אוטומקס
צילום: Or Hasson/Google Street View

אוטומקס: כתב האישום בסוף הוגש נגד בעל השליטה; תממן חצי מייצוגו

החברה חשפה את נימוקי ועדת הביקורת, לפי הייצוג לבעלים דניאל לוי, בנו חיים ומנהל העסקים ינון עמית, לשעבר מנכ"ל אלבר, יעשה במשותף ובחלקים שווים עם הייצוג לחברה עצמה, שנאשמת גם כן בפרשת הזיוף לכאורה של אישור היבוא למותג ג'יפ. לפי הוועדה, המתווה זול יותר מייצוג נפרד
איתי פת-יה |

חברת יבוא הרכב המקביל אוטומקס 0% מעדכנת כי הייצוג המשפטי שלה ושל נושאי המשרה בה - בעל השליטה דניאל לוי, בנו סמנכ"ל הסחר והרכש חיים לוי, ומנהל העסקים הראשי ינון עמית - זאת בפרשת הזיוף לכאורה של אישור היבוא של המותג ג'יפ יעשה במשותף על ידי אותו העורך דין, והחברה תשא במחצית שכר הטרחה, והנאשמים ישאו במחציתו הנותרת. הייצוג יעשה על ידי עורכי הדין גלעד ברון ושירית טרוינר, ממשרד ברון ושות', והסכומים יתגלו רק בתום ההליך.

ועד הביקורת ודירקטוריון החברה אישרו את מתווה המימון של הייצוג המשפטי במחצית נובמבר, וכעת בדיווח לבורסה נחשפים נימוקי הוועדה. בין היתר נכתב כי "י עורך דין אחד בקיא בפרטי התיק ובהשתלשלות האירועים ולפיכך הייצוג המשותף הינו לטובת החברה", "שכר הטרחה המבוקש סביר והוגן ותנאיו זהים לחברה ולנושאי המשרה", וגם "החלוקה בשכר הטרחה סבירה והוגנת ונקבעה על בסיס הערכתו של עוה"ד את היקף הטיפול אשר היה נדרש לו היה מייצג כל אחד מן החברה ונושאי המשרה בנפרד".

כמו כן הוסבר כי המתווה שאושר זול יותר, שכן החלופה לפי עורך הדין היה מייצג את החברה וכל אחד מהנתבעים בנפרד, הייתה גוררת שכר טרחה, עבור כל אחד, ששקול ל-70% משכר הטרחה במתווה שאושר.

גלובל אוטומקס החלה להיסחר בתל אביב בראשית 2021, לאחר שמוזגה לשלד הבורסאי מטומי. בזמנו, החברה עצמה, כמו גם נושאי המשרה 

יוזכר כי תחילת הפרשה עוד בימיו של ינון עמית, כיום מנהל עסקים ראשי באוטומקס, בהיותו מנכ"ל חברת אלבר. יבוא מקביל, בכללותו, נעשה על ידי רכישת מלאים עודפים מלקוחות רשמיים של מותג כלשהו, ומאחורי גבו של המותג עצמו. כך נעשה בארץ עם בקבוקים של קוקה קולה, משחות שיניים של קולגייט ועוד. לפי הנטען בכתב האישום, ב-2013, כשהוא מועסק באלבר ינון זייף אישורי יבוא מקביל מחברה אמירקאית בשם אוטוניישן, שהיו לה הסכמים מול מותגי רכב - אך מול אלבר מעולם לא עמדה בקשר.

1,828 המכוניות נרכשו לכאורה דרך חברות קש, וגם מחיר הרכישה שלהן זויף כביכול בספרי החברה (נקנו ב-176 מיליון שקל, יותר מ-4 מיליון מהסכום הושמט בדיווחים). זאת ועוד, על אף שמדבור בסחורה שהוברחה, שכן יובאה שלא כחוק, הכירו בה בכל זאת בספרי אלבר. כך, כתב האישום טפח גם לעבירות הכוללות רישום כוזב במסמך תאגיד, הברחה, הלבנת הון ועבירות מכס, כל אלה בנסיבות מחמירות.

עוד מתאר כתב האישום כי עמית התקשר אז מול אוטומקס ומכר לה 155 מהרכבים שיובאו שלא כחוק ארצה ב-27 מיליון שקל - כשזו מודעת לנסיבות הברחתן. בהמשך הצטרף ינון לחברת אוטומקס (לה מכר כאמור רכבים), ולפי הנטען, שחזר שם את השיטה עם אישור הייבוא למותג ג'יפ.

בשלב מוקדם יותר עמית עצמו יוצג על ידי עו"ד ירון גולדמן ועו"ד גיל אייזנברג וכתב האישום שהגישה הפרקליטות מייחס לשניים עבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון (המיוחסות גם לינון עצמו). זאת, בשל ניסיונם להפוך לאחר מעשה את המסמכים שזויפו מול אוטונויישן להתקשרות אמיתית מולה, ובתוך כך להדיח כביכול עובד בחברה לעדות לפיה חתם על המסמך.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גולדמן, אייזנברג ועמית קשרו קשר לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים שהוגשו על-ידי אלבר למשרד התחבורה, ולנסות ולהדיח את מי מאנשי אוטוניישן לתת עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על-ידם. עוד נכתב בכתב האישום כי השניים ערכו הקלטות שנמסרו למשטרה כך שיתאימו לגרסת הנאשמים. עתה כאמור, ינון ייוצג במשותף עם לוי האב ובנו חיים, לצד אוטומקס עצמה.

אוטומקס, שהוקמה ב-2016, היא היבואנית המקבילה הגדולה בארץ בתחום הרכב ומוכרת את המותגים טויוטה, מרצדס, יונדאי, פיאט קרייזלר, וולוו, פורד, פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט וב.מ.וו. לקראת סוף 2021 קיבלה אישור יבוא רשמי לכלי רכב מסחריים ומשאיות של המותג הרוסי גא"ז (GAZ Automobile Plant).

באלבר התנערו מהפעולות של ינון וכן של אירית פרנקו ורעות בנודיס, לשעבר סמנכ"לית הכספים ומנהלת הרכש, בהתאמה, ואילו התיק נגד אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר הנוכחי ואלי אלעזרא נסגר, זאת לאחר שימוע שנערך לשניים.

עם הגשת כתב האישום נגד אוטומקס ונושאי המשרה, מסרו עוה"ד גלעד ברון ושירית טרוינר, ממשרד ברון ושות': "אין אלא להצר על כך שמקרה זה בכלל מגיע לדיון במישור הפלילי שלו. משפחת לוי, וחברת גלובל אוטומקס בע"מ - היו והינם מהחלוצים שקידמו את תחום היבוא המקביל של רכבים בישראל, כחלק מהרצון של הרגולטור לפתוח שוק זה לתחרות, ולאפשר מאזרחי ישראל ליהנות מתחרות ומחירים תחרותיים בתחום.

"כתב האישום עוסק באירועים נקודתיים, שקרו לפני יותר מ- 8 שנים - תקופה בה רק החלה הפעילות בתחום היבוא המקביל, בה גם הרגולטור עדין היה בשלב של גיבוש אופן ההתנהלות והרגולציה בתחום, עם פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל ובטרם הוסדרה באופן מלא החקיקה והרגולציה בנוגע אליו. גלובל אוטומקס בע"מ, המשיכה להתפתח במהלך השנים ממועד האירוע האמור, וכיום הינה בשליטה חברה ציבורית - והיא הינה אחד הגורמים המובילים בתחום היבוא העקיף, ותמשיך להוביל ולפתח את הענף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

אינטרקיור
צילום: אינטרקיור

אינטרקיור נופלת: חוב בספק של 27 מיליון שקל מבזלת

צניחה ש כ-13% במניה לשווי של 200 מיליון שקל; בזלת נמצאת בסוג של הסדר חוב. על התוצאות של אינטרקיור, היקף החשיפה ביחס לשווי והעתיד

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטרקיור

מניית אינטרקיור -12.72%  ירדה ב-12.7% לאחר שבשבוע שעבר, בזלת שהיא ספקית של אינטרקיור החלה בהליך ארגון מחדש מטעם בית משפט. החשיפה הכספית של אינטרקיור מגיעה לכ-27 מיליון שקל. סכום משמעותי מתוך שווי השוק של החברה הפועלת בתחום הקנאביס שנסחרת ב-200 מיליון שקל. 

חלק מהסכום עשוי להיגבות במקביל להסדר חוב ומכירת הפעילות של בזלת, אך צפוי שתהיה תספורת. "המכה" הזו לאינטרקיור היא סוג של הוצאה חד פעמית, אבל בשנים האחרונות, יש הרבה "הוצאות חד פעמיות" לרבות הפסדים בגלל המלחמה והשיתוק של המפעל של החברה שנמצא סמוך לגדר. 

מנגד, הקנאביס גדל בביקושים בעולם, וצפוי לחזור לגדול גם בארץ, ואינטרקיור שהיא גם יבואנית, גם מייצרת בארץ וגם מייצאת לעולם, צופה ליהנות מהגידול העולמי. במחצית הראשונה של השנה 

במחצית הראשונה של השנה הסתמו הכנסות אינטרקיור ב-130 מיליון שקל, עלייה של 15% לעומת המחצית השנייה של 2024,. תזרים המזומנים התפעולי היה חיובי בסך של 12 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של 43 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר במחצית האחת עשרה ברציפות שבה החברה מציגה EBITDA מתואם חיובי, שהסתכם ב-12.6 מיליון שקל (כ-10% מההכנסות). 

החברה מדווחת על המשך השיקום במתקן ניר עוז, שחידש את פעילות הייצור, הייבוא והמכירות לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. במקביל הושקו יותר מ-40 מוצרים חדשים, ההשקות הראשונות מאז אוקטובר 2023. עד סוף התקופה קיבלה אינטרקיור מקדמות פיצוי של 81 מיליון שקל מהרשויות בגין נזקי מלחמה, מתוך תביעות כוללות בהיקף של 251 מיליון שקל. יתרות המזומנים הסתכמו ב-54 מיליון שקל וההון העצמי עמד על 432 מיליון שקל.