם הראשונה שקרן רנסנס מבצעת השקעות גדולות בטסלה. הדוחות האחרונים של הקרן הצביעו כי במהלך הרבעון האחרון של 2019 יצרה הקרן פוזיציה בהיקף של 3.9 מיליון מניות, אך מכרה כ-80% מאותה פוזיציה במהלך הרבעון הראשון של 2020. 

טסלה הפכה בשנה האחרונה ללהיט של וול סטריט, כאשר רק ב-2 ימי המסחר האחרונים חזרה המניה לזנק והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של 302 מיליארד דולר - נתון שהופך את החברה ליצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק. 

עוד עולה מהדוחות: הקרן הגדילה משמעותית גם את הפוזיציה במניית זום (סימול:ZM) שעלתה במאות אחוזים בחודשים האחרונים. מספר המניות שברשות החברה זינק ב-160% לרמה של 7.3 מיליון מניות, שהיו שווים כ-1.8 מיליארד דולר בסוף יוני האחרון.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תום 14/08/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
    כל הדיווחים על הקרנות האלה שקנו באפריל טסלה... נו אז קרן קנתה באפריל אסלה, זה אומר משהו על אסלה? לא, בטח קנו את זה התחילת אפריל ב500 וכשאסלה הגיע ל1500 מימשו. מה הם קנו היום? אה, את זה נדע רק ברבוע הבא...
  • 2.
    לפי דעתי הירידה של טסלה תגיע לא פחות מ-80% מהשיא הרצה.. (ל"ת)
    קש 14/08/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
  • מצטער על כל מימוש שעשיתי (ל"ת)
    דוד 15/08/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
  • רוני 15/08/2020 21:53
    טסלה זה מניית העתיד. כל התשתית הסולרית של העולם בנוייה על החברה הזאת. הרכבים זה סתם צעצוע
  • טסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכל 14/08/2020 22:27
    הגב לתגובה זו
    טסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכלכלי
  • דוד 15/08/2020 14:03
    קונים לפי הגדולים מוכרים לפי הגדולים
  • 1.
    שמוליק 14/08/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
    מתחיחה תחרות עזה ברכבים חשמליים, באירופה יצרנים אחרים עוקפים את טסלה בסיבוב כבר. רק אמריקאים חושבים שטסלה טסה לשמיים, חיים בבועה, לא מבינים שאין ליצרן אמריקאי סיכוי לכבוש שוק לא באסיה ולא בסין ולא באירופה.
  • holland 14/08/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    just on my way back on the highway. 2 tesla before me and 2 in my back, no 1 wanted car in 2020, people pat even more for 2 hand , just sit one time and push the gas?????? you feel your back crash ,, try before you write??????.they are no n1, and on the other , you forget the software and that they are 5 years ahead , good friday
  • שמוליק 15/08/2020 01:06
    וגם VW בדרך להשיג אותם. טסלה מתומחרת כאילו יש לה 30% משוק הרכב. אבל אין לה 30% אפילו בחשמליים - וגם לא יהיה אף פעם. כבר רואים שלא יהיה, קיא, VM ושאר משיגים אותה ויעקפו אותה. כי אין לה שום יתרון בשום דבר מול יצרנים אחרים. והתחתרות רק התחילה.
  • שחף 14/08/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    א. טסלה חברה אמריקאית, וכמוה היא עולה למעלה על גל הוול סטריט, כמו אאמפא. שיווי עם מכפיל מטורף.טסלה מוכרת טכנולוגיה, לא רכב, הרבה שורטיסטים אכלו את הכובע על טסלה, שכדור שלג מתגלגל לא עומדים לו בדרך. או שתזוז או שתצטרף.
  • שמוליק 15/08/2020 01:10
    אם היא מוכרת תוכנה אז גם אחרים מוכרים תוכנה. אין שום דבר מה שטסלה עושה ואחרים לא. אין לה בלעדיות על שום מודל עסקי.
  • תום 14/08/2020 19:57
    איזה עוד מוצר אפשר לקנות שנושא את "הטכנולוגיה" שלה?
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.