"טסלה בחרה בשגריר כמוסך הבלעדי בארץ, זה מעיד על האיכות שלנו"
"עד לפני חצי שנה תמכנו בעצמנו לאורך כל הדרך בגו-טו, ואז החלטנו ששמנו מספיק כסף ושאנחנו רוצים לחלוק את הסיכון/סיכוי עם אחרים" – הדובר הוא דוד מיכאל, מנכ"ל חברת שירותי הרכב שגריר שמחזיקה ב-55% ממותג הרכב השיתופי גו-טו, ה"אחרים" הם מייסד WeWork אדם נוימן ורמי אונגר שכעת בא בעקבותיו. את הדברים אומר מיכאל בשיחה עם ביזפורטל לאחר שטלקאר, שנמצאת בבעלות אונגר ומייבאת את רכבי קיה לישראל, הגיעה להבנות בנוגע להשקעה אסטרטגית של 3.5 מיליון דולר בגו-טו בתמורה ל-8% מהונה, עסקה שמשקפת לחברה שווי של 45 מיליון דולר לפני הכסף ובעקבותה תרד שגריר לאחזקה של 49%.
רק ביולי האחרון השקיע נוימן באמצעות Nazare Capital Management סכום של 10 מיליון שקל בגו-טו, לשעבר קאר-טו-גו, עבור כ-33%, זאת לפי שווי של 20 מיליון דולר לפני הכסף. הגיוס הנוכחי נעשה לפי שווי גבוה ביותר מ-50%.
גו-טו מספקת שירותי רכב שיתופי, קרי השכרה לטווחי זמנים קצרים, והיא פועלת כיום במלטה, מדריד וישראל (תל אביב, ירושלים, רעננה, הרצליה, נתניה). ב-2020 בוצעו כ-1.3 מיליון נסיעות באמצעות שירותי החברה, וההכנסות מהן בסתכמו בכ-12.5 מיליון דולר.
לאחרונה יצאה טו-גו מהפעילות בחיפה ("סגרנו בגלל עניינים חוזיים עם העירייה") וקודם לכן ב-2019 הקפיאה את פעילות השכרת האופניים של mobike, שטו-גו הייתה מפעילתה בישראל. בחברה מתכננים להשיב את הפעילות עם השקת אפליקציה חדשה, אולם הדבר מתעכב זה חצי שנה. במלטה החברה מציעה גם השכרה של אופנועים חשמליים ("בישראל עלות הביטוח מטורפת"), והתכנית היא לכלול באזורי הפעילות גם קורקינטים חשמליים ואופניים להשכרה.
- פלישתם של האופנועים - האם כדאי לרכוש דו-גלגלי בישראל?
- בליץ מדברת על מכירות של עשרות אלפי אופנועים באפריקה. זה סביר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מיכאל מצדו מצוטט בהודעה לתקשורת כשהוא אומר ש"החברה טרם הגיעה לחשיפת מלוא הערך שלה", אז למה בכל זאת בחרו לקחת את הכסף ולא המתינו להצעה אטרקטיבית יותר? מיכאל מסביר.
"אנחנו צריכים את הכסף עכשיו כדי להרחיב את הפעילות במדריד", הוא אומר, "הסכום שגייסנו ישרת את הצרכים שלנו בשנה הקרובה. יכולנו לגייס הרבה יותר והייתה לנו הצעה ממשקיע אסטרטגי נוסף, אבל בחרנו בטלקאר כי מלבד הכסף היא תביא לטו-גו הרבה ידע".
וחוץ מהידע ומהכסף, תעשו גם שימוש מוגבר ברכבים של קיה שמייבאת טלקאר?
"אין בהכרח קשר. ניתן עדיפות כזאת או אחרת אבל בסוף כל חברה תתנהל עסקית לפי מה שנכון לה. כרגע אנחנו עם רנו. אם יהיה מחיר טוב נקנה מקיה, אבל זאת לא הסיבה לעסקה".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מה היעדים הבאים שלכם, אחרי מדריד או במקביל?
"מיפינו את היעדים לפי צרכים, זה עוד לא נסגר סופית אבל ככל הנראה יהיה רוטרדם. במדריד אנחנו רוצים להפעיל את כל הכלים. המודל הוא שבאותה אפליקציה כולם יהיו זמינים בפניך. בישראל רצינו להחזיר כבר את תחום האופניים - אולי הפעם הם יהיו חשמליים ולא רגילים כמו אלה של מובייק - ולהכנס להשכרה של קורקינטים, אבל הקורונה שיבשה לנו את התכנית".
המודל העסקי של חברות השכרת הקורקינטים מוטל בספק. בארץ למשל פועלות שלוש כאלה: ליים, ווינד ובירד. בעוד שאלה נלחמות, לא רק כאן כמובן, ביניהן על נתח השוק ומציעות מודלים שונים של תשלום, בסוף מה שקובע את כדאיות הפעילות הוא עלות התחזוקה של כל כלי, משך חייו עד שיש להוציאו מהמחזור – ומנגד כמה כסף נכנס עד אז מהשכרתו. במענה לשאלתנו בנושא רווחיות המודל, מיכאל משיב כי עקב היותה של החברה ציבורית הוא מעדיף שלא להיכנס למספרים.
מהפכת הרכב מבוששת לבוא
בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות שגריר הסתכמו בכ-135 מיליון שקל, נמוך ב-4% מהתקופה המקבילה אשתקד. החברה רשמה רווח נקי של 8.3 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של 3 מיליון שקל שנה קודם לכן, כההפסד נבע בזמנו בשל טעות ברישום הכנסות מראש בגין שימוש באופניים בשירות מובייק. ברבעון השלישי של 2020 לבדו הרוויחה שגריר 11.5 מיליון שקל על הכנסות של 46 מיליון שקל. בעלי השליטה הגדולים בחברה הם DBSI (42%) של יוסי בן שלום וברק דותן, הפניקס (12%) ובית ההשקעות מור (11.5). מתחילת השנה עלתה מניית החברה בכ-30% וכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-140 מיליון שקל.
בצד העסקה עם טלקאר, בשגריר דיווחו זה עתה כי ירכשו את פעילות האיתור של חברת טרפילוג בתמורה ל-6 מיליון שקל שישולמו במזומן, ו-14 מיליון נוספים שיועברו תוך תלות בביצועים.
"בעבר הרחוק שגריר החזיקה בפוינטר שעסקה באיתור, לפני חמש שנים בערך נפרדנו ועכשיו החלטנו לחזור לפעילות איתור",' אומר מיכאל. "בחנו את השחקניות השונות ובחרנו בטרפילוג כי זאת חברה שצמחה מניהול ציי רכב כבד ודיאגנוסטיקה ויש להם יכולות גבוהות משל המתחרים".
באיזה אופן הטכנולוגיה של טרפילוג תהיה סינרגטית לפעילות של שגריר?
"העסקה שלנו מתרכזת בפעילות האיתור, אבל כן נקבל גם מוטיבים מסוימים של דיאגנוסיטיקה שפיתחו בטרפילוג ונוכל לדעת על הרבה תקלות ברכבים. למשל אם נדלקת לך נורה על תקלת מנוע, תוכל לדעת גם למה היא נדלקה ומה מהות התקלה. אלה שירותים שאנחנו כשגריר נדע לתת בעתיד ללקוח באפליקציה שלנו. הרי בסוף יש חברות מצוינות בתחום האיתור, אבל איתור לבדו לא נותן ללקוח ערך מוסף, ובטרפילוג כן מצאנו את הערך הזה.
"נוכל לזהות אם עשית תאונה ולשלוח לשם גרר, וגם לתת התראות על כך שהבלמים נשחקים, שכדאי לקחת את הרכב לטיפול אחרי קילומטראז' מסוים ולתאם ביקור במוסך שלנו בהסתמך על הדיאגנוסטיקה של טרפילוג. המודל שלה הוא שלקוחות רוכשים טכנולוגיה ומשתמשים בה לצרכים שלהם, כשהם משלמים לה דמי מנוי חודשיים על שירותים. היום אנחנו משלמים להם על איתור, מחר נוכל לשלם סכום נוסף על שירותים נוספים. זאת תכנה שאפשר להוסיף או להוריד ממנה פיצ'רים.
"יכול להיות שבעתיד ניתן שירותים לציים, או שנמכור שירות לחברות שמספקות רכבים לעובדים שלהם ונעטוף אותן מא'-ת': העובד ישים ברכב מכשור של טרפילוג, אנחנו ניקח את הרכב לטיפולים, טסט - כל מה שהוא יצטרך".
בוא נדבר על הפעילות המסורתית של שגריר, איפה אתם מנסים להתייעל או להכניס חדשנות?
"אין מקום להרבה חדשנות, בסוף זה עולם מאד מסורתי ומה שעושים בו זה לדפוק על פח. אני כן אגיד לך שטסלה בחרה בשגריר להיות מוסך הפחחות והצבע הבלעדי שלה בישראל, וזה כבר מעיד על איכות מרכזי השירות שלנו. אנחנו כן מכניסים יותר חדשנות ודיגיטל בפעילות שירותי הדרך. למשל, היום אפשר לזמן אותנו דרך וואטסאפ ואתר ייעודי ובעתיד הלא רחוק אנחנו מקווים שהלקוח יוכל לדעת איפה על המפה נמצא הגרר ביחס אליו".
כתבנו לאחרונה על UVEYE הישראלית שמפתחת מעין "סורקי רכב" כתחליף למוסכניקים. יונדאי נכנסה להשקעה אסטרטגית בה. פיתוחים כאלה לא מעניינים אתכם?
"נפגשנו איתם ובחנו אם אפשר לשים את הסורקים האלה על הגרר שלנו, שזה באמת החלום – העלות הייתה מטורפת. זאת טכנולוגיה מאד יקרה ושגריר לא במקום הזה. בשביל חברות השכרת רכב שסורקות את הרכבים בכל סיום השכרה זה פתרון מעולה, אבל בשבילנו עוד לא מצאנו פתרון מספיק טוב. אנחנו כל הזמן בוחנים שת"פים כאלה".
ומה דעתך בכלל על כל חברות החלום מתחום הרכב שמנפיקות עם מכירות זעומות לפי שוויים גדולים? באופן אישי יש מישהי מהן שהיית שם אצלה את הכסף שלך?
- 5.שימי 13/02/2021 20:01הגב לתגובה זושגריר פשוט פרוסה יפה ויעיל ואני בטוח שיש איזה סעיף בחוזה ההתקשרות שמבטיח איכות שיפגע בשגריר אם לא תעמוד בו. איכות בארץ זה מילה גסה כברירת מחדל.
- 4.שגריר כבר לא כבעבר 12/02/2021 12:42הגב לתגובה זוהתוצאות שלה לא טובות. הלחם והחמאה כבר מזמן מעופשים אז המנכל הזה מביא שותפים שיצטערו על השותפות....
- 3.אחד 12/02/2021 06:31הגב לתגובה זורק חלקה בגו טו שווה חצי מהשווי. אם ינפיקו את גו טו בנאסדק, רק חלקה בגו טו יהיה פי 2 מהשווי הנוכחי
- 2.יוני 11/02/2021 21:48הגב לתגובה זוטסלה מלאה ליקויים בפסי היצור לקוחות מאוכזבים כנסו ליוטיוב תראו דוגמאות (לכאורה)
- 1.שקרן סדרתי מוסכי שגריר מהעלובים שקיימים בשוק (ל"ת)יעקב 11/02/2021 17:06הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?