גיל אגמון
צילום: תמר מצפי
בין השורות

מה תהיה הצפת הערך הבאה של דלק רכב?

הרבה גבות הורמו כשדלק רכב נכנסה להשקעה בורידיס 2018 - אבל היא צדקה והנפיקה אותה בתשואה פנומינלית. אבל בחברה מסתתרת החזקה נוספת שכדאי לשים אליה לב - כאשר בתקופה האחרונה היא ביצעה מספר עסקאות שהפתיעו את השוק לטובה
קובי שגב | (8)

דלק רכב -3.93% היא יבואנית רכב מהוותיקות בארץ. עיסוקה המסורתי הוא ייבוא ושיווק של המותגים מאזדה, פורד ו BMW.

עד לפני מספר שנים, הייתה החברה אחת מחביבות שוק ההון. החברה הייתה מסוקרת ע"י מספר רב של אנליסטים וזכתה לפוקוס רב מהתקשורת הכלכלית. בשנים האחרונות חלה ירידה בפופולריות של מאזדה ובמקביל הקשר החם עם שוק ההון דעך מעט. מנהלי השקעות ואנליסטים רבים, החליטו לוותר על הסיקור וההשקעה הישירה בחברה, אך נותרו חשופים לחברה בשל היותה חלק ממדד ת"א 125 החשוב.

בתחילת 2018, גבות רבות הורמו, כאשר החברה בחרה להיכנס בהשקעת ענק, לתחום שאינו קשור לליבת עסקיה. דלק רכב, השקיעה כמיליארד שקל ברכישת ורידיס -1.9% (ואוליה ישראל בשמה הקודם), העוסקת באנרגיה, התפלה וטיפול בפסולת, זאת לפי שווי של 1.4 לורידיס. ביוני השנה, הונפקה ורידיס בבורסה לניירות ערך בתל אביב, והיא נסחרת כיום בשווי העולה על 4 מיליארד שקל. החזקתה של קבוצת דלק דוללה בשל ההנפקה והיא מחזיקה היום 51.4% מורידיס. כלומר חלקה של דלק רכב בורידיס עומד על למעלה מ 2 מיליארד שקל. הערך שהוצף בורידיס השפיע על מניות דלק רכב, לחיוב.

 

עסקיה המקוריים של דלק רכב, נמצאים בסטגנציה בשנים האחרונות. נתח השוק שלה בשוק הרכב הישראלי נע בין 6.5%-7.5%. מעבר למכירת רכבים, יש לדלק רכב מגזר של חלפים ומוסכי שירות, שם נהנית החברה מרווחיות של 40-50 מיליון שקל בשנה.

נקודה שכדאי לשים לב אליה, בהקשר של שוק הרכב הישראלי הוא השינוי במלאים. בעיות בשרשרת האספקה בשוק הרכב העולמי, מביאות למצב בו רוכשי רכב חדש גם בישראל, נאלצים להמתין עד להגעת הרכב לארץ תקופות זמן ארוכות. הדבר הביא לירידה משמעותית במלאים של יבואניות הרכב (ראינו זאת גם בקרסו הציבורית). התהליך הזה, משפיע על דלק רכב לטובה, כאשר שווי מלאי הרכבים, שעמד בשנים האחרונות בסביבות 1.1 מיליארד שקל ירד במחצית השנה לאזור 600 מיל' שקל. מבחינה חשבונאית, הירידה במלאי תרמה לגידול בתזרים המזומנים של החברה ועזר לה להקטין חבויות לבנקים.

מתחת לפנס

בדלק רכב מסתתרת החזקה נוספת שכדאי לשים אליה לב, מדובר בחברת בת הנקראת נכסי ד.מ.ר. המחזיקה את נכסי הנדל"ן העיקריים של החברה. בתקופה האחרונה, צצו מספר עסקאות, שהפתיעו את השוק לחיוב והן הציפו שווי מהותי לחברה המפרסמת. דוגמא לכך ראינו, בדיווח של מהדרין 0.17% , שצופה להרוויח 120 מיל' שקל על מימוש אופציה שקיבלה ממנהל מקרקעי ישראל, שנבעו מהשבת שטחי פרדסים למדינה. דוגמא נוספת, ראינו במאפיית אנג'ל אנגל שלמה -1.96% , שם הקרקע ששימשה את מפעל החברה, נמכרה במחיר הגבוה משווי השוק של החברה.

מה יש לנכסי ד.מ.ר. שתפס את עינינו? 

לחברה יש שני נכסים בהם חלו אירועים חיוביים באחרונה. הנכס הראשון, הינו במשותף עם חברת ויתניה -0.52% . מדובר בקומפלקס  של 3 מגדלים, במחלף לה-גארדיה בתל אביב, הכולל גם מבנים נמוכים. המבנה הנמוך הראשון שבהם, אוכלס ע"י דלק רכב שפתחה שם את אולם התצוגה הראשי שלה. בנייתו של המגדל הראשון הושלמה והוא מתאכלס בימים אלו. החדשות האחרונות נוגעות למגדל השני, אשר נרכש במלואו ע"י בנק הפועלים -1.38% תמורת 970 מיל' שקל. בכוונת הבנק לכנס את כל המטה שלו שמפוזר בסיטי של תל אביב ב 40 הקומות של המגדל. האזור הזה של דרום תל אביב הפך פופולרי מאוד באחרונה, בשל הגישה הנוחה מנתיבי איילון. להערכתנו, כניסת המטה של בנק הפועלים, למגדל השני, תיתן בוסט משמעותי נוסף לאזור הזה, דבר שצפוי להקל מאוד על שיווק את המגדל השלישי ולהביא לעליה במחירי שטחי המשרדים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הנכס השני, הוא המרכז הלוגיסטי של החברה בצריפין. מדובר במתחם, המחולק לשלושה חלקים, שכבר עלה לכותרות פעמיים והפעם האחרונה לפני ימים בודדים. ב 2017 נמכר החלק הראשון של המתחם, שטחו של המפעל הוותיק של חברת צינורות המזה"ת ששטחו 180 דונם נמכר לג'ורג' חורש, יבואן טויוטה, ב 386 מיליון שקל.

לפני ימים בודדים, השלימה אמות רכישה של החלק השני במתחם, שטחים לוגיסטיים שהיו שייכים לסוכנות היהודית, הפעם 274 דונם, בתמורה למיליארד וחצי שקלים.

החלק השלישי של המתחם, שייך לנכסי ד.מ.ר המחזיקה ב 79 דונם, המשמש כיום כמגרש מכוניות ומוסך של דלק רכב. אין לנו ספק, שכאשר יבשילו תוכניותיה של אמות 0.72% לפיתוח המתחם, שני החלקים הנוספים, ייהנו מעליית ערך משמעותית.

 

בשורה התחתונה

דלק רכב היא חברה שיודעת לנצל הזדמנויות והיא הוכיחה זאת עם ורידיס. אנו מעריכים כי חברת הבת נכסי ד.מ.ר היא הבאה בתור שתתרום להצפת ערך בחברה. אולי זה גם קשור למזל, אבל בשני הנכסים של ד.מ.ר. יש צדדים שלישיים מאוד רציניים, שדואגים לאינטרסים של עצמם, ובעקיפין, מסייעים לדלק רכב. בעוד שהנדל"ן בלה-גארדיה מנוהל באופן מקצועי ואיכותי ע"י ויתניה והאזור כולו נדחף ע"י בנק הפועלים, הרי שהאפסייד מצריפין מגיע מהשוואה לעסקאות חמות בשוק ומענק נדל"ן כמו אמות, שרוקם תוכניות גדולות לצריפין.

קובי שגב, הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 08/10/2021 10:51
    הגב לתגובה זו
    המתחם שייך מזמן לחברת מגדל ודלק רעב יושבים כדיירים בשכירות
  • 4.
    אחד שיודע 07/10/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
    דלק רכב שנחשבה לפנינה של קבוצת דלק בביצועים פנומליים בשנתיים האחרונות מכז נפרדה לשלום מתשובהמשבר השבבים דוחף איתה קדימה וללא ספק תמשיך להפגין ביצועי יתרג.נ מחזיק
  • 3.
    יוני 07/10/2021 15:41
    הגב לתגובה זו
    מסתבר שלהרבה חברות עתיקות יש מציאות שנשכחו
  • לרון 08/10/2021 16:35
    הגב לתגובה זו
    בעבר השקעתו של אגמון ב F למשל לא היתה כה מוצלחת בלשון המעטה,הוא אינו כזה גאון פיננסי,ההשקעה בורידיס צלחה ב מ ק ר ה לאור הטרנד הירוק והריביות הנמוכות ותו לא,ראו באמת את ואוליה ותשואתה גם בשוק פורץ מעלה,לא משהו,והנדל"ן יתרסק כנראה עם השוק טרם הנפקתו,ראו הוזהרתם
  • 2.
    כתבה ברמה גבוהה (ל"ת)
    שלומי 07/10/2021 15:16
    הגב לתגובה זו
  • חברים? (ל"ת)
    שמעיה רבין 09/10/2021 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעניין מאוד , נדלן שווה הרבה במדינה כך מסתבר (ל"ת)
    יוסף 07/10/2021 15:12
    הגב לתגובה זו
  • לרון 08/10/2021 16:36
    הגב לתגובה זו
    נכון לעכשיו ....
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
דוחות

פי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מיליון דולר

פי 7.5 ב-3 שנים והכתובת היתה על הקיר ( האם נאוויטס היא מציאה? );  החלטת ההשקעה הסופית (FID) לפיתוח השלב הראשון של SEA LION צפויה להתקבל עד סוף שנת 2025
מנדי הניג |

לפני שלוש שנים ניתחנו את נאוויטס וקיבלנו שיש שם סיכוי גדול. עם סיכון, תמיד יש סיכון, אבל המחיר של השותפות נראה לנו נמוך בהינתן החלום - כתבנו על זה ועל שותפויות אחרות  - האם מניות הגז והנפט אטרקטיביות? והאם נאוויטס היא מציאה? נאוויטס עלתה מאז פי 7.5 - 650%.  התוצאות ברבעונים האחרונים מספקים את הסיבה. האם אפשר היה לדעת זאת בעבר? זה היה החלום של גדעון תדמור ולהבדיל מחולמים אחרים הוא קיבל על החלום שלו מימון משורה ארוכה של בנקאים בארה"ב. אלה לא נכנסים כשהן חושבים שהסיכון גדול מדי. כלומר, זה היה חלום שראו אותו כבר מתגבש במציאות. היו גם סיכונים כמו מחירי הנפט שעלולים לרדת ובעיקר בעיות שעלולות להיות בתפעול וקידוח בשלבים המאוחרים.

משקיעים לקחו את הסיכון הזה כענק והוא היה בינוני. כשזה קורה, יש לפעמים הזדמנות. משקיעים גם נדבקו בסנטימנט השלילי של תחום הגז והתרחקו מנאוויטס. תדמור ידע לנצל את הסנטימנט בשוק הנפט בצורה מושלמת. הסנטימנט השלילי שנבע בעיקר מהקולות הרבים והחזקים שקראו להפסקת השימוש בדלקים פוסילים גרם לגופי הענק בתחום לעצור את התקדמות הקידוחים למרות שהושקעו בהם מיליארדים. זה היה עניין של תדמית והם חיפשו ועדיין מחפשים להיראות פחות פוגעים בסביבה. מעבר לכך, הם העריכו שמחירי הנפט יפלו.

אחרי שהשקיעו מעל מיליארד דולר בקידוח  מכרו אותו במחיר של דירת 5 חדרים יקרה בת"א. תדמור סגר מימון, השקיע, הנפיק והצליח לייצר ברבעון האחרון Ebitda  של 68 מיליון דולר כשנאוויטס נסחרת ב-14.4 מיליארד שקל. הצפת ערך עצומה. יש לטענת תדמור הזדמנויות נוספות והוא קודח בהם, אבל שוב נזכיר שהתחום לא חף מסיכונים. הסיכון הגדול ביותר הוא מחיר הנפט. טראמפ אמר בנאום כניסתו לבית הלבן Drill Baby Drill ושינה שוב את כללי המשחק, אבל המגמה ארוכת הטווח היא ירידה במחיר הנפט ושימוש מופחת. רק שזה לא עניין של שנתיים-שלוש, זה עניין של טווח ארוך.

בינתיים, הביקושים לנפט מתגברים. זה התחיל במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרם למחירי הנפט לעלות, נמשך במתיחות אצלנו במזרח התיכון ועכשיו מפנימים שהביקוש לאנרגיה מכל הסוגים יזנק כדי לתמוך במהפכת ה-AI. אז הנפט ישאר כאן עד תקופה ארוכה. 



נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש  מסכמת רבעון שבו פעילות פרויקט שננדואה נכנסה להפקה מלאה ומקבלת ביטוי משמעותי בדוחות. השותפות, הפועלת בתחום הפקת הנפט והגז במים עמוקים בארצות הברית, עברה במהלך הרבעון מתהליך הרצה מדורג של הבארות לכיוון הפקה יציבה, והשינוי ניכר בתוצאות הכספיות. מאגר שננדואה, שנכנס לשלב ה-Ramp-Up החל מיולי, הפך למנוע העיקרי של העלייה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות.

שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצשאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצ
ראיון

שאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"

אחרי התוצאות הרבעוניות שהציגו גידול של 42% בתיק האשראי והציפו גם חששות בשוק האח"ב, שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים מתאר את מדיניות ניהול הסיכונים ומסביר את היתרון במח״מ הקצר: "אם יש מדורה קטנה, אני יוצא. אני לא מחכה שיהיה ל״ג בעומר"
מנדי הניג |

האח"ב בתקופה רגישה מאוד. אנחנו יוצאים ממלחמה ארוכה שהאטה את המגזר העסקי וגרמה ללחצים אצל לווים בעיקר במגזר הנדל״ן, הריבית עדיין גבוהה וככל שתרד היא עדיין תהיה ברמות גבוהות יחסית לשנים האחרונות מה שמוביל את השוק להסתכל בחשדנות על תיקי האשראי הגדולים של החברות, רק שצריך לזכור שיש כאן מנעד רחב מאוד, וכל תיק שונה מהותית מרעהו גם מבחינת סוגי הלווים וגם מבחינת אורכי המח״מ, וזה כנראה אחד הסעיפים החשובים ביותר, כי חברה שמתנהלת במח״מ קצר פחות מרותקת לשוק ופחות תלויה ביכולת של לקוחות להחזיק אשראי ארוך בתקופה תנודתית.

הדוח הרבעוני של יעקב פיננסים נופל בדיוק לתוך האווירה הזאת. מצד אחד, המספרים ממשיכים להראות צמיחה. אנחנו רואים זינוק בתיק האשראי של 42%, הרווח הנקי בקצב שנתי של 80 מיליון שקל, וההון העצמי גם הוא עולה. אבל השוק עצבני, בתגובה לתוצאות המניה יורדת עד 7% כשהשווי של  יעקב פיננסים -7.31%   נע על 810 מיליון שקל למרות זינוק של 64% מתחילת השנה, שזה נותן לה מכפיל של 10 שגם משקף את החששות של המשקיעים כלפי התחום כשגם המניה של האח דורי נאוי -0.72%   נעה סביב המכפיל.

על הרקע הזה שוחחנו עם יו"ר יעקב פיננסים, שאול נאוי, ועם סמנכ״ל האשראי הבכיר דור גורי, כדי להבין איך הם רואים את התקופה האחרונה, מה עומד מאחורי הצמיחה הגדולה בתיק, ואיך הם נשארים רגועים כשהשוק כל כך חושש מתברר שכשעושים "עסקים עם אנשים הגונים" אפשר לנטרל חלק גדול מהסיכון לדברי נאוי.


אנחנו רואים צמיחה ברמת השורה העליונה והתחתונה, עם קצב רבעוני של 20 מיליון שקל בשורה התחתונה, אפשר לצפות להמשך צמיחה כזאת?

"אנחנו לא משנים את הגישה ואת העבודה שלנו. הבסיס הוא הלקוחות. למי נותנים כסף. זה תמיד מתחיל מאנשים. מי עומד מאחורי החברה, מה האישיות שלו, האם הוא ישר. אם משהו בהתנהגות או בדברים שנאמרים לא מסתדר לי - אני לא עושה את העסקה. אחרי הבדיקה האישית מגיעה בדיקת החברה: מה היא עושה, מה המאזנים, עם איזה בנקים היא עובדת, מה ההיסטוריה. יש המון פרמטרים. אנחנו כמעט לא מקבלים לקוחות שמגיעים מהאקראי - אנחנו מסמנים חברות שאנחנו רוצים לעבוד איתן ופונים אליהן. זה קשה, אלה חברות טובות עם מערכת בנקאית חזקה. חברה שאין לה בנקים בכלל - אני לא רוצה שתהיה לקוחה שלי. אנחנו משלימים לבנקים, לא מובילים אותם."