למרות התיקון, חברות הביטוח עדיין נסחרות ב-0.75 על ההון - הזדמנות?

למרות התיקון החד בשווקים, מדד ת"א ביטוח עדיין בתשואה שלילית של 15% מתחילת השנה; התשואה הממוצעת על ההון בחמש השנים האחרונות מרמזת על תשואה שנתית דו ספרתית ביחס למחירים הנוכחיים בשוק
ערן סוקול | (12)
נושאים בכתבה איילון ביטוח

מניות חברות הביטוח חטפו חזק השנה, עם תשואה שלילית של כ-50% מתחילת השנה ועד רמת השפל שנרשמה בחודש מרץ, על רקע משבר הקורונה והירידות בשווקים. מאז השוק אמנם תיקון בחדות, וגם מניות הביטוח תיקנו חלק גדול מהירידות - עלו בכ-62% מרמת השפל - אולם מתחילת השנה עדיין מדובר בתשואה שלילית של כמעט 15%, כאשר חברות הביטוח הציבוריות נסחרות כרגע במכפיל ממוצע של 0.75 על ההון - משמע ההון הסחיר (שווי השוק) שווה 75% מההון העצמי בספרים. זה הממוצע - יש חברות שנסחרות עמוק מתחת להון העצמי - כלל ביטוח, מגדל ואיילון נסחרות בפחות מחצי מההון. 

האם השוק מגזים? או שאנחנו צפויים לראות מחיקות של כ-6 מיליארד שקל בחברות הביטוח בקרוב?

התפתחות מדד ת"א ביטוח מתחילת השנה - עדיין תשואה שלילית של כ-15%

איך משבר הקורונה משפיע על חברות הביטוח? 

השוק צפה נכון את הפגיעה ברווחיות חברות הביטוח ברבעון הראשון של 2020, נוכח הירידות החדות בשווקים לקראת סוף הרבעון. ברמה העקרונית, שתי ההשפעות המשמעותיות ביותר של המשבר על חברות הביטוח הן הירידות בשווקים (נהוג להתייחס אל חברות הביטוח כסוג של אופציה על שוקי ההון), מעבר לכך, ברמת הפעילות העסקית, הפגיעה העיקרית של המשבר היא בתחום ביטוחי הנסיעות לחו״ל, שכמעט ונעצר לחלוטין. אבל זה כסף קטן בשביל חברות הביטוח.

חברות הביטוח הגדולות הציגו ברבעון הראשון תשואה שלילית בטווח של 32%-36% על ההון, בעיקר בהשפעת הירידות בשווקים, אולם ברבעון השני השוק עלה בחדות וברמה החצי שנתית התשואות להון של חברות הביטוח (פלוס-מינוס) התאפסו.

על בסיס נותני העבר, הרווחיות הנורמטיבית של חברות הביטוח בחמש השנים האחרונות, וביחס למחיר המניות הנוכחי (התשואה להון הסחיר) של חברות הביטוח הגדולות עומדת על יותר מ-12%, בהובלת הפניקס והראל השקעות שהובילו בבחינת הרווחיות. 

מדובר אמנם בנתוני עבר, אולם נתונים אלה מייצגים (פחות או יותר) את הרווחיות של חברות הביטוח בשגרה, בניגוד לתוצאות המחצית הראשונה של 2020 המשקפות את הרווחיות בתקופת משבר. אם תתייחסו לתשואה על ההון הממוצעת מהעבר ואם גם תבדקו את מכפילי הרווח ההיסטוריים תגלו שבאופן יחסי, חברות הביטוח נסחרות כיום בדיסקאונט. זה בגלל האי וודאות, זה בגלל הסנטימנט השלילי בשוק המקומי בעיקר בחברות הפיננסיות ובנדל"ן. אבל חברות הביטוח - חשוב להזכיר - הן חברות השקעה, הן מנהלות הכספים הגדולות במשק. זה כבר לא רק ביטוח, זה בעיקר ניהול כספים לפנסיה, קופות גמל, ועוד.

מה הקשר בין הריבית לרווחיות של חברות הביטוח?

חזרה להווה. כחלק מההתמודדות עם משבר הקורונה, חברות הביטוח, כמו סקטורים נוספים במשק, קיבלו הקלות רגולטוריות שנועדו למנוע חלק מהנזקים, הן בנוגע להון הנדרש והן בנוגע לאופן חישוב הגדלת העתודות כתוצאה מירידת הריביות.

חברות הביטוח "חייבות" לנו הלקוחות כספים - פנסיה, ביטוחי מנהלים, ובכלל התחייבויות אקטואריות שונות. הכספים האלו שיתקבלו בעתיד מהוונים להיום כדי להציגם במאזנים של החברות, וכאשר שיעור ההיוון יורד במקביל לירידה בריבית (שנגזרת מתשואות האג"ח בשוק ההון, על פני מח"מ מגוון בהתאם לתקופת ההתחייבויות של החברות), התוצאה - ההתחייבות גדולה יותר. וזאת השפעה מהותית - על רקע ירידת הריביות בעולם, ההתחייבות של חברות הביטוח גדלה בעשרות מיליארדים בשנים האחרונות, וזה מתבטא בדוחות הכספיים שלהן. אבל הריבית בישראל כבר אפסית וצפויה להישאר ברמתה הנוכחית בעתיד הנראה לעין.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מעבר לכך, השבתת כלי הרכב, והירידה בכמות הרכבים על הכביש (חלק מהעובדים במשק עדיין עובדים מהבית) מן הסתם מובילה לירידה בהיקף התביעות בתחום ביטוחי הרכב.

האם צריך לחשוש מפשיטת רגל של חברת ביטוח?

על שאלה זו השיבו כלכלני מידרוג אשר פרסמו סקירה מיוחדת אודות חברות הביטוח בשיא המשבר. להערכתם, הסיכון אמנם עלה כתוצאה מהמשבר, אך רווחיות פעילות הביטוח לא צפויה להיפגע באופן מהותי.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    זה השווי הנכון שלהם 19/10/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
    הרבה משכו כספים .
  • 10.
    מוטי 19/10/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לרוב הבורסות בעולם - נדבקנו הכי חזק ממחלת הקורונה הבורסאית. מי שיש לו קצת מושג בבורסה ורוצה לעשות קופה - עכשיו הזמן!!!!!
  • aukno 19/10/2020 10:55
    הגב לתגובה זו
    באנגליה ועוד. יתרה מכך הכלכלה נפגעה משמעותית. תשואה שלילית של 15% מתחלת השנה אינה גדולה ואינה חריגה ביחס לקטסטרופה הכלכלית
  • 9.
    אנונימי 19/10/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
    החברות סופגות מ 3 סיבות. הפסדים בשוק ההון. הפסדים בגלל גידול בסיכוני אשראי והפסדים בגלל עקום הריביות. בהתאם למצב הריביות באקץ ובעולם העקום המשיך לרדת בחדות השנה מה שמגדיל את סך ההתחייבויית של חברות הביטוח ולכן הפיקוח שראה זאת אישר בשבוע שעבר הקלות לפריסת ההתחייבויות עד שנת 2032 לעומת 2024. סיכוני שוק ואשראי הינם שני אלמנטים שכרגע לא ידועים הציבור קיבל גרייס על החזר הלוואות, הסגר השני יוביל לקושי בתשלומים לקראת ינואר. שוק המניות בחול ביצע ריצה מטורפת שיכול ותעצר ברגע יתגלה חיסון או ברגע שהכלכלה האמיתית תחשף...
  • 8.
    בקרוב ביידין יעשה סדר בבורסהעל הרצאת מניותמעל שיו שוק (ל"ת)
    דוד 19/10/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הכלכל בארצות הברית באדום חייבים מלירדים מאפו יביאו את ה (ל"ת)
    משה 19/10/2020 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משה 19/10/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
    אים זה היהה קורה בארץ מזמן טרמפ נכנס לכלה על שוחד ביבי לו הריץ רק עשה כסף כבר רוצים מהר לחקור אטו
  • 5.
    משה 19/10/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
    נראה באמת מחיר מציאה. אין באמור כמובן המלצה
  • 4.
    די לפמפם לנו 19/10/2020 08:15
    הגב לתגובה זו
    הבנקים יפלו המון בעוד חודשיים כשהמונים לא יוכלו להחזיר משכנתא ויכנסו למינוס עצום בחשבון זה לא יכול להימשך במצב הנוכחי גם ככה מקפיאים משכנתאות זה לדחות את הקץ . אני לא אקנה אף מניית בנק. למה לא מפמפמים את מניית רציו למשל הרי היו פה כתבות על רווחים אינסופיים קרן העושר תמלוגי על מניות לפנסיה והם שקועות עמוק בבוץ. לא יתכן ששישנסקי הרס את מניית הגז וגם את כיל סופית
  • 3.
    משה 19/10/2020 08:15
    הגב לתגובה זו
    חברים לו היהה דבר כזה 20 שנה שמדפסים דולרים בלי הפסקה שהם הולכים לבורסה והי עולה כמו משוגעת ולו עוצרים אותה כי להדפיס בלי חשבון זה צריך לחקור מה קורה שם אצל טרמפ
  • 2.
    טרמפ יודעה רק להדפיס דולרים בלי בידחונות וכך מפיל את ה (ל"ת)
    אבי 19/10/2020 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ארצות הברית בגירעון עצוםהכלכלה על הפנים והבורסהעולה (ל"ת)
    אבי 19/10/2020 08:08
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?