אלקטרה צריכה בדוחות חלשים לא רק בגלל קרפור; הפסד של 21 מיליון שקל ברבעון

המניה איבדה 42% משוויה בשנה האחרונה; בנטרול קרפור הייתה החברה מציגה רווח של 7.4 מיליון שקל אבל גם כאן מדובר בירידה חדה של 70% לעומת רווח של 26 מיליון אשתקד; הכנסות אלקטרה צריכה עלו רק ב-2% וגם זה בעיקר בגלל איחוד תוצאות אדידס; הרווח הגולמי נחתך ב-9% וגם הרווחיות הגולמית נפגעה - בגלל רידיה במכירות מחסני חשמל ושקם אלקטריק; אלקטרה צריכה משלימה גם את ההשתלטות על קוויק, שהונפקה לפי שווי מנופח והתרסקה ב-90% מאז
נתנאל אריאל | (3)

חברת אלקטרה צריכה אלקטרה צריכה -1.42% שמנהל צביקה שווימר עברה להפסד של 21.4 מיליון שקל ברבעון השני של השנה (לעומת רווח של 20 מיליון ברבעון המקביל). הסיבה היא הסבת סניפי יינות ביתן לקרפור שגרמו להפסד של 64 מיליון שקל. בנטרול, היא הייתה מרוויחה 7.4 מיליון שקל (לעומת 26.4 מיליון ברבעון המקביל). אלקטרה צריכה גם משלימה את ההשתלטות על קוויק, חברת המשלוחים שהונפקה לפי שווי מנופח של 364 מיליון שקל תמוזג סופית לתוך אלקטרה צריכה תמורת 30 מיליון שקל בלבד.

במקביל מתברר שקרפור בדרך לבורסה: אלקטרה צריכה לא תממש את אופציית הרכישה מיינות ביתן ותעביר את המניות לבעלת השליטה אלקו אלקו -1.98% . באלקטרה צריכה מעריכים שהפעילות של יינות ביתן תהפוך לרווחית תפעולית במחצית השניה של השנה; כאשר קרפור תגייס כסף בהמשך - סביר שנחום ביתן ידולל; קרפור הפסידה 64 מיליון שקל ברבעון ו-138 מיליון בחצי שנה; רק לפני חודש אמר מנכ"ל אלקטרה צריכה שההשקה והביצועים של קרפור "הרבה מעבר לציפיות" וכעת הוא מוותר עליה.

ובחזרה לדוחות אלקטרה צריכה - ההכנסות של אלקטרה צריכה עלו ברבעון ב-2% ל-1.55 מיליארד שקל לעומת 1.52 מיליארד שקל אשתקד - בעיקר בעקבות איחוד לראשונה של תוצאות אדידס. כלומר, הפעילות לא צומחת כרגע. במחצית השנה ההכנסות עלו ל-3.05 מיליארד שקל לעומת 2.97 מיליארד אשתקד.

 

הרווח הגולמי נפל ב-9% ל-407 מיליון שקל (26.3% מהמכירות), לעומת 445 מיליון שקל (29.2% מהמכירות) אשתקד. לדברי החברה, השינוי הוא בגלל ירידה ברווח הגולמי בקרפור וכן ירידה במכירות וברווח הגולמי במגזר מוצרי צריכה חשמליים (שקם אלקטריק, מחסני חשמל).

 

החברה רשמה ברבעון הכנסות אחרות של 33.6 מיליון שקל, בגלל רווח של 34.2 מיליון שקל ממימוש תיק אשראי במסגרת תהליך השקת מועדון הלקוחות של קרפור עם כאל ובנק הפועלים. הוצאות המימון, נטו הסתכמו ב-58 מיליון שקל, לעומת 37 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בגלל עליית הריבית במשק.

 

ה-EBITDA ברבעון הסתכם ב-43 מיליון שקל, לעומת 123 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים שהשינוי ב-EBITDA נבע בעיקר מקיטון במגזר קמעונאות המזון ובמגזר מוצרי צריכה חשמליים. ה-EBITDA בנטרול מגזר קמעונאות המזון הסתכם ברבעון השני בכ-49 מיליון שקל, לעומת כ-69 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

צביקה שווימר, מנכ"ל החברה אמר בעקבות הדוחות: החברה עשתה צעד משמעותי בהשקת כרטיס האשראי " Carrefour קלאב" בשיתוף עם כאל ו-BIT שלשורותיו הצטרפו תוך שבועיים של פעילות כ-10 אלף לקוחות, וכמות זו תגדל לכ-70 אלף לקוחות עד סוף שנת 2023, דבר שיגרום להעמקת נאמנות הלקוחות וכפועל יוצא להגדלת המכירות של רשתות הקבוצה. בנוסף לכך אנו ממשיכים לראות בחודשי הקיץ את פירות הצמיחה שבאים לידי ביטוי בגידול בפעילות בחנויות הזהות בכל רשתות הקבוצה."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית החברה נסחרת במחיר של 83.1 שקל למניה ושווי שוק של 1.794 מיליארד שקל. המניה מחקה 42% משוויה במהלך 12 החודשים האחרונים.;

 

בחלוקה למגזרים ברבעון השני של 2023:

במגזר מוצרי חשמל: הסתכמו ההכנסות ברבעון השני של 2023 בכ-289 מיליון שקל, לעומת כ-362 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נבע בעיקר כתוצאה מירידה במכירות מזגנים ומערכות אקלים, שנבעה מקיטון במכירות בשוק המקומי, בעקבות ירידה בביקושים והגעה מאוחרת של עונת הקיץ, ומעיכוב בהזמנות במכירות בתחום מערכות החימום לייצוא, מירידה בתחום סחר מותגים ומירידה בתחום פעילות הסולאר כתוצאה מיציאה מאיחוד. ברבעון השני של שנת 2023 הסתכם הרווח המגזרי לאחר הכנסות והוצאות, נטו בכ-17 מיליון שקל לעומת כ-37 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  השינוי נבע בעיקר מהירידה במחזור ההכנסות.

 

על אף הירידה במכירות מזגנים בשוק המקומי ברבעון השני ועיכוב הזמנות מערכות חימום, כאמור, החברה צופה כי מכירות המגזר ושיעור הרווח המגזרי לשנת 2023 יהיו דומים בקירוב למכירות ושיעור הרווח המגזרי בשנת 2022 וצופה כי מחזור המכירות בשנת 2024 יגדל בכ-200 מיליון ש"ח והיא תשמור על שיעור הרווח המגזרי.

 

במגזר קמעונאות חשמל במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל ,שקם אלקטריק ואת שקם דיוטי פרי, הסתכמו ההכנסות ברבעון בכ-460.2 מיליון שקל, לעומת כ-469 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המכירות בחנויות זהות במגזר קטנו ביחס לרבעון המקביל אשתקד בכ-3.4%, וזאת בעיקר עקב עיתוי חג הפסח ובקיטון במכירות הסניפים הזהים. הרווח המגזרי לאחר הכנסות והוצאות אחרות, נטו הסתכם בכ‑14 מיליון שקל, לעומת כ-17 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נבע בעיקר כפועל יוצא של הגידול בהוצאות שכר הדירה בחנויות הדיוטי פרי, שנגזר מהגידול בכמות הנוסעים.

 

החברה צופה כי מחזור המכירות של המגזר בשנת 2023 יעלה על 2 מיליארד שקל, והיא תשמור על רווח מגזרי דומה לאשתקד.

 

במגזר קמעונאות מזון, ברבעון השני של 2023 עלו ההכנסות בכ-11.3% לכ-792 מיליון שקל, לעומת כ-712 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מהשקת Carrefour בחודש מאי האחרון, שבמסגרתה הושקו 50 סניפים של הרשת.  מנגד, נרשמה השפעה של סגירת סניפים והפעלה חלקית של סניפים, לטובת שיפוץ והסבה לקרפור.  המכירות בחנויות זהות במגזר זה גדלו ברבעון בשיעור של כ-6.8%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (חנויות שנסגרו לטובת שיפוץ והסבה – Carrefour לא נלקחו בחשבון לצורך החישוב). ההפסד המגזרי לאחר הכנסות והוצאות, נטו הסתכם ברבעון השני בכ-64 מיליון שקל, לעומת כ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בסעיף זה נבע ממספר גורמים עיקריים: השקת Carrefour, התאמת מחירי המכירה בסניפי הרשת, פעילות מבצעית מתוגברת לציבור הלקוחות הכללי כחלק מתהליך ההשקה, שיתופי פעולה עם מועדוני לקוחות, האצת פחת, גידול בעלויות שכר המטה בעיקר כתוצאה מתוכנית הרה-ארגון שיושמה בשנת 2022 והאצת השקת Carrefour, ומאיחוד מלא ברבעון השני של שנת 2023 של פעילות קוויק טכנולוגיות והשקעות בע"מ.

 

החברה ממשיכה בימים אלו בהסבת סניפים נוספים ל-Carrefour (נכון להיום ישנם 65 סניפים) וממשיכה בהקמת רשת Eleven 7-. החברה פועלת להגדלת הרווחיות וביצוע פעולות התייעלות בכלל התחומים. כמו כן פועלת החברה להחזרת כלל פעילות האון ליין לחזקתה וצמצום נרחב של כוח אדם ועלויות בתחום זה.

 

תחזית החברה במגזר זה, צופה כי מחזור המכירות של חנויות Carrefour ימשיך באותה מגמת גידול, כך שאלו ישקפו מכירות למ"ר בממוצע שנתי של 40,000 שקל למ"ר. יחד עם הגידול במחזור סניפי Carrefour והפעולות להתייעלות שמבצעת החברה במגזר, צופה החברה כי תחזור להציג רווח מגזרי כבר בחציון השני של שנת 2023.

 

ביום 9 במאי 2023 השיקה הקבוצה 50 סניפים תחת מותגי Carrefour. למועד החתימה על דוחות כספיים אלו הסתיימה הסבה של 15 סניפים נוספים, של החברה הנכדה תחת המותג Carrefour והיא פועלת לביצוע הסבה של 15 סניפים נוספים לכל הפחות עד לתום שנת 2023.

נכון לימים אלה, מתייצב שיעור הגידול במחזור המכירות של הרשת על רמה של  כ-60%. כמו כן, מוצרי המותג Carrefour היוו כ-7.2% מסל הקנייה בסניפים שהושקו.

 

בנוגע לפעילותה בתחום המזון, החברה דיווחה היום, כי בשים לב לתנאים המסחריים של אופציית הרכש, המאפשרת לה לרכוש את אחזקות משפחת ביתן בחברת גלובל ריטייל (באמצעותה מוחזקות מניות יינות ביתן המוסבת בשנה האחרונה למותג קרפור), (49%) היא מעריכה כי הסיכוי למימוש האופציה הינו נמוך. בידי אלקטרה אופציה לרכישת האחזקות לפי שווי חברה של כמיליארד שקל. 

כמו כן, דיווחה אלקטרה מוצרי צריכה, כי בהתאם לדיון בדירקטוריון, ולהסכמות הקיימות בין החברה לבין יתר בעלי מניות גלובל ריטייל, יפעלו הצדדים לרישומה של החברה למסחר בבורסה או להנפקת מניותיה. בהתאם לכך, גלובל ריטייל פועלת גם להגשת תשקיף לרשות ניירות ערך. אלקטרה מוצרי צריכה מציינת עוד, כי לאור הוראות החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, בכפוף להשלמת רישום מניות גלובל ריטייל למסחר, תמכור אלקטרה מוצרי צריכה, ערב הרישום, את מניותיה בגלובל ריטייל לבעלת השליטה, אלקו בע"מ. יצוין, כי גרעין השליטה בגלובל ריטייל מוחזק על ידי  אלקטרה מוצרי צריכה (35.01%) וקבוצת הפניקס (15%).

 

מגזר ספורט ופנאי, הכנסות המגזר ברבעון השני זינקו בכ-47% לכ-47.1 מיליון שקל, לעומת כ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מגידול בהכנסות סער, בין היתר בשל פתיחת סניפים חדשים וגידול בפעילות הסיטונאית, וכתוצאה מרכישת פעילות אדידס שנכללה בתוצאות המגזר החל מהרבעון הרביעי של 2022.  המכירות בחנויות זהות גדלו ברבעון בכ-6.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המכירות בחנויות זהות של אדידס, שנכנסו לאיחוד החל מהרבעון הרביעי לשנת 2022, כאמור, גדלו בכ-7.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, במונחי פרופורמה. ההפסד המגזרי לאחר הכנסות אחרות, נטו הסתכם ברבעון השני בכ-6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד בנטרול הכנסות אחרות, נטו של כ-2.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

החברה צופה כי מכירות המגזר השנה יסתכמו בכ-300 מיליון שקל, והרווח המגזרי לשנת 2023 יהיה דומה בקירוב לרווח התפעולי של החברה בשנת 2022. כמו כן, צופה החברה כי בשנת 2024 מכירות המגזר יסתכמו לסך של כ- 500 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מ. כהן 02/09/2023 15:19
    הגב לתגובה זו
    איך חברה שמוכרת במעל 6 מיליארד שקל בשנה ( 1.6-1.7 מיליארד דולר ) לא מצליחה ליצור אפילו 1 מיליון שקל בשנה....
  • 2.
    גקי 31/08/2023 13:35
    הגב לתגובה זו
    פתחו חנויות מהדרג היקר ביותר. מקבילות ל"שופרסל שלי" "בעיר" וכו'. פירות וירקות פי 2 ומעלה מהמחירים ב"יוחננוף" באותו יום שבדקתי לפני כשבוע וחצי. בשביל מה להיכנס לשם ?
  • 1.
    יורם 31/08/2023 11:26
    הגב לתגובה זו
    לא הצליחה לבדל עצמה מאחרים כולם ציפו למוצרים זולים מצרפת וקיבלו מוצרים ישראלים יקרים אפילו ממתחרים ליד הסניפים שלהם. מזכיר את הנפילה של רמי לוי עם קופיקס
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.03%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

ג'ין טכנולוגיות קופצת ב-10%; מדד הביטוח נופל 1.6%

המדדים נסחרים בירידות כאשר מניות הביטוח בולטות בירידות, בעוד מניות הביטחוניות נהנות מביקושים; במקביל, המתיחות בין רוסיה לנאט"ו מחריפה עם חדירת רחפנים לפולין, בעוד איראן ו־IAEA מנסות לייצב את החזית הגרעינית

מערכת ביזפורטל |

המסחר ביום שאחרי התקיפה הישראלית בקטאר מתנהל בירידות שערים, כאשר מדדי ת"א 35 ו-90 נסחרים בירידה של עד 0.5%.
במבט על הסקטורים המרכזיים ירידות, כאשר מדד הבנקים יורד 0.5% ומדד הביטוח בולט לשלילה ומאבד 1.5%. מי שבולטות לחיוב הן המניות הביטחוניות, אולי דווקא כמו שמצופה מהן.

השוק עלה אתמול על חדשות התקיפה, אך הבוקר מתגברים הדיווחים כי אולי התקיפה לא השיגה את היעדים שקיוו להם במערכת הביטחון. ומה קורה בקטאר? הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו. היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון. קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?

ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין, והמתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; היום דווח כי ראש ממשלת פולין דונלד טוסק הצהיר כי פולין ביקשה מנאט"ו להפעיל את סעיף 4 של הברית, סעיף שמאפשר התייעצות דחופה בין החברות כאשר אחת מהן מרגישה שאיום נשקף לביטחונה או לשלמותה הטריטוריאלית, לאחר שמטוסי נאט"ו הוזנקו כדי להתמודד עם חדירת כטב"מים רוסים למרחב האווירי של פולין, וברקע נשקלת אפשרות לחזק את מערך ההגנה האווירית באזור. האירועים מסמנים החרפה חמורה במתיחות בין רוסיה לנאט"ו, כאשר פולין מדגישה שמדובר בהפרה ישירה ומסוכנת של ריבונותה. מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)? בכתבה כאן - רחפנים רוסיים חדרו לפולין: עוד דלק למניות הביטחון

בעוד בנאט"ו הגזרה מתחממת, באיראן הגזרה מתקררת. על פי דווחים, איראן וה-IAEA חתמו אתמול על הסכם טכני במצרים שמייצר מסגרת לחידוש שיתוף הפעולה וביקורות גרעיניות, במאמץ לבלום הליך סנקציות מתמשך מצד ברית המעצמות. יחד עם זאת, הקיום הפורמלי של הסכם זה תלוי בהמשך תנודות בשטח, במיוחד אם יוחזרו סנקציות, והאופן שבו תתבצע הפיקוח בפועל.

אתמול ביצעה ישראל תקיפה אווירית על מטה הנהגת חמאס בדוחא שבקטאר. זה הפעם הראשונה שאירוע צבאי כזה מתרחש בשטח מדינה שהייתה עד כה מעורבת בתיווך. צה"ל שוב הוכיח עליונות, רגישות ודיוק בלתי רגיל בפעולה בלב דוחא, התקיפה הישירה הראשונה נגד הנהגת חמאס בקטאר. המהלך סימן עוצמה אסטרטגית ויישום מדויק של יכולת תקיפה מעבר לגבולות, ותמך בשוק המניות. בסיכום היום מדדי ת"א 35 ו-125 רשמו שיאים חדשים, ות"א 90 רחוק מרחק נקודות בודדות משיא דומה. גם בשוק הגלובלי התגובה הייתה מאופקת, כאשר הנפט שנחשב לאינדיקטור שמושפע מהמתיחות במזרח התיכון עלה קלות לרמה של 63 דולר לחבית.