דוייטשה בנק (קרדיט: istock)
דוייטשה בנק (קרדיט: istock)

לא רק ארה"ב: האם זה הזמן לקנות מניות בנקים אירופיים?

ההתמקדות בשוק המניות הפיננסי הייתה בשנים האחרונות בעיקר בבנקים האמריקאיים, אך המגמה לשנת 2025 מצביעה על פוטנציאל אדיר בבנקים האירופיים
רוי שיינמן | (7)
נושאים בכתבה בנקים אירופה

בשנים האחרונות הבנקים באירופה סבלו מתשואות נמוכות ועניין מועט מצד משקיעים אמריקאיים, אך נראה כי המגמה הזו משתנה. השינוי המסתמן מבוסס על שילוב של ניתוחים פונדמנטליים וטכניים שמציגים תמונה מעודדת במיוחד עבור סקטור הבנקאות האירופי.


פוטנציאל חבוי בנתונים הפונדמנטליים

ביחס לבנקים בוול סטריט, הבנקים האירופיים מציעים מכפילי רווח נמוכים בהרבה. לדוגמה, בנקים אמריקאיים מובילים כמו JPMorgan ובנק אוף אמריקה נסחרים במכפילים של 12-14, בעוד שהבנקים האירופיים נמצאים בטווח של 6-8. המשמעות היא שהשוק מתמחר את הבנקים האירופיים כנחותים, אך זה גם אומר שיש פוטנציאל גבוה לעליות אם התחזיות הכלכליות ימשיכו להשתפר.


השוואה בין מדדים מראה כי מדד Stoxx 600 Bank, הממוקד באירופה, נסחר כיום במכפיל רווח של 8 בלבד, בהשוואה למכפיל 13.5 של מדד KBW Bank, המתמקד בבנקים אמריקאיים. ההבדל המשמעותי במכפילים מעיד כאמור על כך שמניות הבנקים האירופיים זולות יחסית, עם פוטנציאל לצמיחה משמעותית.


מעבר לכך, הבנקים האירופיים מציעים תשואת דיבידנד ממוצעת של 5.9% - פי שניים מתשואת הדיבידנד של מדד KBW, שעומדת על 2.6%. נתון זה מהווה גורם משיכה משמעותי למשקיעים המחפשים הכנסה קבועה מתיק ההשקעות שלהם.

ניתוח טכני: פריצת דרך אחרי שנים של דשדוש

גם זווית הניתוח הטכני מציעה חיזוק למגמה המסתמנת של עדיפות הבנקים האירופיים על האמריקאיים. בניגוד לבנקים האמריקאיים, שהציגו ביצועים מעורבים מאז ינואר 2022, מדד Stoxx 600 מציג סימנים ברורים של יציאה ממבנה בסיסי רחב שנמשך 15 שנים. מדובר באינדיקציה חזקה להתחלת מגמת שוק שוורי ארוכת טווח.

במבט על קרנות הסל, ה-iShares MSCI Europe Financials (סימול: EUFN) מציגה פריצה טכנית מרשימה לאחר 13 שנות דשדוש. קרן זו מהווה אפשרות נוחה למשקיעים המעוניינים להיחשף לסקטור הפיננסי האירופי ולהרוויח מהמגמה החיובית.


הבנקים האירופיים הבולטים - נתונים נבחרים

  • Banco Santander: שווי שוק של כ-65 מיליארד אירו, רווח נקי שנתי של כ-8 מיליארד אירו ומכפיל רווח סביב 7. מדובר בבנק עם נוכחות גלובלית חזקה, במיוחד באירופה ודרום אמריקה.

  • BNP Paribas: שווי שוק של כ-75 מיליארד אירו, רווחים שנתיים בסביבות 9 מיליארד אירו, מכפיל רווח של 8. הבנק מציע דיבידנד יציב ונהנה ממעמד מוביל בצרפת ובאירופה.

  • Deutsche Bank: שווי שוק של כ-20 מיליארד אירו, רווח שנתי של כ-2 מיליארד אירו ומכפיל רווח של 6. הבנק מתאושש מהמשברים הקודמים ומראה סימני צמיחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משקיע מנוסה 12/02/2025 20:43
    הגב לתגובה זו
    עוד לא חזרו למחירי שנות ה2000
  • 3.
    אנונימי 10/02/2025 13:52
    הגב לתגובה זו
    שטויות תמיד מפוזיציה ! המזון בישראל מתומחר יותר יקר מאירופה והפער נשמר זה כמו להגיד תקנו מזון באירופה כי הוא יעלה לרמה בישראל !
  • 2.
    גיא 10/02/2025 12:26
    הגב לתגובה זו
    אירופה לפני קריסה.חבל שהכסף ירד לטימיון
  • וזה מתומחר מכפילים נמוכים.. אתם באמת חושבים שאירופה תקרוס ופה בישראל החיים הטובים (ל"ת)
    אנונימי 10/02/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טלילו 10/02/2025 12:09
    הגב לתגובה זו
    כלכלת אירופה והאיחוד האירופי על סף קריסה היזהרו!!!
  • להיפך. כלכלת ארהב בסכנה עקב עליית המחירים והריבית. (ל"ת)
    חחח 13/02/2025 13:29
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 10/02/2025 17:17
    הגב לתגובה זו
    כל הנביאים למיניהם
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיחנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי

האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות

עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית

הדס ברטל |

ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%. 

רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.

ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.

גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות 

ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.


חנות של ספורה, מתוך האתר הרשמי
חנות של ספורה - קרדיט: מתוך האתר הרשמי