ארז וילף אלטשולר שחם
צילום: יחצ
ראיון

"שוק המניות זה המקום הנכון להיות בו"

ארז וילף מנהל השקעות גמל ופנסיה באלטשולר שחם טוען שכל עוד הריבית אפסית (והיא תהיה כך שנים) יהיה מעבר כספים לשוק המניות; "הסגר כבר מתומחר במדדים; מניות הבנקים במכפיל הון של 0.6 אטרקטיביות; אנחנו מגדילים חשיפה למניות"
צחי אפרתי | (54)

"שוק המניות זה המקום הנכון להיות בו. באלטשולר שחם אנחנו  מגדילים חשיפה מנייתית גם אם זה מגדיל תנודתיות בטווח הקצר. למדנו לחיות איתה" כך אומר ארז וילף מנהל השקעות גמל ופנסיה באלטשולר שחם. הסיבה המרכזית לכך נובעת לגישתו מחוסר בחלופות השקעה וריבית אפסית. 

לדבריו הסגר מתומחר בשוק המניות וכי הסבירות להורדת דירוג אשראי נמוכה לאור מדיניות דומה בשאר המדינות. מצד שני הוא אומר כי הממשלה צריכה לייצר וודאות למשקיעים ולמוסדיים ובכלל וודאות בנוגע לשאלות איך יוצאים מהסגר ובאיזה כלים ישתמשו הממשלה ובנק ישראל להחזיר את המשק למסלול. וילף מציין שעקב האכילס המרכזי זה העסקים הקטנים ושם בנק ישראל צריך למקד את הפוקוס ואת הנזילות - פשיטת רגל של בעלי עסקים קטנים תהווה נטל על המדינה בעתיד.

איך הסגר משפיע על השווקים ומה עשוי להשפיע על שוק המניות בתקופה הקרובה?

"הסגר מתומחר בשוק המניות ואג"ח. המשקיעים מבינים ומפנימים את הסגר. לאור הניסיון מהפעם הקודמת יש פחות פאניקה מהפעם הקודמת. ועיקר ההבנה שלנו זה לא איך יהיה הסגר אלא איך אנחנו יוצאים ממנו. באיזה אסטרטגיה הגופים הממשלתיים - בנק ישראל, הממשלה והאוצר הולכים לפעול בכדי להחזיר את הקטר למסלול. עם זאת, סגר כזה, במיוחד התארכות של סגר ועוד חוסר ודאות של חצי שנה עלול לייצר פגיעה חמורה במשק הישראלי שכבר נפגע, וגם לפגוע בדירוג של מדינת ישראל.

"חוסר הידיעה כיצד יוצאים מהסגר מייצר חוסר וודאות ונוחות אצל ציבור המשקיעים שמתרחקים מהבורסה בישראל, כפי שרואים הוא בביצועי חסר לעומת הבורסות בעולם. הממשלה צריכה לייצר וודאות לנו בתור מוסדיים שפועלים בשוק ההון הישראלי – איך יוצאים מהסגר? באיזה מספרים הממשלה תחזיר את המשק לשגרת קורונה. אם הממשלה תביא מתווה יהיה לנו יותר קל להסתכל על הבורסה מתוך וודאות ובכדי לייצר אמון עם הציבור והמשקיעים.  

 

"להערכתנו הסגרים לא ידלגו על אף מדינה במערב - אבל כל מדינה תימדד לא לפי הסגר אלא איך היא יצאה מהסגר ובאיזה כלים היא השתמשה בכדי להניע את המשק. "אנחנו רואים יציאה של משקיעים מישראל לחו"ל. זה לא משהו חדש. אבל הוא מורגש יותר בזמן האחרון. זה נובע בעיקר מחוסר הוודאות בישראל, מה שמקשה על תמחור מניות בסביבה כזאת. הממשלה צריכה לייצר מתווה לאן הולכים מפה קדימה".

 

מה דעתך על התנהלות בנק ישראל?

"בנק ישראל התערב בצורה טובה בסגר הקודם. אמנם זה לקח מעט זמן אך זה קרה. עם זאת ההתערבות היא בדומה לכלל הבנקים בעולם. ברור שבנק ישראל שצריך לספק נזילות השאלה היא האם הוא מספק אותה במקומות הנכונים והנדרשים? החברות הגדולות במשק למדו מהסגר הראשון איך להתמודד בתקופות מורכבות וקיפאון במשק ונראה שהן פחות צריכות את העזרה של בנק ישראל.

"מי שכן צריך את העזרה זה הסקטור של העסקים הקטנים שלא נסחרים בבורסה - חברות פרטיות קטנות. הן אלה שצריכות את החמצן בשביל לשרוד. הריבית על ההלוואות עדיין עובדת ויש לעמוד בתשלומים על החוב. ודווקא שם בנק ישראל צריך להתערב עבור אלו שלא יכולים להתמודד עם חודש סגר בלי פעילות עסקית ותזרים אפסי מפעילות כאשר במקביל צריך לשלם את החובות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

איך הממשלה תצליח להגיע לכל אותם עסקים קטנים?

"לדוגמא הפד עשה המון תוכניות של תמריצים לעסקים קטנים. מה שהוא עשה היה לעקוף את הבנקים המסחריים. הוא העניק כסף ישירות לעסקים בכדי להתגלגל. זה אמנם לא יקרה בישראל אבל צריך לייצר מסגרת שתגרום לעסקים הקטנים יכולת לעבור את התקופה הזאת. עסק קטן שנסגר יהיה לו קשה לחזור אחרי כן ובעל העסק יהפוך לנטל על החברה -כיוון שאחרי פשיטת רגל הוא לא יוכל כנראה לחזור לעסקים וייצטרך לעשות הסבת מקצוע והממשלה תצטרך לסייע פה. הממשלה צריכה למצוא פתרונות לאבטלה המובנית שנוצרה במשק לאור החל"ת עד יוני 2021".

 

מה להערכתך הסיכוי להורדת דירוג לישראל?

"יש לבחון את הדירוג בצורה מאקרו עולמית. הגרעון בישראל הוא הולך וגדל, פורצים את התקציב לאור כך שאין תקציב מאושר והוא עובד ב-1/12. אך במצב שכל העולם מגדיל גירעונות ומדפיס עוד כסף וביחס לעולם המצב בישראל לא הורע. ולכן הורדת דירוג של ישראל היא רחוקה. זה עלול לקרות אבל בהערכה שלנו זה לא צפוי. ניתן לראות שהדולר לא זינק כפי שקרה בסגר הקודם. השקל הוא עדיין מטבע מאוד חזק בעולם משתי סיבות – ישראל היא עדיין יצואנית גדולה והרבה הון זר נכנס לפה והסיבה הנוספת הנה שהדולר בעולם עשוי מעט להישחק לאור ההדפסות הגדולות".   

 

איזה סקטורים מעניינים בישראל?

"הסקטור הכי מעניין זה הבנקאות. הבנקים הישראלים משקפים את מצב הכלכלה בישראל ואנחנו צופים שישראל תדע למצוא את הדרך להמשיך להיות עם כלכלה טובה יחסית. שמסתכלים על התמחור של הבנקים ברמות מכפיל הון של 0.6 לערך ותשואה להון צפויה להיות דו ספרתית, אז גם אם לוקחים בחשבון הפרשות גדולות, התמחור נראה אטרקטיבי. בעולם של ריבית אפס לאורך שנים,  בנקים הם עסק יחסית יציב ותזרימי ונראה לנו נכון להיות שם ולהגדיל חשיפה".

 

לאור זה שהבנקים מהווים כ-25% מסך מדד 35 ורמת המכפילים הנמוכה באופן כללי -  האם מדד 35 מהווה הזדמנות?

"בניהול השקעות בוחנים את ישראל מול מדינות אחרות – למשל ארה"ב או גרמניה. ומנסים לעשות השוואה. נכון שהשוק בארץ ספג ירידות גדולות אבל זה נובע מחשיפה גדולה לסקטור הבנקאות והנדל"ן. במדינות אחרות יש ייצוג גבוה יותר של חברות טכנולוגיה שקיבלו דחיפה גדולה מהקורונה. ולכן ראינו את הנאסד"ק וה-SP500 שוברים  שיאים. וזה קרה בעקבות חשיפה גדולה לחברות הטכנולוגיה - אפל, אמזון, מיקרוסופט, גוגל ופייסבוק".

 

מישהו יכל לדמיין לפני מספר חודשים שאפל תגיע לשווי של 2.3 טריליון דולר?

"נכון. אבל בהשוואה של מדד ה-SP500 בנטרול 5 הגדולות הוא נמצא כ-20% מהשיא. וכעת הוא לא נראה רחוק ממדד תל אביב 35. לצערנו אין לנו בארץ חברות ענק כאלו אבל יש לנו את נייס זה הייצוג הכי טכנולוגי במדד והם תרמו לא מעט למדד. בעדכון האחרון נכנסו מיטרוניקס ואנרג'יקס אבל הן נכנסו אחרי השיא. ולכן מדד תל אביב 35 משקף את חוסר הוודאות בשוק לא צומח.

 

אז מה השורה התחתונה למדד תל אביב 35?

"יש מחיר שכן משתלם לקחת את הסיכון כפי שציינתי את סקטור הבנקאות. כל משבר היסטורית הביא אותנו לשיא חדש וזאת הנחת העבודה אלא אם חוזרים לימי הביניים ואז זה פחות רלוונטי. יש נתון אחד שהמשקיעים צריכים להפנים – זה שהריבית הולכת להישאר אפסית במשך שנים. כדי לייצר על תשואה ריאלית חיובית צריך להשקיע בחברות גדולות ותזרימיות שיודעות לעבור משברים. שים לב בפנסיות רכיב המניות הולך וגדל לאט לאט. אנשים מבינים שאין אלטרנטיבה – אג"ח ממשלתי לא נותן תשואה וגם באג"ח קונצרני הרווח הוא מוגבל ולעיתים הסיכון גדול ועדיף להיות במניה ולא באג"ח.

"שוק המניות זה המקום הנכון להיות בו. באלטשולר שחם אנחנו  מגדילים חשיפה מנייתית גם אם זה מגדיל תנודתיות בטווח קצר שלמדנו לחיות איתה"

מה עמדתך בנוגע לחברות הטכנולוגיה הגדולות? ולאן זה הולך?

"בטווח הארוך החברות הגדולות זה המקום הנכון להיות בו. כל נושא מלחמת הסחר זה אומר מלחמת טכנולוגיה. מי יובל בתחומי ענן, דור 5, רכב אוטונומי או שבבים מתקדמים וכו'. ששתי המעצמות הגדולות רבות על טכנולוגיה זה אומר שהרבה כסף זורם לשם. לכן בהתאם החברות הגדולות הופכות להיות שליטות בתחומי החיים שלנו.

"אולי בעתיד הבנק שלך יהיה בג'ימייל, למה שהמשכורת לא תכנס לגוגל ומשם תיקח משכנתא. גם ככה אנחנו חיים בתוך המייל והם יודעים עלינו הכל אז גם התחום הפיננסי יעבור דרכם. כנראה שגם השירות שתקבל יהיה יותר טוב. אין סיבה שאפל לא תחליף בעתיד את ג'יפי מורגן.

"למשל אפל צומחת משירותי סמארטפון לשירותי ענן. אמזון זה בעיקר טכנולוגיית ענן והחנויות זה תוספת לביזניס שלהם. אם רוצים שהרכב אוטונומי ידע לנהוג לבד ולא יהיה תאונות חייב שהכל יישב בחוות שרתים ענקית שכל המידע יעבור במהירות. לכן כולם עובדים על דור 5 שזה הקדמה הטכנולוגית.

"כל חברה שנמצאת בקדמת הטכנולוגיה הוא מאוד תוביל וזה בא לידי ביטוי במחיר המניה ניתן לראות זאת גם בחברות הטכנולוגיה בתל אביב 35. וכן ירבו חברות כאלו בישראל. הבורסה צריכה לעודד חברות כאלו להירשם למסחר בישראל".

תגובות לכתבה(54):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 44.
    הוא נשאל פעם אחר פעם על ת"א35, ולא משיב ישירות... (ל"ת)
    מעניין 30/09/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 43.
    אריק 30/09/2020 09:16
    הגב לתגובה זו
    ירויחו יפסידו יפלו ...את העמלה השמנה שלו גוזר בכל מקרה. רק נדל"ן. לפחות יש קורת גג. תמיד יהיו שוכרים.
  • 42.
    דוד מירושלים 30/09/2020 08:40
    הגב לתגובה זו
    הרי אפילו אם הוא חושב שכדאי עכשיו להיות למשל בחוץ ולקנות זהב או מט"ח, הוא לא ימשיך לקבל את עמלות הקניה והמכירה של המניות ואג"ח
  • 41.
    יועץ בכיר 30/09/2020 05:46
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל נהרסת כלכלית ובקרוב אולי שוב בחירות בגלל הנוכל. אין מה לחפש כאן רק קוריאה טאיוון סין
  • 40.
    יוסי 30/09/2020 03:45
    הגב לתגובה זו
    הציבור יתחיל לשיר אין לי כסף אין לי אחרי הקורונה
  • 39.
    צודק 29/09/2020 23:42
    הגב לתגובה זו
    גם מניות הבנקים , בעיקר לאומי ודיסקונט ירשמו רווחים אדירים בעתיד.
  • 38.
    בטח נו 29/09/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    מוסדיים קנו חברת בלוף מפלסטיק בכספי הפנסיה.
  • 37.
    שמח לשמוע שבאלטשולר יש איש מקצוע (ל"ת)
    עמית ב 29/09/2020 21:57
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    Gr29r 29/09/2020 21:01
    הגב לתגובה זו
    הרי ברור שהליצן מדבר מתוך פוזיציה המצב מסוכן מאוד וזה חוסר אחריות. לא להאמין לו לשבת על הגדר לפחות עוד שנה לפחות
  • 35.
    יש בסך הכל 6 בנקים בישראל עם תמיכה של בנק ישראל. (ל"ת)
    מגיב 29/09/2020 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    היסטוריון 29/09/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    משנת 2008 הבורסה בישראל בתשואה שלילית של 16%,.ללא דמי ניהול מיסים ועמלות למיניהם.
  • 33.
    נוסטרו 29/09/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    זהירות דוחפים לכם בנקים לגרון
  • 32.
    [email protected] 29/09/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
    אין פיקוח מספיק על הבורסה בארץ, לכן גם המקומיים הפרטיים וגם משקיעים מחו"ל לא שמים פה כסף. פוטנציאל יש בענק. הבעייה שמדי פעם איזה טייקון עושה סיבוב על הבורסה בארץ. לא סתם מתחם הבורסה משופע בזונות.
  • 31.
    ראיתם פעם אחד כזה ,שלא מדבר (ל"ת)
    מפוזיציה? 29/09/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    מוישה 29/09/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    איך הבנקים בדיוק מרווחים כשהריבית היא אפס?
  • הם מלווים לך ב-7% ומקבלים מימון מבנק ישראל באפס.... (ל"ת)
    גידי 29/09/2020 15:13
    הגב לתגובה זו
  • את הרוב הכסף הם גונבים בעמלות (ל"ת)
    שוקו 29/09/2020 20:43
  • 29.
    הזרם ינותק בשנית... 1100 הוא מחיר שוק ריאלי... רק חול! (ל"ת)
    הסגר יגבר תל אביב 35 29/09/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    אבי 29/09/2020 14:46
    הגב לתגובה זו
    הוא רוצה להצדיק את קיומו הרי אף אחד לא יודע מה יהיה תרחיש הקיצון הבא .. המגיפה תביא איתה רעב בעולם מהעוני שאנשים יגיעו אליו חברות ועסקים רבים כבר בפשיטת רגל אז אלה דיבורי סרק ברובם
  • 27.
    הבחור מבין עניין (ל"ת)
    דודו 29/09/2020 14:37
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    אלי 29/09/2020 14:10
    הגב לתגובה זו
    לתת עצות הם יודעים. לתת תשואות הרבה פחות! שיביט בתשואות של התיקים המנוהלים והקרנות שלהם. הרבה פרסומת ורעש , אבל ביצועים עלובים.
  • 25.
    רק שחושב שאלטשולר טועים במניות הטכנוליגה (ל"ת)
    עדי 29/09/2020 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    ראיון טוב, מסכים עם מה שנאמר (ל"ת)
    עדי 29/09/2020 14:06
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    אבי 29/09/2020 13:57
    הגב לתגובה זו
    אתם נורלמים? להשקיע פה? זה כמו להשקיע בטורקיה או באפריקה. כולם נוכלים פה הכל פה קומבינה אחד של השני. אסור להשקיע פה אסוררר רק בארצות הברית או במדינות מתוקנות.
  • 22.
    קנו בשקט ותרוויחו 29/09/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
    ריבית שקר
  • שיוכל למכור (ל"ת)
    משה 29/09/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    רק נימוק 1 29/09/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    כלכלה לא חשוב
  • 20.
    אפתאיסט 29/09/2020 13:44
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לפני סגר שלישי כי לביבי אין ביצים להתעסק עם החרדים. מבחינת החרדים זה או כלום או כולם ובלי שתנתח את מצב הפוליטי כאילו לא ניתחת דבר
  • 19.
    איציק 29/09/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    ניפגש 20/10 מפולת בשוק ההון.
  • 18.
    ואם הנסדק ירד 29/09/2020 13:39
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה
  • 17.
    הסגר רק התחיל ואתה מספר לי שהוא כבר מתומחר, לא קונה (ל"ת)
    דני דין 29/09/2020 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    האמת 29/09/2020 13:29
    הגב לתגובה זו
    בנקים וחברות ביטוח-זה המקום
  • לרון 29/09/2020 19:28
    הגב לתגובה זו
    היותם זולים יחסית,אך הם גם יכולים להיות עוד יותר זולים!
  • 15.
    ואם נסדק השקר ירד 29/09/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    ואם הריבית תעלההכי מישהו יצעק המלך עירום
  • 14.
    שחצני ריבית 29/09/2020 13:23
    הגב לתגובה זו
    בזיון
  • 13.
    מעניין 29/09/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    יאומן כי יסופר. ועוד לשלם 25% מס על דיבידנדים כשבחו"ל יש פטור ממס על דיבידנדים. ולמה להשקיע במניות הבנקים אם יש מפולת בבורסה בגלל הסגר ואלפי עסקים סגורים ולא יהיה להם איך לשלם משכנתא ואז הבנקים יסבלו מכך. נראה שכעת תפסו מניות לחגוג לתקופה קצרה כמו שעושים פה כל פעם מניה אחרת
  • לרון 29/09/2020 19:30
    הגב לתגובה זו
    בחו"ל? אולי לטראמפ לא לך!
  • 12.
    משקיע 29/09/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
    לא מתקרב לישראל עד שלא תיהיה ממשלה יציבה ומערכת משפט נורמאלית ששופטים משנים חוקים והסכמים תלוי על איזה צד קמו בבוקר. כלכלה צריכה יציבות לא שופטים מטורללים
  • 11.
    מתי תאפשרו השקעה במסלולים ללא חברות מזהמות (ל"ת)
    אקלים 29/09/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
  • תבדוק את קרן הנאמנות מור אנרגייה נקייה (ל"ת)
    מור אנרגיה נקייה 29/09/2020 20:13
    הגב לתגובה זו
  • מדד קלינטק ויש כמה קרנות ישאליות בתחום (ל"ת)
    דני דין 29/09/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מה עם שוק הגז שירד בין חצי לשלושת רבעי וממשיך ליצר כסף (ל"ת)
    משה ראשל"צ 29/09/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    חכם ולעניין! ולא סתם הם במקום הראשון בשוק (ל"ת)
    ברננקי 29/09/2020 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אדורם 29/09/2020 12:58
    הגב לתגובה זו
    אין זה אומר שגם כאן הם צודקים בהכרח. אבל גם לא כדאי לצאת נגדם באופן אוטומטי ולעשות הפוך.
  • 7.
    אין ספק שאתה צודק-המעו"ף ירד 24% השנה,מקום טוב להיות בו (ל"ת)
    ליבי 29/09/2020 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מניות בנקים ומניות בכלל - ארז וילף צודק (ל"ת)
    איציק 29/09/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גיבור-נראה אותך קונה מכספך אתה (ל"ת)
    רפי 29/09/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    Gr29r 29/09/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
    תמיד לפני מפולת יוצאות הודעות כאלו
  • לא נכון - הוא צודק (ל"ת)
    איציק 29/09/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רוני 29/09/2020 12:36
    הגב לתגובה זו
    הבנקים יעלמו בשנים הקרובות.
  • 2.
    YOS 29/09/2020 12:33
    הגב לתגובה זו
    ל0.5-0.55 עובדה באמריקה בנקים עלו תלול ביותר ופה אין זכר/ דבר נוסף איך קופות גמל והשתלמות אחרי עליות תלולות בשווקים התשואות שליליות השנה חומר למחשבה אולי לא צריך חיסכון פנסיוני בארץ ישראל ממש לא לפני כולם
  • דויטשה 0.3 (ל"ת)
    למה לעצור ב 0.5 29/09/2020 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 0.25 (ל"ת)
    ג'וש 29/09/2020 15:13
  • 1.
    תקנו גם נדלן-מה שמכרתם...... (ל"ת)
    מאיר 29/09/2020 12:31
    הגב לתגובה זו
עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה. 

השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.