ניקולה
ניקולה

בדרך לפשיטת רגל? ניקולה צונחת ב-34%

החברה נמצאת על סף פשיטת רגל, עם מזומנים שיספיקו לרבעון וחצי בלבד, כשחוב של 270 מיליון דולר מעיב על החברה שאיבדה 99% משווי השיא שלה. גורל החברה מסמן אזהרה לכל תעשיית הרכבים החשמליים
אדיר בן עמי |


מניית ניקולהNikola , יצרנית טכנולוגיות המשאיות החשמליות והמימן, סופגת מכה קשה ונופלת ב-34%. הירידה החדה הגיעה בעקבות דיווח של הוול סטריט ג'ורנל על כך שהחברה נמצאת על סף הגשת בקשה לפשיטת רגל. נציג ניקולה מסר כי החברה ממשיכה להעריך את מצבה הפיננסי וצרכי הנזילות שלה, ובוחנת מספר אפשרויות, כולל מימון כחלק מהבראה פיננסית. נכון לסוף הרבעון השלישי, לחברה היו חובות לטווח ארוך של כ-270 מיליון דולר ומזומנים לא מוגבלים בסך 200 מיליון דולר.


החברה, שטרם הצליחה לייצר תזרים מזומנים חופשי, צורכת כ-150 מיליון דולר מדי רבעון. על פי הערכות וול סטריט, קצב זה צפוי להימשך, עם צריכת מזומנים צפויה של כ-615 מיליון דולר בשנת 2025.


ניקולה הייתה אחת החברות הבולטות בגל חברות ה-SPAC (חברות רכישה למטרות מיוחדות) בתחילת העשור. מודל ה-SPAC מאפשר לחברות פרטיות להפוך לציבוריות בתהליך מזורז יחסית, תוך גיוס הון משמעותי. החברה השלימה את מיזוג ה-SPAC שלה באמצע 2020, כאשר מנייתה נסחרה בשיא במחיר של מעל 2,800 דולר (מתואם לפיצול), פי תשעה מרמתה טרם המיזוג. בשיא, שווי השוק של החברה היה דומה לזה של פורד מוטורס.


תקופתה הראשונה של ניקולה כחברה ציבורית הייתה רצופה בדרמות, כולל משא ומתן על השקעה פוטנציאלית מג'נרל מוטורס, והאשמות נגד מייסד החברה, טרבור מילטון, בזיוף אבני דרך בפיתוח. מילטון הורשע בהונאת ניירות ערך בשנת 2022.


ההצלחה הראשונית של ניקולה סללה את הדרך לחברות רבות אחרות בתחום הרכב החשמלי וטכנולוגיות המימן לגייס הון. עם זאת, מעטות מהן שרדו, כאשר חברות כמו פיסקר, קאנו, לורדסטאון מוטורס והייזון נאלצו לארגן מחדש את פעילותן לאחר שלא הצליחו להגיע להיקף הפעילות הנדרש לפעילות בת-קיימא.


המצב הנוכחי של ניקולה משקף את האתגרים העצומים בתעשיית הרכב החשמלי, במיוחד עבור חברות סטארט-אפ המנסות להתחרות בשחקניות המסורתיות בתעשייה. הקשיים בייצור המוני, עלויות גבוהות ותחרות מתגברת הופכים את ההישרדות למשימה מורכבת.


גורל ניקולה עשוי להוות תמרור אזהרה נוסף לתעשיית הרכב החשמלי כולה, המתמודדת עם אתגרים של האטה בביקושים, לחצים תחרותיים ועלויות ייצור גבוהות. התפתחויות אלו מעלות
שאלות לגבי עתיד התעשייה ויכולתן של חברות צעירות לשרוד בסביבה העסקית המאתגרת.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 1.65%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

מייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל ברי. קרדיט: רשתות חברתיות

מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"

לאחר ביקורת על אנבידיה ופלנטיר ומבנה השקעות ההון שבמרכז מהפיכת ה-AI, מגביר ברי את הביקורת על מניות הטכנולוגיה וטוען כי טסלה מדוללת בקצב מסוכן; ובמקביל לסגירת הקרן שלו, השיק ניוזלטר חדש עם עשרות אלפי מנויים תוך ימים ספורים

רן קידר |
נושאים בכתבה מייקל ברי טסלה

מייקל ברי, מהמשקיעים הידועים בעולם בזכות מהלכי השורט האגדיים שלו לפני משבר הסאב-פריים ב-2008, שוב מייצר כותרות, והפעם בחזית נוספת, עם מתקפה חריפה נגד טסלה Tesla -0.01%   ואילון מאסק. האירוע הנוכחי מתרחש במסגרת ניוזלטר חדש ב-Substack שמושך עשרות אלפי מנויים ומשקף את חזרתו לזירה הציבורית לאחר סגירת קרן הגידור שלו.

בפוסט נרחב שפרסם בסאבסטאק, טען ברי כי שווי השוק של טסלה, מגיע כיום ל-1.35 טריליון דולר, מוגזם בצורה מגוחכת”, וכי המבנה החשבונאי של החברה, במיוחד בכל הקשור לתגמול מבוסס מניות, מייצר “אלגברה של טרגדיה” עבור בעלי המניות. לדבריו, טסלה מדללת את בעלי המניות בקצב של כ-3.6% בשנה, ללא רכישות עצמיות שמאזנות את התהליך.

ברי הוסיף כי חבילת השכר הענקית של אילון מאסק, שהיקפה עשוי להגיע לטריליון דולר ואושרה לאחרונה על ידי בעלי המניות, צפויה להחריף את הדילול בשנים הקרובות, מאחר שהיא כוללת הענקת מניות נוספת בהיקפים עצומים ככל שהחברה תעמוד ביעדים שנקבעו. “הדילול בטוח יימשך,” כתב ברי.

מעבר לביקורת הפיננסית, ברי תקף גם את השינוי המתמיד בנרטיב העסקי של טסלה: “ה-'כת של אילון' דיקלמה שזה ‘הכל על רכבים חשמליים’ עד שהמתחרים הגיעו, ואז אמרה  ‘זה הכל על נהיגה אוטונומית’ עד שהמתחרים הגיעו, ועכשיו ‘זה הכל על רובוטים’, עד שהמתחרים יגיעו שוב".

למרות הביקורת החריפה, ברי לא חשף פוזיציה עכשווית על מניית טסלה, בניגוד לשנת 2021 אז ניהל פוזיציית שורט בשווי חצי מיליארד דולר לפני שיצא ממנה תוך חודשים ספורים.