רב בריח בעוד דוח רע: למרות עליה בהכנסות רושמת הפסד של 10 מ' ש'
חברת רב בריח -0.39% היא חברה טובה וראויה לבורסה, אבל הכניסה שלה לבורסה ממשיכה לחרוק. החברה הנפיקה כזכור ממש רגע לפני פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה, ואז הציגה דוח ראשון לא טוב כחברה ציבורית. ביקרנו אותה על המהלך הבעייתי ולבסוף החברה נאלצה להודות שלא אמרה אמת בראיון שקיימנו איתה.
אלא שבחברה גם טענו אז שבכלל מדובר בדוחות טובים ושהמצב ישתפר בהמשך (כלומר ברבעון השלישי שכעת היא מפרסמת את דוחותיו). והנה הגיע הרבעון הבא - והמצב לא משתפר, אלא ממשיך להידרדר.
החברה מדווחת היום על הכנסות של כ-125.9 מיליון שקל, עלייה של כ-22% לעומת כ-103.2 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה, כאשר על פי החברה "הגידול נובע מביקושים חזקים למוצרי החברה בארבעת מגזרי הפעילות ומרכישת 'נוריאלי'."
הוצאות המכר גדלו ב-36% אבל כך גם השיווק וההנהלה
אלא שזה פשוט לא התגלגל הלאה. עלות המכר זינקה ב-36% ל-107 מיליון שקל, לעומת 78.6 מיליון שקל אשתקד, ובחברה מאשימים כעת את התייקרות חומרי הגלם. זה נכון, אבל לא מספר את כל הסיפור: גם הוצאות השיווק והוצאות ההנהלה וכללות קפצו גם הם בכ-36%. כלומר, החברה טוענת שכל הסיפור היא עלייה בעלות המכר - וזה לא מדויק. בנוסף, זה רק מוכיח שהתמחור של החברה היה צריך מראש להיות הרבה יותר סולידי מהשווי לפיו היא רצתה להנפיק מלכתחילה - כפי שהתרענו.
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר להפסד תפעולי ונקי
התוצאה היא צניחה של 47% ב-EBITDA ומעבר להפסד התפעולי שעמד על כ-12.44 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-7.75 מיליון שקל אשתקד. ההפסד הנקי עמד כ-10.1 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ-3.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי החברה, החברה ההפסדים נבעו בעיקרם מהוצאות חד פעמיות וכן מאותה עלייה ריאלית במחירי חומרי הגלם והשילוח - אבל את זה ידעו בחברה גם בדוחות הקודמים, ויותר מכך - החברה גם קיבלה החזר מס של 5.6 מיליון שקל, אחרת ההפסד שלה היה עומד על לפחות 15.7 מיליון שקל.
איפה נקודת האור?
אם החברה תצליח להתמיד בעליה בהכנסות שלה היא תוכל להמשיך לצמוח כאשר מחירי ההובלה בעולם כמו גם מחירי חומרי הגלם יירדו. מתי זה יקרה? אף אחד עוד לא יודע להתנבא אבל בעולם יש מי שמדברים על השנה הבאה ויש מי שמעריכים שזה יקרה רק בעוד כשנתיים.
בינתיים החברה מקימה מפעל חדש באשקלון, בשטח של 40 אלף מ"ר על קרקע של 55 דונם. המפעל יכלול 3 מחסנים וכמו כן רובוטים ומלגזות אוטונומיות, מה שאמור להגדיל קיבולת הייצור ולשפר את הפריון.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
החברה גם שכרה לאחרונה עוד כ-7,000 מ"ר באזור התעשייה של אריאל ומעבירה לשם את פעילות המסגרות הכבדה. החברה גם מקימה חברה שתעסוק בלוגיסטיקה והפצה של ציוד סולארי, כלומר בתחום האנרגיה המתחדשת - והרי כל מה שנשמע כמו אנרגיה מתחדשת קוצר היום שבחים בשוק. רב בריח מעריכה שמחזור המכירות של תחום האנרגיה המתחדשת ב-3 השנים הקרובות יעמוד על כ-200-250 מיליון שקל.
דוחות שניים ברציפות לא טובים מאז ההנפקה
כאמור, מדובר בדוחות לא טובים עבור החברה כשלמעשה מדובר בדוחות כספיים שניים ברצף בהם מדווחת החברה על תוצאות מאכזבות. החברה שהונפקה ביולי האחרון דיווחה אז - בדוחותיה הראשוניים בתור חברה ציבורית - על ירידה בשיעור הרווח הגולמי, על קיטון ברווח התפעולי, על ירידה בשיעור הרווח התפעולי, על מעבר מרווח להפסד ובשורה התחתונה על ירידה ברווח ובשיעורו.
גם אז האשימה החברה את התייקרות חומרי הגלם והשינוע. הבעיה היא ששחיקה ברווחיות, גם ולא רק על רקע העלייה בהוצאות ההובלה והשילוח ככל הנראה אינן "הוצאות חד פעמיות". אלו הוצאות שיישארו לפחות כמה רבעונים טובים. כללי המשחק בהובלה והשילוח הבינלאומי לא ישתנו כל כך מהר ולא יחזרו למה שהיה לפני הקורונה. הנהלת החברה מסרה אז כי הדוח לרבעון השני "לא היה מייצג", וסביר להניח שגם כעת תטען החברה דברים דומים. אין ספק כי החברה נמצאת בצמיחה, היא רוכשת חברות ומרחיבה פעילות וצופה גידול משמעותי ברווחיות בעקבות כך - המשקיעים לפחות, יקוו שאכן כך יהיה.
לקריאה נוספת:
>>> הזיגזג של דונרשטיין: רב בריח מודה שלא אמרה אמת
>>> רשות ניירות ערך נגד רב בריח: "טענותיה תמוהות ומעלות טעם לפגם"
>>> שמואל דונרשטיין, יו"ר והבעלים של רב בריח בראיון לביזפורטל: "אנחנו תעשיינים. לא סוחרי חלומות ואשליות"
>>> רב בריח פותחת ברגל שמאל; דוחות חלשים רגע אחרי ההנפקה
שמואל דונרשטיין, יו"ר קבוצת רב בריח אומר לאחר הדוחות: "רב בריח שמה לה למטרה להיות ספקית מוצרי הבנייה הגדולה בישראל ומהמובילות במוצרי בנייה בעלי ערך בייצור, פיתוח טכנולוגי, שירות והרכבות. הקבוצה ממשיכה להשקיע בפיתוח הקיים על מנת לענות לביקושים לצד כניסה לסגמנטים ופתרונות חדשים. רב בריח ביצעה בחודשים האחרונים צעדי שיפור והתייעלות אם במחירים ואם בתקורות על מנת להתמודד עם עליית מחירי חומרי הגלם והשילוח."
- 7.לילך 28/11/2021 18:32הגב לתגובה זוהם רק עכשיו יצאו להנפקה כדאי לקנות עכשיו מניות
- 6.מורן 27/11/2021 23:28הגב לתגובה זולדעתי הכל בגלל הקורונה, כמו בתחומים נוספים , המחירים של חומרי גלם יותר יקרים, עוד קצת זמן זה יתאזן ויחזרו לעצמם
- 5.דבורה 27/11/2021 23:27הגב לתגובה זוהם לפחות השקיעו המון בלינוי אשרם ומשקיעים בעוד ספורטאים ישראלים וזה ממש חבל שאין עוד חברות שעושות את זה יותר כמוהם.
- 4.חברה נוראית. אל תתקרבו אליה (ל"ת)אילנה 24/11/2021 21:54הגב לתגובה זו
- 3.א@ 23/11/2021 21:05הגב לתגובה זוללא כספי ההנפקה ההפסד היה גדול משמעותית בשל הוצאות מימון גדולות ... העיקר שהחברה שילמה ל בעל השליטה מענק הנפקה
- 2.ישראל ישראלי 23/11/2021 15:07הגב לתגובה זוושלא יעבוד עליכם כמו על וכולם.תבדקו חבל
- 1.כולם בוכים ורק החתמים צוחקים (ל"ת)שמואל 23/11/2021 14:47הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?