מפיקים סרט דוקו? גופי השידור יתמכו השנה ביוצרים ביותר מ-70 מיליון שקל
גופי השידור ישקיעו במהלך 2011 עשרות מיליוני שקלים בתמיכה בהפקת סרטים וסדרות דוקומנטריים. כך הצהירו נציגי גופי השידור בישראל במהלך כנס 'דוקו 420-' שאירגנו פורום היוצרים הדוקמונטרים והקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, ונערך בסוף השבוע בקיבוץ עין גדי. חלק מהגופים המשדרים מחויבים על פי הוראות חוקי הרגולציה להשקעה שנתית ביצירה תיעודית. במקביל, גילו הזכייניות המסחריות כי דוקו עשוי גם להניב נתוני רייטינג גבוהים, תלוי בנושאו, בשעת שידורו ובפלטפורמה שקודמת לו. מנהל הפיתוח של זכיינית ערוץ 2 קשת, עמי גלם, הסביר כי יש פירות ליצירה הדוקומנטרית: "אנחנו לא עושים דוקו רק בגלל שאנחנו חייבים, אלא בגלל שאנחנו רוצים". במהלך אירוע 'הסופר פיץ' הגדול' בכנס, סיפר גלם כי 'קשת' משקיעה לפחות 340 אלף שקל בכל הפקת דוקו שהיא מחליטה ללכת עליה, והוסיף: "חשוב לי שאחרי 'האח הגדול', תהיה רצועה של דוקומנטרי, ככה יש ליד של 30% ועד חצות בלילה הסרט יכול לקבל 21%". אז כמה כסף יפנו הגופים ב-2011 בתמיכה בהפקות דוקו? 'קשת' מצהירה על השקעה של כ-20 מיליון שקל, ערוץ 10 עם כ-10 מיליון, בערוץ 8 של HOT וברשות השנייה התקציב יעמוד על כ-9 מיליון כל אחד, בערוץ 1 הסכום ינוע בין 4.5 ל-7 מיליון שקל, ב-yes דוקו כ-8-10 מיליון שקל, וב'רשת', על פי הערכות בשוק, יושקעו יותר מ-10 מיליון שקל. בסך הכל מדובר כ-70-75 מיליון שקל. סכום התמיכה הממוצע של הזכייניות המסחריות, ערוץ 1, חברות הטלוויזיה הרב ערוצית והרשות השנייה, עומד על סביב 300 אלף שקל להפקה דוקומנטרית. הרשות השנייה למשל משקיעה בממוצע 360 אלף שקל לסרט בן 50 דקות, ב'רשת' כ-300 אלף שקל. המנהל האומנותי החדש של ערוץ 8, לוי זיני, מצהיר כי "חשוב לנו שהסרטים יעסקו בעצבים החשופים של החברה הישראלית". לדבריו, הערוץ מתקצב כל סרט בממוצע של כ-280 אלף שקל. לדברי מנהל מחלקת התעודה בערוץ 1, איתי לנדסברג, הערוץ מחפש תחקירים עיתונאים לצד סיפורים אנושיים. הממוצע להשקעה של ערוץ 1 עומד על 200-400 אלף שקל. גיא לביא, מנהל yes דוקו, כי הערוץ שלו הפיק למעלה מ-130 סרטים בשנים האחרונות, בממוצע של 20 לשנה וב-300 אלף שקל תמיכה להפקה. ומה מעניין? "סיפורים אישיים חזקים, וגם דוקו קומי. שואה וסכסוך יהודי-ערבי? רק אם תהיה זווית מעניינת וחדשה", מצהיר לביא.