לא רק ארה"ב: האם זה הזמן לקנות מניות בנקים אירופיים?
בשנים האחרונות הבנקים באירופה סבלו מתשואות נמוכות ועניין מועט מצד משקיעים אמריקאיים, אך נראה כי המגמה הזו משתנה. השינוי המסתמן מבוסס על שילוב של ניתוחים פונדמנטליים וטכניים שמציגים תמונה מעודדת במיוחד עבור סקטור הבנקאות האירופי.
פוטנציאל חבוי בנתונים הפונדמנטליים
ביחס לבנקים בוול סטריט, הבנקים האירופיים מציעים מכפילי רווח נמוכים בהרבה. לדוגמה, בנקים אמריקאיים מובילים כמו JPMorgan ובנק אוף אמריקה נסחרים במכפילים של 12-14, בעוד שהבנקים האירופיים נמצאים בטווח של 6-8. המשמעות היא
שהשוק מתמחר את הבנקים האירופיים כנחותים, אך זה גם אומר שיש פוטנציאל גבוה לעליות אם התחזיות הכלכליות ימשיכו להשתפר.
השוואה בין מדדים מראה כי מדד Stoxx 600 Bank, הממוקד באירופה, נסחר כיום במכפיל רווח של 8 בלבד, בהשוואה למכפיל 13.5 של מדד KBW Bank, המתמקד בבנקים אמריקאיים. ההבדל המשמעותי במכפילים מעיד כאמור על כך שמניות הבנקים האירופיים זולות יחסית, עם פוטנציאל לצמיחה משמעותית.
מעבר לכך, הבנקים האירופיים מציעים תשואת דיבידנד ממוצעת של 5.9% - פי שניים מתשואת הדיבידנד של מדד KBW, שעומדת על 2.6%. נתון זה מהווה גורם משיכה משמעותי למשקיעים המחפשים הכנסה קבועה מתיק ההשקעות שלהם.
- סמוטריץ' נגד הבנקים; נפגש עם פורום הגופים החוץ בנקאיים ומבטיח תחרות
- איטליה מפילה את הבנקים: מיסוי רווחי יתר של 40%, יפגע ב-19% מהרווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניתוח טכני: פריצת דרך אחרי שנים של דשדוש
גם זווית הניתוח הטכני מציעה חיזוק למגמה המסתמנת של עדיפות הבנקים האירופיים על האמריקאיים. בניגוד לבנקים האמריקאיים, שהציגו ביצועים מעורבים מאז ינואר 2022, מדד Stoxx 600 מציג סימנים ברורים של יציאה ממבנה בסיסי רחב שנמשך 15 שנים. מדובר באינדיקציה חזקה להתחלת מגמת שוק שוורי ארוכת טווח.
במבט על קרנות הסל, ה-iShares MSCI Europe Financials (סימול: EUFN) מציגה פריצה טכנית מרשימה לאחר 13 שנות דשדוש. קרן זו מהווה אפשרות נוחה למשקיעים המעוניינים להיחשף לסקטור הפיננסי האירופי ולהרוויח מהמגמה החיובית.
הבנקים האירופיים הבולטים - נתונים נבחרים
Banco Santander: שווי שוק של כ-65 מיליארד אירו, רווח נקי שנתי של כ-8 מיליארד אירו ומכפיל רווח סביב 7. מדובר בבנק עם נוכחות גלובלית חזקה, במיוחד באירופה ודרום אמריקה.
BNP Paribas: שווי שוק של כ-75 מיליארד אירו, רווחים שנתיים בסביבות 9 מיליארד אירו, מכפיל רווח של 8. הבנק מציע דיבידנד יציב ונהנה ממעמד מוביל בצרפת ובאירופה.
Deutsche Bank: שווי שוק של כ-20 מיליארד אירו, רווח שנתי של כ-2 מיליארד אירו ומכפיל רווח של 6. הבנק מתאושש מהמשברים הקודמים ומראה סימני צמיחה.
- 4.משקיע מנוסה 12/02/2025 20:43הגב לתגובה זועוד לא חזרו למחירי שנות ה2000
- 3.אנונימי 10/02/2025 13:52הגב לתגובה זושטויות תמיד מפוזיציה ! המזון בישראל מתומחר יותר יקר מאירופה והפער נשמר זה כמו להגיד תקנו מזון באירופה כי הוא יעלה לרמה בישראל !
- 2.גיא 10/02/2025 12:26הגב לתגובה זואירופה לפני קריסה.חבל שהכסף ירד לטימיון
- וזה מתומחר מכפילים נמוכים.. אתם באמת חושבים שאירופה תקרוס ופה בישראל החיים הטובים (ל"ת)אנונימי 10/02/2025 14:44הגב לתגובה זו
- 1.טלילו 10/02/2025 12:09הגב לתגובה זוכלכלת אירופה והאיחוד האירופי על סף קריסה היזהרו!!!
- להיפך. כלכלת ארהב בסכנה עקב עליית המחירים והריבית. (ל"ת)חחח 13/02/2025 13:29הגב לתגובה זו
- אנונימי 10/02/2025 17:17הגב לתגובה זוכל הנביאים למיניהם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
