ניקולה
ניקולה

סוף הסיפור - ניקולה פושטת רגל; המניה צוללת

בהמשך לדיווחים מהחודשים האחרונים והמזומנים שהלכו ונגמרו, חברת המשאיות החשמליות שמה סוף לשמועות ודיווחה על הגשת בקשה לפשיטת רגל

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה ניקולה פשיטת רגל

יצרנית המשאיות החשמליות ניקולה Nikola  הודיעה כי נכנסה להליך של פשיטת רגל. ההחלטה מגיעה לאחר שהחברה נאבקה להשאיר את הראש מעל למים עם קצב שריפת מזומנים גבוה וקשיים לגייס הון. החדשות מסמנות את סופו של מסע רצוף קשיים עבור ניקולה, שכלל שינויים רבים בהנהלה, תנודתיות בתוצאות וצניחה חדה במניה.


ניקולה מצטרפת לשורה של חברות רכב חשמלי שהונפקו בתקופת מגפת הקורונה, על רקע הבטחות לחולל מהפכה בתעשיית הרכב, אך קרסו בעקבות קושי להציג תוצאות ולגייס מקורות מימון. חברות כמו פיסקר, פרוטררה ולורדסטאון מוטורס כבר נכנסו לפשיטת רגל לאחר שהשקעות בתעשייה ירדו לנוכח הריבית הגבוהה והביקוש הנמוך.


כדי למקסם את שווי נכסיה ולבצע סגירה מסודרת של פעילותה, ניקולה הודיעה כי תחל בתהליך מכירה מסודר של נכסיה. עם זאת, החברה תמשיך לספק תמיכה תפעולית למשאיות שכבר נמצאות בשטח ולכמה מפעילויות תדלוק המימן שלה עד סוף מרץ.


לפי מסמכים שהוגשו לבית המשפט, החברה העריכה כי שווי נכסיה נע בין 500 מיליון דולר לכ-1 מיליארד דולר, בעוד שהתחייבויותיה נאמדות בטווח של 1 מיליארד עד 10 מיליארד דולר. ניקולה נוסדה לפני למעלה מעשור, הפכה לחברה ציבורית ביוני 2020 וסיפקה את המשאית הראשונה שלה בדצמבר 2021.


תרמית המשאית הנגררת - הסקנדל שטלטל את ניקולה

אחד הפרקים הסוערים ביותר בתולדות החברה התרחש באוקטובר 2022, אז הורשע מייסדה, טרבור מילטון, בהונאה. משרד התובע המחוזי בניו יורק האשים את מילטון בהצהרות כוזבות ומטעות כמעט בכל הנוגע לפיתוח משאיות חשמליות ומונעות במימן.


הפרשה התמקדה בין היתר במשאית מדגם ניקולה One, שהוצגה כמשאית מימן פעילה ומתקדמת. התביעה חשפה כי מילטון טען שהמשאית "פועלת במלואה", בעוד שבפועל חסרו לה רכיבים חיוניים כמו מנועים ומערכת שליטה. ב-2018 פרסם מילטון סרטון שהציג את המשאית כשהיא נוסעת לכאורה בכביש ישר. אך מאחורי הקלעים, התברר כי המשאית נגררה לפסגת גבעה, ולאחר מכן שוחררה לגלוש בכוח הכבידה בלבד, ללא מנוע פעיל. על פי הודעת משרד המשפטים האמריקאי, מדובר היה בהטעיה מכוונת שנועדה ליצור רושם כוזב בקרב משקיעים.


ב-2023 נגזר על מילטון עונש של ארבע שנות מאסר בגין שקרים שהפיץ בנוגע לטכנולוגיית המימן והחשמל של החברה.


גם מנכ"ל רביעי ב-4 שנים לא הצליח להציל את החברה

באוגוסט 2023 מונה סטיבן גירסקי למנכ"ל ניקולה, והיה המנהל הרביעי שהוביל את החברה בתוך ארבע שנים. גירסקי, בעל ניסיון רב בתעשייה, שימש בעבר כאנליסט במורגן סטנלי ובכיר בג'נרל מוטורס.

קיראו עוד ב"גלובל"


ניקולה הונפקה בבורסה דרך חברת ה-SPAC שלו, VectoIQ Acquisition Corp, ולאחר כניסתו לתפקיד היא הגבירה את קצב ייצור המשאיות החשמליות מבוססות תאי דלק מימן ב-2024. אך למרות זאת, החברה המשיכה לשרוף מזומנים, והמכירות נותרו נמוכות.


אחד הגורמים המרכזיים לקריסת ניקולה היה הקושי של לקוחות פוטנציאליים, חברות תובלה, לבצע את המעבר למשאיות חשמליות. עלויות ההקמה של עמדות טעינה והדלקת משאיות חשמליות גבוהות במיוחד, והריבית הגבוהה החריפה את האתגר הכלכלי של ציי המשאיות. המציאות הזו השפיעה לא רק על ניקולה אלא גם על מתחרותיה בתעשייה, שהתקשו לשכנע לקוחות להשקיע בהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.

ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)
דבר הגורו

ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן

אחרי הימור מוצלח בתחילת משבר הקורונה, שבו רשם רווח של כמעט פי 100 בתוך חודש, אקמן נהפך לשם מוכר בשוק ההון. ב-1992 הוא הקים את קרן הגידור הראשונה שלו, שקרסה ב-2002 אחרי הימור כושל על MBIA. ב-2004 הוא הקים את פרשינג סקוור קפיטל עם 54 מיליון דולר בלבד. הפעם הוא למד מהטעויות ופיתח אסטרטגיה ממוקדת - השקעה בחמש עד עשר חברות גדולות והפעלת לחץ לשינויים

מנדי הניג |

הוא נולד ב-11 במאי 1966 בברונקס, ניו יורק. ויליאם אלברט אקמן גדל במשפחה יהודית אמידה בצ'אפקווה. אביו היה סוחר נדל"ן מצליח. אקמן למד בהרווארד ועשה שם תואר ראשון ו-MBA. בזמן הלימודים הוא ושותף שלו הקימו חברה שמכרה מדריכי טיולים לסטודנטים והרוויחו הודות לכך מאות אלפי דולרים.

ב-1992 אקמן הקים את קרן הגידור הראשונה שלו, גוטהם פרטנרס, עם 3 מיליון דולר מהמשפחה והחברים. הקרן הצליחה בהתחלה אבל קרסה ב-2002 אחרי הימור כושל על MBIA. אקמן איבד הכל כולל 700 אלף דולר מכספו האישי. "זה היה הדבר הכי מביך ומכאיב בחיי", הוא סיפר. "חשבתי שהקריירה שלי נגמרה".

אבל אקמן לא נשבר. ב-2004 הוא הקים את פרשינג סקוור קפיטל עם 54 מיליון דולר בלבד. הפעם הוא למד מהטעויות ופיתח אסטרטגיה ממוקדת - השקעה בחמש עד עשר חברות גדולות והפעלת לחץ לשינויים. הגישה האקטיביסטית שלו הניבה תוצאות מרשימות בתחילה.

הרגע המפורסם ביותר בקריירה שלו היה ההימור נגד הרבלייף ב-2012. אקמן הכריז אז שהחברה היא פירמידה והימר בהיקף של מיליארד דולר על קריסתה. זה הוביל למלחמה פומבית מול המשקיע האגרסיבי קרל אייקן, שקנה מניות של החברה רק כדי להכאיב לאקמן. אחרי חמש שנים של מאבק, אקמן הודה בתבוסה שלו - והפסיד 4 מיליארד דולר. "זו היתה הטעות הגדולה ביותר שלי", הוא הודה.

ואולם  ב-2020 אקמן ביצע אחד המהלכים המבריקים בהיסטוריה. בפברואר, כשהקורונה רק התחילה, הוא קנה ביטוח על קריסת השוק ב-27 מיליון דולר. כשהשווקים קרסו במרץ, הוא מכר את הפוזיציה ב-2.6 מיליארד דולר - רווח של כמעט פי 100 בחודש. "זה היה ההימור של החיים," הוא אמר.