טסלה
צילום: Dylan Calluy Unsplash

קרן רנסנס טכנולג'יס מכרה אפל ואמזון וקנתה טסלה

קרן הגידור שנחשבת אחת המוצלחות בהיסטוריה של וול סטריט הגדילה משמעותית את הפוזיציה בטסלה, שהפכה ליצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק. זו לא הפעם הראשונה שהקרן נכנסת באגרסיביות למניה - תהליך דומה התרחש ברבעון האחרון של 2019
עמית נעם טל | (13)

קרן רנסנס טכנולוג'יס, אחת מקרנות הגידור הגדולות והמוצלחות בהיסטוריה של וול סטריט, סגרה ברבעון האחרון את הפוזיציות שהיו לה באפל (סימול:AAPL) ואמזון (סימול:AMZN). במקביל, החברה הגדילה  את הפוזיציה ביצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA), כל עולה ממסמכים שהגישה הקרן לרשות לניירות ערך בארה"ב. 

קרן RenTech נחשבת בעולם כחלוצת המודלים הכמותיים (quantitative). הקרן המשתמשת באלגוריתמים בכדי לסרוק באופן שיטתי את השווקים לדפוסים רשמיים והיא אינה בוחנת את יסודות החברה.

ע"פ הדוחות האחרונים, החברה מכרה במהלך הרבעון האחרון (יוני) כ-193 אלף מניות של אמזון וכ-979 אלף מניות של אפל. במקביל, החברה העלתה את הפוזיציה שלה בטסלה ב-44% לרמה של 1.1 מיליון מניות. נציין כי זו לא הפעם הראשונה שקרן רנסנס מבצעת השקעות גדולות בטסלה. הדוחות האחרונים של הקרן הצביעו כי במהלך הרבעון האחרון של 2019 יצרה הקרן פוזיציה בהיקף של 3.9 מיליון מניות, אך מכרה כ-80% מאותה פוזיציה במהלך הרבעון הראשון של 2020. 

טסלה הפכה בשנה האחרונה ללהיט של וול סטריט, כאשר רק ב-2 ימי המסחר האחרונים חזרה המניה לזנק והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של 302 מיליארד דולר - נתון שהופך את החברה ליצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק. 

עוד עולה מהדוחות: הקרן הגדילה משמעותית גם את הפוזיציה במניית זום (סימול:ZM) שעלתה במאות אחוזים בחודשים האחרונים. מספר המניות שברשות החברה זינק ב-160% לרמה של 7.3 מיליון מניות, שהיו שווים כ-1.8 מיליארד דולר בסוף יוני האחרון.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תום 14/08/2020 19:58
    הגב לתגובה זו
    כל הדיווחים על הקרנות האלה שקנו באפריל טסלה... נו אז קרן קנתה באפריל אסלה, זה אומר משהו על אסלה? לא, בטח קנו את זה התחילת אפריל ב500 וכשאסלה הגיע ל1500 מימשו. מה הם קנו היום? אה, את זה נדע רק ברבוע הבא...
  • 2.
    לפי דעתי הירידה של טסלה תגיע לא פחות מ-80% מהשיא הרצה.. (ל"ת)
    קש 14/08/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
  • מצטער על כל מימוש שעשיתי (ל"ת)
    דוד 15/08/2020 14:02
    הגב לתגובה זו
  • רוני 15/08/2020 21:53
    טסלה זה מניית העתיד. כל התשתית הסולרית של העולם בנוייה על החברה הזאת. הרכבים זה סתם צעצוע
  • טסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכל 14/08/2020 22:27
    הגב לתגובה זו
    טסלה תתנפח כל הגדולים משריעים בה בלי קשר לערכה הכלכלי
  • דוד 15/08/2020 14:03
    קונים לפי הגדולים מוכרים לפי הגדולים
  • 1.
    שמוליק 14/08/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
    מתחיחה תחרות עזה ברכבים חשמליים, באירופה יצרנים אחרים עוקפים את טסלה בסיבוב כבר. רק אמריקאים חושבים שטסלה טסה לשמיים, חיים בבועה, לא מבינים שאין ליצרן אמריקאי סיכוי לכבוש שוק לא באסיה ולא בסין ולא באירופה.
  • holland 14/08/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    just on my way back on the highway. 2 tesla before me and 2 in my back, no 1 wanted car in 2020, people pat even more for 2 hand , just sit one time and push the gas?????? you feel your back crash ,, try before you write??????.they are no n1, and on the other , you forget the software and that they are 5 years ahead , good friday
  • שמוליק 15/08/2020 01:06
    וגם VW בדרך להשיג אותם. טסלה מתומחרת כאילו יש לה 30% משוק הרכב. אבל אין לה 30% אפילו בחשמליים - וגם לא יהיה אף פעם. כבר רואים שלא יהיה, קיא, VM ושאר משיגים אותה ויעקפו אותה. כי אין לה שום יתרון בשום דבר מול יצרנים אחרים. והתחתרות רק התחילה.
  • שחף 14/08/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    א. טסלה חברה אמריקאית, וכמוה היא עולה למעלה על גל הוול סטריט, כמו אאמפא. שיווי עם מכפיל מטורף.טסלה מוכרת טכנולוגיה, לא רכב, הרבה שורטיסטים אכלו את הכובע על טסלה, שכדור שלג מתגלגל לא עומדים לו בדרך. או שתזוז או שתצטרף.
  • שמוליק 15/08/2020 01:10
    אם היא מוכרת תוכנה אז גם אחרים מוכרים תוכנה. אין שום דבר מה שטסלה עושה ואחרים לא. אין לה בלעדיות על שום מודל עסקי.
  • תום 14/08/2020 19:57
    איזה עוד מוצר אפשר לקנות שנושא את "הטכנולוגיה" שלה?
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.