מייקל סיילור מיקרוסטרטגי
צילום: מיקרוסטרטגי

מניה מועדפת של סטרטג'י עם דיבידנד של 12% - שווה את הסיכון?

סטרטג'י מגייסת כ-700 מיליון דולר דרך מניה מועדפת שמציעה תשואת דיבינד של כ-12% - ואפילו 18% אם החברה תפספס תשלומים; מה זה מניה מועדפת ומה הסיכונים והסיכויים בזו של סטרטג'י?

רוי שיינמן | (2)

חברת סטרטג'י MicroStrategy Inc 1.46%   (לשעבר מיקרוסטרטג'י) דיווחה לאחרונה על הנפקת מניות מועדפות במטרה לגייס הון נוסף לרכישת ביטקוין, אך החברה עדכנה את פרקטי ההנפקה והדויעה על הורדת המחיר מ-100 דולר ל-85 דולר למניה, כשבמקביל, החברה הגדילה את היקף ההנפקה מ-5 ל-8.5 מיליון מניות, ובכך צפויה לגייס כ-711 מיליון דולר נטו. ההנפקה צפויה להיסגר ב-25 במרץ והמניות יסחרו תחת הסימול STRF.


המהלך מהווה חלק תכניתה של החברה של החברה לגייס 42 מיליארד דולר לאורך שלוש שנים, חצי מהם כהון עצמי דרך מניות ואג"ח להמרה, והחצי השני באמצעות חוב, כדי לרכוש עוד ביטקוין. סטרטג'י כבר מחזיקה בכ-500,000 מטבעות ביטקוין, כ-2.5% מהיצע המטבע העולמי, ומתכוונת להשתמש גם בכספי ההנפקה לרכישות נוספות.


מאחר וסטרטג'י הורידה את מחיר המניה בהנפקה, תשואת הדיבינד שהיא מציעה עלתה, מה שלכאורה הופך אותה לאטרקטיבית יותר. מה זה מניה מועדפת ואם זו של סטרטג'י שווה את הסיכון?


מה זו מניה מועדפת?

מניה מועדפת היא לא בדיוק כמו מניה רגילה והיא משלבת תכונות של מניה רגילה ואיגרת חוב. מצד אחד, אין לה זכות הצבעה כמו למניה רגילה, אבל מצד שני היא נהנית מדיבידנד קבוע וגבוה, ותעדוף במידה והחברה מגיעה לחדלות פירעון. במקרה של סטרטג'י, המניה כעת תעניק תשואת דיבידנד שנתית של כ-12% במחיר של 85 דולר, והחברה ציינה שבמידה והיא תפספס תשלום, התשואה עשויה להגיע ל-18% בתשלומים המאוחרים יותר כפיצוי למחזיקים.


תחשבו על המניה המועדפת כמניה שעדיין חושפה לתנודות השוק אבל נפרדת מהמניות הרגילות של סטרטג'י. במקום שהחברה תחלק דיבידנד לכל המחזיקים שלה היא מנפיקה מניות חדשות ונפרדות שרק המחזיקים שלהן יקבלו את הדיבידנד. היא מתמרצת משקיעים לבוא ולעזור לה לגייס כסף אבל מגבילה את הסיכון עבורה לעומת למשל גיוס דרך אגרות חוב.


הסיכונים והסיכויים

מניות מועדפות נתפסות לרוב כיציבות יותר, אבל במקרה של סטרטג'י המקרה אולי שונה. החברה הפכה בפועל לקרן השקעות בביטקוין והיא זנחה את תחום הפעילות המקורי שלה. היא נסחרת כיום בשווי כמעט כפול מהשווי של הביטקוין שבקופתה - היא מחזיקה ביטקוין בשווי של כ-42 מיליון מיליארד דולר בעוד המניה נסחרת לפי שווי של 79 מיליארד דולר, מה שאומר שלקנות מניה של סטרטג'י זה בעצם כמו לקנות ביטקוין במחיר כפול, כשההפרש הולך ישר לכיס של מנהלי החברה.


מעבר לכך, מדובר בהנפקה של מניות בכורה ללא להן תאריך פדיון ספציפי וקבוע, מה שמקשה על המשקיעים להעריך את אופק ההשקעה שלהן, ואם סטרטג'י תיכנס לצרות בגלל ירידה בביטקוין, שכבר ירד בכ-22% מהשיא, קשה לדעת אם הדיבידנדים הגבוהים בכלל ישולמו.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת ועם כל הביקורת,  אי אפשר להתעלם מהעובדה שסטרטג'י מצליחה לגייס סכומים אדירים, הרבה בזכות הכריזמה והחזון של מייקל סיילור, מייסד החברה - רק בשבוע שעבר למשל רכשה החברה ביטקוין בכ-10.7 מיליון דולר, וזאת באמצעות הכספים שגייסה הנפקת אגרות חוב להמרה, שבמסגרתה הונפקו אג"ח בשווי כולל של 2 מיליארד דולר, ללא ריבית, לפירעון בשנת 2030. סיילור מצליח למשוך אחריו קהל מעריצים גדול, בעיקר מקרב משקיעים צעירים, שרואים בביטקוין לא רק השקעה אלא אידיאולוגיה.


בנוסף, עצם העובדה שמדובר במניה מועדפת עם תשואת דיבידנד של כ-12%, או פוטנציאלית אפילו 18%, מעניקה יתרון למשקיעים שמחפשים הכנסה קבועה (לכאורה) בשוק התנודתי. כל עוד הביטקוין לא קורס, וסיילור ממשיך להוביל את הספינה בהצלחה, ייתכן שהשוק ימשיך להאמין ולתמוך בו.


בינתיים סיילור ממשיך למשוך אחריו משקיעים והביטקוין, למרות הירידות, לא קורס, אבל זה יכול להשתנות בכל רגע ובכל סיבה. טראמפ יכול פתאום להתהפך ולשנות את הגישה שלו לגבי הקריפטו ואפילו ה-SEC יכול לחזור ולהערים קשיים, למרות הקו המתון יותר שהוא נוקט בנושא לאחרונה. המניה של סטרטג'י זינקה בשנה האחרונה ב-90%, פי 3 מהביטקוין שעלה ב-30%. אין לזה בהכרח הצדקה אבל זה קרה אבל כמו בכל דבר - זה ימשיך לעבוד עד שזה לא יעבוד יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנדריי 24/03/2025 07:37
    הגב לתגובה זו
    כבר יש לו מניה דומה strk
  • 1.
    אלמוניני 24/03/2025 02:41
    הגב לתגובה זו
    הקריפטו וספציפית ביטקוין הכול פרוץ ואפור מידיי. כל יום מטבע חדש. זה ייגמר כנראה לא טוב. כבר הגענו מזמן לפיקים שם . כבר נלעס היטיב. אולי רק איתחול מחדש עם מטבעות חדשים מונפקות על ידי ממשלות.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.