"הפשע המאורגן וארגוני הטרור מעבירים מיליוני דולרים בקליק, בפעולות שלוקח לנו שנים לאתר"
"מלבין ההון ומממן הטרור מעבירים סכומי עתק של כספים בהקלקה אחת – ולנו לוקחות שנים לאתר את אותה הפעולה, ולהבין שמדובר בפעולה פלילית", אמר עו"ד יהודה שפר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, במשרד המשפטים. "ה-ITמהווה מרכיב מרכזי במלחמתנו בהלבנת ההון ובמימון הטרור. כלי ה-IT מאפשרים ניתוח של מיליוני פריטי מידע שמגיעים אלינו, הצלבות נתונים וניתוחים חכמים, כך שאפשר להפיק מידע ממיליוני תעבורות כספיות, ולהבין אילו מהתעבורות הללו הן בעלות משמעות וניתן לבנות לפיהן תיקים כלפי מלביני הון וגורמים מממני טרור".
עו"ד שפר היה דובר המפתח באירוע שערכה אתמול (ב') TCS ישראל, חברה בת בתאגיד טאטא (TATA) ההודי. יום העיון המקצועי עסק בשאלות ניהול ומניעה של הלבנת הון ומימון כספי טרור, והתקיים בבורסה לניירות ערך בתל אביב, בהשתתפות כמאה אנשי האוצר, הבורסה, מנהלי ציות, משפטנים ואחראים על תחום הרגולציה בארגונים הפיננסיים.
עו"ד שפר תיאר את הגוף שהוא עומד בראשו כגוף רזה, המונה רק 25 עובדים, עם צפי גידול לשישה עובדים השנה, ועוד עשרים עובדי IT במיקור-חוץ - המטפל מדי שנה רק בעשרות בודדות של חשדות להלבנת הון ומימון טרור. "היקף הפשיעה החמורה עומד על כשלושה מיליארד דולרים השנה במדינה", אמר שפר, "ואיננו מגרדים את קצה הקרחון של סכום זה. בעזרת כלי התוכנה שאנו מטמיעים ברשות, ומשתמשים בהם באופן מושכל ומבוקר ועל פי חוק – ולצד החוקים שחוקקו ושייחקקו בעתיד – אני מקווה שנצליח לשים ידינו על סכומי פשיעה גדולים מאלו שאנו מצליחים להניח את ידינו כיום".
120 מיליוני שקלים חולטו
לדברי עו"ד שפר, המאבק בהלבנת ההון ומימון הטרור נעשה בשלושה רבדים: מניעה, ענישה וחילוט. במישור המניעה, אמר, הם נתקלים בכל מיני בעיות, כיוון שלא כל ההנחיות הבנקאיות השונות תומכות בפעילות הרשות. אולם, סייג, חובת הדיווח צפויה לעבור שינויים בקרוב. במישור ההעמדה לדין, אמר, חלה התקדמות, ובשבוע שעבר נחנך מוקד מודיעין משולב במטה הארצי במשטרה, בו יושבים שלושת הגורמים – אנשי הרשות שבראשותו, אנשי רשות המיסים ואנשי החקירות והמודיעין במשטרת ישראל. כוח משימה מיוחד זה שהוקם, מכיל את עובדי שלושת הגורמים הללו, ציין, והם פועלים יחדיו תוך התמקדות במשפחות הפשע המאורגן, על פי הנחיות של ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יוחנן דנינו.
הוא ציין, כי העברת המידע בין הגורמים השונים נעשית תחת מגבלות חמורות ופיקוח משפטי ומנהלי, על מנת לאפשר בקרה על העברת המידע. "יצרנו קבוצה של אנשים איכותיים, הנאבקים בפשיעה החמורה בפשע המאורגן ובמשפחות הפשע". לגבי הרובד השלישי, החילוט, אמר שפר כי עד כה הצטבר סכום של 120 מיליון שקלים בקרן שהוקמה לנושא, "סכום נמוך יחסית, שכן החילוט בארץ מצומצם יחסית לחו"ל". לדבריו, קשה להוכיח עבריינות פיננסית ברמה הפלילית, "המדובר בהליך ארוך ומייגע, שאיינו מתאים לסוג פשיעה שכזה".
הוא תיאר את הגורמים השונים מהם ניזונה במידע הרשות למניעת הלבנת הון ומניעת מימון טרור: הבנקים – שמהווים את המקור לרוב הדיווחים (86.9%), חברות וסוכנויות ביטוח (6.59%), והשאר - מחברת הדואר, קופות גמל ומנהלי תיקים, המכס, רשויות המס ועוד. "הערך המוסף שלנו הוא ביצירת מאגר מידע פיננסי איכותי", אמר עו"ד שפר, "בחמש שנות הרשות, הצטברה כמות עצומה של מידע. אנו מחליפים מידע עם 101 מדינות, ברשת קשר מוצפנת. אנו מתקשים בהוכחת קשר בין עבירות רכוש והלבנת הון, והעברת המידע מסייעת לנו בכך."
הוא הוסיף, כי הרשות איננה רשות חוקרת וכי היא מעבירה מידע הלאה - למשטרה ולשב"כ - רק לאחר האישורים המתאימים. מתוך עשרות מיליוני פריטי המידע שמערכות ה-IT ברשות מטפלות בהן, נוצרות מאות אלפי "ישויות", החשודות בפעילות האסורה – הלבנת הון ומימון טרור – אולם רק שני פרומיל, 0.2%, מהחשדות הללו עובר לידי המשטרה והשב"כ, "מה שמדגים כמה אנו זהירים בשמירה על הפרטיות". בסופו של התהליך, הסביר, נוצרים מדי שנה עשרות תיקי חקירה. "מי שמצפה להגברת האכיפה והתפיסה של מלביני הון - צריך להיות ריאלי. אין שופטים, אין פרקליטים, אין מי שיעשה את העבודה ולכן אנחנו לא יוזמים יותר מאשר עשרות בודדות של חקירות בשנה", הסביר.
לדבריו, חל שיפור עצום במעמדה של ישראל מבחינת הנושאים של מניעת הלבנת הון, אולם עדיין יש נושאים טעוני שיפור: "בעתיד, ישראל תהיה חייבת לחוקק רגולציה על יהלומנים ומתווכים פיננסיים, בקרוב אקדם את הנושא עם שר המשפטים החדש, פרופ' דניאל פרידמן. בקרוב אף אקים צוות מיוחד להכנת הצעת חוק חדשה בתחום. ישראל נחשבת כמקום נקי יחסית עם רגולציה, פיקוח על הבנקים, רשות לניירות ערך תקינה ומקום יציב ומפוקח". שפר אמר עוד, כי אם מדינת ישראל רוצה להצטרף ל-OECD, היא חייבת לתקן משמעותית את הפערים בינה ובין מדינות אירופה בתחום הלבנת ההון.
ניתוח נתונים והצלבתם
עו"ד שפר הציג כיצד מערכות ה-IT שברשות שבראשותו, פועלות לניתוח המידע וליצירת הערכות לגבי גורמים החשודים בפעילות אסורה: הפעולות שנערכות אצלו הן כריית מידע, העשרתו מנתונים חיצוניים, מחקר תפעולי על תיקים, התמקדות במושאי חקירה בעלי ערך, מחקר סטטיסטי עם מגמות, בחינת התנהגויות חריגות מהמצופה, ניתוח אסטרטגי של הלבנת ההון, תוך התבססות על מגזרים. מתוך כלל הנתונים המצטברים, ציין, 3.3% מהם מועברים בסופו של דבר לגורמי החקירה. הוא הביא דוגמאות להצלבות והעשרות של מידע: חיבור בין חשבון בנק לגיטימי של פושע, שפותח אותו רק בעת שהוא מקבל קצבאות מביטוח לאומי, חיבורים בין חשבונות בנק לבין טלפונים ניידים של פושעים, חיבורים בין העברות כספים לבין כניסות ליציאות מהארץ של בלדרים, חיבורם של אלו למשפחות פשע, הפקדות, רישומי כלי רכב, ועוד.
"ככה אנו מצליחים לסגור מעגלים, בעזרת ה-IT והצלבות בסיסי נתונים", אמר, "הדרך היחידה להשיג ערך מהמידע הוא רק אם המדובר במידע מובנה, כך שניתן לערוך עליו ניתוחים". הצלבות ב-IT של הרשות, אמר, נעשות ברמת תעבורות כספים, ומילות הקשר (קונטקסט), דוגמת "טרור", "בן לאדן", "מיליון דולרים", וקישור בין ישויות וירטואליות שמרכיבות פעילות כספית, ובחינת המשמעות של קישורים אלו.
בנוסף, נבדקות תעבורות הכספים מבחינת דפוסי התנהגותן, גודל הסכומים, העברתם לארצות חשודות ועוד. בסוף התהליך, הסביר, מנוע מרכזי בוחר את הפעילויות והגורמים החשודים, ואלו נבדקים לעומק. "עלינו לייצר מידע בחוכמה", סיכם עו"ד שפר, "עלינו לבור את המוץ מהתבן, אנו יוצרים מלחמה מודיעינית מבוססת שלוש שכבות – חקיקה, החלפת מידע וניתוח מידע. ה-IT הוא שמאפשר את הניתוח החכם של הנתונים. בעזרת ה-IT אנו מצליחים להשיג תוצאות. כך אנו שותפים במאבק הבינלאומי במימון הטרור ובהלבנת ההון. החוכמה היא לאתר את כל מה שנעלם ממסך המכ"ם שלנו".
מערכת לסיכול הלבנת הון
שמואל בלנק, מנכ"ל TCS ישראל שפתח את האירוע, אמר כי הגעתה של טאטא ארצה אינה דבר של מה בכך, שכן חברות בינלאומיות מגיעות ארצה רק בראותן רווחים מיידיים, ואילו החברה קודם השקיעה מיליוני דולרים, בפתיחת הסניף הישראלי ורק כעת מתחילה לראות ברכה בפעילותה. טאטא, אמר בלנק, נוסדה לפני 150 שנה על ידי מיעוט פרסי שהיגר להודו, וכיום היא מגלגלת 3% מהתל"ג ההודי, עם 97 חברות בת, המעסיקות כרבע מיליון עובדים. חברת הבת השלישית בחשיבותה בקבוצתה, עם 100,000 עובדים, היא TCS, שהחלה במיקור-חוץ זול לארה"ב וכיום מתמחה בביצוע פרויקטי IT מורכבים ומהווה בית תוכנה שני בגודלו בעולם, שעיקר התמחותו במגזר הפיננסי. הוא ציין, כי הסניף הישראלי כבר חתם כמה חוזים בתחום, ביניהם עם טבע ואל-על.
באירוע חשפה TCS את המערכת הייעודית לניהול ולמניעת סיכוני הלבנת הון ומניעת מימון כספי טרור, שפיתחה החברה, ואשר מיושמת בהצלחה בעולם - בגופים פיננסים מובילים דוגמת ויזה ויוניון בנק בקלפירוניה. בלנק אמר, כי "מההערכות שלנו, המתבססות על ניסיונו ועל ניתוחי המערכת, עולה ש-47% מהלבנת ההון, בעולם עוברים דרך הבנקים. הערכה שלנו היא כי 2-3 מיליארד דולרים מולבנים בעולם. המערכת של TCS פועלת בבנק הסיני ומנהלת פעילות פיננסית של 320 מיליון לקוחות - היקף חסר תקדים בכל קנה מידה בנקאי".
בלנק הוסיף, כי המערכת, finDNA, תחל להיות מיושמת בקרוב בארץ, והיא נחשבת למערכת מהמובילות בעולם, בשל תמיכתה בניהול מחזור חיים שלם של פעילות למניעת הלבנת הון במוסדות פיננסיים. "מערכת finDNA מאפשרת מידול וניתוח סיכוני AML/CTF (מניעת הלבנת הון ומניעת מימון טרור), בהתאם לפרופיל הלקוח ואופי התנועות הכספיות שלו", אמר, "המערכת מספקת דיווח אובייקטיבי וסובייקטיבי לפי הגדרות מדדיות של הלקוח, והתאמתן לצורכי הגוף הפיננסי והרגולציה. המערכת מספקת עמידה בכל תקני הרגולציה הבינלאומיים והמקומיים, בתחום הטיפול בהלבנת ההון ומימון טרור".
חתם את האירוע אל"מ (מיל') ד"ר איתן עזאני, סגן מנהל המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.
היועמ"שית: "שיטת המשטר בישראל משתנה במהירות"
גלי בהרב-מיארה דיברה בכנס של לשכת עורכי הדין באילת על השינויים שמתחוללים במערכת המשפט הישראלית, והביעה דאגה מההתפתחויות האחרונות והשפעתן על הדמוקרטיה: "יש החלשה מרכזית של המוסדות הדמוקרטיים. מסוכנת במיוחד הפגיעה המתמשכת ברשות השופטת. בית המשפט העליון הוא הבלם המרכזי מפני השימוש השרירותי בכוח המשטרי"
בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין שנערך היום (שני) באילת, התייחסה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לשינויים במערכת המשפט והביעה דאגה מהתפתחויות המשפיעות על הדמוקרטיה הישראלית. בהרב-מיארה ציינה כי "בחסות המלחמה השינוי המשטרי הואץ מאוד. זו לא אזהרה ביחס לעתיד. זו תמונת המציאות בפועל. שיטת המשטר הישראלית משתנה לנגד עינינו בקצב מהיר. יש החלשה מרכזית של המוסדות הדמוקרטיים. מסוכנת במיוחד הפגיעה המתמשכת ברשות השופטת. בית המשפט העליון הוא הבלם המרכזי מפני השימוש השרירותי בכוח המשטרי".
בנוגע למינוי ראש השב"כ הבא, הדגישה היועצת כי, "נוכח חשיבותו של תפקיד ראש השב"כ, החלטת ממשלה על מינוי או פיטורים מחייבת הקפדה על הליך תקין ללא רבב, וללא חשש להשפעת שיקולים זרים. ראש השב"כ צריך להיות נאמן לציבור ולא לממניו. פגמים בהליך המינוי ובוודאי חשש להשפעת שיקולים זרים, מטילים צל כבד על שאלת הנאמנות הציבורית".
בהרב-מיארה התייחסה גם לסוגיית גיוס החרדים, וציינה בדבריה כי, "חוק שירות הביטחון מחייב חוק שוויוני. לעומת זאת, חוק גיוס שטרם נולד אינו תוכנית עבודה ולא פוטר מהחובה לגייס ולהתגייס. הכוונה היא לכל המשתמטים, ולא לבני הישיבות בלבד. מלבד סנקציות משפטיות, הסנקציות צריכות לפגוש אותם בשדות התעופה, בבנק. מבחינת משפטית יש להתנהל בשלושה צעדים: הגדלה משמעותית של היקף צווי הגיוס, מיצוי כלי האכיפה הצבאיים ביחס למשתמטים והרחבת הסנקציות. ניתן לקדם זאת ללא התערבות ממשלה וללא חקיקה". בנאומה, הביעה היועצת המשפטית לממשלה ביקורת על החלטת שר הביטחון למנוע את נאום הפצ"רית בכנס, ואמרה כי "אין מתאימה ממנה להדוף טענות נגד ישראל במישור הבין-לאומי" .
נשיא בית המשפט העליון, יצחק עמית, שהתייחס גם הוא למצב הדמוקרטיה בישראל, אמר בכנס כי, "האמת חייבת להיאמר: המרקם הדמוקרטי הישראלי הוא עדין ושברירי. מדינת ישראל חסרת 'מנועי דמוקרטיה' שבכוחם לאזן את רשויות השלטון: מנועים כמו בחירות אזוריות, שני בתי פרלמנט, שלטון מקומי חזק, חוקה מלאה ומשוריינת, מגילת זכויות אדם מלאה, מסורת חוקתית או נוהגים חוקתיים. מנועים שמדינות דמוקרטיות אחרות התברכו בהם, או לפחות בחלקם".