סוף הסיפור - ניקולה פושטת רגל; המניה צוללת
בהמשך לדיווחים מהחודשים האחרונים והמזומנים שהלכו ונגמרו, חברת המשאיות החשמליות שמה סוף לשמועות ודיווחה על הגשת בקשה לפשיטת רגל
יצרנית המשאיות החשמליות ניקולה Nikola הודיעה כי נכנסה להליך של פשיטת רגל. ההחלטה מגיעה לאחר שהחברה נאבקה להשאיר את הראש מעל למים עם קצב שריפת מזומנים גבוה וקשיים לגייס הון. החדשות מסמנות את סופו של מסע רצוף
קשיים עבור ניקולה, שכלל שינויים רבים בהנהלה, תנודתיות בתוצאות וצניחה חדה במניה.
ניקולה מצטרפת לשורה של חברות רכב חשמלי שהונפקו בתקופת מגפת הקורונה, על רקע הבטחות לחולל מהפכה בתעשיית הרכב, אך קרסו בעקבות קושי להציג תוצאות ולגייס מקורות
מימון. חברות כמו פיסקר, פרוטררה ולורדסטאון מוטורס כבר נכנסו לפשיטת רגל לאחר שהשקעות בתעשייה ירדו לנוכח הריבית הגבוהה והביקוש הנמוך.
כדי למקסם את שווי נכסיה ולבצע סגירה מסודרת של פעילותה, ניקולה הודיעה כי תחל בתהליך מכירה מסודר של
נכסיה. עם זאת, החברה תמשיך לספק תמיכה תפעולית למשאיות שכבר נמצאות בשטח ולכמה מפעילויות תדלוק המימן שלה עד סוף מרץ.
לפי מסמכים שהוגשו לבית המשפט, החברה העריכה כי שווי נכסיה נע בין 500 מיליון דולר לכ-1 מיליארד דולר, בעוד שהתחייבויותיה
נאמדות בטווח של 1 מיליארד עד 10 מיליארד דולר. ניקולה נוסדה לפני למעלה מעשור, הפכה לחברה ציבורית ביוני 2020 וסיפקה את המשאית הראשונה שלה בדצמבר 2021.
- בדרך לפשיטת רגל? ניקולה צונחת ב-34%
- מתקשות? יצרניות ה-EV מתאמצות לגייס מזומנים כדי להרגיע את המשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרמית המשאית הנגררת - הסקנדל שטלטל את ניקולה
אחד הפרקים הסוערים ביותר
בתולדות החברה התרחש באוקטובר 2022, אז הורשע מייסדה, טרבור מילטון, בהונאה. משרד התובע המחוזי בניו יורק האשים את מילטון בהצהרות כוזבות ומטעות כמעט בכל הנוגע לפיתוח משאיות חשמליות ומונעות במימן.
הפרשה התמקדה בין היתר במשאית מדגם ניקולה
One, שהוצגה כמשאית מימן פעילה ומתקדמת. התביעה חשפה כי מילטון טען שהמשאית "פועלת במלואה", בעוד שבפועל חסרו לה רכיבים חיוניים כמו מנועים ומערכת שליטה. ב-2018 פרסם מילטון סרטון שהציג את המשאית כשהיא נוסעת לכאורה בכביש ישר. אך מאחורי הקלעים, התברר כי המשאית נגררה
לפסגת גבעה, ולאחר מכן שוחררה לגלוש בכוח הכבידה בלבד, ללא מנוע פעיל. על פי הודעת משרד המשפטים האמריקאי, מדובר היה בהטעיה מכוונת שנועדה ליצור רושם כוזב בקרב משקיעים.
ב-2023 נגזר על מילטון עונש של ארבע שנות מאסר בגין שקרים שהפיץ בנוגע
לטכנולוגיית המימן והחשמל של החברה.
גם מנכ"ל רביעי ב-4 שנים לא הצליח להציל את החברה
באוגוסט 2023 מונה סטיבן גירסקי למנכ"ל ניקולה, והיה המנהל הרביעי שהוביל את החברה בתוך ארבע שנים. גירסקי, בעל ניסיון רב בתעשייה, שימש בעבר
כאנליסט במורגן סטנלי ובכיר בג'נרל מוטורס.
- מיקרוסופט ו-OpenAI כבר לא? ה-AI של אנתרופיק יוטמע באופיס
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
ניקולה הונפקה בבורסה דרך חברת ה-SPAC שלו, VectoIQ Acquisition Corp, ולאחר כניסתו לתפקיד היא הגבירה את קצב ייצור המשאיות החשמליות מבוססות תאי דלק מימן ב-2024. אך למרות זאת, החברה המשיכה לשרוף
מזומנים, והמכירות נותרו נמוכות.
אחד הגורמים המרכזיים לקריסת ניקולה היה הקושי של לקוחות פוטנציאליים, חברות תובלה, לבצע את המעבר למשאיות חשמליות. עלויות ההקמה של עמדות טעינה והדלקת משאיות חשמליות גבוהות במיוחד, והריבית הגבוהה החריפה
את האתגר הכלכלי של ציי המשאיות. המציאות הזו השפיעה לא רק על ניקולה אלא גם על מתחרותיה בתעשייה, שהתקשו לשכנע לקוחות להשקיע בהן.

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.