מנהלים סוג ב' - רווחים סוג א'

איך מנהלים סוג ב' מייצרים רווחים סוג א' - על הטענה שהמנהלים של הבנקים לא איכותיים מספיק בהמשך להגבלת שכר מנהלי הבנקים לפני 8 שנים, על השקרים של אז והאמת של היום, מה אפשר ללמוד מזה להיום ואיך זה קשור לעושק העו"ש?

אבישי עובדיה | (19)
נושאים בכתבה בנקים שכר מנהלים

הדוחות הכספיים של הבנקים מספקים כמה תובנות ברורות: בנקים הם עסק נהדר עם סיכון יחסית קטן בזכות ההגנה של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים; הבנקים לא נפגעו בשנת המלחמה; הבנקים מרוויחים את התדמית של עושקים - בצדק. אפשר להרוויח, אבל להרוויח על חשבון אפס ריבית בעו"ש זה מקומם. תובנה לא ברורה, אולי משאלת לב - הרגולטור הפעם לא יהיה אדיש לרווחים העודפים ויחייב את הבנקים לשלם לציבור ההדיוט ריבית על העו"ש וריבית סבירה על הפיקדונות.

הדוחות הטובים של הבנקים צריכים להיבחן אחרי המהלך הדרמטי שנעשה לפני כשמונה שנים - הגבלת השכר על מנהלי הבנקים. השכר הוגבל לשווה ערך כיום של כ-4.5 מיליון שקל בשנה למנכ"לים, וקמה אז צעקה ענקית. האמת צודקים - בשוק חופשי ותחרותי לא ניתן להגביל שכר למנכ"ל, ומעבר לכך - למה להגביל שכר למנכ"ל בנק ולא להגביל למנכ"ל של חברת נדל"ן, חברה תעשייתית ואחרות? ההסבר היה שבנקים וגופים פיננסיים אחראים על כסף של אחרים ומנהלים אותו מתוקף רשות ורישיון של המדינה, ולכן המדינה גם אחראית על הפיקוח, לרבות פיקוח על השכר. 

בבנקים, איגוד הבנקים, רשות ניירות ערך, גורמים אקדמיים וגורמים רבים טענו באופן נחרץ שזה יוביל לעזיבה גדולה, שמנכ"לים לא יישארו בתפקיד ויעברו לתפקידים בשכר גבוה יותר, שזה ישליך על כל דרגי הביניים, שזה יוביל לסיכון מערכתי גדול בבנקים כי העובדים והמנהלים יהיו פחות איכותיים. דיברו על מנהלים סוג ב' וניסו להפחיד את הרגולטור. אז אחרי שמונה שנים המסקנה ברורה - גם
"מנהלים סוג ב'" מייצרים רווחי שיא לבנקים, וזה מזכיר את מה שאמר וורן באפט - "עסק טוב לא צריך מנהל טוב, עסק טוב זה עסק שכל אחד יכול לנהל אותו". בנקים זה עסק טוב. 

המנהלים של הבנקים לא נבחנו במערכת תחרותית ולא מלטפת, אז במבחן הרווח יחסית קל להם, אבל לנהל אלפי עובדים ומערכות מורכבות זה בהחלט אתגר. לא ניקח מהם את זה, אבל כן נגיד שהם לטענת רבים, גם לטענת הבנקים, איגוד הבנקים וסביבת הבנקים, כנראה מנהלים סוג ב'. אחרת - עבדו עלינו אז. סיפרו לנו סיפורים כדי לא לפגוע בשכר, אבל הכול היה הפחדה תקשורתית. כלומר, כשאמרו
לנו שיהיו מנהלים סוג ב', שתהיה עזיבה, שתהיה קטסטרופה בבנקים, שהסיכון ליציבות יעלה, לא באמת התכוונו לזה. רצו רק להפחיד כדי שהרגולטור יחזור בו. 

אתם תחליטו אם מנהלי הבנקים הם ברמה א' או ברמה ב' או כל רמה שתמצאו לנכון, אבל דבר אחד באמת ברור: הרווחים הם סוג א'. 

   

ומה אפשר ללמוד ממה שהיה אז להיום? מפחידים אותנו, משחקים לנו בתודעה, משפיעים על השיח, הכל כדי להעביר אג'נדה. מפחידים אותנו בשורה של נושאים והאמת אחרת: מפחידים אותנו שאסור להתערב בריבית על העו"ש, שזה פתח לצרות שזו פגיעה בשוק תחרותי, ש"אוי ואבוי" מה יגידו בעולם הנאור על התערבות רגולטור בריבית וברווחי הבנקים? שזו פגיעה מול גופים בינלאומיים. זה לא נכון - העולם השתנה וצריך להפנים זאת. בכל העולם וזה כמובן בולט בארה"ב השלטון מתערב יותר במערכות הממסדיות כדי ליצור יעילות ולטובת הציבור. דונלד טראמפ ואילון מאסק מנערים את המוסדות בארה"ב ומיישרים אותם להיות יעילים יותר. הם מתערבים, פוגעים, מפטרים, ונוגעים בכל מקום אפשרי גם ב"פרות קדושות" לטובת הציבור. נכון, יש חשש למניעים נסתרים, מאסק, האיש העשיר ביותר בעולם - האם תוכנית התייעלות שלו טובה לארה"ב ורק לארה"ב או גם לעסקים שלו? האמת - הוא יותר מדי חכם  ועשיר כדי שלא לעשות את העבודה שהוטלה עליו כמו שצריך, במיוחד אם הוא שואף להיות נשיא בהמשך. 

"טובת הציבור" היא הנושא, השיח, המטרה של הפעולות. כשזה נעשה לטובת הציבור, אף אחד לא יכול באמת לבוא בטענות נגדך - הבנקים יכולים להתנגד, בנק ישראל יכול להמשיך לגונן, אבל לא יקרה שום דבר מפחיד, אם רגולטור יכתיב לבנקים את הריבית הנדרשת בעו"ש ובפיקדונות. הדבר היחיד שיקרה הוא מעבר של כספים מהבנקים לציבור שמגיע לו.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    יליד דרום אפריקה לא יכול להיות נשיא ארצות הברית (ל"ת)
    נדבק לטפל 07/03/2025 05:54
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    זאב 06/03/2025 23:38
    הגב לתגובה זו
    מנהלי המשק חייבים להוביל בגופם את המאבק למען גיוס החרדים לצהל בעת הזאת.הם חייבים למנוע את העברת כספי הקופה הציבורית לאברכים החרדים הבוזזים.
  • 15.
    נהוראי 06/03/2025 15:50
    הגב לתגובה זו
    ולסייע למאבק למען גיוס החרדים לצהל
  • 14.
    הנורמלי 05/03/2025 16:05
    הגב לתגובה זו
    אז אמרו
  • 13.
    אנונימי 05/03/2025 14:36
    הגב לתגובה זו
    הרגולטור מפחד שאחכ הוא או מקורביו לא יהנו מטובות הנאה של הבנקים משרות נחשקות לקרובי משפחה ניגודי ע
  • 12.
    אנונימי 05/03/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    מה שהיה הוא שיהיה החתול שומר על השמנת
  • 11.
    כל הופים שהצטרפו להפגנה נגד הרפורמה המשפטית הם הדיפ סטייט וכל הגופים האלה עושים יד אחת לעושק (ל"ת)
    אנונימי 05/03/2025 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    להכניס את העושקים לכלא (ל"ת)
    אנונימי 05/03/2025 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 05/03/2025 11:55
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל אישר לבנקים במהלך השנים להגדיל את המרווח על הלוואות בצורה ניכרת. בנק יכול לגבות על הלוואה ריבית של 15.8% כיום כולל ריבית הפריים בגובה 6% זו שערוריה גדולה יותר מריבית העוש. הציבור נעשק לצורך הבטחת רווחי הבנקים בחסות בנק ישראל שמתנהג כמו פושע
  • 8.
    מנהל מוסד ציבורי כמו בנק ישראל שמאפשר לעשוק את הציבור הוא מנהל דרג תחליטו אתם (ל"ת)
    רשע 05/03/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ZZ 05/03/2025 10:54
    הגב לתגובה זו
    בנקים בישראל זה אוקסימורון שיכול להיות מנוהל עי AI...פשוט מאוד מעל רווח מסויים מס גבוה הרבה יותר.. מס רווחים מוגנים עודפיםוחוק שמחייב את הנבקים לשלם ריבית על עוש בדיוק כמו שהוא גובה על מינוס.. וגם דרך לקבוע איזה ריבית...
  • 6.
    אנונימי 05/03/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    במקום להתבכיין תקנו את המניות שלהם תהיו חלק מהבעלים והדיבידנדים שתקבלו כל רבעון יחסה לכם את כלללל העמלות
  • 5.
    איזה שטויטת למנהלים אין שום זכות בזה ולמה כי זו מדיניות והם עושים כסף מהכח שיש להם ואל נשכח (ל"ת)
    הבנקים מונופול ואין תחרות בארץ 05/03/2025 09:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כתבה טובה עם מסר חשוב (ל"ת)
    מיקי 05/03/2025 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    האשמה היא בנגיד הבנק שלא עושה כלום ושום דבר בעבור הציבור הוא צריך להיות מפוטר על ידי שר האוצר. (ל"ת)
    אנונימי 05/03/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מירי 05/03/2025 09:25
    הגב לתגובה זו
    שיטת החבר מביא חבר ושמירה על הבנקים יצר פה מלוכה שניהראוי שהרגולטור יעשה מעשה פעם אחת ולא יפחד או שתמיד היה פחדן
  • 1.
    שמואל 05/03/2025 09:24
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה כל הטעונים שאתה מעלה לא יכולים להיות נכונים לכל החברות הציבוריות. התופעה שכל חברה קקיונית שנסחרת בבורסה והמנכל שלה מרוויח מליונים בלי שום פרופורציה לרווחיות ראה לדוגמא בענף הנדלן
  • חברת נדלן לא מקבלת את הגב של המדינה במקרה של קריסה (ל"ת)
    אנונימי 05/03/2025 10:43
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 05/03/2025 14:28
    מה הפלא שהמפקח מגיע מתוך המערכת
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.