ביט (ביט)
ביט (ביט)

השימוש באפליקציות תשלום בישראל: רוב התשלומים בביט ופייבוקס – עד 300 שקל

ביט שולטת ב-90% מהשוק, פייבוקס עדיין שולית

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה ביט פייבוקס


בנק ישראל פרסם סקירה שמציגה את דפוסי השימוש באפליקציות התשלום ביט ופייבוקס בישראל בין השנים 2022 ל-2024. הנתונים מצביעים על כך שרוב התשלומים באפליקציות אלה הם בסכומים נמוכים: כ-80%
מהעסקאות היו עד 300 שקל, כ-9% בין 300 ל-500 שקל, ו-3% עד 4% בין 500 ל-800 שקל. עסקאות מעל 800 שקל היוו כ-7% בלבד, כאשר רובן שימשו לתשלום שכר דירה.

כ-40% מהתשלומים בוצעו לעסקים קטנים, כגון בעלי מקצועות חופשיים וסוחרים בשווקים. כ-29% מהתשלומים היו בין חברים, כ-18% לבני משפחה, ואחוזים נמוכים יותר שימשו לתרומות, רכישת מוצרי יד שנייה, תשלומים לגנים ובתי ספר, או הוצאות על מוצרי חשמל. 

ביט, השולטת בכ-90% משוק העברות הכספים באפליקציות לפי הערכות, החלה לגבות עמלה של 0.6% על העברות מעל 25 אלף שקל בשנה החל מינואר 2025, מהלך שמשפיע בעיקר על עסקים קטנים. לעומת זאת, פייבוקס, שקיבלה אישור לגבות עמלות, הודיעה כי לא תחייב בשלב זה, ובכך ממצבת עצמה כאלטרנטיבה ללא עלות.

הנתונים מראים כי דפוסי השימוש נותרו יציבים בשלוש השנים האחרונות, כאשר האפליקציות משמשות בעיקר להעברות יומיומיות קטנות, אך לא לעסקאות גדולות. האפליקציות מתפקדות ככלי נוח להעברות מהירות, אך אינן מחליפות כרטיסי אשראי או העברות בנקאיות משמעותיות. 

הסקירה אינה מתייחסת להשפעות עתידיות של גביית העמלות או לשינויים במודלים עסקיים, אך היא מצביעה על כך שכל עוד המגמות הנוכחיות נמשכות, האפליקציות צפויות להישאר כלי מרכזי להעברות קטנות, אם כי ייתכן שיהיה עליהן להתאים את עצמן להתפתחויות עתידיות במערכת הבנקאות הדיגיטלית בישראל


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אודי 09/05/2025 17:23
    הגב לתגובה זו
    אחלה אפליקציה .
השקת הכרטיס החדש של מרכנתיל. קרדיט: מרכנתילהשקת הכרטיס החדש של מרכנתיל. קרדיט: מרכנתיל

10% הנחה בסופר- בנק מרכנתיל עם כרטיס חדש

המהלך החדש של הבנק צפוי לחסוך למשקי הבית, מחזיקי הכרטיס החדש, עד 1,500 שקל בשנה על קניות המזון; הכרטיס יינתן ללא דמי כרטיס חודשיים עד שנת 2027. בין הרשתות המשתתפות: קארפור, ויקטורי, קינג סטור ודבאח

רן קידר |
נושאים בכתבה מרכנתיל

על רקע יוקר המחייה המאמיר ועליית מחירי המזון בישראל, בנק מרכנתיל משיק כרטיס מועדון חדש שנועד להקל ישירות על ההוצאה הכבדה ביותר של משק הבית הישראלי: הקניות בסופר. הבנק השיק את Mercantile First, כרטיס אשראי המעניק הנחה של 10% ברשתות מזון מובילות בפריסה ארצית. 

השימוש בכרטיס החדש צפוי לחסוך ללקוחות עד 1,500 שקל בשנה בהוצאות המזון. הכרטיס מיועד לשמש ככרטיס העיקרי בארנק ("Top of Wallet") ולהעניק ללקוחות הבנק הטבות המזוהות בדרך כלל רק עם מועדוני צרכנות גדולים.

ורד אביטן, סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית: "אחד היתרונות החזקים של בנק מרכנתיל הוא היכולת להקשיב ללקוחותיו ובעיקר להבין אותם. כרטיס אשראי מרכנתיל First עונה בדיוק על הצרכים הבסיסיים של הלקוחות שלנו, תורם משמעותית להתמודדות עם יוקר המחיה ומאפשר ללקוחותינו ליהנות מהנחות שמותאמות להם אישית, ללא צורך להשתייך למועדון לקוחות".

המהלך, כולל שיתוף פעולה עם מגוון רחב של רשתות המותאמות לכלל פלחי האוכלוסייה של הבנק. בין הרשתות המשתתפות ניתן למצוא את ענקיות המזון קארפור ו-ויקטורי, לצד רשתות בולטות נוספות כמו קינג סטור, סאלח דבאח, בר כל, נתיב החסד ושירה מרקט.

כדי ליהנות מההנחה, פיתח הבנק יחד עם חברת דולצ'ה ויטה מנגנון של טעינת "תו דיגיטלי". לאחר הזמנת הכרטיס, הלקוחות נכנסים לאפליקציה או לאתר הבנק וטוענים כסף לתו ייעודי. על טעינת 500 השקלים הראשונים בכל חודש, מקבלים 10% הנחה (משלמים בפועל 450 ש"ח ומקבלים שווי של 500 ש"ח לקניה). ועל טעינת 1,500 שקל נוספים מקבלים 5% הנחה. סך הכל ניתן לטעון עד 2,000 שקל בחודש קלנדרי. התשלום בקופה מתבצע באמצעות הצגת מספר כרטיס אשראי דיגיטלי, תוקף ו-CVV המתקבלים באתר לאחר הטעינה.