ניקולה
ניקולה

בדרך לפשיטת רגל? ניקולה צונחת ב-34%

החברה נמצאת על סף פשיטת רגל, עם מזומנים שיספיקו לרבעון וחצי בלבד, כשחוב של 270 מיליון דולר מעיב על החברה שאיבדה 99% משווי השיא שלה. גורל החברה מסמן אזהרה לכל תעשיית הרכבים החשמליים
אדיר בן עמי |


מניית ניקולהNikola , יצרנית טכנולוגיות המשאיות החשמליות והמימן, סופגת מכה קשה ונופלת ב-34%. הירידה החדה הגיעה בעקבות דיווח של הוול סטריט ג'ורנל על כך שהחברה נמצאת על סף הגשת בקשה לפשיטת רגל. נציג ניקולה מסר כי החברה ממשיכה להעריך את מצבה הפיננסי וצרכי הנזילות שלה, ובוחנת מספר אפשרויות, כולל מימון כחלק מהבראה פיננסית. נכון לסוף הרבעון השלישי, לחברה היו חובות לטווח ארוך של כ-270 מיליון דולר ומזומנים לא מוגבלים בסך 200 מיליון דולר.


החברה, שטרם הצליחה לייצר תזרים מזומנים חופשי, צורכת כ-150 מיליון דולר מדי רבעון. על פי הערכות וול סטריט, קצב זה צפוי להימשך, עם צריכת מזומנים צפויה של כ-615 מיליון דולר בשנת 2025.


ניקולה הייתה אחת החברות הבולטות בגל חברות ה-SPAC (חברות רכישה למטרות מיוחדות) בתחילת העשור. מודל ה-SPAC מאפשר לחברות פרטיות להפוך לציבוריות בתהליך מזורז יחסית, תוך גיוס הון משמעותי. החברה השלימה את מיזוג ה-SPAC שלה באמצע 2020, כאשר מנייתה נסחרה בשיא במחיר של מעל 2,800 דולר (מתואם לפיצול), פי תשעה מרמתה טרם המיזוג. בשיא, שווי השוק של החברה היה דומה לזה של פורד מוטורס.


תקופתה הראשונה של ניקולה כחברה ציבורית הייתה רצופה בדרמות, כולל משא ומתן על השקעה פוטנציאלית מג'נרל מוטורס, והאשמות נגד מייסד החברה, טרבור מילטון, בזיוף אבני דרך בפיתוח. מילטון הורשע בהונאת ניירות ערך בשנת 2022.


ההצלחה הראשונית של ניקולה סללה את הדרך לחברות רבות אחרות בתחום הרכב החשמלי וטכנולוגיות המימן לגייס הון. עם זאת, מעטות מהן שרדו, כאשר חברות כמו פיסקר, קאנו, לורדסטאון מוטורס והייזון נאלצו לארגן מחדש את פעילותן לאחר שלא הצליחו להגיע להיקף הפעילות הנדרש לפעילות בת-קיימא.


המצב הנוכחי של ניקולה משקף את האתגרים העצומים בתעשיית הרכב החשמלי, במיוחד עבור חברות סטארט-אפ המנסות להתחרות בשחקניות המסורתיות בתעשייה. הקשיים בייצור המוני, עלויות גבוהות ותחרות מתגברת הופכים את ההישרדות למשימה מורכבת.


גורל ניקולה עשוי להוות תמרור אזהרה נוסף לתעשיית הרכב החשמלי כולה, המתמודדת עם אתגרים של האטה בביקושים, לחצים תחרותיים ועלויות ייצור גבוהות. התפתחויות אלו מעלות
שאלות לגבי עתיד התעשייה ויכולתן של חברות צעירות לשרוד בסביבה העסקית המאתגרת.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.