סמוטריץ' הציג את תוספת התקציב ל-2024: "ביטחון חזק הוא מנוע לכלכלה"
מגבלת ההוצאה הממשלתית המוצעת לשנת 2024 עומדת על כ-584 מיליארד שקל, יותר מ-70 מיליארד שקל מהתקציב שאושר במאי 2023, ובהתאמה בהצעת התקציב הנוסף מוצע להגדיל את יעד הגירעון ל-6.6%
בהצעת התקציב המעודכנת שהוגשה הבוקר לאישור ועדת הכספים של הכנסת מוצע כי מגבלת ההוצאה הממשלתית לשנת 2024 תהיה 584.1 מיליארד שקל. על פי ניתוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בעקבות ההוצאות המלחמה, תקציב מגבלת ההוצאה גבוהה מהתקציב שאושר במאי 2023 ב-70.4 מיליארד שקל (14%), ובהתאמה בהצעת התקציב הנוסף מוצע להגדיל את יעד הגירעון בשנת 2024 ל-6.6%.
בהשוואה לתקציב שאושר במאי 2023, תקציב ההוצאה המותנית בהכנסה בהצעת התקציב גבוה ב-59.9 מיליארד שקל (124%), ומסגרת ההרשאה להתחייב בהצעת התקציב גבוהה ב-52.7 מיליארד שקל (35%).
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "האירועים האחרונים מביאים אותנו לתקציב אנחנו שמים את המילואימניקים במרכז, עם הסדירים, עם העורף והגב שהם מקבלים מהמשפחות, זה משהו שנושא עבור כולנו, הרוח הישראלית. זה נמצא גם בתקציב הזה, כל מה שנוגע למילואימניקים לא נחסוך, תקענו בתקציב הזה 9 מיליארד שקל, ואם זה יעלה יותר, יעלה יותר. בשביל כלכלה צריך ביטחון ובשביל זה צריך ביטחון".
"היו לי 3 אתגרים בהנחת התקציב הזה, הראשון זה לספק את כל צרכי המלחמה, בחזית ובעורף עד לניצחון, גם ששמנו את התקציב המתוקן ל-23, אמרתי שאני הולך על מדיניות מרחיבה. המלחמה הזו התחילה בצורה קשה מאוד, אנחנו צריכים לבנות את המדיניות הכלכלית כדי לבשר לתושבי הדרום, למילואימניקים ולכולם שיש פה מדינה, ושיש מי שמחזיק אותך בתקופת משבר", הוסיף השר סמוטריץ'. "עם זאת במציאות פיסקלית אין מתנות חינם, ותראו שביצענו צעדי התכנסות גם בתקציב הנוכחי לשנת 2024, ויותר חשוב צעדים לתקציבים של 25' והלאה, זה מסמל לשווקים ולציבור אחריות, ולהבנה שנכון יש מלחמה ויש צרכים ואנחנו עושים את זה, אבל אנחנו צריכים לעשות זאת באיזונים פיסקליים".
- בהשקעה של 100 מיליון שקלים תכנית IsraLab יוצאת לדרך
- הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הדבר השלישי, ויש שצחקו עלי שאמרתי את זה, יש לעשות את זה באחדות, אני מאמין בזה לא באמירה מהפנים לחוץ, תקציב תמיד יש בו מחלוקת, כי זה משקף סדרי עדיפויות, זה בסדר ויש תפיסות שונות וסדר עדיפויות שונות בצדדים שונים של הפוליטיקה, ואם הייתי נותן למחנה שלי או השני לקצץ איפה שמבחינתו פחות חשוב, זה קל, אבל אמרתי שאני לא עושה את זה בזמן מלחמה. אין קיצוץ בדברים לא חשובים, הכל חשוב, יש חשוב יותר, זה דורש קיצוצים קשים וכל הסקטורים וכל המשרדים חווים זאת, השתדלתי שזה יהיה מאוזן".
"לא יהיה קיצוץ בתנועות הנוער, נשלים אותו. קיצוץ רוחבי הלך גם למקומות לא נכונים ונתקן את זה. נעשה את זה מכובד וענייני, אני מכיר את היו"ר שנים, הוא יודע לתת מקום לכולם, הוא יודע לומר לי בוא נחפש פשרה ופתרון שכולם ירגישו חלק. בתקציב הקודם ישב פה אלכס קושניר, השפענו, נתנו לנו להרגיש שאנחנו חלק, בטח ובטח בעת מלחמה, פי אלף. אפשר להתווכח, על מה שצריך נעשה דיונים, אפשר להעביר את התקציב הזה פה אחד, ואם יחייב אותנו לשינויים, נעשה שינויים".
- 1.איך בטחון חזק עם מליון חרדים ללא ליבה,זה מנוע לכלכלה ? (ל"ת)דידי 13/02/2024 14:20הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
