רן צרור שור טק מנכל
צילום: טל כהן

שור-טק מוכרת את יתרת אחזקותיה ביוניקורן Vesttoo תמורת כ-15.7 מיליון דולר

מהלך זה משקף לשור-טק תשואה של פי 15 בתוך כשנתיים בלבד, על יתרת השקעתה מאפריל 2021 בסך 1 מיליון דולר; Vesttoo פיתחה טכנולוגיה המאפשרת לחברות ביטוח ומבטחי משנה להעביר את סיכוני הביטוח שלהן אל שוק ההון באמצעות שימוש במכשירים פיננסיים לשם השקעה

דור עצמון | (7)
נושאים בכתבה שור טק שור-טק

חברת שור-טק שור-טק יהש 1.28% המשקיעה בחברות פינטק ואינשורטק מוכרת את יתרת אחזקותיה בחברת הפורטפוליו שלה, Vesttoo, לצדדים שלישיים תמורת כ-15.7 מיליון דולר, פי 15 על השקעתה.

שור-טק השקעות השקיעה באפריל 2021 ב-Vesttoo סך של 2 מיליון דולר. בינואר 2022 דיווחה שור-טק על מכירת מחצית מאחזקותיה באותה עת ב-Vesttoo תמורת כ-7 מיליון דולר, מחיר הגבוה ביותר מפי 6 מהמחיר בו נרכשו אותן המניות באפריל 2021. שור-טק קיבלה אז הצעה למכור את מלוא אחזקותיה ב-Vesttoo לפי מפתח מחיר זהה, אולם החליטה למכור רק מחצית מאחזקותיה מתוך אמונה בהמשך הצלחתה של Vesttoo, המתנה שהשתלמה.

חברת ההשקעות צפויה לרשום בדוחותיה הכספיים בגין מכירת המניות רווח כולל בסך של כ-9.2 מיליון דולר (לפני מס והוצאות עסקה). רווח זה חושב ביחס לדוחות הכספיים ליום 31.12.2022 בהתאם להערכת שווי שבוצעה למניות הנמכרות באותו מועד.

Vesttoo פיתחה טכנולוגיה המאפשרת לחברות ביטוח ומבטחי משנה להעביר את סיכוני הביטוח שלהן אל שוק ההון באמצעות שימוש במכשירים פיננסיים לשם השקעה. החברה הוקמה באמצע 2018 ע"י 3 מייסדים: יניב ברטלה (מנכ"ל), אלון ליפשיץ (סמנכ"ל מוצרים ראשי) ובן ציקל (סמנכ"ל טכנולוגיות ראשי).

מניית שור-טק נסחרת (נכון טרם פתיחת המסחר היום) ב-8 שקל ושווי שוק של 21.4 מיליון שקל.

לדברי רן צרור, מנכ"ל שור-טק השקעות: "אנו מברכים על אקזיט נוסף בשור-טק, המשקף לחברה תשואה של כפי 15 על ההשקעה שביצענו רק לפני שנתיים, וזאת על אף תנאי השוק המאתגרים. עסקה זו תאפשר לשור-טק לנצל את ההזדמנויות בשוק ולהיכנס להשקעות חדשות בחברות מבטיחות. נמשיך ליישם הלכה למעשה את האסטרטגיה שהתווינו לאיתור חברות בעלות פוטנציאל עליית ערך אקספוננציאלית, כפי שהוכחנו שאנו יודעים לעשות".

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סשה 23/07/2023 14:45
    הגב לתגובה זו
    שום דבר לא כשר ודמויות המפתח מושחתות
  • 4.
    אנונימי 07/05/2023 21:05
    הגב לתגובה זו
    נקרסיסט קיצוני מאוהב בעצמו אפס יכולת קשרים וקומבינות.
  • 3.
    אנונימי 07/05/2023 16:43
    הגב לתגובה זו
    שאתם מתכללים את מבנה הבעלות בראשם ה gp של חבורת הנוכלים וגם מנכל שמה שמעניין אותו זה כמה בונוסים הוא יכול לשתות מהחברה ויושב ראש עסקן פוליטי ואפס יכולת ניהול והשפעה תבינו שאין סיכוי שבעלי המניות יפגשו עם כסף..אולי בשוליים..להפך תקבלו עוד הנפקת זכויות על הראש כדי שדמי הניהול ימשיכו לשרת את חברת הניהול.ראו הוזהרתם.וסטו הייתה פוקס חד פעמי ..וגם היא כנראה תימחק במשבר הבא.ניהול זה הכל.ךהתרחק משקרנים
  • 2.
    שירי 07/05/2023 15:08
    הגב לתגובה זו
    מכרו את החצי הראשון שלהם בוסטו ואז את השני. חוץ מזה יש להם אחזקות בחברה אחת, גג שתיים. מבזבזים את כספי הציבור על משכורות והוצאות ולא עושים כלום
  • 1.
    הגר 07/05/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
    רווח עצום מכירה כמעט פי שלוש משווי חברה יופי של אקזיט יכולה בקלות לטוב מעל 20 שקל למניה
  • צריח 07/05/2023 16:05
    הגב לתגובה זו
    צריכים להכריז על דיבידנד על מנת שהמניה תטוס.
  • שולתתתת1 07/05/2023 16:05
    הגב לתגובה זו
    השותף הכללי אוכל טוב ושאר השותפים צריכים לקוות שהרגולטור יתערב כדי שגם הם יזכו בהצלחות של השתפות.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.