מנהלי/כיצד תסווג חניה בבנין משרדים?/עליון
עובדות וטענות:
המערערים הינם בעלים או מחזיקים בנכסים בבנין "חלונות הסיטי" בחיפה. על-פי צו העירייה, מחושב שטח המשרד ככולל גם את החלק היחסי בשטחים המשותפים בקומות המשרדים בבניין (שטחים אלו כוללים דרכי גישה, שירותים, מעליות, לובי וכד'). התעריף המוטל על השטח הכולל הוא אחיד. המערערים טענו כי אין זה סביר לחייב את השטח העיקרי ואת השטחים המשותפים באותו תעריף ארנונה. כמו כן, הם טענו כי אין זה סביר לחייבם בארנונה עבור כל השטחים המשותפים בבניין. לטענתם, הם מופלים יחסית למרכזי קניות אשר בהם ממוסים רק 15% מהשטחים המשותפים. זאת ועוד, ברשות המערערים מצויות חניות אשר נקנו או הושכרו מבעלי הבניין והחניון. חניות אלו מסומנות ומשמשות אך ורק את המחזיקים. על-פי צו המיסים של עיריית חיפה, שטח חנייה יחויב על-פי שטחו בפועל, כאשר השטח המקסימאלי לחיוב הינו 25 מ"ר לחנייה. שטח החנייה כולל גם את החלק היחסי בשטחים המשותפים ובמעברים שבחניון כולו, כך שהתעריף המוטל על השטחים המשותפים זהה למעשה לתעריף המוטל על החניות עצמן. התעריף המוטל על השטח הכולל הינו במסגרת פריט שימוש של "עסקים אחרים". לטענת המערערים, אין לחייב את השטחים המשותפים בחניון בארנונה, ואף אם יש לחייבם, אין זה סביר לחייבם באותו תעריף המוטל על השטח העיקרי, דהיינו החנייה עצמה. כמו כן, לטענתם יש להטיל עליהם את התעריף הקבוע בצו ל"חניון בתשלום". הם ציינו כי תעריף זה מוטל על חניון בתשלום המצוי באותו פרויקט. ביהמ"ש המחוזי דחה את טענות המערערים ומכאן הערעור דנן.
דיון משפטי:
כב' הש' ע' ארבל (דעת מיעוט):
ברע"א 10643/00 חבס ח.צ. פיתוח (1993) בע"מ נ' עירית הרצליה נידון עניינם של שטחי חניה בבעלות המבקשים שחויבו בתעריף ארנונה זהה לזה שהוטל על הבניין בו הם שוכנים (דהיינו תעריף מבני תעשיה). המבקשים טענו, כי יש לסווג את שטחי החניה בבעלותם כ"חניון בתשלום" לפי הגדרתו בסעיף 1 לתקנות ההסדרים, בעוד שהמשיבה טענה כי כוונת ההגדרה היא לחניונים הפתוחים לציבור הרחב בלבד, ולכן שטחי החניה של המבקשים אינם נופלים במסגרת הגדרה זו. יודגש, כי שם דובר במקומות חניה מסומנים שמרביתם מושכרים בשכירות חודשית לדיירי הבניין השונים. לאחר ניתוח בהתאם לפרשנות התכליתית, נקבע כי פרשנות כזו מחייבת את העדפת פירושם של המבקשים, לפיו חניון שחניותיו מושכרות על בסיס חודשי (אף אם החניה שמורה באופן בלעדי לשוכרים) הינו בגדר "חניון", ולכן יש לחייבו בתעריף שאינו חורג מתעריפי המינימום והמקסימום שנקבעו בתקנות לסיווג זה. אין הבדל מהותי בין עניין חבס לעניין שבפנינו, ולכן גם בעניין זה יש לסווג את שטחי החניה הנידונים כ"חניון" בהתאם לתקנות ההסדרים ואין לחייבם מעבר לתעריף המקסימאלי שנקבע בתקנות. בדומה לעניין חבס, ההכרעה בשאלת הסיווג תיעשה בהתאם לפרשנות התכליתית. תכליתו של תעריף הארנונה הנמוך המוחל על חניונים הינה עידוד ליצירת פתרונות למצוקת החניה הקיימת בעיקר בערים הגדולות. מקום בו תכלית זו מתקיימת באופן פחות מובהק, אין בכך כדי לשלול את תחולתה לחלוטין. שטחי חניה שנקנו על-ידי בעלי משרדים בבניין מסייעים בפתרון מצוקת החניה אף הם. אמנם, מכיוון שההחזקה בהם ניתנת באופן ייחודי לאדם מסוים, או לחבר בני-אדם, תרומתם לפתרון מצוקת החניה הוא מועט מזה של חניות על בסיס מקום פנוי, אך לא ניתן לומר כי בחניות אלו אין כלל תרומה להפחתת מצוקת החניה. לפיכך, אם הפרשנות התכליתית משאירה בידי הפרשן שתי אפשרויות, עליו לבחור בזו המטיבה עם הנישום. בענייננו המשמעות היא, שיש להעדיף את פרשנותם של המערערים, שכאמור אף היא עומדת בקנה אחד עם תכלית החקיקה. אין היגיון או תכלית כלשהי בהבחנה שעושה המשיבה בין שטחי החניה של המערערים שנקנו על-ידם, לבין שטחי חניה באותו בניין, ואף באותה קומה, שהושכרו לתקופות ארוכות ובאופן ייחודי לאנשים מסוימים. בשני המקרים החניה נשמרת עבור אדם מסוים או חבר בני-אדם מסוים ואופן התשלום על חניה זו אינו רלוונטי. אם יראה המחוקק או מחוקק המשנה לנכון להטיל על סוג חניונים מסוים תעריף הגבוה מהתעריף המקסימאלי הקבוע כיום ל"חניון", עליו לעשות זאת על-ידי תיקון החוק או התקנות בעניין. המשיבה רואה בחניה הקנויה שטח נלווה לזה של המשרד שניתן להשוותו לארכיון, מחסן או שירותים של המשרד הממוסים בתעריף זהה לזה של המשרד עצמו. השאלה מתי תסווג יחידת שטח כשטח לוואי לשטח העיקרי ומתי תסווג כשטח בעל תכלית עצמאית נידונה בעבר מספר פעמים. בע"א 7975/98 אחוזת ראשונים רובינשטיין נ' עירית ראשל"צ סוכמה ההלכה בעניין: ככלל, כאשר מדובר במתקן 'רב תכליתי' שניתן להפריד בין יחידותיו השונות על-פי שימושיהן, יעשה הסיווג בנפרד לכל יחידה על-פי שימושה ותכליתה. עם זאת, יישמה פסיקת בתי המשפט המחוזיים הלכה זו בצמצום וקבעה כי אין לפצל נכס בעל מהות אחת לנתחים קטנים וטפלים למהות העיקרית. ניתנו לכך שני טעמים: למנוע מצבים אבסורדיים בהם יסווגו באופן שונה ארכיון ושירותים של אותו משרד, למשל, ולמנוע הרחבת הסכסוכים בין הפרט לרשות ובכך למנוע מצב בו הרשות תצטרך לעקוב אחרי השימוש בכל יחידה ויחידה בנכס. בענייננו, ניתן לראות את חניות המערערים כיחידה נפרדת בעלת תכלית ושימוש נפרדים מהנכס העיקרי. החניות אינן נמצאות בסמוך לעסקיהם של המערערים, אלא בקומות שונות של הבניין; אין זיקה בין מהות עסקיהם של המערערים לבין השימוש בחניות, בניגוד, למשל, לארכיון הצמוד למשרד ומשמש אותו; השימוש בחניה אינו הכרחי למימוש תכליתם של עסקי המערערים; בעלי החניות משלמים בנפרד עבור שירותי ניקיון ושמירה הניתנים בחניון. כל אלה מצדיקים את בחינת היחידה העסקית ויחידת החניה בנפרד על-פי שימושן ותכליתן לשם סיווגן לצורך הטלת ארנונה. השימוש בחניה כמקום להחניית כלי רכב סביר כי לא ישתנה במהלך הזמן. המערערים אף טוענים כי נאסר עליהם להשתמש בחניות לצרכים אחרים מלבד החניית רכבים. לפיכך, יש לקבל את הערעור ולחייב את המשיבה לסווג את חניות המערערים כ"חניון", כהגדרתו בתקנות ההסדרים. אשר לשאלת מיסוי השטחים המשותפים, בין של עסקי המערערים ובין של חניותיהם, יש לדחות את טענות המערערים. המבחנים שהוזכרו לעיל לצורך בחינת השאלה האם מדובר בשטח טפל לשטח העיקרי או לשטח בעל תכלית ושימוש נפרדים אשר יש לסווגו בנפרד מהשטח העיקרי, רלוונטיים במיוחד בעניין זה. בהתאם למבחנים אלו ואף בהתאם לשכל הישר, נראה כי מדובר במקרה מובהק של שטחים טפלים לשטח העיקרי. המערערים מלינים על מעברים, חדרי מדרגות ושטחי גישה לעסקיהם וכן על שטחי מעבר בחניונים. אלו שטחים שזיקתם לשטח העיקרי ברורה ואינה שנויה במחלוקת ולא ניתן לסווגם כשטח עצמאי ונפרד מהשטח העיקרי. שטחים אלה הכרחיים לצורך השימוש בשטחים העיקריים. לא ניתן לצפות כי המשיבה תסווג כל מעבר, שטח גישה, חדר מדרגות וכו' בסיווג שונה ועל-פי תכלית שונה.
כב' הש' מ' נאור (דעת הרוב):

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.