המניה המועדפת של סטרטג'י קפצה 10% - מה תשואת הדיבידנד עכשיו?
המניות המועדפות של סטרטג'י החלו להיסחר היום ומייד קפצו בכ-9.5% ממחיר של 85 דולר ל-93 דולר; תשואת הדיבידנד ירדה מתחת ל-11%, ומי כבר הרוויחו מהקפיצה?
סטרטג'י MicroStrategy Inc -0.86% גייסה כ-700 מיליון דולר דרך מניה מועדפת (STRF) שהציעה תשואת דיבידנד של כ-12% במחיר של 85 דולר. המניה החלה להיסחר היום ומיד קפצה ל-93 דולר, כך שתשואת הדיבידנד ירדה לכ-10.75%.
מי שכבר מורווחים על הנייר מהמניה החדשה הם בעלי העניין בחברה שקנו לפני שהמניה החלה להיסחר. לפי מסמכים שהגישה החברה לרשות ני"ע (SEC), המנכ"ל לי פונג רכש 6,000 מניות במחיר הראשוני של 85 דולר למניה, כלומר בסכום כולל של כ-510,000 דולר, ואחרי העלייה שווי האחזקה שלו כבר עלה ל-558 אלף דולר. שני מנהלים נוספים בחברה קנו מניות אם כי בכמויות קטנות יותר, ולמעשה הנהלת החברה לא רכשה מניות מאז 2022, מה שמעיד על כך שהם כנראה חושבים שהמחיר של המניות החדשות אטרקטיבי.
מצד שני, יכול להיות שההנהלה לא רכשה מניות מכיוון שגם היא מבינה שלקנות מניה של סטרטג'י זה כמו לקנות ביטקוין במחיר שיקר פי 2. מניית החברה נסחרת לפי שווי של כ-86 מיליארד דולר כשהיא מחזיקה בביטקוין ששווה בערך חצי מזה.
סטרטג'י ביצעה את הגיוס דרך המניה המועדפת כדי לגוון את מקורות המימון שלה שהיא שואפת שיעזרו לה לרכוש ביטקוין ב-2 מיליארד דולר. כתבנו כאן על הסיכונים והסיכויים במניה המועדפת של סטרטג'י, מצד אחד היא מציעה תשואת דיבידנד יחסית גבוהה, גם אחרי העלייה במניה, של כמעט 11%. למעשה סטרטג'י התחייבה שאם היא תפספס תשלום דיבידנד, שאמור להתבצע אחת לרבעון, הדיבידנד עשוי לעלות משמעותית, בערך ב-50%.
- סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, סטרטג'י לא הציבה מועד תשלום ספציפי לתשלום הדיבידנד, כלומר היא יכולה לשלם אותו בכל יום במהלך הרבעון. גם הישענות הגדולה של החברה על מחיר הביטקוין יכולה להביא לכך שהיא לא תעמוד בתשלומים במידה ושער המטבע ייפול בחדות. עם זאת, בינתיים סיילור ממשיך למשוך אחריו משקיעים והביטקוין, למרות הירידות, לא קורס, אבל זה יכול להשתנות בכל רגע ובכל סיבה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.09% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
