ניקולהניקולה

סוף הסיפור - ניקולה פושטת רגל; המניה צוללת

בהמשך לדיווחים מהחודשים האחרונים והמזומנים שהלכו ונגמרו, חברת המשאיות החשמליות שמה סוף לשמועות ודיווחה על הגשת בקשה לפשיטת רגל

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ניקולה פשיטת רגל

יצרנית המשאיות החשמליות ניקולה Nikola  הודיעה כי נכנסה להליך של פשיטת רגל. ההחלטה מגיעה לאחר שהחברה נאבקה להשאיר את הראש מעל למים עם קצב שריפת מזומנים גבוה וקשיים לגייס הון. החדשות מסמנות את סופו של מסע רצוף קשיים עבור ניקולה, שכלל שינויים רבים בהנהלה, תנודתיות בתוצאות וצניחה חדה במניה.


ניקולה מצטרפת לשורה של חברות רכב חשמלי שהונפקו בתקופת מגפת הקורונה, על רקע הבטחות לחולל מהפכה בתעשיית הרכב, אך קרסו בעקבות קושי להציג תוצאות ולגייס מקורות מימון. חברות כמו פיסקר, פרוטררה ולורדסטאון מוטורס כבר נכנסו לפשיטת רגל לאחר שהשקעות בתעשייה ירדו לנוכח הריבית הגבוהה והביקוש הנמוך.


כדי למקסם את שווי נכסיה ולבצע סגירה מסודרת של פעילותה, ניקולה הודיעה כי תחל בתהליך מכירה מסודר של נכסיה. עם זאת, החברה תמשיך לספק תמיכה תפעולית למשאיות שכבר נמצאות בשטח ולכמה מפעילויות תדלוק המימן שלה עד סוף מרץ.


לפי מסמכים שהוגשו לבית המשפט, החברה העריכה כי שווי נכסיה נע בין 500 מיליון דולר לכ-1 מיליארד דולר, בעוד שהתחייבויותיה נאמדות בטווח של 1 מיליארד עד 10 מיליארד דולר. ניקולה נוסדה לפני למעלה מעשור, הפכה לחברה ציבורית ביוני 2020 וסיפקה את המשאית הראשונה שלה בדצמבר 2021.


תרמית המשאית הנגררת - הסקנדל שטלטל את ניקולה

אחד הפרקים הסוערים ביותר בתולדות החברה התרחש באוקטובר 2022, אז הורשע מייסדה, טרבור מילטון, בהונאה. משרד התובע המחוזי בניו יורק האשים את מילטון בהצהרות כוזבות ומטעות כמעט בכל הנוגע לפיתוח משאיות חשמליות ומונעות במימן.


הפרשה התמקדה בין היתר במשאית מדגם ניקולה One, שהוצגה כמשאית מימן פעילה ומתקדמת. התביעה חשפה כי מילטון טען שהמשאית "פועלת במלואה", בעוד שבפועל חסרו לה רכיבים חיוניים כמו מנועים ומערכת שליטה. ב-2018 פרסם מילטון סרטון שהציג את המשאית כשהיא נוסעת לכאורה בכביש ישר. אך מאחורי הקלעים, התברר כי המשאית נגררה לפסגת גבעה, ולאחר מכן שוחררה לגלוש בכוח הכבידה בלבד, ללא מנוע פעיל. על פי הודעת משרד המשפטים האמריקאי, מדובר היה בהטעיה מכוונת שנועדה ליצור רושם כוזב בקרב משקיעים.


ב-2023 נגזר על מילטון עונש של ארבע שנות מאסר בגין שקרים שהפיץ בנוגע לטכנולוגיית המימן והחשמל של החברה.


גם מנכ"ל רביעי ב-4 שנים לא הצליח להציל את החברה

באוגוסט 2023 מונה סטיבן גירסקי למנכ"ל ניקולה, והיה המנהל הרביעי שהוביל את החברה בתוך ארבע שנים. גירסקי, בעל ניסיון רב בתעשייה, שימש בעבר כאנליסט במורגן סטנלי ובכיר בג'נרל מוטורס.

קיראו עוד ב"גלובל"


ניקולה הונפקה בבורסה דרך חברת ה-SPAC שלו, VectoIQ Acquisition Corp, ולאחר כניסתו לתפקיד היא הגבירה את קצב ייצור המשאיות החשמליות מבוססות תאי דלק מימן ב-2024. אך למרות זאת, החברה המשיכה לשרוף מזומנים, והמכירות נותרו נמוכות.


אחד הגורמים המרכזיים לקריסת ניקולה היה הקושי של לקוחות פוטנציאליים, חברות תובלה, לבצע את המעבר למשאיות חשמליות. עלויות ההקמה של עמדות טעינה והדלקת משאיות חשמליות גבוהות במיוחד, והריבית הגבוהה החריפה את האתגר הכלכלי של ציי המשאיות. המציאות הזו השפיעה לא רק על ניקולה אלא גם על מתחרותיה בתעשייה, שהתקשו לשכנע לקוחות להשקיע בהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.