מוטי גוטמן מטריקס
צילום: עידן גרוס
דוחות

מטריקס: הרווח ברבעון עלה ב-30% ל-61 מ' ש'; תחלק דיבידנד של 40 מ'

נראה כי רכישות שביצעה חברת התכנה השפיעו באופן מהותי על הצמיחה ברבעון; ההכנסות בשנה כולה עלו ב-7% לכ-4 מיליארד שקל והרווח השנתי הסתכם ב-191 מ' ש'. צבר ההזמנות עומד על 4.6 מיליארד שקל
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה אגורות מטריקס

חברת התכנה מטריקס -0.76% מדווחת על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה: הרווח הנקי עלה ל-61 מיליון שקל, גבוה ב-29.2% בהשוואה לכ-47.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הנקי עמד על כ-5.8% בהשוואה לכ-5.2% ברבעון המקביל. ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ- 1.04 מיליארד שקל (לראשונה נחצה רף של מיליארד שקל ברבעון), צמיחה של כ-15.8% לעומת כ-904.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

הכנסות השנה עמדו על כ-3.85 מיליארד שקל, גידול של כ-7.2% בהשוואה לכ-3.6 מיליארד שקל ב-2019. הרווח הנקי ב-2020 הסתכם בכ-190.9 מיליון שקל, גידול של כ-14.3% בהשוואה לכ-166.9 מיליון שקל ב-2019.  שיעור הרווח הנקי עמד על כ-5% בהשוואה לכ-4.6% אשתקד.

לחברה מדיניות חלוקת דיבידנד בשיעור של עד 75% מהרווח הנקי, ועל כן הודיעה כי בהתבסס על תוצאות 2020 תחלק דיבידנד בסך 39.5 מיליון שקל (64 אגורות למניה), זאת אחרי חלוקה של כ-124.8 מיליון שקל במהלך השנה האחרונה.

צבר ההזמנות הנוכחי של החברה עומד על כ-4.6 מיליארד שקל (מתוכם כ-3.9 מיליארד ל-2021), הנתון הגבוה ביותר של מטריקס. עוד נכתב בדוחות השנה כולה, כי תזרים תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-535.2 מיליון שקל, יותר מכפליים מאשתקד. בסוף התקופה סכום המזומנים בקופת מטריקס עמד על כ-644 מיליון שקל ויחס החוב נטו למאזן עומד על כ-7.5%, בהשוואה לכ-13.9% אשתקד.

במטריקס אומרים כי 76% מהגידול במכירות בשנה כולה נובע מגידול אורגני בפעילות החברה וכ-24% מאיחוד לראשונה של חברות שנרכשו, ביניהן גסטטנרטק ו-RightStar. ואולם, שתי האחרונות נרכשו במחצית השניה של 2020, ואם איחוד התוצאות שלהן תרם כרבע מהגידול בשנה כולה. גסטטרנטק נרכשה ברבעון השלישי ו-RightStar בזה הרביעי, והמשמעות היא שלכל אחת הייתה השפעה מהותית יותר על רבעונים אלה, בשיעור גבוה מאותם 24% שתרמו לצמיחה השנתית.

כמו כן ניתן לטעון כי גם אותם 76% המיוחסים לצמיחה אורגנית מגיעים בחלקם מפעילות של חברות שנרכשו בעבר. כלומר, מה שב-2019 הוגדר כאיחוד תוצאות של פעילות חדשה, ב-2020 נתפש כבר כצמיחה אורגנית. הגיוני בסך הכל, ועדיין עניין ששווה לתת עליו את הדעת.

ובחזרה למספרים: הרווח הגולמי ברבעון הרביעי הסתכם בכ-162.1 מיליון שקל בהשוואה לכ-133.9 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2019, גידול של כ-21%. שיעור הרווח הגולמי עומד על כ-15.5% בהשוואה לכ-14.8% ברבעון המקביל אשתקד. בשנה כולה הרווח הגולמי הסתכם בכ-563 מיליון שקל, בהשוואה לכ-518 מיליון שקל בשנת 2019, גידול של כ-8.7%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

באשר לרווח התפעולי, זה צמח בכ-21.7% ברבעון והסתכם בכ-82 מיליון שקל, בהשוואה לכ-67.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד (שיעור רווחיות התפעולית של כ-7.8% מול כ-7.4% בתקופה המקבילה). בשנה כולה הנתון עמד על כ-289.1 מיליון שקל, בהשוואה לכ-254.7 מיליון שקל בשנת 2019, גידול של כ-13.5% (שיעור רווחיות תפעולית של כ-7.5% מול כ-7.1% אשתקד).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הערה נכונה לגבי תרומת הרכישות (ל"ת)
    מייק לבנובסקי, ר''ג 11/03/2021 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סוחר טכני 11/03/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
    תיתן אינדיקציה חיובית.לדעתי נסחרת בחסר ואני בפנים עם מנה וחצי.לא המלצה לשום פעולה רק דעה של איש פשוט ונחמד
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.