מייקל סיילור ביטקוין
צילום: טוויטר

מייקל סיילור ממשיך להמר על ביטקוין עם רכישה נוספת ב-10.7 מיליון דולר

מיקרוסטרטג'י ממשיכה להגדיל את אחזקותיה בביטקוין עם רכישה נוספת של 130 מטבעות, תוך שימוש באסטרטגיית מימון אגרסיבית לגיוס מיליארדים להמשך ההשקעה במטבע הדיגיטלי

אביחי טדסה |

מייקל סיילור, מייסד ויו"ר מיקרוסטרטג'י, ממשיך לבסס את מעמדה של החברה כמשקיעה מובילה בביטקוין. השבוע דווח כי החברה רכשה 130 ביטקוין נוספים בסכום כולל של 10.7 מיליון דולר, במחיר ממוצע של כ-82,981 דולר ליחידה. העסקה מגיעה ימים ספורים לאחר שהחברה חשפה תוכניות לגיוס של עד 21 מיליארד דולר באמצעות הנפקת מניות בכורה – מהלך שנועד לממן רכישות נוספות של המטבע הדיגיטלי.


מאז סוף 2020, החברה שינתה את ייעודה מחברת תוכנה לחברה שמשמשת למעשה כתעודת סל ממונפת על ביטקוין. בתחילה, החברה השתמשה במזומן הקיים לרכישת ביטקוין, אך בהמשך עברה למימון באמצעות הנפקת מניות ואג"ח להמרה. נכון להיום, החברה מחזיקה בכ-41.6 מיליארד דולר בביטקוין, מה שהופך אותה לאחת מהמחזיקות המוסדיות הגדולות ביותר בעולם.


האסטרטגיה של מיקרוסטרטג'י לא רק מושכת עניין בקרב משקיעי הקריפטו, אלא גם בקרב קרנות גידור שמחפשות לנצל את התנודתיות הגבוהה של מניות החברה. גופי השקעה רבים מבצעים עסקאות שבהן הם רוכשים את אגרות החוב להמרה של החברה ומקזזים את הסיכון על ידי מכירת המניה בחסר, תוך הימור על התנודתיות שלה. מאז שהחלה מיקרוסטרטג'י להמיר את ההון שלה לביטקוין, מניות החברה זינקו בכ-2,300%, בעוד שערך הביטקוין עלה בכ-600% באותה תקופה. עם זאת, בשנה הנוכחית המגמה הפוכה: מניות החברה עלו בכ-2.7%, בעוד שהביטקוין ירד בכ-11%.


מייקל סיילור: "ארה"ב צריכה להפוך לבעלת השליטה הגדולה ביותר בביטקוין"


מייסד-שותף ויו"ר החברה, מייקל סיילור, השתתף לפני כחודש בוועידת CPAC, שם הציג את חזונו בנוגע לאסטרטגיית ההשקעה של ארה"ב בביטקוין. "יש מקום רק למדינה אחת שתוכל לרכוש 20% מסך הביטקוין - ולדעתי, זו חייבת להיות ארה"ב", אמר סיילור. "זו הזדמנות עבורנו להפוך למדינה בעלת עודף פיננסי גדול בתוך עשור, וכן להבטיח את מעמדנו כמובילים בכלכלה הדיגיטלית ובמרחב הסייבר במאה הקרובה". מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן, ממשלו החל לספק יותר בהירות בנושא.

הנשיא חתם לאחרונה על צו להקמת "וועדה לשווקי הנכסים הדיגיטליים", שתפקידה להציע מסגרת רגולטורית בתחום בתוך 180 יום. לצד זאת, יו"ר ה-SEC, הסטר פירס, פרסמה קריאה לציבור להשתתף בעיצוב המדיניות הרגולטורית לקריפטו. "לפני חמש שנים אמרתי שלהתמודד עם ה-SEC בנוגע לקריפטו זה כמו לנסות לצאת מחדר בריחה רגולטורי", כתבה פירס. "כעת הגיע הזמן לעזור לפתוח את הדלת".


כך או אחרת צריך לזכור שהשקעה במניית מיקרוסטרטג'י מסוכנת מאוד. כתבנו כאן לא פעם על כך שקניית מניות של מיקרוסטרטג'י היא בעצם דרך להתמנף על הביטקוין בצורה לא חכמה ולא אחראית. המניה נסחרת היום לפי שווי של כ-74 מיליארד דולר ויש לה כאמור ביטקוין בשווי של כ-42 מיליארד דולר. לקנות מניה של מיקרוסטרטג'י זה בערך כמו לקנות ביטקוין במחיר הרבה יותר יקר ממחיר השוק. נוסף על כך צריך לזכור שרכישת מניית מיקרוסטרטג'י מצמידה את הכסף לביטקוין במחיר כאמור גבוה יותר ומייצרת הפסד שוטף כי סיילור והמטה של מיקרוסטרטג'י צריכים פרנסה. הדוחות של החברה מלמדים שיש לה הוצאות שוטפות גדולות, כלומר, אתם כמשקיעים גם קונים ביוקר וגם מממנים הוצאות מטה ובכלל - הוצאות הנהלה וכלליות כבדות. המניה יכולה להמשיך לעלות ואפילו יותר מהביטקוין, אבל זה בגדר הימור, והיא גם יכולה להתרסק.



מניית החברה בשנה האחרונה

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.