טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

קרן רנסנס טכנולג'יס מכרה אפל ואמזון וקנתה טסלה

קרן הגידור שנחשבת אחת המוצלחות בהיסטוריה של וול סטריט הגדילה משמעותית את הפוזיציה בטסלה, שהפכה ליצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק. זו לא הפעם הראשונה שהקרן נכנסת באגרסיביות למניה - תהליך דומה התרחש ברבעון האחרון של 2019
עמית נעם טל | (13)

קרן רנסנס טכנולוג'יס, אחת מקרנות הגידור הגדולות והמוצלחות בהיסטוריה של וול סטריט, סגרה ברבעון האחרון את הפוזיציות שהיו לה באפל (סימול:AAPL) ואמזון (סימול:AMZN). במקביל, החברה הגדילה  את הפוזיציה ביצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA), כל עולה ממסמכים שהגישה הקרן לרשות לניירות ערך בארה"ב. 

קרן RenTech נחשבת בעולם כחלוצת המודלים הכמותיים (quantitative). הקרן המשתמשת באלגוריתמים בכדי לסרוק באופן שיטתי את השווקים לדפוסים רשמיים והיא אינה בוחנת את יסודות החברה.

ע"פ הדוחות האחרונים, החברה מכרה במהלך הרבעון האחרון (יוני) כ-193 אלף מניות של אמזון וכ-979 אלף מניות של אפל. במקביל, החברה העלתה את הפוזיציה שלה בטסלה ב-44% לרמה של 1.1 מיליון מניות. נציין כי זו לא הפעם הראשונה שקרן רנסנס מבצעת השקעות גדולות בטסלה. הדוחות האחרונים של הקרן הצביעו כי במהלך הרבעון האחרון של 2019 יצרה הקרן פוזיציה בהיקף של 3.9 מיליון מניות, אך מכרה כ-80% מאותה פוזיציה במהלך הרבעון הראשון של 2020. 

טסלה הפכה בשנה האחרונה ללהיט של וול סטריט, כאשר רק ב-2 ימי המסחר האחרונים חזרה המניה לזנק והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של 302 מיליארד דולר - נתון שהופך את החברה ליצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק. 

עוד עולה מהדוחות: הקרן הגדילה משמעותית גם את הפוזיציה במניית זום (סימול:ZM) שעלתה במאות אחוזים בחודשים האחרונים. מספר המניות שברשות החברה זינק ב-160% לרמה של 7.3 מיליון מניות, שהיו שווים כ-1.8 מיליארד דולר בסוף יוני האחרון.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תום 14/08/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
    כל הדיווחים על הקרנות האלה שקנו באפריל טסלה... נו אז קרן קנתה באפריל אסלה, זה אומר משהו על אסלה? לא, בטח קנו את זה התחילת אפריל ב500 וכשאסלה הגיע ל1500 מימשו. מה הם קנו היום? אה, את זה נדע רק ברבוע הבא...
  • 2.
    לפי דעתי הירידה של טסלה תגיע לא פחות מ-80% מהשיא הרצה.. (ל"ת)
    קש 14/08/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
  • מצטער על כל מימוש שעשיתי (ל"ת)
    דוד 15/08/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
  • רוני 15/08/2020 21:53
    טסלה זה מניית העתיד. כל התשתית הסולרית של העולם בנוייה על החברה הזאת. הרכבים זה סתם צעצוע
  • טסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכל 14/08/2020 22:27
    הגב לתגובה זו
    טסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכלכלי
  • דוד 15/08/2020 14:03
    קונים לפי הגדולים מוכרים לפי הגדולים
  • 1.
    שמוליק 14/08/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
    מתחיחה תחרות עזה ברכבים חשמליים, באירופה יצרנים אחרים עוקפים את טסלה בסיבוב כבר. רק אמריקאים חושבים שטסלה טסה לשמיים, חיים בבועה, לא מבינים שאין ליצרן אמריקאי סיכוי לכבוש שוק לא באסיה ולא בסין ולא באירופה.
  • holland 14/08/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    just on my way back on the highway. 2 tesla before me and 2 in my back, no 1 wanted car in 2020, people pat even more for 2 hand , just sit one time and push the gas?????? you feel your back crash ,, try before you write??????.they are no n1, and on the other , you forget the software and that they are 5 years ahead , good friday
  • שמוליק 15/08/2020 01:06
    וגם VW בדרך להשיג אותם. טסלה מתומחרת כאילו יש לה 30% משוק הרכב. אבל אין לה 30% אפילו בחשמליים - וגם לא יהיה אף פעם. כבר רואים שלא יהיה, קיא, VM ושאר משיגים אותה ויעקפו אותה. כי אין לה שום יתרון בשום דבר מול יצרנים אחרים. והתחתרות רק התחילה.
  • שחף 14/08/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    א. טסלה חברה אמריקאית, וכמוה היא עולה למעלה על גל הוול סטריט, כמו אאמפא. שיווי עם מכפיל מטורף.טסלה מוכרת טכנולוגיה, לא רכב, הרבה שורטיסטים אכלו את הכובע על טסלה, שכדור שלג מתגלגל לא עומדים לו בדרך. או שתזוז או שתצטרף.
  • שמוליק 15/08/2020 01:10
    אם היא מוכרת תוכנה אז גם אחרים מוכרים תוכנה. אין שום דבר מה שטסלה עושה ואחרים לא. אין לה בלעדיות על שום מודל עסקי.
  • תום 14/08/2020 19:57
    איזה עוד מוצר אפשר לקנות שנושא את "הטכנולוגיה" שלה?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.