האם הארביטראז'ים יעיבו על המומנטום בת"א?

לאחר שלושה ימי עליות רצופים בהם הוסיפו המדדים הראשיים כ-2% בממוצע לערכם, צפוייה הבורסה המקומית לדשדש בפתיחה. כך מבשרים לפי שעה פערי הארביטראז' מכיוונם של המניות הישראליות בוול סטריט
דרור איטח |

לאחר השיאים שנרשמו אתמול כשמדדי ת"א הראשיים התמקמו מעבר לרמת 800 הנקודות, צפוייה הבורסה המקומית לדשדש בפתיחה. כך מבשרים לפי שעה פערי הארביטראז' מכיוונם של המניות הישראליות בוול סטריט. אמש חתמו מדדי ניו יורק במגמה מעורבת כשזינוק במחירי הנפט העיב על האווירה. בקרב הישראליות נרשמה מגמה מעורבת, כשפערי הארביטראז' נוטים לצד השלילי. כ-4 מתוך ששת חברות מדד המעו"ף יפתחו בפערי ארביטראז' שליליים.

מנגד, למרות הסממן השלילי שיתקבל מכיוונם של השווקים מעבר לים, צפויים המדדים להנות מהמומנטום בו הם נסחרים בשלושת ימי המסחר האחרונים. מדדי תל אביב 25 ו-100 התחזקו בשלושת ימי המסחר האחרונים ב-2.1% ו-1.9% בהתאמה.

מדד ת"א 25 יפתח ברמת 806.75 נקודות, מדד ת"א 100 יחל להיסחר ברמת 811.37 הנקודות, ומדד טכנולוגיה, תל טק 15 יבחן את רמת 410.64 הנקודות.

מניות טבע יפתחו את יום המסחר בפער ארביטראז' שלילי בן 0.99% לאחר שהתממשה אמש ב-1.51% בסיום המסחר בוול סטריט. אתמול העריכו בבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה, כי לאחר השלמת מיזוג איווקס לטבע, תציג האחרונה רווח פרופורמה בגובה של 1.6 מיליארד דולר בשנת 2006. באשר ל-2007, תחזית בית ההשקעות אופטימית יותר, כשהם מעריכים שהרווח יסתכם בכ-2.08 מיליארד דולר.

מניות קבוצת אי.די.בי יסחרו על רקע פרסום מעריב, לפיו תנפיק את חברת הסלולר הגדולה בישראל - סלקום אשר בשליטת אי.די.בי. במעריב מספרים כי חברת הסלולר התחייבה בפני גופים מוסדיים כי בתוך 30 חודשים תרשום את אגרות החוב המתוכננים להנפקה בשבועיים הקרובים למסחר בבורסה. במעריב מוסיפים כי בעלי השליטה בקבוצת אי.די.בי בראשות נוחי דנקנר, התחייבו להנפיק את סלקום לא יאוחר מיוני 2008.

בידיעות אחרונות מספרים הבוקר כי חברת הביטוח מגדל על סף רכישת כ-4% מסלקום. על פי ידיעות, חברת הביטוח צפויה לשלם כ-80 מיליון דולר עבור מניות חברת הסלולר, מחיר המשקף שווי של 2-2.1 מיליארד דולר לסלקום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.