קובי שגב
צילום: משה בנימין
דעה

מה הסיפור מאחורי התמחור הנמוך של גלוברנדס?

גלוברנדס, הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי שוק של 500 מיליון שקל היא חברה שיש לה סיפור מיוחד, לאלו המחפשים מניות במכפיל נמוך או בעלות תשואת דיבידנד גבוהה, היא קופצת ישר לעין, יש סיבות לתמחור הנמוך וגם פוטנציאל רווח לא קטן
קובי שגב | (15)

גלוברנדס גלוברנדס -0.07% הינה חברת הפצה שמתמחה בהגעה לנקודות הקצה הרחוקות ביותר – הקיוסקים (או בשמם העממי פיצוציות), אך גם חנויות נוחות ומינימרקטים. לחברה הסכמי הפצה בלעדיים עם ענקי הטבק, "ג'אפן טבקו" (JTI), בעלת מותגים כמו קאמל, ווינסטון ו"בריטיש אמריקן טבקו" (BAT), בעלת המותגים לאקי סטרייק, פאל מאל, קנט וווג. ב 2013, החלה החברה להפיץ גם חטיפים וממתקים עבור יונילוור ודיפלומט כמו Milka, Lotus, Oreo, Tobleron, Pringles ועוד, דיפלומט ויוניליוור הן חברות ההפצה הגדולות בארץ, אבל את הגישה לנקודות הקצה אין להן, ולכן משתמשות בשירות של גלוברנדס. לאחרונה החלה להפיץ גם פיצוחים ארוזים בפחיות. הכנסות החברה ממוצרי הטבק הן כ-90% מהכנסות החברה.

לגלוברנדס צי של 80 רכבים מסחריים שמגיעים לכ-9,000 נקודות מכירה בסה"כ, כ-1,900 ביקורים ביום. צי רכבי ההפצה של מוצרי הטבק מופרד מצי רכבי ההפצה של החטיפים והממתקים. הרכבים מותאמים להפצת מוצרי החברה, מבחינת בקרת טמפרטורות וגם מבחינת אבטחה (מאחר שמוצרי טבק חביבים על עולם הפשע). הלקוחות של החברה, נוהגים להחזיק מלאי מצומצם מאוד ולהסתמך על ביקוריה התכופים של רכבי גלוברנדס, פעם עד פעמיים בשבוע.

פעילות כמו זו של גלוברנדס, נשענת על יכולות לוגיסטיקה משופרות ומכונה באנגלית - fast moving consumer goods או בראשי תיבות FMCG. גם במקרה הזה, באנגלית זה נשמע יותר טוב.

מספרים פיננסים שהזכירו לנו את אוסם

כל אנליסט מתחיל היה משתאה כשהיה מביט ברווחיות של החברה. יציבות כזאת בהכנסות וברווחיות, לא זכורה לנו מאז שאוסם הפסיקה להיסחר אי שם ב-2015. להלן הרווחיות והדיבידנד של גלוברנדס מאז הנפקתה ב-2018:

המקור ליציבות הזאת הוא ברור, בשוק הסיגריות קיימת נאמנות למותג. גלוברנדס היא השחקן מספר 2 בשוק זה, אחרי פיליפ מוריס ישראל מפיצת מרלבורו. בנוסף, שעור המעשנים במדינה די קבוע (כ-20%), ונחשב קשיח. מדובר במוצר קלאסי בעולמות של ביקוש קשיח, כזה שכמעט לא מושפע מהמחיר. הסיבות הללו יחד, הן הסיבה לרווח נקי קבוע של כ-70 מיליון שקל בשנה, שכמעט כולו מחולק כדיבידנד.

ESG

משקיעים אוהבים מאוד חברות יציבות, מהסוג של אוסם ומתמחרים אותן בנדיבות סביב מכפיל של 13-15. אך אצל גלוברנדס זה לא קורה, מאחר שמכפיל 14 על רווח של 70 מיליון שקל, היה אמור לגזור לה מחיר הנושק למיליארד שקל וכנראה מקום של כבוד במדד ת"א 125. אם כך, מדוע נסחרת החברה סביב חצי מיליארד שקל בלבד?

הסיבה הראשונה שקופצת לראש, כשמנסים להבין למה חברה כל כך רווחית ויציבה נסחרת במחיר מוזל, הינה תחום overnanceG and ocial,Snvironmental E או בקיצור ESG. בשנים האחרונות, משקיעים שונים, החלו לדרוש מהעסקים בהם הם משקיעים, התייחסות לאספקטים נוספים, שאינם עסקיים במהותם, כמו ממשל תאגידי, איכות סביבה, צדק חברתי וכיו"ב. משקיעים נוספים, דורשים לא להשקיע בחברות שנחשבות מזהמות, או בעלות מוצרי נשק, אלכוהול וטבק. גלוברנדס שמפיצה מוצרי טבק איננה אחת הפייבוריטיות של משקיעי ה-ESG. מאחר שכך, יתכן מאוד שמשקיעים רבים מעדיפים להימנע מהשקעה בה, וכאשר הביקוש יורד, אנחנו יודעים מה קורה. מבלי להביע ביקורת על ESG רק נציין ש-JTI יצרנית הסיגריות שגלוברנדס מפיצה היא בעלת ציון ESG בינוני והס מלהזכיר את טסלה, שציון ה-ESG ירד והיא נזרקה לפני מס' חודשים ממדד ה-ESG של ה-S&P.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ניתן למנות גם חששות הקשורים בשינויי צריכת העישון, דבר העלול להגיע מטעמי בריאות או בעידוד רגולציה. בנוסף, החברה תלויה מאוד בספקים שלה, במיוחד חברות הטבק, כאשר ביטול ההסכמים עלול להיות כואב מאוד לחברה.

האפשרות שהאוכלוסייה כולה תבין את הסכנות שבעישון ותפסיק לעשן, עלולה כאמור להכות במקור הרווח העיקרי של החברה. אם נהיה ריאלים, מדובר בתסריט כמעט דמיוני. בהקשר הזה אני ממליץ להביט על מניית דיאג'יו (DEO), יצרנית המשקאות האלכוהולים הגדולה בעולם, שצלחה משברים גדולים והוכיחה שהביקוש למוצריה הוא הבסיס להצלחתה. בהקשר הזה, אנחנו מוצאים בגלוברנדס דמיון לדיאג'יו.

ולמה כן להשקיע

לגלוברנדס יתרון יחסי משמעותי - 9,000 נקודות מכירה שמסתמכות על ביקוריה התכופים. בעיני מנהל פיצוציה, השירות של גלוברנדס הוא נכס. פיצוציות אינן ערוכות לאחסן מלאי גדול והן גם שמחות מבחינה עסקית, לא להגדיל את המלאים שלהן. הסכמי ההפצה הקיימים, עם חברות הטבק ועם דיפלומט ויוניליוור מצוינים וזה ניכר בדוחותיה הכספיים. אך זה לא הכל לדעתנו. לחברה יש פלטפורמה יעילה ורווחית ולכן כל מוצר נוסף שתוכל לשווק לנקודות המכירה שלה, ישפיע ישירות על שורת הרווח.

חקיקה שעברה לאחרונה, מאפשרת לראשונה, מכירת תרופות ללא מרשם כמו אקמול, אדוויל וכיו"ב בפיצוציות. גלוברנדס כבר רכשה 51% מחברת פארם אקספרס, תמורת 850 אלף שקל. כמובן שהכיוון העסקי ברור, והחברה כבר החלה להפיץ תרופות, בצי הרכבים שלה, בו כאמור כבר מותקנות מערכות לבקרת טמפרטורה.

ברבעון האחרון דווח כי החברה הגדילה את נתח השוק במותגי הסיגריות שלה לכ 36% (מ-30% לפני מס' שנים).

שורה תחתונה

מבלי לחוות את דעתנו על עולם ה-ESG ועל נכונות של משקיעים לוותר על תשואה תמורת מימוש השקפת עולמם, אנחנו חושבים שמתקיימת כאן הזדמנות.

חברה שמייצרת רווח נקי ויציב של 70 מיליון שקל, שרובו מחולק כדיבידנד היא השקעה כלכלית מצוינת. מדובר על חברה במכפיל רווח של 7 ובעלת תשואת דיבידנד של 13% על המחיר הנוכחי. כלומר גם אם נסכים שמחיר המניה לא יעלה מסיבות שונות, הרי שגם תשואת ההחזקה, היא מתגמלת במיוחד.

ככל שהחברה תפעל להגדיל את מגוון המוצרים שהיא מפיצה, נצפה לראות השפעה גבוהה על שורת הרווח. לזה קוראים מנוף תפעולי, לחברה כבר יש מרכז לוגיסטי ויש משאיות שפועלות כל יום ברחבי הארץ, כל שנותר לה, זה להוסיף מוצרים שיופצו יחד עם הסיגריות והשוקולדים.

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    (ל"ת)
    15/02/2023 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    (ל"ת)
    15/02/2023 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אין מחזורים במניה. מי יקנה מניה ללא מסחר ? 15/02/2023 00:22
    הגב לתגובה זו
    אין מחזורים במניה. מי יקנה מניה ללא מסחר ?
  • 9.
    סמי 13/02/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    נכון שהפצת סיגריות אינן מעוררות חשק להשקעה אבל מדובר בחברה מענינת לרכישה.
  • 8.
    ג'וני 12/02/2023 11:24
    הגב לתגובה זו
    מי שם לב שיש חברה שמחלקת 70 כל שנה ונסחרת ב500 תשואת דיבידנד של 14%. מה רע?
  • 7.
    יהושפט 12/02/2023 09:16
    הגב לתגובה זו
    שיפי הנפש לא יקנו ויתנו לנו להרוויח יותר
  • 6.
    מעניין, עכשיו זה הזמן לתשואת דיבידנד (ל"ת)
    אבי 12/02/2023 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תלויה בשני ספקים שבלעדםאין חברה (ל"ת)
    לא מסובך 12/02/2023 07:03
    הגב לתגובה זו
  • אבי 12/02/2023 08:30
    הגב לתגובה זו
    סיכון שמתאפס בתיק השקעות מפוזר
  • 4.
    שי 12/02/2023 00:42
    הגב לתגובה זו
    החשש הגדול הוא תלות בספק הסיגריות שינוי חד צדדי של התנאים כמו שדרך אגב היה בעבר נותר הסיכון
  • 3.
    מישהו 11/02/2023 21:23
    הגב לתגובה זו
    ראו ערך סולגרין, שב"א, חלל ועוד
  • מחפש 12/02/2023 11:23
    הגב לתגובה זו
    מוצא את עצמו מסתכל על זרגים של חמור כל היום
  • 2.
    אנליסט 11/02/2023 21:11
    הגב לתגובה זו
    לאחר ניתוח משמעותי אין כלום במניה הזו מסחר דל ורווחיות אפסית ....אל דאגה כנראה המוסדיים או בעל עניין רוצה להיפטר מסחורה והעגלים שקוראים פה ירוצו לקנות ולהפסיד
  • 1.
    אנונימי 11/02/2023 20:06
    הגב לתגובה זו
    של להשקיע בחברה כזו.פשוט נגעל.מי שמשקיע בחברות טבק הוא רשע מרושע.
  • אתה משקיע בסיגריות, ואנחנו במי שמספק לך אותן (ל"ת)
    חן 12/02/2023 20:13
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הרחבת טרמינל 3. הדמיה: מושלי אלדר אדריכליםהרחבת טרמינל 3. הדמיה: מושלי אלדר אדריכלים

טרמינל 3 מתרחב: אפקון ואורון יבצעו את עבודות בהיקף מאות מיליוני שקלים

כ-10 חודשים לאחר ההודעה על הרחבת הטרמינל, הודיעה קבוצות אורון על תחילת העבודות, שצפויות לארוך כשנתיים וחצי, בהיקף של כ-310 מיליון שקל; חברת אפקון תבצע את התקנות ושירותים למערכות אלקטרומכניות בהיקף מוערך של כ-70 מיליון שקל לתקופה של כשנתיים

רן קידר |
נושאים בכתבה נתב"ג

בתזמון מצוין עם חזרתן של חברות התעופה הבינלאומיות לישראל, וכמעט שנה לאחר ההודעה של רשות שדות התעופה על הרחבת טרמינל 3 בנתב"ג, הפרויקט נכנס לשלב הביצוע. חברת אפקון אפקון החזקות 2.47%   הודיעה היום על כך שחברת בת שלה  תשמש כקבלן משנה בפרויקט להרחבת המבנה הקרקעי ואזור ההסעדה בטרמינל 3 בנתב"ג, בהיקף של 67 מיליון שקל. ובהודעה אחרת, אורון תשתיות אורון קבוצה 0%   הודיעה כי זכתה במכרז שפרסמה רשות שדות התעופה לביצוע העבודות להרחבת המבנה הקרקעי ומתחם המזון של טרמינל 3, בהיקף מוערך של כ-310 מיליון שקל (בתוספת מע"מ).

במסגרת פרויקט הרחבת טרמינל 3, ישודרגו מתחמי ביקורת הגבולות ואזורי הבידוק הביטחוני, יוקם שער כניסה חדש לנוסעים הנוחתים בישראל, ויורחב מתחם ההסעדה ("הפוד קורט") באזור הדיוטי פרי. הפרויקט המרכזי יכלול תוספת של כ-7,000 מ"ר לשטח מתחם ביקורת הגבולות עבור הנוסעים החוזרים לארץ, המתפרשים על פני ארבע קומות. נוסף לכך, יוקם מבנה חדש, "שער תל אביב", בשטח של כ-2,000 מ"ר, שישמש שער כניסה לנוסעים המגיעים באוטובוסים במקום בשרוולי המטוסים. השער החדש צפוי לקצר משמעותית את התהליך מול ביקורת הגבולות ולאפשר מעבר מהיר ונוח יותר אל אזור איסוף הכבודה.

אפקון

במסגרות דוח הרבעון השני, דיווחה אפקון כי ב-11 במאי 2025 זכתה חברה בת בבעלות מלאה בהסכם לביצוע התקנות ושירותים למערכות אלקטרומכניות בהיקף מוערך של כ-70 מיליון שקל לתקופה של כשנתיים, ועכשיו ההודעה הנוכחית של החברה מפרסמת את הפרויקט עם רש"ת, בהיקף הפרויקט של 67 מיליון שקל, כשתקופת הביצוע צפויה להתמשך כ-30 חודשים ממועד קבלת צו התחלת עבודה. החברה מעריכה כי שיעור הרווח הגולמי בפרויקט דומה לשיעורים הנהוגים בפרויקטים מסוג זה. 

דודי הראלי, מנכ״ל קבוצת אפקון: ״ההסכם מחזק את מעמדנו בשוק הפרויקטים הלאומיים הצומח ומצטרף לשורת פרויקטים אסטרטגיים שנמצאים בביצוע. מדובר בביטוי נוסף ליכולות המקצועיות הגבוהות של הקבוצה ולהעמקת פעילותנו בתחום מערכות אלקטרו-מכאניות מורכבות. עבודה זו מתווספת לצבר העבודות הרווחי והאיכותי של הקבוצה. קבוצת אפקון תמשיך לפעול להרחבת תחומי פעילותה תוך שילוב כלל יכולותיה למתן ערך מוסף ללקוחותינו ולהשיא ערך לבעלי מניותינו".

עבור אפקון, זהו אינו הפרויקט הראשון עם רש"ת, היות והקימה כבר את מגדל הפיקוח החדש, זרוע E והטרמינל החדש בתמנע. אפקון תבצע עבודות של קבלן משנה עבור אורון.