אוטומקס: כתב האישום בסוף הוגש נגד בעל השליטה; תממן חצי מייצוגו

החברה חשפה את נימוקי ועדת הביקורת, לפי הייצוג לבעלים דניאל לוי, בנו חיים ומנהל העסקים ינון עמית, לשעבר מנכ"ל אלבר, יעשה במשותף ובחלקים שווים עם הייצוג לחברה עצמה, שנאשמת גם כן בפרשת הזיוף לכאורה של אישור היבוא למותג ג'יפ. לפי הוועדה, המתווה זול יותר מייצוג נפרד
איתי פת-יה |

חברת יבוא הרכב המקביל אוטומקס 3.75% מעדכנת כי הייצוג המשפטי שלה ושל נושאי המשרה בה - בעל השליטה דניאל לוי, בנו סמנכ"ל הסחר והרכש חיים לוי, ומנהל העסקים הראשי ינון עמית - זאת בפרשת הזיוף לכאורה של אישור היבוא של המותג ג'יפ יעשה במשותף על ידי אותו העורך דין, והחברה תשא במחצית שכר הטרחה, והנאשמים ישאו במחציתו הנותרת. הייצוג יעשה על ידי עורכי הדין גלעד ברון ושירית טרוינר, ממשרד ברון ושות', והסכומים יתגלו רק בתום ההליך.

ועד הביקורת ודירקטוריון החברה אישרו את מתווה המימון של הייצוג המשפטי במחצית נובמבר, וכעת בדיווח לבורסה נחשפים נימוקי הוועדה. בין היתר נכתב כי "י עורך דין אחד בקיא בפרטי התיק ובהשתלשלות האירועים ולפיכך הייצוג המשותף הינו לטובת החברה", "שכר הטרחה המבוקש סביר והוגן ותנאיו זהים לחברה ולנושאי המשרה", וגם "החלוקה בשכר הטרחה סבירה והוגנת ונקבעה על בסיס הערכתו של עוה"ד את היקף הטיפול אשר היה נדרש לו היה מייצג כל אחד מן החברה ונושאי המשרה בנפרד".

כמו כן הוסבר כי המתווה שאושר זול יותר, שכן החלופה לפי עורך הדין היה מייצג את החברה וכל אחד מהנתבעים בנפרד, הייתה גוררת שכר טרחה, עבור כל אחד, ששקול ל-70% משכר הטרחה במתווה שאושר.

גלובל אוטומקס החלה להיסחר בתל אביב בראשית 2021, לאחר שמוזגה לשלד הבורסאי מטומי. בזמנו, החברה עצמה, כמו גם נושאי המשרה 

יוזכר כי תחילת הפרשה עוד בימיו של ינון עמית, כיום מנהל עסקים ראשי באוטומקס, בהיותו מנכ"ל חברת אלבר. יבוא מקביל, בכללותו, נעשה על ידי רכישת מלאים עודפים מלקוחות רשמיים של מותג כלשהו, ומאחורי גבו של המותג עצמו. כך נעשה בארץ עם בקבוקים של קוקה קולה, משחות שיניים של קולגייט ועוד. לפי הנטען בכתב האישום, ב-2013, כשהוא מועסק באלבר ינון זייף אישורי יבוא מקביל מחברה אמירקאית בשם אוטוניישן, שהיו לה הסכמים מול מותגי רכב - אך מול אלבר מעולם לא עמדה בקשר.

1,828 המכוניות נרכשו לכאורה דרך חברות קש, וגם מחיר הרכישה שלהן זויף כביכול בספרי החברה (נקנו ב-176 מיליון שקל, יותר מ-4 מיליון מהסכום הושמט בדיווחים). זאת ועוד, על אף שמדבור בסחורה שהוברחה, שכן יובאה שלא כחוק, הכירו בה בכל זאת בספרי אלבר. כך, כתב האישום טפח גם לעבירות הכוללות רישום כוזב במסמך תאגיד, הברחה, הלבנת הון ועבירות מכס, כל אלה בנסיבות מחמירות.

עוד מתאר כתב האישום כי עמית התקשר אז מול אוטומקס ומכר לה 155 מהרכבים שיובאו שלא כחוק ארצה ב-27 מיליון שקל - כשזו מודעת לנסיבות הברחתן. בהמשך הצטרף ינון לחברת אוטומקס (לה מכר כאמור רכבים), ולפי הנטען, שחזר שם את השיטה עם אישור הייבוא למותג ג'יפ.

בשלב מוקדם יותר עמית עצמו יוצג על ידי עו"ד ירון גולדמן ועו"ד גיל אייזנברג וכתב האישום שהגישה הפרקליטות מייחס לשניים עבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון (המיוחסות גם לינון עצמו). זאת, בשל ניסיונם להפוך לאחר מעשה את המסמכים שזויפו מול אוטונויישן להתקשרות אמיתית מולה, ובתוך כך להדיח כביכול עובד בחברה לעדות לפיה חתם על המסמך.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גולדמן, אייזנברג ועמית קשרו קשר לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים שהוגשו על-ידי אלבר למשרד התחבורה, ולנסות ולהדיח את מי מאנשי אוטוניישן לתת עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על-ידם. עוד נכתב בכתב האישום כי השניים ערכו הקלטות שנמסרו למשטרה כך שיתאימו לגרסת הנאשמים. עתה כאמור, ינון ייוצג במשותף עם לוי האב ובנו חיים, לצד אוטומקס עצמה.

אוטומקס, שהוקמה ב-2016, היא היבואנית המקבילה הגדולה בארץ בתחום הרכב ומוכרת את המותגים טויוטה, מרצדס, יונדאי, פיאט קרייזלר, וולוו, פורד, פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט וב.מ.וו. לקראת סוף 2021 קיבלה אישור יבוא רשמי לכלי רכב מסחריים ומשאיות של המותג הרוסי גא"ז (GAZ Automobile Plant).

באלבר התנערו מהפעולות של ינון וכן של אירית פרנקו ורעות בנודיס, לשעבר סמנכ"לית הכספים ומנהלת הרכש, בהתאמה, ואילו התיק נגד אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר הנוכחי ואלי אלעזרא נסגר, זאת לאחר שימוע שנערך לשניים.

עם הגשת כתב האישום נגד אוטומקס ונושאי המשרה, מסרו עוה"ד גלעד ברון ושירית טרוינר, ממשרד ברון ושות': "אין אלא להצר על כך שמקרה זה בכלל מגיע לדיון במישור הפלילי שלו. משפחת לוי, וחברת גלובל אוטומקס בע"מ - היו והינם מהחלוצים שקידמו את תחום היבוא המקביל של רכבים בישראל, כחלק מהרצון של הרגולטור לפתוח שוק זה לתחרות, ולאפשר מאזרחי ישראל ליהנות מתחרות ומחירים תחרותיים בתחום.

"כתב האישום עוסק באירועים נקודתיים, שקרו לפני יותר מ- 8 שנים - תקופה בה רק החלה הפעילות בתחום היבוא המקביל, בה גם הרגולטור עדין היה בשלב של גיבוש אופן ההתנהלות והרגולציה בתחום, עם פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל ובטרם הוסדרה באופן מלא החקיקה והרגולציה בנוגע אליו. גלובל אוטומקס בע"מ, המשיכה להתפתח במהלך השנים ממועד האירוע האמור, וכיום הינה בשליטה חברה ציבורית - והיא הינה אחד הגורמים המובילים בתחום היבוא העקיף, ותמשיך להוביל ולפתח את הענף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יעקב לוקסנבורג לפידות קפיטל
צילום: שלומי יוסף

לפידות קפיטל בהצעת רכש לחלץ יהש לפי 1.35 שקל

ההצעה שיקפה פרמיה של כ-17% על מחיר השוק טרם ההצעה ומכוונת לרכישת כ-16.6 מיליון יחידות ציבור; מניית חלץ קפצה 15% וסגרה את רוב הפער, אך התשואה למחזיקים מאז 2018 עומדת על כ-12.5% בלבד

תמיר חכמוף |

לפידות קפיטל לפידות קפיטל 0.62%  פרסמה מפרט להצעת רכש מלאה לשותפות לפידות חלץ יהש לפידות חלץ יהש 17.8%  , במחיר של 1.35 שקלים ליחידה. ההצעה מכסה את כל יחידות הציבור, קרי 16,577,982 יחידות (23.64% מהון היחידות). התמורה המצרפית המוצעת עומדת על כ-22.38 מיליון שקלים, כאשר על פי המפרט, המחיר מגלם פרמיה של כ-17.4% על מחיר הסגירה ביום שלישי האחרון, אז סגרה המניה על 1.157 שקלים, וכ-17.6% מעל הממוצע בחצי השנה האחרונה (1.148 שקלים).

מניית לפידות חלץ יהש קופצת כ-15% לשער של 1.33 שקל למניה לשווי שוק של כ־93 מיליון שקלים, וסוגרת למעשה את מרבית הפרמיה. עם זאת, שווי השוק כיום משקף מכפיל הון של כ-0.65 בהשוואה להון עצמי מוערך של כ-127 מיליון שקלים. לפי המפרט, ההון העצמי האחרון שדווח עמד על 127.4 מיליון שקלים, השווה לכ-1.82 שקלים ליחידה.

נכון למועד המפרט, לפידות קפיטל מחזיקה כבר בכ-76.36% מהון יחידות ההשתתפות (כ-53.54 מיליון יחידות). אם תתקבל הצעת הרכש המלאה בהתאם לסעיף 337 לחוק החברות, יושלמו העסקה והיחידות יירכשו ממחזיקים שלא נענו (מכירה כפויה), לאחר מכן תפעל לפידות למחיקת יחידות ההשתתפות מן המסחר, והשותפות תחדל מלהיות "שותפות מוגבלת ציבורית". ככל שההיענות לא תספיק לקבלת הצעת רכש מלאה, כוללת ההצעה מנגנון רכישה חלקי (פרו-רטה) עד הגעה ל-90% מההון. מלבד לפידות, המחזיקה המוסדית היחידה היא אלטשולר שחם, המחזיקה כ-6.05% ממניות החברה.

לא ההצעה הראשונה

בשנת 2018 החלה לפידות קפיטל לקדם מהלך מיזוג עם שותפות חלץ-לפידות, שבמסגרתו יחידות ההשתתפות היו אמורות להיות מומרות למניות לפידות קפיטל. לצורך כך מונתה ועדה בלתי תלויה ונבחר יועץ כלכלי חיצוני להערכת שווי, ואף התקבלה חוות דעת שאין מניעה עקרונית למהלך. למרות זאת, ההתנגדות מצד בעלי היחידות והקושי להגיע להסכמות הובילו לכך שהמיזוג לא יצא לפועל, והשותפות נותרה ציבורית ונסחרת בבורסה עד היום.

מאז ועד להצעת הרכש הנוכחית, המניה לא הציגה תשואה מהותית. למעשה, כבר בשנת 2018, עם תחילת הדיבורים על המיזוג, נסחרה יחידת ההשתתפות סביב 1.2 שקלים; כעת, ההצעה עומדת על 1.35 שקלים בלבד, עלייה מצטברת של כ-12.5% בתוך שבע שנים, תשואה נמוכה יחסית לתקופה ארוכה כל כך ולמול הסקטורים האחרים בשוק ההון המקומי.