קרסו מוטורס: רווחיות גולמית אמיתית של 50% על חשבון הציבור; צ'רי כובש את השוק
קרסו מוטורס קרסו מוטורס -0.25% מפרסמת את דוחותיה לרבעון הראשון, ההכנסות עמדו על 1.5 מיליארד שקל, לעומת 898 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד לפי החברה הגידול נבע כתוצאה מעלייה במכירות רכבים חדשים. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-89 מיליון שקל, ירידה לעומת 126.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
נתח השוק של החברה זינק ל-7.7%, לעומת 3.1% ברבעון בשנה שעברה, לאחר השקה מוצלחת של מותג הרכב צ'רי שהגיע להיקף מכירות של 5,400 רכבים. ההכנסות ממגזר הרכב לבדו טיפסו לכ-1.04 מיליארד שקל, כשהרווחים מהמגזר עלו ל-114.5 מיליון שקל, לעומת 113.8 מיליון שקל אשתקד. הרווח הגולמי עלה בכ-2.3% ל-260 מיליון שקל. לכאורה זה סביב 25%, אבל בנטרול של מסי הקנייה שהם בעצם פעילות העברה של כספים מהציבור למדינה, הרי שמדובר על רווחיות של 50%. נדגים: אם רכב עולה 150 אלף שקל והרווח הגולמי של קרסו הוא 37.5 אלף שקל - 25%, הרי שבפועל - כ-75 אלף שקל ממחיר המכירה הם מסים שמועברים למדינה כך שההכנסות נטו הנן 75 אלף שקל והרווח 37.5 אלף שקל - משמעי 50%.
יתרת המזומנים ושווי המזומנים של החברה מסתכמת ב-88.8 מיליון שקל, לעומת יתרה של 611 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. מלאי החברה גדל ועומד על 1.2 מיליארד שקל, לעומת 724.5 מיליון שקל בסוף 2022.
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס: "חברת קרסו מוטורס מסכמת את הרבעון הראשון של השנה עם צמיחה חזקה בהכנסות ובנתח השוק, שעלה בשיעור חד בעיקר בעקבות השקתו המוצלחת בנובמבר האחרון של המותג צ'רי. במקביל, אנו פועלים להרחבת היצע הדגמים החדשים, בין היתר עם דגמים בעלי טכנולוגיה היברדית, חשמלית ו-werPo-e. אנו ממשיכים לנקוט במהלכים עסקיים ושיווקיים שמטרתם להביא להמשך העלייה בנתח השוק של הקבוצה, לרבות חיזוק מותג הגג החדש פריסבי, המרכז את כלל פעילויותיה של קרסו מוטורס".
- אינטל מציגה רבעון חזק מהצפוי - אך מזהירה מהאטה ברבעון הבא
- נטפליקס עם פספוס מהותי ברווח למניה; המניה נפלה במסחר המאוחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד הוסיף כי "חלק מצעדים אלה מביאים לשחיקה ברווחיות הקבוצה בטווח הקצר, אך אנו משוכנעים שהם ישתלמו בטווח הארוך יותר. במקביל, נפתרת בעיית המחסור העולמי בשבבים, דבר שתומך בהאצת קצב הייצור ושיפור האספקות בשוק הישראלי. בהתאם, אנו מעריכים כי במהלך שנת 2023 יגדל היקף הפעילות בתחום הרכב, וכנגזרת מכך גם היקף הפעילות של הקבוצה. לצד זאת, אנו ערים לשינויים בסביבה המאקרו-כלכלית וסבורים כי איתנותה הפיננסית של החברה והיותה קבוצת רכב מגוונת, תומכים ביכולתה של החברה להתמודד בצורה מיטבית עם מצבי שוק משתנים."
קרסו מוטורס נסחרת כיום לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, כשברבעון הקודם, החברה הייתה שווה 1.55 מיליארד שקל וייצרה רווחים של 380 מיליון שקל, כלומר מכפיל רווח של 4. תוך כדי שהיא מחלקת דיבידנד משמעותי - באזור ה-8%. אך החשש הגדול של המשקיעים, שעדיין קיים, הוא כי הרגולטור יניח את ידו על הרווחיות העודפת הזו. אם אתם צרכנים-רוכשי רכבים, אתם צריכים להבין מהמספרים האלו שיבואני הרכב עושקים אותנו. מדובר על רווחיות של חברת הייטק. בסה"כ יבוא של מוצרים והרווח בשורה התחתונה 11%, הרווחיות התפעולית והגולמית מוגזמת. זה פער עודף, כסף גדול שהחברות האלו לוקחות מאיתנו. למה? כי הן יכולות. אף אחד לא עוצר אותן.
- 1.לילי 31/05/2023 06:57הגב לתגובה זוכאשר ממסים מונופול , המונופול מפיל את המס ללקוח . מיסוי רווח יתר יבריח משקיעים . התוצאה חיזוק המונופולים והכסף ילך לממשלה . לדוגמא רכב . כדי להתחרות צריך להגביל את מספר הסוכנויות הבלעדיות של יבואן . בבנקים צריך פשוט לעודד הקמת בנקים חדשים . בשנים האחרונות סגרו בנקים ומכרו אותם לבנקים גדולים ההפך מתחרות משוכללת . וזו התוצאה .

שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?
אחרי שנתיים של תשואת חסר מול המדדים הסקטור הירוק עשוי סוף-סוף לקבל רוח גבית - סביבת ריבית נמוכה עשויה להקל על המימון לחברות הפרויקטליות ולסגור את פערים בתשואות - אבל זה התרחיש האופטימי מה עוד יכול לקרות?
בשנים האחרונות, מדד הקלינטק התקשה להדביק את קצב העליות של המדדים המובילים. בזמן שהבנקים זינקו ביותר מ-100% מתחילת 2024, ות"א 125 עלה בכ-74%, מדד הקלינטק הסתפק בעלייה של כ-36% בלבד. גם בשנים הקודמות המדד רשם תשואת חסר משמעותית, כאשר איבד בשנת 2022 כמעט שליש מערכו, ובשנת 2023 רשם ירידה של כ-10%.
הסיבה המרכזית לפער בין שני המדדים הייתה סביבת הריבית הגבוהה, שעלתה בחדות במהלך שנת 2022 והייתה דלק לרווחיות הבנקים דרך הכנסות המימון שהובילו לרווחי שיא, ומנגד משקולת על חברות הפרויקטים בתחום הקלינטק.
ההשפעה של הריבית
עולה השאלה למה ריבית גבוהה יותר פוגעת בחברות האנרגיה המתחדשות? ובכן, רוב הפעילות בנויה על פרויקטים ממומנים בחוב ארוך. כשהריבית והשוק לטווחים הבינוניים והארוכים יקרים, עלות ההון הממוצעת עולה, שיעור התשואה נשחק, והערך הנקי של הפרויקט יורד. במילים פשוטות, כאשר הריבית גבוהה, הכסף פשוט יקר יותר. הלוואות לפרויקטים עולות יותר, המימון מתייקר, והחברות מרוויחות פחות מכל פרויקט חדש. כתוצאה מכך, הן דוחות חלק מההשקעות, מצמצמות פעילות ומתקשות להראות קצב צמיחה כמו בשנים של ריבית נמוכה. הבנקים, לעומת זאת, הרוויחו מהמצב הזה, הריבית על הלוואות עלתה מהר יותר מהריבית שהם שילמו ללקוחות על פיקדונות, מה שחיזק מאוד את שורת הרווח שלהם.
עכשיו, כשנראה שבנק ישראל מתקרב להורדת ריבית ראשונה מאז ינואר 2024 אחרי 14 פעמים רצופות שהריבית נותרה ללא שינוי, עולה השאלה האם זה הזמן של הקלינטק לסגור את הפער? הנה כמה תרחישים אפשריים:
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- החברה שהקפיצה את סקטור האנרגיה המתחדשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש בסיס: הורדה מדורגת
אם בנק ישראל יוריד את הריבית ברבע אחוז וירמוז על המשך הורדות, זה ישפר את תנאי המימון בהדרגה. חברות כמו אנלייט, אנרג'יקס, דוראל ונופר, שזקוקות למימון ארוך טווח, עשויות להיות
הראשונות שיגיבו. במצב כזה המדד יכול לסגור חלק מהפער, אבל לא כולו כאשר חברות שפועלות במודלים יציבים יותר עם גישה למימון זול יותר וחוזים ארוכי טווח, יושפעו פחות.
תרחיש שורי: מסלול הורדות מהיר וירידה חדה בתשואות בעולם
יובל סקורניק, מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה, צילום: אסף רביבוהמלצת קנייה על שיכון ובינוי אנרגיה "אפסייד של 24%"
לידר בתחילת סיקור על שיכון ובינוי אנרגיה עם המלצת “תשואת יתר” ומחיר יעד של 3.5 שקל למניה, המניה זינקה ב-10% "שיכון ובינוי אנרגיה נהנית מתנופת השקעות, פרויקטים מניבים באירופה וישראל ומחויבות להתרחבות בשוקי האנרגיה הירוקה"
האנליסט גלעד בן צבי, מלידר שוקי הון, פרסם דוח תחילת סיקור על חברת שיכון ובינוי אנרגיה, שבבעלות שיכון ובינוי שיכון ובינוי -0.56% , עם המלצת קנייה ומחיר יעד של 3.5 שקל.
לדבריו, החברה היא מהחברות המרכזיות במשק החשמל המקומי, שמחזיקה בנכסים במגוון רחב של טכנולוגיות. לחברה פורטפוליו נכסים משמעותי בהפעלה מסחרית בהיקף כולל של כ-3.1 ג'יגה וואט בתוספת כ-945 מגה וואט שעה אגירה, אשר הניבו EBITDA בהיקף של כ-338 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנת 2025. נכסים אלו מהווים עוגן איכותי לתוצאות החברה ופלטפורמה להרחבת הפעילות בסגמנטים השונים בעתיד.
החברה מחיזקה ב-2 תחנות אשר הופרטו מחברת החשמל בהספק כולל של כ-1,854 מגה וואט. נכסי הליבה של החברה הינם רמת חובב וחגית מזרח, אשר נרכשו במסגרת הרפורמה במשק החשמל בשנים 2020 ו-2022. התחנות מספקות לחברה תזרים מזומנים בהיקפים משמעותיים.
בנוסף, בן צבי מציין צמיחה בסגמנט האנרגיות המתחדשות, כשהחברה מחזיקה בצבר פרויקטים PV ו-PV + אגירה בהיקפים משמעותיים אשר צפויים להוות את מנוע הצמיחה העיקרי של החברה בטווח הארוך. סגמנט זה נהנה מסביבה רגולטורית תומכת ושיפור בסביבת התעריפים, בעיקר בשוק המקומי תודות לאסדרת השוק, ואסדרה למתח עליון. בעלת השליטה בחברה היא קבוצת שיכון ובינוי, מהחברות הוותיקות והמבוססות במשק המקומי.
- ל-9 פרויקטים סולאריים: שו״ב אנרגיה סוגרת מימון של 798 מיליון שקל עם לאומי
- שוב אנרגיה חתמה על הסכם פשרה עם רשות המיסים: תשלם רק 14 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להערכתו, השינויים שבוצעו שבוצע
לאחרונה בשורת ההנהלה של שוב אנרגיה מהווה מהלך חיובי, צפוי לתרום לשיפור יכולות הניהול והביצוע של החברה, ולהאיץ את קצב הפיתוח של הפרויקטים העתידיים, תוך מיקוד בנכסים וטריטוריות בעלי פוטנציאל צמיחה מהותי. תמצית התוצאות הכספיות
