איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: יחצ
דוחות

קרסו מוטורס: רווחיות גולמית אמיתית של 50% על חשבון הציבור; צ'רי כובש את השוק

ההכנסות החברה עלו ל-1.5 מיליארד שקל, לעומת 898 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם ב-89 מיליון שקל, ירידה מ-126.5 מיליון שקל בשנה שעברה
אדיר בן עמי | (1)

קרסו מוטורס קרסו מוטורס 1.51% מפרסמת את דוחותיה לרבעון הראשון, ההכנסות עמדו על 1.5 מיליארד שקל, לעומת 898 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד לפי החברה הגידול נבע כתוצאה מעלייה במכירות רכבים חדשים. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-89 מיליון שקל, ירידה לעומת 126.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

נתח השוק של החברה זינק ל-7.7%, לעומת 3.1% ברבעון בשנה שעברה, לאחר השקה מוצלחת של מותג הרכב צ'רי שהגיע להיקף מכירות של 5,400 רכבים. ההכנסות ממגזר הרכב לבדו טיפסו לכ-1.04 מיליארד שקל, כשהרווחים מהמגזר עלו ל-114.5 מיליון שקל, לעומת 113.8 מיליון שקל אשתקד. הרווח הגולמי עלה בכ-2.3% ל-260 מיליון שקל. לכאורה זה סביב 25%, אבל בנטרול של מסי הקנייה שהם בעצם פעילות העברה של כספים מהציבור למדינה, הרי שמדובר על רווחיות של 50%. נדגים: אם רכב עולה 150 אלף שקל והרווח הגולמי של קרסו הוא 37.5 אלף שקל - 25%, הרי שבפועל - כ-75 אלף שקל ממחיר המכירה הם מסים שמועברים למדינה כך שההכנסות נטו הנן 75 אלף שקל והרווח 37.5 אלף שקל - משמעי 50%. 

יתרת המזומנים ושווי המזומנים של החברה מסתכמת ב-88.8 מיליון שקל, לעומת יתרה של 611 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. מלאי החברה גדל ועומד על 1.2 מיליארד שקל, לעומת 724.5 מיליון שקל בסוף 2022.

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס: "חברת קרסו מוטורס מסכמת את הרבעון הראשון של השנה עם צמיחה חזקה בהכנסות ובנתח השוק, שעלה בשיעור חד בעיקר בעקבות השקתו המוצלחת בנובמבר האחרון של המותג צ'רי. במקביל, אנו פועלים להרחבת היצע הדגמים החדשים, בין היתר עם דגמים בעלי טכנולוגיה היברדית, חשמלית ו-werPo-e. אנו ממשיכים לנקוט במהלכים עסקיים ושיווקיים שמטרתם להביא להמשך העלייה בנתח השוק של הקבוצה, לרבות חיזוק מותג הגג החדש פריסבי, המרכז את כלל פעילויותיה של קרסו מוטורס".

עוד הוסיף כי "חלק מצעדים אלה מביאים לשחיקה ברווחיות הקבוצה בטווח הקצר, אך אנו משוכנעים שהם ישתלמו בטווח הארוך יותר. במקביל, נפתרת בעיית המחסור העולמי בשבבים, דבר שתומך בהאצת קצב הייצור ושיפור האספקות בשוק הישראלי. בהתאם, אנו מעריכים כי במהלך שנת 2023 יגדל היקף הפעילות בתחום הרכב, וכנגזרת מכך גם היקף הפעילות של הקבוצה. לצד זאת, אנו ערים לשינויים בסביבה המאקרו-כלכלית וסבורים כי איתנותה הפיננסית של החברה והיותה קבוצת רכב מגוונת, תומכים ביכולתה של החברה להתמודד בצורה מיטבית עם מצבי שוק משתנים."

קרסו מוטורס נסחרת כיום לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, כשברבעון הקודם, החברה הייתה שווה 1.55 מיליארד שקל וייצרה רווחים של 380 מיליון שקל, כלומר מכפיל רווח של 4. תוך כדי שהיא מחלקת דיבידנד משמעותי - באזור ה-8%. אך החשש הגדול של המשקיעים, שעדיין קיים, הוא כי הרגולטור יניח את ידו על הרווחיות העודפת הזו. אם אתם צרכנים-רוכשי רכבים, אתם צריכים להבין מהמספרים האלו שיבואני הרכב עושקים אותנו. מדובר על רווחיות של חברת הייטק. בסה"כ יבוא של מוצרים והרווח בשורה התחתונה 11%, הרווחיות התפעולית והגולמית מוגזמת. זה פער עודף, כסף גדול שהחברות האלו לוקחות מאיתנו. למה? כי הן יכולות. אף אחד לא עוצר אותן. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 31/05/2023 06:57
    הגב לתגובה זו
    כאשר ממסים מונופול , המונופול מפיל את המס ללקוח . מיסוי רווח יתר יבריח משקיעים . התוצאה חיזוק המונופולים והכסף ילך לממשלה . לדוגמא רכב . כדי להתחרות צריך להגביל את מספר הסוכנויות הבלעדיות של יבואן . בבנקים צריך פשוט לעודד הקמת בנקים חדשים . בשנים האחרונות סגרו בנקים ומכרו אותם לבנקים גדולים ההפך מתחרות משוכללת . וזו התוצאה .
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - ירידה בשבבים, ומה צפוי עד סוף השנה?

מה קורה בדצמבר למניות "ווינריות" ולמניות "לוזריות", איך אפשר להפחית את חבות המס השנתית, ומניות השבבים בנפילה

מערכת ביזפורטל |

המלחמה על התשואות מתעצמת בשבועות האחרונים של החודש. מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים מנסים להאיץ לקראת קו הסיום, כל פיפס בתשואה עוזר לתיק שלהם מול המתחרים.  המיקום מאוד חשוב כחי הוא יקבע את הזרמת הכספים בהמשך. התוצאות החודשיות חשובות מאוד, התוצאות השנתיות חשובות עוד יותר. 

האמת שזה קצת משחק מכור - המניות שבהם מחזיקים המוסדיים עולות - כי הם מזרימים עוד כסף למניה, וזה משפר להם את תשואה בתיקים. מעגל של כספים שזורמים לקרנות ולקופות שורם בחזרה לאותו מקום מניע את השוק ואת התשואות. אם חשבתם שצריך להיות חכם גדול כדי להשקיע ולהרוויח, אז חלק גדול מהמשחק הוא להשקיע עוד ועוד - לקבל כספים ולהזרים למניות של הבית.

כן, יש הבנה, יש אנליזה, יש ניתוח, אבל יש גם חברות שבהם מושקעים ורוצים את הצלחתן, במיוחד בסוף השנה. ונמחיש - אם גוף מסוים מחזיק בשופרסל הרבה יותר מאשר כל מניות הקמעונאות האחרות, ומבחינתו כולן בהינתן המחיר כעת מעניינות, הוא יעדיף להשקיע בשופרסל כדי שהשינוי במניה יתרום לתשואה של סוף שנה.  אם הוא חושב שרמי לוי מעניינת אפילו יותר, אבל לא בהרבה. הוא עדיין יקנה שופרסל, ובינואר הוא יתחיל לקנות רמי לוי. אם רמי לו מעניינת בפער על פני שופרסל, רק אז הוא יעשה שינוי כבר עכשיו. זה לא שחור ולבן, זה לא כל המנהלי השקעות והגופים, אבל ככה זה עובד ברוב המקומות.    

ולכן, אם לא יהיה אירוע משמעותי, חיצוני, אם לא ינשבו רוחות נגדיות מוול סטריט, מהמצב הביטחוני ועוד, אז הסנטימנט החיובי יימשך והוא יימשך דווקא במניות המועדפות על ידי הגופים המוסדיים. במילים אחרות, סיכוי לא קטן שמה שכבר עלה ימשיך לעלות עד סוף השנה - ככה מעלים-משפצים את התשואות. 


מחר יהיה קשה לעשות שיפוץ תשואות, כי המניות הדואליות חוזרות בפער שלילי משמעותי, אבל הכל אפשרי. המניות הדואליות ספגו מכה ביום שישי על רקע הירידות בוול סטריט (ברודקום סיפקה תחזית מאכזבת והשוק ירד - טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות) כהארביטראז' הכולל עומד על מינוס 0.6%.  הנפילות יהיו במניות השבבים: