בנק הפועלים הפסיד מיליארד שקל באגרות חוב; ועדיין - רווח כולל של 1.3 מיליארד שקל ברבעון
בנק הפועלים מספר לנו שהרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב-1.8 מיליארד שקל, אבל בהודעה הוא "שוכח" לספר שמה שחשוב בבנקים זה הרווח הכולל. מבלי להיכנס למושגים חשבונאיים שנועדו בעיקר לטשטש את קוראי הדוחות, הרווח הכלכלי האמיתי הוא הרווח הכולל וזה כלל הפסדים מאג"ח של מיליארד שקל. למה הפסדים? כי הריבית עולה ובהתאמה התשואה האפקטיבית על אגרות החוב בעלייה וזה מתרחש דרך ירידת שערי האג"ח. ברבעון השלישי הפסיד הבנק מיליארד שקל כתוצאה מכך ובתשעת החודשים הראשונים הפסיד 3 מיליארד שקל. הפסדים גדולים, אבל הבנק מתגבר על זה אפילו בקלות, כי הרווחים מפעילות גבוהים הרבה יותר.
התשואה להון על הרווח הנקי עמדה ברבעון על 15.9%, אבל התשואה להון על הרווח הכולל היא כ-12%. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים עמד על כ-4.8 מיליארד שקל, אבל בהתחשב בהפסדי האג"ח (נטו) מדובר על רווח של 3.1 מיליארד - תשואה להון של כ-10%.
זה לא רק פועלים, זה גם דיסקונט וגם הבינלאומי, ולמעשה - כל הבנקים עושים את התרגיל הזה כעת. הנה דוחות הבנק הבינלאומי והנה בדוחות דיסקונט.
- דיסקונט יתן לכם 25 שקל בחודש וירוץ לעשות קמפיין באיילון
- עובדי בנק הפועלים הכריזו על סכסוך עבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחס היעילות המשיך להשתפר גם ברבעון השלישי והסתכם ב-41.5% - הנהלת הבנק מסבירה בהודעתה - "הבנק ממשיך במגמת צמיחה אחראית בשים לב להתפתחויות המאקרו כלכליות ואי הוודאויות בשווקים: תיק האשראי גדל במהלך הרבעון ב-2.6% והשלים גידול של 8.2% מתחילת השנה תוך שמירה על מדדי אשראי איכותיים וחזקים הבנק ממשיך להציג מדדי איתנות ויציבות גבוהים: יחס הון רובד 1 של 11.1% ויחס הון כולל של 14.3%".
הנהלת הבנק הודיעה על דיבידנד של 536 מיליון שקל לבעלי המניות. "האיכות הגבוהה של תיק האשראי של הבנק ממשיכה לבוא לידי ביטוי במגוון פרמטרים, ביניהם הוצאות נמוכות בסעיף הפסדי אשראי: ברבעון השלישי נרשמו הוצאות להפסדי אשראי בסך 45 מיליון שקל בלבד".
זה אכן נמוך מאוד, וברור שבבנק עם כללי הרגולציה והפיקוח מחשבים נכון את ההפרשות האלו, אבל האם זה באמת המצב של המשק ברבעון השלישי - כמעט אפס הפסדי אשראי?
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
בפועלים אומרים כי יחס האשראי לציבור שאינו צובר הכנסות ריבית (NPL) המשיך להצביע על איכות התיק ועמד ברבעון על שיעור נמוך של כ-0.78% בהשוואה ל-1.11% בסוף שנת 2021 (נתוני פרופורמה). יחד עם זאת, הבנק שומר על מדיניות הפרשות זהירה והיקף ההפרשות (הקיים) שנצבר עומד בסוף הרבעון על 6.1 מיליארד שקל.
צמיחה - סך האשראי לציבור, נטו, הסתכם בסוף הרבעון השלישי ב-381.6 מיליארד שקל, בהשוואה ל-352.6 מיליארד בסוף שנת 2021 - גידול של 8.2% מתחילת השנה שהם גידול של כ-29 מיליארד שקל. תיק האשראי רשם גידול של כ-2.6% במהלך הרבעון.
הצמיחה בתיק האשראי ברבעון מתבטאת בגידול במספר מגזרי פעילות: על רקע הימשכות הביקושים הגבוהים בשוק הדיור, במהלך הרבעון השלישי הבנק המשיך להגדיל את האשראי לדיור ללקוחותיו בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקל המהווה גידול של כ-2.2% במהלך הרבעון ומשלים גידול של כ-9.7% מתחילת השנה. האשראי המסחרי צמח במהלך הרבעון השלישי ב-3.7%, ואילו האשראי העסקי צמח במהלך הרבעון ב-2.1% - והם מסכמים עליה של 7.0% ו-7.5% (בהתאמה) מתחילת השנה.
בהסתכלות על מדדי האיתנות, לבנק יש יחס הון רובד 1 של 11.1% ויחס הון כולל של 14.3%. ההון המיוחס לבעלי מניות הבנק הסתכם בסוף הרבעון ל-45.1 מיליארד שקל בהשוואה ל-42.7 מיליארד שקל בסוף שנת 2021, גידול בשיעור של 5.5%. יחס כיסוי הנזילות עמד בסוף הרבעון השלישי על 126%.
- 5.כמה ישלמו לכל מניה בחלוקת הדיבדנד? אחלה של מניה!!! (ל"ת)רפי 23/11/2022 13:49הגב לתגובה זו
- אלכס 23/11/2022 21:04הגב לתגובה זודיבידנד בסך 40.09464אג' למניה, קובע: 1.12.22, תשלום 11.12.22
- 4.סוסו 23/11/2022 11:51הגב לתגובה זוממש בא לי לבכות
- 3.כדורי 23/11/2022 11:05הגב לתגובה זופיגועים שמיגועים העיקר שהכל פה בוער רווחים ללא גבול של האליתות ואנחנו מעניינים את הישבן שלהם ולא יותר היא כן לפיד ליצן החצר
- 2.מבין2 23/11/2022 08:46הגב לתגובה זועמלות מטורפות מעל כיוון. דרושה התערבות ממשלתית בחזירות הבנקים.
- 1.פועל 23/11/2022 08:21הגב לתגובה זונכון שיש הפסד באגח אבל אם היו משערכים את ההתחייבויות היה נוצר רווח מקזז. בחברות הביטוח הרווח הכולל כולל את שני צידי המאזן. בבנקים לא.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?