טראלייט קונה את השליטה ב-KST ב-34 מ' ש'
חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט -0.67% , ספין אוף מקבוצת מנורה מב החז -2.06% שהחלה להיסחר כחברה נפרדת באחרונה, מדווחת כי תרכוש את השליטה (61.81%) ב-KST בתמורה מקסימלית של כ-34 מיליון שקל. KST היא חברה קבלנית, המתמחה בקירוי סולארי של גגות, חממות, בתי עלמין ועוד ומתקינה ומנהלת עמדות טעינה לרכבים חשמליים. המוכר, מנכ"ל החברה, ישאר בתפקידו לפחות לשנה, ולתקופה לא מוגבלת מראש. העסקה נחתמת בהמשך למזכר עקרונות לא מחייב אותו חשפה טראלייט בתשקיף לפני מספר חודשים.
עם קבלת אישור מהבנקים הממנים של KST, תתקבל מקדמה בעסקה בסך 19.8 מיליון שקל (10 מיליון יכנסו לקופת KST והיתר יועברו למוכר). התמורה הסופית תלויה בשווי השוק של הנרכשת על בסיס תוצאות 2021 - היה והשווי יהיה נמוך מזה שסוכם בין הצדדים, טראלייט תפוצה בדמות מניות נוספות - וזאת עד 75% לכל היותר בדילול מלא. הצדדים לא יוכלו למכור מניות ב-KST לצד ג' למשך שלוש שנים וגם לא לשעבדן או למשכנן.
ב-2020, כך על פי טיוטת הדוחות הכספיים שטרם עברו ביקורת ע"י רואי החשבון, סך הנכסים עלה לכ-4 מיליון שקל מ-1.7 שנה קודם לכן, ההתחייבויות עלו גם כן ל-2.8 מיליון מול 1.4. בשורה העליונה ההכנסות צמחו כמעט פי שישה מ-1.67 מיליון שקל בלבד לכ-9.9 מיליון שקל, ואילו בשורה התחתונה הרווח עלה מ-305 אלף שקל לכ-950 אלף.
KST צופה שאת 2021 תסיים עם הכנסות של 35 מיליון שקל, נתון שישקף צמיחה של כ-250% - כשיודגש כי היקפי הפעילות קטנים יחסית בשלב זה ועל כן קל להציג צמיחה בשיעורים כאלה. צפי זה מבוסס בין היתר על צבר ההזמנות לשנת 2021, והוא עשוי שלא להתממש במלואו או בחלקו בשל עיכובים בהקמה או ביטול פרויקטים. KST תחלק דיבידנד בשיעור מינימלי של 30% מהרווח הראוי לחלוקה, בכפוף לכך שזו תתבצע מיתרת תזרים מזומנים חיובית.
- טראלייט: נחתם הסכם של עד 2.5 מיליארד שקל למכירת חשמל
- טראלייט מדווחת על רווח תפעולי ראשון בתולדותיה ועוברת להנהגה נשית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה הוקמה ב-2021, אז סיפקה שירותי יעוץ ורק ב-2019 החלה בפעילות הקבלנות, הביצוע והתחזוקה. בשנת 2020 החלה בפעילות ייזום (שטרם רושמת הכנסות) כאשר נכון לסוף המחצית הראשונה לשנה, לחברה מספר פרויקטים בהקמה המתרכזים בהקמת סככות סולאריות לצורך קירוי שטחים ציבוריים כגון מגרשי ספורט, חניונים, גני שעשועים ועוד.
הפאנלים הסולאריים ש-KST מתקינה הם כאלה עבור בתים פרטיים (עד 15 קילוואט) וכן בשוק המסחרי מעל הספק זה. בשוק המסחרי מדובר בשני מגזרים: זה הציבורי - גגות בתי ספר, מועדוני נוער ואולמות ספורט - פרויקטים עליהם היא מתמודדת במכרזים, והשני הוא פרויקטים מורכבים על גגות מרכזים מסחריים ובתי עסק עם ריבוי עסקים.
התמורה בגין ההתקנה משולמת בשלבים, עם 10% מקדמה בעת חתימת ההסכם, והיתרה בכפוף להתקדמות כל פרויקט. המתקינים בחלקם הם עובדי החברה (בסך הכל 21 איש, כשהמספר כולל גם עובדי מטה, מסגריה ועוד), ובחלקם האחר קבלני משנה, זאת בתלות בפרויקט ובהצעות המחיר. "השיווק מתבצע בדרך של התקשרות מעת לעת עם מושבים ואנשים פרטיים אשר מקדמים מכירות ומארגנים קבוצות רכישה באזורם, כאשר בתמורה הם מקבלים מקיי.אס.טי עמלה בגין העסקאות אשר יוצאות לפועל", מסבירה טראלייט בדיווח.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
טראלייט תמנה עד שלושה דירקטורים מתוכם חמישה, ובין השלושה ימנה גם היו"ר - אולם לזה לא יהיה קול נוסף או וטו. המוכר, שישאר עם כ-40% ממניות KST ימנה את שני הדירקטורים הנותרים.
לפי מנגנון ההיפרדות בהסכם, המוכר יוכל לאחר 4 שנים, אם לא אושרו שלוש הצעות רכישה שונות שהובאו, לחייב את טראלייט לקנות את אחזקותיו דרך אופציית Put שתועמד לו. באופן דומה, ולפי תקופה של שלוש שנים, תוכל לעשות זאת טראלייט שתעמוד לה אופציית Call למכירת המניות בשווי שיגזר מהתוצאות הכספיות בשלוש השנים שקדמו למימוש האופציה.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳