האם הארביטראז'ים יעיבו על המומנטום בת"א?

לאחר שלושה ימי עליות רצופים בהם הוסיפו המדדים הראשיים כ-2% בממוצע לערכם, צפוייה הבורסה המקומית לדשדש בפתיחה. כך מבשרים לפי שעה פערי הארביטראז' מכיוונם של המניות הישראליות בוול סטריט
דרור איטח |

לאחר השיאים שנרשמו אתמול כשמדדי ת"א הראשיים התמקמו מעבר לרמת 800 הנקודות, צפוייה הבורסה המקומית לדשדש בפתיחה. כך מבשרים לפי שעה פערי הארביטראז' מכיוונם של המניות הישראליות בוול סטריט. אמש חתמו מדדי ניו יורק במגמה מעורבת כשזינוק במחירי הנפט העיב על האווירה. בקרב הישראליות נרשמה מגמה מעורבת, כשפערי הארביטראז' נוטים לצד השלילי. כ-4 מתוך ששת חברות מדד המעו"ף יפתחו בפערי ארביטראז' שליליים.

מנגד, למרות הסממן השלילי שיתקבל מכיוונם של השווקים מעבר לים, צפויים המדדים להנות מהמומנטום בו הם נסחרים בשלושת ימי המסחר האחרונים. מדדי תל אביב 25 ו-100 התחזקו בשלושת ימי המסחר האחרונים ב-2.1% ו-1.9% בהתאמה.

מדד ת"א 25 יפתח ברמת 806.75 נקודות, מדד ת"א 100 יחל להיסחר ברמת 811.37 הנקודות, ומדד טכנולוגיה, תל טק 15 יבחן את רמת 410.64 הנקודות.

מניות טבע יפתחו את יום המסחר בפער ארביטראז' שלילי בן 0.99% לאחר שהתממשה אמש ב-1.51% בסיום המסחר בוול סטריט. אתמול העריכו בבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה, כי לאחר השלמת מיזוג איווקס לטבע, תציג האחרונה רווח פרופורמה בגובה של 1.6 מיליארד דולר בשנת 2006. באשר ל-2007, תחזית בית ההשקעות אופטימית יותר, כשהם מעריכים שהרווח יסתכם בכ-2.08 מיליארד דולר.

מניות קבוצת אי.די.בי יסחרו על רקע פרסום מעריב, לפיו תנפיק את חברת הסלולר הגדולה בישראל - סלקום אשר בשליטת אי.די.בי. במעריב מספרים כי חברת הסלולר התחייבה בפני גופים מוסדיים כי בתוך 30 חודשים תרשום את אגרות החוב המתוכננים להנפקה בשבועיים הקרובים למסחר בבורסה. במעריב מוסיפים כי בעלי השליטה בקבוצת אי.די.בי בראשות נוחי דנקנר, התחייבו להנפיק את סלקום לא יאוחר מיוני 2008.

בידיעות אחרונות מספרים הבוקר כי חברת הביטוח מגדל על סף רכישת כ-4% מסלקום. על פי ידיעות, חברת הביטוח צפויה לשלם כ-80 מיליון דולר עבור מניות חברת הסלולר, מחיר המשקף שווי של 2-2.1 מיליארד דולר לסלקום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב

תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן

תמיר חכמוף |

תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.65%  , ישראייר ישראייר גרופ 2.45%   וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.

אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים, המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.

ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.

ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.

הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.