"שואפים להתייצב על רמת רווחיות של 10%-12% כדי לחזור לצמרת"
חברת מגדל ביטוח 1.47% פרסמה הבוקר דוחות טובים (בדומה להראל, יש לה מזל, הראלי הגדול בשווקים בעולם כיסו להן את ההפסדים של רוב השנה) ולאחר שלמעשה היא משאירה מאחוריה את תקופת הקורונה אומר מנכ"ל החברה רן עוז בראיון לביזפורטל כי החברה מעוניינת "להתייצב בשנים הקרובות על רווחים של כ-600 מיליון שקל בשנה", כדי להיות רלוונטית לשוק. עוז סירב להתייחס למשבר מול היו"ר מוטי רוזן ורק אמר "ניתן לעתיד להפתיע אתכם, אבל הגיבוי שהדירקטוריון נתן לי ולהנהלה להוביל את החברה הוא ברור. הפלונטר עם שלמה אליהו גם צפוי להסתיים". בדומה לבנקים, שלאורך שנת הקורונה קראתם כאן בביזפורטל הרבה אייטמים על התמחור הנוח שלהם - הערכנו לאורך השנה שגם חברות הביטוח נסחרות במחירי מציאה (למשל: כאן וכאן). חברות הביטוח נפלו בעשרות אחוזים בגלל הקורונה ונסחרו על חצי מההון העצמי שלהן. מר שוק אכן השתגע. הערכנו שזה לא יימשך וכי החברות יסגרו את הנפילות - ואכן חברות הביטוח זינקו מאז ב-100% וצפונה (ויש כאלה כמו מגדל שזינקו 200%). הפגיעה של הקורונה בחברות הביטוח הייתה קשה, רק ברבעון השלישי של השנה הן עברו לרווח, וכעת - עם הראלי הגדול בשווקים בעולם - החברות כיסו את ההפסדים וסוגרות שנה עם רווח של מאות מיליוני שקלים. כמו בבנקים, זה עניין של הסתברות - והסיכויים היו לטובת החברות. מסקנה? לא צריך בהכרח לברוח מהשוק ופוטנציאל העליות לאחר הנפילות הוא גבוה מאוד. החברות התייעלו במהירות בעקבות הקורונה (לרבות האצת פיטורים ועזיבה) והופכות לדיגיטליות יותר. כעת כבר לא ברור שמדובר במחירי מציאה. ובחזרה לראיון עם עוז: בעבר אמרתם שהרווח המייצג הוא 600 מיליון שקל, זה עדיין תקף? עוז: "נכון, לפני שנה הצהרנו שהרווח המייצג השנתי של מגדל הוא 600 מיליון שקל אבל בתוכנית הרב שנתית אנחנו מכוונים יותר גבוה. הכוונה שלנו לייצב את החברה על תשואה להון של 10%-12% לטווח הארוך. כמובן, כשהשוק כולו מזנק אנחנו יכולים גם להגיע ל-35% אבל זה לא מייצג בטווח הארוך. הרווחיות שלנו השנה עמדה על 8.5% אבל כדי לחזור לצמרת ולהיות שם זה לא יספיק. בנוסף, הנתונים מושפעים בצורה משמעותית מהאבטלה בעקבות הקורונה. ככל שהמשק יחזור לתעסוקה מלאה נראה את הרווחיות מחיסכון ארוך טווח חוזרת למסלול הרגיל שלה". התשואות שלכם בינוניות מה אתם עושים כדי לשפר אותן? עוז כופר בכך: "בצד תיק ההשקעות – שיפרנו את הביצועים בשנה האחרונה באופן משמעותי. אנחנו מזמן לא נמצאים איפה שזוכרים אותנו בתחתית הטבלה אלא בשליש העליון.. למשל כשמסתכלים על חודש פברואר, עקפנו אפילו את אלטשולר שחם. אנחנו לא מכוונים לבנ'צמרק אלא להיות במקומות הראשונים ונביא תשואה לאורך זמן לעמיתים שלנו. אנחנו נחזור להיות החברה מספר אחת בחברות הביטוח". איך אתה רואה את התחרות עם חברות הביטוח הדיגיטליות? "זה חלק מהמציאות החדשה וצריך לדעת לחיות עם כל המתחרים השונים. לנו יש את היתרון של בסיס לקוחות וערוצי הפצה שונים. הם לא יכולים לתת פתרונות מורכבים ואנחנו נלמד להתחרות איתם גם בשוק שלהם, וגם לתת פתרונות יותר מורכבים שמצריכים תפירה. המגוון הרחב, היכולות המקצועיות והיתרונות הדיגיטליים יהיו לצידנו". האם הציבור חזר להפקיד לפנסיה ולחסכונות לטווח ארוך כפי שהיה לפני הקורונה? "אפשר להגיד שאיפשהו בקיץ התחלנו לראות חזרה של הפקדות לחסכונות של הציבור. עדיין יש בין 10% ל-15% מהציבור שלא מועסקים, מובטלים ואנשים שנמצאים בחל"ת שרק לאחרונה מתחילים לחזור לשוק. צריך לזכור שהחיסכון בקרנות הפנסיה ובחסכונות ארוכי הטווח הם פונקציה של תעסוקה. אנחנו כן רואים את הנטייה של הציבור לחסוך חוזרת לרמות שהכרנו לפני המשבר. יש נטייה מסוימת לצד המנייתי (לאחר הפדיונות הגדולים בעקבות משבר הקורונה) אבל החזרה היא כוללת ולא בעדיפות לתחום מסוים. עם העלייה והגאות בבורסה רואים חזרה לתחום המנייתי" האם יש על הפרק רכישות של חברות או פעילויות נוספות? "במסגרת האסטרטגיה אנחנו רוצים להרחיב את סל הפתרונות והמוצרים שלנו. היינו בקשר עם חברות פורצות דרך כדי להיות מסוגלים להציג סל פתרונות שלם וחדשני מהקו הראשון, ואני מקווה שבקרוב נוכל להכריז על כך". ומה לגבי העתיד? לדברי עוז: "חיזקנו ונמשיך לחזק את הפעילות הדיגיטלית שלה כי זה עולם העתיד. נהיה חזקים בדיגיטל יותר מכולם. יש לנו 2.4 מיליון לקוחות ואנחנו צריכים להגיע למצב שאנחנו יודעים למכור יותר ממוצר או שירות אחד ללקוח. אנחנו רוצים לנהל באופן ישיר את הלקוחות כך שאם לקוח מרוצה אנחנו נחזור להיות הבחירה הראשונה שלו השקות ESG זה שינוי מהותי בבורסה לטווח ארוך (כאן כדי להישאר) או טרנד חולף שאתם מצטרפים אליו כי זה מה שהמשקיעים רוצים כרגע? "אנחנו מאמינים ש-ESG (התחשבות בנתוני סביבה, חברה וממשל תאגידי - Environmental, Social, and Governance) זה לא טרנד חולף אלא שינוי משמעותי לאורך זמן ומי שלא ייקח את זה בחשבון לאורך זמן יגלה עלייה בסיכון בהשקעות שלא עונות לקריטריונים האלה. כמי שמוביל את זה ואת טובת העמיתים לטווח ארוך אני מוכרח לשקול את התשואה אל מול הסיכון ולכן אנחנו משקיעים ב'נט פוזיטיב' ואחריות חברתית ומצמצמים באופן אקטיבי את הצד של ההשקעות שלא עומדים בקריטריונים האלה". הביטוח הסיעודי יחזור? "הביטוח הסיעודי ירד מהמדף לפני שנה כי הוא היה לא רווחי. מאז אנו עובדים על מספר מתווים עם הפיקוח כדי לאשר מוצר חדש. כשנקבל אישור למתווים הללו נחזור לתת כיסוי הולם לציבור הלקוחות וגם לאפשר לנו לתמחר את הסיכון בצורה נאותה". דוחות החברה: מגדל, בבעלותו של שלמה אליהו, קופצת ברווח הרבעוני וסוגרת את שנת הקורונה עם רווח. החברה רושמת רווח כולל לרבעון הרביעי של 552 מיליון שקל, לעומת כ-68 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2019. הרווח הכולל השנתי עמד על מעט פחות - 540 מיליון שקל, לעומת 640 מיליון שקל ב-2019 - ירידה של כ-16%. הראלי בעולם סייע למגדל לרשום רווח שנתי לדברי החברה, הגידול ברווח הכולל ברבעון הרביעי התרחש בעיקר כתוצאה מהראלי בבורסות העולם, שהובילו להכנסות מהשקעות בתיק הנוסטרו בסך כ-772 מיליון שקל (לפני מס). בנוסף לדמי ניהול מהלקוחות של כ-505 מיליון שקל, כולל הפסדי ההשקעות של המבוטחים בחברה במהלך השנה. הכנסות תיק הנוסטרו של החברה עמדו ב-2020 על כ-1.7 מיליארד שקל . הכנסות החברה מדמי הניהול (פרמיות ברוטו ודמי גמולים) הסתכמו בכ-5.8 מיליארד שקל ברבעון הרביעי ובכ-22.8 מיליארד שקל בשנת 2020, ירידה של כ-5% לעומת 2019. לדברי החברה, הקיטון בהיקף הפרמיות ודמי הגמולים בשנת 2020 נרשם בעיקרו במוצרי ביטוח חיים וחיסכון לטווח ארוך וביטוחי רכב ועסקים, ומיוחס ברובו למשבר הקורונה.
- 3.משקיע 23/03/2021 12:22הגב לתגובה זוהדבר האחרון שמעניין אותם זה תשואות החוסכים, אני את הפנסיה שלי העברתי ברגע שנכנס גלעד הרמאי
- 2.דיבידנדים בבקשה 22/03/2021 18:18הגב לתגובה זודיבידנדים בבקשה
- 1.שואלים אותו על תשואות והוא מתייחס לחודש אחד זה לא רציני (ל"ת)זה בדיחה 22/03/2021 14:58הגב לתגובה זו
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהפי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מיליון דולר
לפני שלוש שנים ניתחנו את נאוויטס וקיבלנו שיש שם סיכוי גדול. עם סיכון, תמיד יש סיכון, אבל המחיר של השותפות נראה לנו נמוך בהינתן החלום - כתבנו על זה ועל שותפויות אחרות - האם מניות הגז והנפט אטרקטיביות? והאם נאוויטס היא מציאה? נאוויטס עלתה מאז פי 7.5 - 650%. התוצאות ברבעונים האחרונים מספקים את הסיבה. האם אפשר היה לדעת זאת בעבר? זה היה החלום של גדעון תדמור ולהבדיל מחולמים אחרים הוא קיבל על החלום שלו מימון משורה ארוכה של בנקאים בארה"ב. אלה לא נכנסים כשהן חושבים שהסיכון גדול מדי. כלומר, זה היה חלום שראו אותו כבר מתגבש במציאות. היו גם סיכונים כמו מחירי הנפט שעלולים לרדת ובעיקר בעיות שעלולות להיות בתפעול וקידוח בשלבים המאוחרים.
משקיעים לקחו את הסיכון הזה כענק והוא היה בינוני. כשזה קורה, יש לפעמים הזדמנות. משקיעים גם נדבקו בסנטימנט השלילי של תחום הגז והתרחקו מנאוויטס. תדמור ידע לנצל את הסנטימנט בשוק הנפט בצורה מושלמת. הסנטימנט השלילי שנבע בעיקר מהקולות הרבים והחזקים שקראו להפסקת השימוש בדלקים פוסילים גרם לגופי הענק בתחום לעצור את התקדמות הקידוחים למרות שהושקעו בהם מיליארדים. זה היה עניין של תדמית והם חיפשו ועדיין מחפשים להיראות פחות פוגעים בסביבה. מעבר לכך, הם העריכו שמחירי הנפט יפלו.
אחרי שהשקיעו מעל מיליארד דולר בקידוח מכרו אותו במחיר של דירת 5 חדרים יקרה בת"א. תדמור סגר מימון, השקיע, הנפיק והצליח לייצר ברבעון האחרון Ebitda של 68 מיליון דולר כשנאוויטס נסחרת ב-14.4 מיליארד שקל. הצפת ערך עצומה. יש לטענת תדמור הזדמנויות נוספות והוא קודח בהם, אבל שוב נזכיר שהתחום לא חף מסיכונים. הסיכון הגדול ביותר הוא מחיר הנפט. טראמפ אמר בנאום כניסתו לבית הלבן Drill Baby Drill ושינה שוב את כללי המשחק, אבל המגמה ארוכת הטווח היא ירידה במחיר הנפט ושימוש מופחת. רק שזה לא עניין של שנתיים-שלוש, זה עניין של טווח ארוך.
בינתיים, הביקושים לנפט מתגברים. זה התחיל במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרם למחירי הנפט לעלות, נמשך במתיחות אצלנו במזרח התיכון ועכשיו מפנימים שהביקוש לאנרגיה מכל הסוגים יזנק כדי לתמוך במהפכת ה-AI. אז הנפט ישאר כאן עד תקופה ארוכה.
- ההפקה ממאגר שננדואה הגיעה ל-100 אלף חביות ביום
- ארגנטינה נגד נאוויטס: "פועלת באופן בלתי חוקי בפוקלנד"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש מסכמת רבעון שבו פעילות פרויקט שננדואה נכנסה להפקה מלאה ומקבלת ביטוי משמעותי בדוחות. השותפות, הפועלת בתחום הפקת הנפט והגז במים עמוקים בארצות הברית, עברה במהלך הרבעון מתהליך הרצה מדורג של הבארות לכיוון הפקה יציבה, והשינוי ניכר בתוצאות הכספיות. מאגר שננדואה, שנכנס לשלב ה-Ramp-Up החל מיולי, הפך למנוע העיקרי של העלייה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות.
שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצשאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"
האח"ב בתקופה רגישה מאוד. אנחנו יוצאים ממלחמה ארוכה שהאטה את המגזר העסקי וגרמה ללחצים אצל לווים בעיקר במגזר הנדל״ן, הריבית עדיין גבוהה וככל שתרד היא עדיין תהיה ברמות גבוהות יחסית לשנים האחרונות מה שמוביל את השוק להסתכל בחשדנות על תיקי האשראי הגדולים
של החברות, רק שצריך לזכור שיש כאן מנעד רחב מאוד, וכל תיק שונה מהותית מרעהו גם מבחינת סוגי הלווים וגם מבחינת אורכי המח״מ, וזה כנראה אחד הסעיפים החשובים ביותר, כי חברה שמתנהלת במח״מ קצר פחות מרותקת לשוק ופחות תלויה ביכולת של לקוחות להחזיק אשראי ארוך בתקופה תנודתית.
הדוח הרבעוני של יעקב פיננסים נופל בדיוק לתוך האווירה הזאת. מצד אחד, המספרים ממשיכים להראות צמיחה. אנחנו רואים זינוק בתיק האשראי של 42%,
הרווח הנקי בקצב שנתי של 80 מיליון שקל, וההון העצמי גם הוא עולה. אבל השוק עצבני, בתגובה לתוצאות המניה יורדת עד 7% כשהשווי של יעקב פיננסים -7.31% נע על 810 מיליון שקל למרות זינוק של 64% מתחילת השנה, שזה נותן לה מכפיל של 10
שגם משקף את החששות של המשקיעים כלפי התחום כשגם המניה של האח דורי נאוי -0.72% נעה סביב המכפיל.
על הרקע הזה שוחחנו עם יו"ר יעקב פיננסים, שאול נאוי, ועם סמנכ״ל האשראי הבכיר דור גורי, כדי להבין איך הם רואים את התקופה האחרונה, מה עומד מאחורי הצמיחה הגדולה בתיק, ואיך הם נשארים רגועים כשהשוק כל כך חושש מתברר שכשעושים "עסקים עם אנשים הגונים" אפשר לנטרל חלק גדול מהסיכון לדברי נאוי.
אנחנו רואים צמיחה ברמת השורה העליונה והתחתונה, עם קצב רבעוני של 20 מיליון שקל בשורה התחתונה, אפשר לצפות להמשך צמיחה כזאת?
- יעקב פיננסים: עלייה של 12% ברווח הנקי וצמיחה של 42% בתיק האשראי
- יעקב פיננסים עם קפיצה של 52% בתיק האשראי ועלייה של 21% ברווח הנקי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו לא משנים את הגישה ואת העבודה שלנו. הבסיס הוא הלקוחות. למי נותנים כסף. זה תמיד מתחיל מאנשים. מי עומד מאחורי החברה, מה האישיות שלו, האם הוא ישר. אם משהו בהתנהגות או בדברים שנאמרים לא מסתדר לי - אני לא עושה את העסקה. אחרי הבדיקה האישית מגיעה בדיקת החברה: מה היא עושה, מה המאזנים, עם איזה בנקים היא עובדת, מה ההיסטוריה. יש המון פרמטרים. אנחנו כמעט לא מקבלים לקוחות שמגיעים מהאקראי - אנחנו מסמנים חברות שאנחנו רוצים לעבוד איתן ופונים אליהן. זה קשה, אלה חברות טובות עם מערכת בנקאית חזקה. חברה שאין לה בנקים בכלל - אני לא רוצה שתהיה לקוחה שלי. אנחנו משלימים לבנקים, לא מובילים אותם."
