דו"ח: ישראל במקום ה-23 בדירוג המדינות בעלות המוכנות לקליטת עסקים אלקטרוניים

על פי הדירוג השנתי שעורכים יבמ והמגזין האמריקני אקונומיסט, המוכנות לעידן העסקים האלקטרוניים המשיכה להשתפר גם במהלך 2007
יוסי הטוני |

העולם הולך ומאמץ דרכי חיים ואופני עבודה מבוססי טכנולוגיות ICT, כך עולה מדו"ח שהתפרסם ביום שישי (ו') בארה"ב. הדו"ח, פרי עבודה משותפת של מכון המחקר של המגזין אקונומיסט ושל מכון יבמ לבחינת ערך עסקי, מעלה כי רשתות תקשורת ויישומי IT - לא רק תומכים בהתקדמות העסקית של ארגונים, אלא גם משנים את האופן בו אנשים מבלים בשעות הפנאי שלהם, תוך הסתמכות על הטכנולוגיות.

על פי הדו"ח החדש, המוכנות לעידן העסקים האלקטרוניים המשיכה להשתפר גם במהלך 2007, אולם השגת מוכנות מלאה כזאת, מציינים החוקרים, הולכת והופכת לעניין מורכב יותר ויותר. החוקרים העלו השנה את רף דרישות המוכנות, ושינו את שיטת הדירוג שלה. הדו"ח מחבר בין כמה מימדים – טכנולוגיים, כלכליים, פוליטיים וחברתיים. השינוי שערכו עורכי המחקר באופן בו הם מודדים את ההיבטים השונים, לצד שיפורים שנרשמו במדינות שונות, הביאו לשינויים בטבלת הדירוג הסופית. שורת מדינות – ובמיוחד מדינות באסיה – שיפרו את מעמדן, בעוד אחרות רושמות ירידה – מתונה בדרך כלל. ישראל מדורגת במקום ה-23 ברשימה - ירידה של מקום אחד לעומת הדירוג הקודם. במקום הראשון נמצאת דנמרק, שנמצאה במקום זהה גם בדו"ח של שנה שעברה. לאחריה מדורגת ארה"ב – אף היא לא שינתה את מיקומה. למרות השינויים בטבלה, תשע מעשר המדינות הראשונות ברשימה אשתקד נמצאות בעשיריה הפותחת גם השנה.

כיצד בוצע הדירוג

הדירוג של האקונומיסט ויבמ מבוסס על שש קטגוריות מרכזיות: חיבוריות ותשתיות טכנולוגיות (20% מהדירוג הסופי), סביבה עסקית (15%), סביבה חברתית-תרבותית (15%), סביבת מדיניות ותשתיות חוק (10%), מדיניות וחזון ממשלתי (15%) ואימוץ האינטרנט על ידי צרכנים ועסקים (25%). ההתקדמות בארצות השונות נובעת בעיקר ממעורבות ומחוייבות של גופי הממשל במדינות אלה לקידום הפיתוח הדיגיטלי, ולהמשך ההתקדמות באימוץ תשתיות פס רחב.

הרחבת ההתמקדות בסקר על תחומי הממשל האלקטרוני, החינוך וההשכלה והחדשנות הטכנולוגית, הובילה לפגיעה בדירוג של שווייץ (מקום 5), קנדה (מקום 13), גרמניה (מקום 19) ואירלנד (מקום 21). רמת המוכנות של המדינות האלה לא ירדה למעשה, אולם המודל החדש חושף תחומים בהם הן חייבות לשפר את ביצועיהן.

"ישראל – היציבה ביותר במזה"ת"

הדו"ח בוחן את הסביבה העסקית, כחלק מהסביבה הכלכלית והפוליטית. כך, לדוגמה, מלחמות הבלקן שאפיינו את העשור הקודם בארצות יוגוסלביה לשעבר, התחלפו להן בצמיחה כלכלית, שבהכרח מקודמת על ידי טכנולוגיות ICT. בהתייחס לישראל, אומרים מחברי הדו"ח, הרי שהיא נהנית מהסביבה העסקית החיובית ביותר במזרח התיכון, "למרות המצב הפוליטי הלוט בערפל והבעיות הביטחוניות אשר מאפיינות אותה".

החוקרים מוסיפים, כי הדירוג של ישראל בניקוד הפרטני של סביבה עסקית, עלה בתחזית הצפויה לשנים 2007-2011, והוא משקף את השיפור היחסי ברמת הביטחון שאפיינה את השנים האחרונות, במשולב עם הציפיות להמשך התפתחות כלכלית. לצד ישראל, מציינים המחברים, השתפרו גם מצבן של מצרים, למרות בעיותיה הפוליטיות, וכן של ירדן. שתי אלו, נקבע, שדרגו את מקומן, כיוון שהן משקיעות מאמצים רבים להתחרות במדינות המערב ולהוות מוקד להשקעות זרות במדינה.

נקודות מרכזיות נוספות בדירוג לשנת 2007, כוללות שינוי בתשתיות במדינות השונות. כך, למשל, לא די בחיבור לאינטרנט – החיבור הזה צריך להיות מהיר, מאובטח וזול, על מנת שאפשר יהיה לעשות שימוש יעיל ב-Web. מחברי הדו"ח משתמשים בקריטריונים חדשים, ומודדים את השימוש בפועל בתשתיות האינטרנט המהיר, ואת הצריכה בפועל של מוצרים ושירותים באמצעות הרשת – על מנת להשתמש בנתונים האלה בדירוג הכולל.

צמצום הפער הדיגיטלי

הפער הדיגיטלי הולך ומצטמצם, גם בשיטת המדידה החדשה. התוצאה הממוצעת העולמית בדירוג המוכנות עלתה ל-6.24 לעומת 6.02 אשתקד. הפער בין המדינות המדורגות בשני קצות הסקאלה ירד מ-6.08 ל-5.8 נקודות. נתון נוסף מלמד כי תקשורת בפס רחב הולכת והופכת זמינה וזולה, כמעט בכל מקום בעולם. מחיר חיבור ה-DSL הזול ביותר במערב אירופה ובארה"ב, עומד על 1% או פחות מההכנסה החציונית. במדינות אחרות, עומד המחיר הזה על 3-10% מההכנסה החציונית. בתחום השימוש בתקשורת ניידת ממשיך הפער בין הארצות המפותחות והמתפתחות להיסגר.

בפרק המסקנות קובעים המחברים כי למרות הכל, עדיין מדינות רבות נדרשות להשקעות בטכנולוגיות, על מנת לקדם את מוכנותן לביצוע עסקים מקוונים. זאת, לצד השקעה בהון האנושי, ויצירת סביבה שתהלום את מאפייני העסקים האלקטרוניים. אולם למרות זאת, נכתב, המניע ליצירת סביבה עסקית מקוונות, דורש יצירת מודלים עסקיים חדשים, כאלו שיסייעו להם להתחרות בעסקים שכבר פועלים באופן מקוון, וכך משיגים יתרון תחרותי.

נדרש לחבר בין התועלות שמושגות בעזרת הטכנולוגיה ברמה הביתית והצרכנית – נקבע - לבין כאלו שניתן ליישמן ברמה העסקית. כך, מצויינים שם המסרים המיידיים כדרך להתקשר באופן יעיל וזול – כך בין חברים וכך בין אנשים הפועלים באותה סביבה עסקית. "יותר ויותר נדרש וחיוני לקשר באופן בטוח יישומים למגוון שירותים, דוגמת CRM, VoIP, אתרי רשתות חברתיות, פורטלים, ומסריים מיידיים ניידים", נכתב. המחקר מסתיים בקביעה כי ארגונים מבינים את המשמעויות הכלכליות הגלומות עבורן בטכנולוגיות ICT, ביכולת ליצור עימן מודלים עסקיים חדשים, דוגמת מיקור-החוץ ששינה את פני תעשיית ה-IT ההודית ועימה גם באופן חלקי את כלכלתה. את הודו, נכתב, מחקות כיום מדינות רבות, דוגמת רומניה, בולגריה, ברזיל, פיליפינים וויטנאם ומדינות מתפתחות אחרות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".