מנהלי/כיצד תסווג חניה בבנין משרדים?/עליון
עובדות וטענות:
המערערים הינם בעלים או מחזיקים בנכסים בבנין "חלונות הסיטי" בחיפה. על-פי צו העירייה, מחושב שטח המשרד ככולל גם את החלק היחסי בשטחים המשותפים בקומות המשרדים בבניין (שטחים אלו כוללים דרכי גישה, שירותים, מעליות, לובי וכד'). התעריף המוטל על השטח הכולל הוא אחיד. המערערים טענו כי אין זה סביר לחייב את השטח העיקרי ואת השטחים המשותפים באותו תעריף ארנונה. כמו כן, הם טענו כי אין זה סביר לחייבם בארנונה עבור כל השטחים המשותפים בבניין. לטענתם, הם מופלים יחסית למרכזי קניות אשר בהם ממוסים רק 15% מהשטחים המשותפים. זאת ועוד, ברשות המערערים מצויות חניות אשר נקנו או הושכרו מבעלי הבניין והחניון. חניות אלו מסומנות ומשמשות אך ורק את המחזיקים. על-פי צו המיסים של עיריית חיפה, שטח חנייה יחויב על-פי שטחו בפועל, כאשר השטח המקסימאלי לחיוב הינו 25 מ"ר לחנייה. שטח החנייה כולל גם את החלק היחסי בשטחים המשותפים ובמעברים שבחניון כולו, כך שהתעריף המוטל על השטחים המשותפים זהה למעשה לתעריף המוטל על החניות עצמן. התעריף המוטל על השטח הכולל הינו במסגרת פריט שימוש של "עסקים אחרים". לטענת המערערים, אין לחייב את השטחים המשותפים בחניון בארנונה, ואף אם יש לחייבם, אין זה סביר לחייבם באותו תעריף המוטל על השטח העיקרי, דהיינו החנייה עצמה. כמו כן, לטענתם יש להטיל עליהם את התעריף הקבוע בצו ל"חניון בתשלום". הם ציינו כי תעריף זה מוטל על חניון בתשלום המצוי באותו פרויקט. ביהמ"ש המחוזי דחה את טענות המערערים ומכאן הערעור דנן.
דיון משפטי:
כב' הש' ע' ארבל (דעת מיעוט):
ברע"א 10643/00 חבס ח.צ. פיתוח (1993) בע"מ נ' עירית הרצליה נידון עניינם של שטחי חניה בבעלות המבקשים שחויבו בתעריף ארנונה זהה לזה שהוטל על הבניין בו הם שוכנים (דהיינו תעריף מבני תעשיה). המבקשים טענו, כי יש לסווג את שטחי החניה בבעלותם כ"חניון בתשלום" לפי הגדרתו בסעיף 1 לתקנות ההסדרים, בעוד שהמשיבה טענה כי כוונת ההגדרה היא לחניונים הפתוחים לציבור הרחב בלבד, ולכן שטחי החניה של המבקשים אינם נופלים במסגרת הגדרה זו. יודגש, כי שם דובר במקומות חניה מסומנים שמרביתם מושכרים בשכירות חודשית לדיירי הבניין השונים. לאחר ניתוח בהתאם לפרשנות התכליתית, נקבע כי פרשנות כזו מחייבת את העדפת פירושם של המבקשים, לפיו חניון שחניותיו מושכרות על בסיס חודשי (אף אם החניה שמורה באופן בלעדי לשוכרים) הינו בגדר "חניון", ולכן יש לחייבו בתעריף שאינו חורג מתעריפי המינימום והמקסימום שנקבעו בתקנות לסיווג זה. אין הבדל מהותי בין עניין חבס לעניין שבפנינו, ולכן גם בעניין זה יש לסווג את שטחי החניה הנידונים כ"חניון" בהתאם לתקנות ההסדרים ואין לחייבם מעבר לתעריף המקסימאלי שנקבע בתקנות. בדומה לעניין חבס, ההכרעה בשאלת הסיווג תיעשה בהתאם לפרשנות התכליתית. תכליתו של תעריף הארנונה הנמוך המוחל על חניונים הינה עידוד ליצירת פתרונות למצוקת החניה הקיימת בעיקר בערים הגדולות. מקום בו תכלית זו מתקיימת באופן פחות מובהק, אין בכך כדי לשלול את תחולתה לחלוטין. שטחי חניה שנקנו על-ידי בעלי משרדים בבניין מסייעים בפתרון מצוקת החניה אף הם. אמנם, מכיוון שההחזקה בהם ניתנת באופן ייחודי לאדם מסוים, או לחבר בני-אדם, תרומתם לפתרון מצוקת החניה הוא מועט מזה של חניות על בסיס מקום פנוי, אך לא ניתן לומר כי בחניות אלו אין כלל תרומה להפחתת מצוקת החניה. לפיכך, אם הפרשנות התכליתית משאירה בידי הפרשן שתי אפשרויות, עליו לבחור בזו המטיבה עם הנישום. בענייננו המשמעות היא, שיש להעדיף את פרשנותם של המערערים, שכאמור אף היא עומדת בקנה אחד עם תכלית החקיקה. אין היגיון או תכלית כלשהי בהבחנה שעושה המשיבה בין שטחי החניה של המערערים שנקנו על-ידם, לבין שטחי חניה באותו בניין, ואף באותה קומה, שהושכרו לתקופות ארוכות ובאופן ייחודי לאנשים מסוימים. בשני המקרים החניה נשמרת עבור אדם מסוים או חבר בני-אדם מסוים ואופן התשלום על חניה זו אינו רלוונטי. אם יראה המחוקק או מחוקק המשנה לנכון להטיל על סוג חניונים מסוים תעריף הגבוה מהתעריף המקסימאלי הקבוע כיום ל"חניון", עליו לעשות זאת על-ידי תיקון החוק או התקנות בעניין. המשיבה רואה בחניה הקנויה שטח נלווה לזה של המשרד שניתן להשוותו לארכיון, מחסן או שירותים של המשרד הממוסים בתעריף זהה לזה של המשרד עצמו. השאלה מתי תסווג יחידת שטח כשטח לוואי לשטח העיקרי ומתי תסווג כשטח בעל תכלית עצמאית נידונה בעבר מספר פעמים. בע"א 7975/98 אחוזת ראשונים רובינשטיין נ' עירית ראשל"צ סוכמה ההלכה בעניין: ככלל, כאשר מדובר במתקן 'רב תכליתי' שניתן להפריד בין יחידותיו השונות על-פי שימושיהן, יעשה הסיווג בנפרד לכל יחידה על-פי שימושה ותכליתה. עם זאת, יישמה פסיקת בתי המשפט המחוזיים הלכה זו בצמצום וקבעה כי אין לפצל נכס בעל מהות אחת לנתחים קטנים וטפלים למהות העיקרית. ניתנו לכך שני טעמים: למנוע מצבים אבסורדיים בהם יסווגו באופן שונה ארכיון ושירותים של אותו משרד, למשל, ולמנוע הרחבת הסכסוכים בין הפרט לרשות ובכך למנוע מצב בו הרשות תצטרך לעקוב אחרי השימוש בכל יחידה ויחידה בנכס. בענייננו, ניתן לראות את חניות המערערים כיחידה נפרדת בעלת תכלית ושימוש נפרדים מהנכס העיקרי. החניות אינן נמצאות בסמוך לעסקיהם של המערערים, אלא בקומות שונות של הבניין; אין זיקה בין מהות עסקיהם של המערערים לבין השימוש בחניות, בניגוד, למשל, לארכיון הצמוד למשרד ומשמש אותו; השימוש בחניה אינו הכרחי למימוש תכליתם של עסקי המערערים; בעלי החניות משלמים בנפרד עבור שירותי ניקיון ושמירה הניתנים בחניון. כל אלה מצדיקים את בחינת היחידה העסקית ויחידת החניה בנפרד על-פי שימושן ותכליתן לשם סיווגן לצורך הטלת ארנונה. השימוש בחניה כמקום להחניית כלי רכב סביר כי לא ישתנה במהלך הזמן. המערערים אף טוענים כי נאסר עליהם להשתמש בחניות לצרכים אחרים מלבד החניית רכבים. לפיכך, יש לקבל את הערעור ולחייב את המשיבה לסווג את חניות המערערים כ"חניון", כהגדרתו בתקנות ההסדרים. אשר לשאלת מיסוי השטחים המשותפים, בין של עסקי המערערים ובין של חניותיהם, יש לדחות את טענות המערערים. המבחנים שהוזכרו לעיל לצורך בחינת השאלה האם מדובר בשטח טפל לשטח העיקרי או לשטח בעל תכלית ושימוש נפרדים אשר יש לסווגו בנפרד מהשטח העיקרי, רלוונטיים במיוחד בעניין זה. בהתאם למבחנים אלו ואף בהתאם לשכל הישר, נראה כי מדובר במקרה מובהק של שטחים טפלים לשטח העיקרי. המערערים מלינים על מעברים, חדרי מדרגות ושטחי גישה לעסקיהם וכן על שטחי מעבר בחניונים. אלו שטחים שזיקתם לשטח העיקרי ברורה ואינה שנויה במחלוקת ולא ניתן לסווגם כשטח עצמאי ונפרד מהשטח העיקרי. שטחים אלה הכרחיים לצורך השימוש בשטחים העיקריים. לא ניתן לצפות כי המשיבה תסווג כל מעבר, שטח גישה, חדר מדרגות וכו' בסיווג שונה ועל-פי תכלית שונה.
כב' הש' מ' נאור (דעת הרוב):

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?
תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים
איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.
העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.
ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים
תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.
מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.
- "הכסף שוכב בתוך הקירות": מהי משכנתא הפוכה ואיך היא עובדת?
- כמה תשפיע העלייה בתוחלת החיים על הרווח של חברות הביטוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי
מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל
בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?
קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.
ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.
צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.
לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח
בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.
