קנס של 350 אלף שקל לחברה שהציעה ללקוחות ניירות ערך - בלי תשקיף

החריג בחוק מאפשר להציע ני"ע ללא תשקיף ל-35 איש בשנה לכל היותר, אבל חברת פנטה ריי אינהאוס נקנסה מכיוון שניסתה 'לעקוף' את החוק ויצרה מודל של הפרדה "מלאכותית" בין כל האנשים ששיווקה להם פרויקטי נדל"ן בארה"ב, כשבפועל - הסיכון של כולם היה זהה. 'מוכרים' לכם תשואה חלומית של 15% בשנה? היזהרו
נתנאל אריאל | (1)

אסור לאף אדם להציע ניירות ערך ללא פרסום תשקיף מסודר. כך קובע סעיף 15 לחוק ניירות ערך. אבל לחוק יש חריג - מותר להציע ל-35 איש בשנה לכל היותר. החריג נועד לאזן בין העלויות הגדולות של הוצאת תשקיף, שאולי לא הגיוני להשית אותו על 'אנשים 'קטנים'. 

אבל האם מי שמעביר קורסים להשקעות בנדל"ן, או במניות, יכול לעבור על החוק? לא. חברת פנטה ריי אינהאוס, בשליטת אילן בויקו ורעייתו (שגם משמש כמנכ"ל), נקנסו בסכום של 350 אלף שקל כיוון שעברו על החוק והציעו ניירות ערך לציבור - מבלי לפרסם תשקיף, במקביל הוטל על החברה קנס על תנאי בהיקף של 350 שקלים נוספים. התנאי יופעל אם במהלך השנתיים הבאות תבצע החברה הפרה דומה. 

 

אינהאוס שיווקה במהלך השנים 2009-2016 קורסים להשקעות נדל"ן, וחיברה בין משקיעים לבין יזמי נדל"ן. החל משנת 2015 פעלה החברה לאיתור השקעות בתחום הנדל"ן בארה"ב, וגיוס כספים ממשקיעים ישראלים לצורך מימון השקעות. גיוס הכספים נעשה על ידי אינהאוס, באמצעות פנייה למשקיעים ישראליים, באמצעות פרסומים באתר החברה ואתרים נוספים.

 

על פי הרשות, אינהאוס גייסה כספים ממאות משקיעים בישראל, בהיקף של 38 מיליון שקל, עבור פעילות של יזם אמריקאי יחיד בשם אילן קניג. כספי המשקיעים גויסו באמצעות שותפויות מוגבלות המאוגדות בישראל, תוך הקפדה, לכאורה, על כמות המשקיעים המותרת בכל שותפות (עד 35 לצורך פטור מתשקיף).

 

אבל - שלא בדומה למודל המקובל בשוק, שבו ההתקשרות החוזית היא בין הקרן (השותפות) המגייסת במישרין עם חברת הנכס הזרה, במודל של אינהאוס ההתקשרות החוזית נעשתה באופן ישיר בין השותפויות השונות ובין חברת FMB Development שבבעלות קניג עצמו, אשר ניתב את כספי המשקיעים לפרויקטי נדל"ן שנדרשו לכך – בתמורה לתשואה גבוהה של 15% למשקיעים. הבטוחות שניתנו לכל שותפות הן: שיעבוד שני של נכס נדל"ן ספציפי בו השקיעו המשקיעים בשותפות, שטר חוב וערבות אישית של קניג לשותפות.

 

ברשות מסבירים כי ההפרדה בין השותפויות, על-פי מודל אינהאוס, "הינה מלאכותית", שכן "הסיכונים והסיכויים של כלל משקיעי הקרנות דומים במהותם, ובסופו של יום מדובר בפעילות אחת כוללת – גיוס הלוואות ליזם יחיד (קניג) בתמורה לריבית גבוהה עבור משקיעי השותפויות". לכן לדברי הרשות יש לספור ביחד בכל שנה את כל המשקיעים בשותפויות בהנהלת אינהאוס, כך שספירתם יחד מביאה לכך שהוצעו ונמכרו ליותר מ-35 משקיעים ניירות ערך ללא תשקיף בין השנים 2018-2016.

 

מרשות ניירות ערך נמסר: "המחוקק מתייחס בחומרה להצעה ולמכירה של ניירות ערך לציבור שלא על פי תשקיף, מדבר מהווה גם עבירה פלילית עם ענישה לא קלה בצידה. התשקיף הוא מסמך הגילוי הבסיסי בהנפקה שמבצעת החברה, ואשר בלעדיו יימנע מן המשקיע הסביר השוקל השקעתו, מידע חיוני.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

אז למה ניתן רק עונש קל והשתת הקנס על החברה בלבד ולא על הבעלים?

לדברי הרשות, "ההפרות בוצעו על ידי המשיבה מתוך רשלנות בלבד. המשיבה הודתה באופן מלא בכל המיוחס לה, והתקשרה בהסדר בשלב מוקדם, עוד בטרם הגשת כתב הטענות וזאת בהתאם למדיניות המפורטת במסמך 'הבניית הענישה באכיפה מנהלית' שפרסמה הרשות. כמו כן, המשיבה שיתפה פעולה לאורך כל הדרך עם הרשות, וננקטו על ידה פעולות לתיקון ההפרה ולשינוי המבנה המשפטי. המשיבה מתמקדת עתה בניהול הפרויקטים הקיימים בלבד ובהחזר השקעות למשקיעים".

 

מהו תשקיף?

תשקיף של חברות הוא המסמך שאותו מפרסמות חברות כדי להציג את המידע המלא לציבור המשקיעים, כך שהם יוכלו לקבל את ההחלטות הנכונות מבחינתם. מידע חלקי או חוסר במידע עלול לפגוע במשקיעים. התשקיף נועד לצורך "מסירת מידע על ידי החברה לשם קבלת החלטות רציונליות בנוגע להשקעותיהם, יצירת הרתעה בקרב החברה ומנהליה מהתנהגות בלתי ראויה, חיזוק אמון הציבור בשוק ניירות הערך והגברת יעילותו של שוק ניירות ערך".

בפועל, תשקיף של חברות נבדק על ידי רשות ניירות ערך וחלה בגינו אחריות פלילית, מנהלית ואזרחית. הצעת ניירות ערך, ליותר מ–35 משקיעים, אסורה ללא פרסום תשקיף, המאושר על ידי רשות ניירות ערך, על מנת להעניק גילוי מקיף בנוגע להשקעה המוצעת על ידי החברה.

החריג בחוק ניירות ערך המתיר הצעת ניירות ערך ללא פרסום תשקיף לעד 35 משקיעים נבע משיקולי עלות מול תועלת. החוק קובע כי אין מקום להשית על מציע ההשקעה הוצאות כבדות ומטלות הכרוכות בפרסום תשקיף, כאשר הוא מציע ניירות ערך למספר מצומצם של משקיעים.

ברשות ניירות ערך אומרים כי "ההנחה העומדת בבסיס סעיף זה היא כי כמות משקיעים מצומצמת מהווה אינדיקציה למקרים בהם אין חשש מפערי כוחות בין החברה המנפיקה למשקיעים מן הציבור. לכן, בחוק נקבע פטור מחובת התשקיף ומהעלויות הכרוכות בו; זאת, מתוך הנחה שפערי הכוחות אינם גדולים בעסקאות מול מספר מצומצם של משקיעים, ומתאפשר בהן משא-ומתן הוגן. בנוסף, מכירת ניירות ערך למספר משקיעים קטן – הפטורה מחובת פרסום תשקיף היא בעלת סיכוי נמוך יותר ליצירת "שוק משני"." 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 15/12/2022 19:31
    הגב לתגובה זו
    והציבור מטומטם והציבור ישלם
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?