גיל אגמון
צילום: תמר מצפי
בין השורות

מה תהיה הצפת הערך הבאה של דלק רכב?

הרבה גבות הורמו כשדלק רכב נכנסה להשקעה בורידיס 2018 - אבל היא צדקה והנפיקה אותה בתשואה פנומינלית. אבל בחברה מסתתרת החזקה נוספת שכדאי לשים אליה לב - כאשר בתקופה האחרונה היא ביצעה מספר עסקאות שהפתיעו את השוק לטובה
קובי שגב | (8)

דלק רכב -2.62% היא יבואנית רכב מהוותיקות בארץ. עיסוקה המסורתי הוא ייבוא ושיווק של המותגים מאזדה, פורד ו BMW.

עד לפני מספר שנים, הייתה החברה אחת מחביבות שוק ההון. החברה הייתה מסוקרת ע"י מספר רב של אנליסטים וזכתה לפוקוס רב מהתקשורת הכלכלית. בשנים האחרונות חלה ירידה בפופולריות של מאזדה ובמקביל הקשר החם עם שוק ההון דעך מעט. מנהלי השקעות ואנליסטים רבים, החליטו לוותר על הסיקור וההשקעה הישירה בחברה, אך נותרו חשופים לחברה בשל היותה חלק ממדד ת"א 125 החשוב.

בתחילת 2018, גבות רבות הורמו, כאשר החברה בחרה להיכנס בהשקעת ענק, לתחום שאינו קשור לליבת עסקיה. דלק רכב, השקיעה כמיליארד שקל ברכישת ורידיס -5.89% (ואוליה ישראל בשמה הקודם), העוסקת באנרגיה, התפלה וטיפול בפסולת, זאת לפי שווי של 1.4 לורידיס. ביוני השנה, הונפקה ורידיס בבורסה לניירות ערך בתל אביב, והיא נסחרת כיום בשווי העולה על 4 מיליארד שקל. החזקתה של קבוצת דלק דוללה בשל ההנפקה והיא מחזיקה היום 51.4% מורידיס. כלומר חלקה של דלק רכב בורידיס עומד על למעלה מ 2 מיליארד שקל. הערך שהוצף בורידיס השפיע על מניות דלק רכב, לחיוב.

 

עסקיה המקוריים של דלק רכב, נמצאים בסטגנציה בשנים האחרונות. נתח השוק שלה בשוק הרכב הישראלי נע בין 6.5%-7.5%. מעבר למכירת רכבים, יש לדלק רכב מגזר של חלפים ומוסכי שירות, שם נהנית החברה מרווחיות של 40-50 מיליון שקל בשנה.

נקודה שכדאי לשים לב אליה, בהקשר של שוק הרכב הישראלי הוא השינוי במלאים. בעיות בשרשרת האספקה בשוק הרכב העולמי, מביאות למצב בו רוכשי רכב חדש גם בישראל, נאלצים להמתין עד להגעת הרכב לארץ תקופות זמן ארוכות. הדבר הביא לירידה משמעותית במלאים של יבואניות הרכב (ראינו זאת גם בקרסו הציבורית). התהליך הזה, משפיע על דלק רכב לטובה, כאשר שווי מלאי הרכבים, שעמד בשנים האחרונות בסביבות 1.1 מיליארד שקל ירד במחצית השנה לאזור 600 מיל' שקל. מבחינה חשבונאית, הירידה במלאי תרמה לגידול בתזרים המזומנים של החברה ועזר לה להקטין חבויות לבנקים.

מתחת לפנס

בדלק רכב מסתתרת החזקה נוספת שכדאי לשים אליה לב, מדובר בחברת בת הנקראת נכסי ד.מ.ר. המחזיקה את נכסי הנדל"ן העיקריים של החברה. בתקופה האחרונה, צצו מספר עסקאות, שהפתיעו את השוק לחיוב והן הציפו שווי מהותי לחברה המפרסמת. דוגמא לכך ראינו, בדיווח של מהדרין -2.89% , שצופה להרוויח 120 מיל' שקל על מימוש אופציה שקיבלה ממנהל מקרקעי ישראל, שנבעו מהשבת שטחי פרדסים למדינה. דוגמא נוספת, ראינו במאפיית אנג'ל אנגל שלמה -1.05% , שם הקרקע ששימשה את מפעל החברה, נמכרה במחיר הגבוה משווי השוק של החברה.

מה יש לנכסי ד.מ.ר. שתפס את עינינו? 

לחברה יש שני נכסים בהם חלו אירועים חיוביים באחרונה. הנכס הראשון, הינו במשותף עם חברת ויתניה -3.05% . מדובר בקומפלקס  של 3 מגדלים, במחלף לה-גארדיה בתל אביב, הכולל גם מבנים נמוכים. המבנה הנמוך הראשון שבהם, אוכלס ע"י דלק רכב שפתחה שם את אולם התצוגה הראשי שלה. בנייתו של המגדל הראשון הושלמה והוא מתאכלס בימים אלו. החדשות האחרונות נוגעות למגדל השני, אשר נרכש במלואו ע"י בנק הפועלים -1.01% תמורת 970 מיל' שקל. בכוונת הבנק לכנס את כל המטה שלו שמפוזר בסיטי של תל אביב ב 40 הקומות של המגדל. האזור הזה של דרום תל אביב הפך פופולרי מאוד באחרונה, בשל הגישה הנוחה מנתיבי איילון. להערכתנו, כניסת המטה של בנק הפועלים, למגדל השני, תיתן בוסט משמעותי נוסף לאזור הזה, דבר שצפוי להקל מאוד על שיווק את המגדל השלישי ולהביא לעליה במחירי שטחי המשרדים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הנכס השני, הוא המרכז הלוגיסטי של החברה בצריפין. מדובר במתחם, המחולק לשלושה חלקים, שכבר עלה לכותרות פעמיים והפעם האחרונה לפני ימים בודדים. ב 2017 נמכר החלק הראשון של המתחם, שטחו של המפעל הוותיק של חברת צינורות המזה"ת ששטחו 180 דונם נמכר לג'ורג' חורש, יבואן טויוטה, ב 386 מיליון שקל.

לפני ימים בודדים, השלימה אמות רכישה של החלק השני במתחם, שטחים לוגיסטיים שהיו שייכים לסוכנות היהודית, הפעם 274 דונם, בתמורה למיליארד וחצי שקלים.

החלק השלישי של המתחם, שייך לנכסי ד.מ.ר המחזיקה ב 79 דונם, המשמש כיום כמגרש מכוניות ומוסך של דלק רכב. אין לנו ספק, שכאשר יבשילו תוכניותיה של אמות 0.13% לפיתוח המתחם, שני החלקים הנוספים, ייהנו מעליית ערך משמעותית.

 

בשורה התחתונה

דלק רכב היא חברה שיודעת לנצל הזדמנויות והיא הוכיחה זאת עם ורידיס. אנו מעריכים כי חברת הבת נכסי ד.מ.ר היא הבאה בתור שתתרום להצפת ערך בחברה. אולי זה גם קשור למזל, אבל בשני הנכסים של ד.מ.ר. יש צדדים שלישיים מאוד רציניים, שדואגים לאינטרסים של עצמם, ובעקיפין, מסייעים לדלק רכב. בעוד שהנדל"ן בלה-גארדיה מנוהל באופן מקצועי ואיכותי ע"י ויתניה והאזור כולו נדחף ע"י בנק הפועלים, הרי שהאפסייד מצריפין מגיע מהשוואה לעסקאות חמות בשוק ומענק נדל"ן כמו אמות, שרוקם תוכניות גדולות לצריפין.

קובי שגב, הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 08/10/2021 10:51
    הגב לתגובה זו
    המתחם שייך מזמן לחברת מגדל ודלק רעב יושבים כדיירים בשכירות
  • 4.
    אחד שיודע 07/10/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
    דלק רכב שנחשבה לפנינה של קבוצת דלק בביצועים פנומליים בשנתיים האחרונות מכז נפרדה לשלום מתשובהמשבר השבבים דוחף איתה קדימה וללא ספק תמשיך להפגין ביצועי יתרג.נ מחזיק
  • 3.
    יוני 07/10/2021 15:41
    הגב לתגובה זו
    מסתבר שלהרבה חברות עתיקות יש מציאות שנשכחו
  • לרון 08/10/2021 16:35
    הגב לתגובה זו
    בעבר השקעתו של אגמון ב F למשל לא היתה כה מוצלחת בלשון המעטה,הוא אינו כזה גאון פיננסי,ההשקעה בורידיס צלחה ב מ ק ר ה לאור הטרנד הירוק והריביות הנמוכות ותו לא,ראו באמת את ואוליה ותשואתה גם בשוק פורץ מעלה,לא משהו,והנדל"ן יתרסק כנראה עם השוק טרם הנפקתו,ראו הוזהרתם
  • 2.
    כתבה ברמה גבוהה (ל"ת)
    שלומי 07/10/2021 15:16
    הגב לתגובה זו
  • חברים? (ל"ת)
    שמעיה רבין 09/10/2021 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעניין מאוד , נדלן שווה הרבה במדינה כך מסתבר (ל"ת)
    יוסף 07/10/2021 15:12
    הגב לתגובה זו
  • לרון 08/10/2021 16:36
    הגב לתגובה זו
    נכון לעכשיו ....
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ניו מד עולה ב-3% בעקבות הראיון בביזפורטל; השוק מחק את הירידות

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.68%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".