הבנק הבינלאומי הרוויח ברבעון 467 מיליון שקל, אבל מה הבנקים שכחו לספר לכם?
הבנק הפסיד על השקעות באג"ח, כך שהרווח האמיתי ברבעון הוא 434; הפסדי האגח גרמו לירידה ברווח הכלכלי בתשעת החודשים הראשונים לעומת התקופה המקבילה - 988 מיליון שקל לעומת 1.1 מיליארד שקל בתקופה מקבילה
ההודעה של הבנק הבינלאומי מספרת כך - הבנק הבינלאומי בינלאומי -0.62% הרוויח ברבעון השלישי 467 מיליון שקל, גידול של 28.3% לעומת 377 מיליון ברבעון המקביל. התשואה להון ברבעון השלישי גבוהה ועומדת על 18.5%. מתחילת השנה הרוויח הבנק 1,131 מיליון שקל, גידול של 5.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה והתשואה להון עמדה על 15.1%.
אבל האמת שונה וזה לא רק בבנק הבינלאומי, זה בכל הבנקים (הנה בבנק הפועלים). הבנקים סובלים מהפסדי אג"ח. כשהריבית עולה אז מצד אחד זה נהדר להם כי הם דורשים מהלקוחות ריבית גבוהה יותר ומרווח הריבית עולה (הרווחים עולים), אבל מצד שני לבנקים יש ערמות של השקעה באגרות חוב וכשהריבית עולה, שערי אגרות החוב בירידה. הרווח האמיתי ברבעון השלישי הסתכם ב-434 מיליון שקל. מה שמפתיע שהפסדי האג"ח (ראו נתונים למטה) גרמו לרווח הכלכלי בתשעת החודשים הראשונים של השנה לרדת ל-988 מיליון שקל לעומת רווח של 1.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. אז כן - הדוח טוב, הבנקים עדיין מייצרים תשואה של מעל 10%על ההון, הבינלאומי תשואה של כ-12%, אבל לא להגזים, לא 18%.
הבנק נאלץ לרשום הפרשות להפסדי אשראי של 43 מיליון שקל, עליה של 112 מיליון לעומת הכנסות של 69 מיליון בתקופה המקבילה בשנה שעברה. לשם השוואה, מתחילת השנה רשם הבנק הפרשות להפסדי אשראי של 74 מיליון שקל לעומת הכנסות של 206 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - כלומר עליה של 280 מיליון שקל.
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון, זה עדיין לא מספר גבוה בכלל אבל הבנק חושש מההמשך: הגדלת ההפרשות נובעת מ"השלכות אפשריות כתוצאה משינויים בסביבה הכלכלית, המקומית והגלובלית, בין היתר, עקב העלייה החדה בריבית, עלייה באינפלציה והחשש להאטה. בתקופה המקבילה אשתקד נרשמו הכנסות חריגות בגין הפסדי אשראי בסך של 183 מיליון ש"ח, שנבעו מקיטון בהפרשה הקבוצתית המוסבר בשיפור במדדים המאקרו כלכליים, על רקע היציאה מהקורונה, ובאינדיקטורים שהצביעו על רמת הסיכון הגלומה בתיק האשראי של הבנק".
הכנסות הבנק הבינלאומי (נטו) גדלו ל-967 מיליון שקל, לעומת 779 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה, עליה של 24%. הכנסות הריבית זינקו אמנם ל-1.38 מיליארד לעומת 807 מיליון, אבל זה בעיקר בגלל עליית הריבית במשק, כאשר מנגד ההוצאות זינקו גם הן ל-372 מיליון לעומת 97 אשתקד.
ההון המיוחס לבעלי המניות הגיע ל-10.2 מיליארד שקל, גידול של 2.3% ביחס ל-31 בדצמבר 2021. יחס הון עצמי רובד 1 עומד על 10.17%.
הבנק יחלק דיבידנד של 235 מיליון שקל, זאת בנוסף לדיבידנדים בסך של 710 מיליון שקל שחולקו השנה. תשואת הדיבידנד השנתית גבוהה ועומדת על 7.75%.
סמדר ברבר-צדיק מנכ"ל קבוצת הבינלאומי: "הבינלאומי מציג רבעון נוסף של צמיחה תוך ניהול איכותי וקפדני של ההון לאורך זמן, שמאפשר לבינלאומי לצמוח באשראי ובכלל הפעילות. הצמיחה ניכרת במגוון תחומי הפעילות, תוך שמירה על פרופיל הסיכון המידתי שמאפיין את הבנק גם בתקופת של צמיחה וגם בתקופות של עלייה בסיכון.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
הבינלאומי ממשיך לבסס את תחום המובילות שלו: ניהול ההשקעות ושוק ההון, ומציע ללקוחות מגוון של הצעות ערך ומוצרי השקעה חדשניים בהתאמה לצרכי הלקוחות ולמגמות המשתנות בשווקים הפיננסים המתאפיינים בתנודתיות גבוהה וריבית עולה".

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?