מנהלי–תכנון ובניה/התרשלות בהליכי תכנון/עליון
עובדות וטענות
המערערת, חברת כלפון נווה ארזים בע"מ, רכשה בשנת 1973, נכס מקרקעין המצוי בתחומה של המשיבה, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שהינה הגוף המוסמך ליתן היתרי בנייה על המקרקעין. בשעת קניית הנכס, חלו עליו מספר תכניות מתאר כלליות, אשר ייעדו את האזור לבנייה מסחרית. בשנת 1979 התקשרה המערערת, על-סמך זכויות בנייה אלו, בהסכם קומבינציה לבנייה בנכס. פניית המערערת למתן היתר בניה נענתה בשלילה, בטענה, כי האזור כולו עובר תהליך תכנון מחדש לשם הגשת תכנית חדשה, ועל-כן מוקפאת בו כל בנייה.
לאור סירוב הוועדה, בוטל ההסכם שנחתם והמערערת נאלצה לשלם דמי תיווך. בשנת 1983 התקשרה החברה עם חברה נוספת בהסכם קומבינציה, אולם גם הוא לא יצא אל הפועל בנסיבות דומות. בשנת 1988, הוגשה בקשה נוספת לאישור תוכנית, ברם, גם בקשה זו לא נענתה בחיוב על-ידי הוועדה המקומית. בשנת 1997 החליטה הוועדה המחוזית להפקיד את התכנית החדשה וביום 10.2.1998 פורסם דבר הפקדתה ברשומות. המערערת הגישה תביעה נזיקית כנגד המשיבה בגין הנזקים שנגרמו לה, בעילות של לרשלנות והפרת חובה חקוקה.
בית המשפט המחוזי קיבל את תביעת החברה באופן חלקי וקבע, כי במניעת מתן היתר בניה באופן גורף, ללא הצבת תנאים ספציפיים ופרסומם למתן היתר, כמצוות סעיף 78 לחוק, יש משום הפרת חובת הזהירות. בנוסף, התייחס בית המשפט להתמשכות הארוכה של הליכי התכנון וקבע, כי לא יתכן, כי מחד תקפיא הוועדה לחלוטין את היתרי הבניה ומאידך, לא תגביל עצמה בזמן סביר לאישור התכנית. לסיכום, קבע בית המשפט המחוזי, כי הוועדה התרשלה כלפי המערערת וחבה בנזיקין. בבחינת מרכיבי הנזק והקשר הסיבתי בין הנזק למחדלי המשיבה, קבע בית המשפט קביעות שונות שעל חלקן הוגש הערעור. עיקר טענות המערערת מופנה כנגד הקביעה בדבר ניתוק הקשר הסיבתי המשפטי בשנים הראשונות להחזקתה בנכס בהן ניתן היה לכאורה לפתוח בהליכי תכנון.
המשיבה טוענת כי לא פעולתה שלה גרמה לאי הוצאת היתר הבנייה אלא דווקא מעשיה של החברה. לטענת הוועדה, גם בהתמשכות הליכי התכנון לאורך זמן אין משום הפרת חובת הזהירות, כפי שקבע בית המשפט המחוזי, שכן הליכי תכנון הם עניין שמצוי בשיקול דעתן של הרשויות.
דיון משפטי
כב' הש' ס' ג'ובראן:
בית המשפט קבע כי מדובר במחדל מתמשך של הוועדה, אשר גרם למערערת נזק הולך ומצטבר, בשל העיכוב וחוסר היכולת לבנות. מאחר והתרחשותו של נזק הנה תנאי בלעדיו אין לקיום העוולה במקרה דנן, חל למעשה סעיף 89(2) לפקודת הנזיקין.
עניין הטלת חובת זהירות כלפי רשויות ציבור עבר התפתחויות שונות במשפט הישראלי, אך ככל שהדבר נוגע לוועדה לתכנון ובנייה, נפסק במספר פרשות, כי הכוח השלטוני שבידי הוועדה, המאפשר את הגבלתה החמורה של זכות הקניין של בעלי נכסים, נושא עמו אף אחריות נזיקית, במקרה של רשלנות.
נקבע, כי בצדק קבע בית המשפט המחוזי כי אין זה ייתכן שהוועדה תקפיא לחלוטין את היתרי הבנייה מחד, ולא תתחם את שלב הכנת התוכנית לפרק זמן סביר, מאידך. הקפאת מתן היתרי הבנייה לחלוטין למשך תקופה של למעלה מ-20 שנה, מהווה הפרה של חובת הזהירות כלפי החברה, בעלת הנכס. מסקנה משפטית זו אליה הגיע בית משפט קמא מעוגנת היטב בעובדות הפרשה ואין מקום להתערב בה.
הגורמים אשר היו עלולים לסכל את מהלך קבלת האישורים השונים לשם הבנייה והפקת הרווחים מהנכס, הינם גורמים אשר עומדים מול כל חברה קבלנית סבירה הפועלת באופן מסחרי במקרקעין וביניהם אישורי בעלי הנכס, בקשת הקלות שונות וכיוצא באלו. הוועדה במחדלה, מנעה מהחברה להתחיל, ולו במעט, להתמודד עם אותם מכשולים סבירים, ובכך היוותה "גורם בלעדיו אין" להתרחשות הנזק.
לעניין הנזק, יש מקום לקבוע, כי הנזק אשר בגינו תבעה החברה הוא חוסר היכולת ליהנות מפירות המגרש ולעשות שימוש בנכס בשל העיכוב שנוצר במתן היתרי הבנייה, וכי הסכם הקומבינציה שבוטל שימש כאומדן בלבד לנזק זה. החברה זכאית הייתה לקבל פיצוי על נזק זה, אף אם לא היתה נקשרת כלל בהסכם כלשהו, אם הסיבה לעובדה זו היתה נעוצה בהתרשלותה של הוועדה במתן ההיתר הבנייה. נזק הנגרם בשל עיכוב הינו נזק כלכלי אמיתי, אשר ניתן לתבוע פיצוי בגינו.
על התובע-הניזוק, מוטל הנטל להוכיח בהתבסס על נתונים עובדתיים הנוגעים לאותו מקרה, מהו הנזק שנגרם לו. בפני בית המשפט המחוזי, הוצגו חוות דעת של שני מומחים – האחד מטעם החברה, והאחר מטעם הוועדה – ובהן מופיעות שומות הנזקים שנגרמו לחברה. בין שתי חוות הדעת של המומחים קיימים פערים משמעותיים. שני המומחים נחקרו ארוכות על חוות דעתם, אלא שבסופו של יום בית המשפט המחוזי לא קבע ממצאי מהימנות כלשהם לגבי הערכת רכיב הנזק, שנגרם לחברה בתקופת האחריות. מאחר ורכיב נזק זה הינו לכל הדעות הרכיב המרכזי בתביעה, הרי שדומה כי אין מנוס מהשבת העניין לבירור בערכאה הראשונה. בית המשפט המחוזי יידרש להעריך את גובה הנזק שנגרם, על יסוד מכלול הראויות והנתונים העובדתיים שבפניו, ובכללן חוות דעת המומחים ועדויותיהם.
במסגרת ההערכה השמאית יש מקום להתחשבות במכלול הגורמים המשפיעים על יכולותיה של החברה לבנות על הקרקע ולהפיק רווח כלכלי, בין ביחס לגובהו ובין ביחס למשך הזמן הנצרך לשם סיום הבנייה והפקת הרווח האמור.
למול אלו יש לבחון את מצבה של החברה עקב העיכובים השונים במתן היתרי הבנייה, תוך התחשבות ברווחים ובהפסדים השונים שעשויים היו להיגרם לה במרוצת הזמן.
באשר לתשלומי מס הרכוש שנכפו על החברה בשל אי יכולתה הזמנית לבנות על הנכס, אין חולק כי תשלומים אלו מהווים אחד מן ההפסדים שנגרמו לחברה עקב העיכוב במתן היתר הבנייה. הפסד זה, יש לקזז למול הרווחים שנגרמו לה עקב העיכובים במתן ההיתר, בהנחה כמובן שיעלה בידה של החברה להוכיח כדבעי את סכום ההפסד הנטען.
לפיכך הוחלט לקבל את שני הערעורים באופן חלקי, ולהחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי, כאמור לעיל.

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.