דיסקונט - הפסדי אג"ח הורידו את הרווח, ועדיין 755 מיליון שקל ברבעון השלישי

כל הבנקים סבלו בחודשים האחרונים מהפסדי אג"ח גדולים. הבעיה - הם לא מציגים לכם את ההפסדים האלו, הנה חשיפת הדוחות המלאים
נתנאל אריאל | (3)

בנק דיסקונט מדווח על רווח נקי של 893 מיליון שקל ברבעון השלישי. עליה בשיעור של 23.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. התשואה להון ברבעון השלישי של השנה הגיעה לשיעור של 15.0%,לעומת 13.8% ברבעון המקביל אשתקד. גם הדיווח הזה בדומה לדיווח של בנק הפועלים והבנק הבינלאומי הוא לא רלבנטי. מה שחשוב בדוחות הבנקים זה הרווח הכולל ובמעבר מהרווח הנקי לכולל (מעבר טכני-חשבונאי בלי משמעות אמיתית) יש הפסדי אג"ח שמקטינים את הרווח.

הפסדי האג"ח נוצרו בגלל ירידות השערים בשוק האג"ח. כשהריבית עולה הבנקים נהנים כמובן מעלייה בהכנסות וברווחים, אבל ההשקעות שלהם באגרות חוב רושמות ירידות שערים - התשואה שהמשקיעים באג"ח רוצים עולה במקביל לעליית הריבית ואז המחיר-שער יורד. זה קרה בכל הבנקים ובכולן מנסים לטשטש את זה. אבל בפועל המספרים פחות טובים ממה שהבנקים מציגים - ועדיין מדובר על רווחים מרשימים, הנה נתוני האמת:

רווח של 893 מיליון ברבעון יורד ל-755 מיליון שקל, ורווח של 2.6 מיליארד בתשעה חודשים יורד ל-1.8 מיליארד שקל. למעשה התוצאות בתשעת החודשים הראשונים של השנה מבטאות ירידה לעומת התקופה המקבילה - 1.8 מיליארד לעומת רווח של 2.1 מיליארד שקל. אלו תוצאות האמת של הבנק וזה לא רע - זה לא תשואה של 15%, זו תשואה של 12% - גם נהדר. 

הנהלת הבנק מדגישה את צמיחת האשראי בשיעור של 11.1% באשראי הכולל, גידול של 17.6% באשראי לדיור (משכנתאות), גידול של 15% באשראי לעסקים בינוניים. יחס היעילות ברבעון השלישי ירד ל-55.2%

האשראי לציבור נטו - הסתכם ביום 30 בספטמבר 2022 בסך של 236,881 מיליון שקל, לעומת 213,156 מיליון בסוף שנת 2021. 

הוצאות בגין הפסדי אשראי - ברבעון השלישי של שנת 2022 נרשמה הוצאה בגין הפסדי אשראי בסך של 106 מיליון שקל, לעומת הכנסה בסך של 126 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשמה הוצאה בגין הפסדי אשראי בסך של 177 מיליון שקל, לעומת הכנסה בסך של 683 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי עמד ברבעון השלישי של שנת 2022 על 0.18% ובתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 על 0.10%. הגדלת ההוצאות בגין הפסדי אשראי בתשעת החודשים הראשונים נובעת בעיקר מעליה בהפרשה הקבוצתית, כתוצאה מהתאמות למצב המקרו כלכלי.  השאלה אם ההפרשה ברבעון השלישי מספקת? מדובר עדיין בשיעור הפרשה מאוד נמוך.

פיקדונות הציבור - לסוף הרבעון הסתכמו פיקדונות הציבור ב-290,646 מיליון שקל לעומת 260,907 מיליון שקל בסוף שנת 2021.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רן הבנקאי 23/11/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    זה נכון שירידות באגחים לא מסווגות כהפסדים עד 20%, אבל זה נובע מהעובדה שהבנקים מחזיקים אותם לפידיון ובתכלס יקבלו את אותו כסף. יש לכל בנק מיליארדים באגחי"ם. אם כל רבעון הוא יגניס מחיר שוק יהיו תנודות מיותרות בדוח רווח והפסד שלא יהיו נכונות.
  • 2.
    רחל 23/11/2022 11:29
    הגב לתגובה זו
    השירות של הבנק מתחת לכל ביקורת הבנק עושק את לקוחותיו בעמלות רבות ללא הצדקה איפה מבקר הבנקים הכל רקוב מהשורש בקרוב מאוד רוב הלקוחות יעזבו את הבנק והכוונה ללקוחות בעלי פוטנציאל רב וממון רב אז תפסיקו לזלזל בלקוחות ותתחילו לעבוד בצורה טובה ונכונה הבנק נכון להיום לא אמין בככל
  • 1.
    קלקלן 23/11/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    הבנק הראשון שהעלה ריבית בפקדונות ומציע היום 3.75% ריבית לשנה!
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?