רכבים
צילום: ISTOCK
דירוג זבל

בוקר טוב מעלות - מכניסה את חברות הליסינג לרשימת מעקב עם השלכות שליליות

המשבר הנוכחי מוכיח את מה שכתבנו כאן עשרות פעמים - הדירוגים של חברות הדירוג הם "פתק" שלא שווה הרבה. חברות הדירוג החזיקו חברות זבל "בחיים" ושלחו אותן לגייס חוב מהציבור עם דירוג טוב בידיעה שהן לא ישרדו בלי מחזור חוב - מה אכפת להם? זה הכל כסף

ניצן כהן | (20)
נושאים בכתבה אלדן

יום הדין של חברות הדירוג - חברת הדירוג מעלות מעדכנת היום את הברור מאליו לפיו, תנאי השוק הנוכחיים אינם תומכים ביכולת של אלדן ואלבר (כמו שאר חברות הליסינג) למחזר חובות ולכן, חברת הדירוג, מכניסה את שתי החברות הללו לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. נזכיר כי הזהרנו מספר פעמים בעבר על הסכנה בחברות אלו (לכתבה המלאה).

הסיפור הוא לא רק חברות הליסינג. הסיפור הגדול כאן הוא חברות דירוג שחיות מהלקוחות - המגייסות. חברות הדירוג החזיקו בכח את השקר הגדול - חברות שאין להם זכות קיום ללא מיחזור חוב הצליחו לשרוד בזכות כסף ציבורי. חברות שהבנקים הקטינו להן אשראי, חיות בזכות "פתק" של חברות הדירוג. הפתק הזה נשלח לגופים המוסדיים שמסתמכים עליו ומשקיעים באגרות חוב. אבל לחברות אין יכולת להחזיר את החוב. אז מה עושים? מגייסים שוב. כלומר - פונים שוב לחברות הדירוג. איזה יופי - ככה חברות הדירוג עושות הרבה כסף. זה הכל כסף. חברות הדירוג ממחזרות דירוגים, חברות הליסינג ממחזרות חובות. זאת היתה השיטה בשנים האחרונות - חברות הליסינג היו מהלקוחות הגדולות של חברות הדירוג. 

והנה זה מתפוצץ - כי אי אפשר להסתמך לעד על הציבור הפראייר. זה הסיפור הגדול - לא חברות הליסינג שהיה ידוע שאין להן מקום בשיטה ובמודל העסקי הנוכחי. הסיפור הוא חברות הדירוג. מישהו למעלה חייב לעשות סדר - יש כאן שערורייה של ממש - הליסינג זה רק קצה הקרחון.

 

הבלוף הגדול - מיליארדים של שקלים בסכנה

הבלוף הגדול של חברות הליסינג - חלק שני

אתם חייבים לראות את הקטע המדהים הזה (אם עדיין לא ראיתם), מתוך הסרט - השורט הגדול - סרט שמתאר בדיוק את הפעילות של מספר קרנות גידור בעת המשבר הגדול של 2008. מנהלי הקרנות שמחזיקים בשורט לא מבינים את הדירוגים הגבוהים של חברות הדירוג, הם פונים לחברה המדרגת ושומעים ממקור ראשון - "מה אתם רוצים אם לא ניתן דירוג גבוה, החברה לא תהיה לקוחה שלנו" - ושוב - זה מקרה אמיתי.

כך או אחרת, הכלכלנים של מעלות כותבים בנימוקי הדירוג כי לאור העלייה בשיעורי האבטלה קיים חשש כי יגדל היקף כלי הרכב שמוחזרים לחברות הללו לפני תום החוזים מה שיפגע בתזרים המזומנים שלהן. ״יחד עם זאת״ כותבים במעלות לגבי אלבר ״עד כה אין עדות לשינוי מהותי בהיקף החזרת הרכבים מצד לקוחותיה של אלבר״.

עוד מציינים במעלות כי אלבר נכנסה למשבר הכלכלי הנוכחי עם כמות מזומנים נמוכה מידי ועם מעט מידי מסגרות אשראי לא מנוצלות שיאפשרו לה לעמוד בתשלומים השוטפים של החובות בשני הרבעונים הקרובים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

״כחלק מפעולותיה להתמודדות עם אי הודאות הקיימת נוכח השפעות משבר הקורונה ביצעה הנהלת החברה בשבועיים האחרונים מספר צעדים, בהם חתימה על קווי האשראי וביטול הזמנות רכבים שיועדו לחודשים הקרובים.

״עם זאת, בדומה למתחרותיה המקומיות, אלבר נסמכת על מחזור חוב קיים כחלק מפעילותה השוטפת. אנו סבורים כי תנאי השוק הנוכחיים לא יתמכו בפעילות מחזור החוב של אלבר ומתחרותיה המקומיות בטווח הקצר, ולכן עשויים להיווצר לחברה לחצי נזילות ב-12 החודשים קרובים״. מסכמים במעלות.לגבי אלדן נימוקי הכנסת החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות דומים.

 

בסוף חודש מארס דיווחה אלבר על התוצאות לשנת 2019. אין טעם להכביר מילים על ביצועי החברה בנה שעברה שהיו לא רעים אך מצבת חובות שלה מדאיגה. לאלבר, נכון לתום שנת 2019 היו חובות של 3.1 מיליארד שקל מהם כ-900 מיליון שקל עומדים לפירעון השנה, 832.7 מיליון שקל עומדים לפירעון ב-2021, 504.9 מיליון שקל עומדים לפירעון ב-2022, 408.3 מיליון שקל עומדים לפירעון ב-2023 ו-474.4 מיליון שקל עומדים לפירעון ב-2024.

 

כדי לעמוד בהתחייבויות שלה אלבר תלוייה במיחזור חובות מה שיהיה לה לא פשוט בתנאי השוק הנוכחיים. כפי שמעירכים בשוק, הערכה שנתמכת על-ידי חברת מעלות. אלבר הגדילה ועשתה והשתמשה ביתרות המזומנים שלה לרכוש מעט מאגרות החוב שלה שמסתובבות בשוק ואף לחלק דיווידנדים בהיקף של 5 מיליון שקל לבעלי המניות שלה.

 

בדוח תזרים המזומנים החזוי של אלבר (שכותבת כי בוצעו בתנאים מחמירים) נכתב כי החברה צופה דווקא עלייה בהיקף ההכנסות שלה ממכירת כלי רכב ומפעילות ליסינג ביחס לשנת 2019 שהייתה שנה בלי קורונה ושנה לא רעה בכלל. בנוסף כותבת החברה כי היא תלויה במיחזור חוב של יותר מ-900 מיליון שקל כשהיא מעריכה שתגייס בשוק 146.8 מיליון שקל בהנפקת אג״ח ותגייס מהמערכת הבנקאית הלוואת בהיקף פנטסטי של 761.4 מיליון שקל.

 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    יעקב 05/04/2020 08:09
    הגב לתגובה זו
    מרבית העובדים שיש להם רכב צמוד, עובדים מהבית או נמצאים בחלת. המכוניות לא נוסעות. למה מוטל מס בגין שימוש במכונית שלא נעשה בה שימוש?
  • 18.
    מומו 04/04/2020 22:04
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהסוסים בורחים הם משנים את הדירוג ישראבלופ כמו שהמגזר הציבורי בחופשה בתשלום מלא - חלום והעצמאים על ה....ז
  • 17.
    דודו ירושלמי 04/04/2020 13:43
    הגב לתגובה זו
    תביעה ייצוגית נגד חברות הדירוג על רשלנות, מצג שווא והטעיית משקיעים תפתור את הבעיה.
  • 16.
    סמי 03/04/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    הם מדרגות רק לאחר שכבר האירוע יתרחש כך שלא ניתן לסמוך על הדירוג
  • אדי 04/04/2020 21:42
    הגב לתגובה זו
    גזרו קופונים על חשבון הציבוראז יש להם אינטרס.
  • 15.
    מוטי 03/04/2020 14:53
    הגב לתגובה זו
    מוזר שבאלדן יש סדרות אגח שנסחרות ב-75% על הפארי ואילו אחרות ב-60% על הפארי! הרי במצב של כינוס כולם באותה קלחת. זה כשל שוק מן הסתם
  • 14.
    הכי קל לכתוב כתבות ולברבר שהעיתונאי המדהים הזהיר מ 03/04/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
    הכי קל לכתוב כתבות ולברבר שהעיתונאי המדהים הזהיר מראש. כמובן שהעיתונות שוכחת לציין שהמטרה שלה כמה שיותר רייטינג ולכן מקצינים כל חדשה חיובית או שלילית. מגיפה של פעם במאה שנה בלתי ניתנת לחיזוי ולכן לא ברור על מה התלונות
  • 13.
    נתוח קשקוש. ימשךהסגר שנה= כל החברות בארץ בכינוס (ל"ת)
    י. קלינסמן 03/04/2020 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גל 03/04/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    הם בדרך לקריסה? יקחו לי את הרכב? ישאירו אצלי את הרכב? מה אני עלול להפסיד אם אלבר תקרוס?
  • 11.
    לא פלא! כרגיל ישראבלוף!! (ל"ת)
    אנונימי 03/04/2020 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אדם 03/04/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    מתוך מטרה לדפוק הציבור.
  • 9.
    מחזיק אג"ח 03/04/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    אתם צודקים - אידיוט מי שקנה אגרת ל-5 שנים ב- 100אג עם קופון של 2.8%. השאלה שכעת צריכה להשאל האם החוב הקיים ניתן להחזר מפעילות שוטפת? האם תחת הנחה שמפסיקים לקנות מכוניות חדשות, באם לא נמכר משתמשים במכוניות גם בשנה הרביעית להשכרה או ליסינג, מגלגלים אשראי אצל יבואני הרכב. אפשר להחזיר את כל החוב - לטעמי, התשובה חיובית וגם אם לא אפשר לקנות אג"ח ב- 60-70אג להנות מפרעון מלא ואם יהיו בעתיד בעיות לגלגל אשראי כמה שנים. ההון העצמי של חברות הליסינג לא מעניין את בעלי האג"ח שעומדות לטובתם בטחונות בסכום העולה על הפארי של החוב בדמות רכבים כאשר הרכבים מחושבים לפי הנחה גדולה על מחירון לוי יצחק. לטעמי, זו אחת ההשקעות הטובות כרגע בשוק במחיר הקיים.
  • 8.
    חברות הדירוג - בדיחה עח המשקיעים התמימים (ל"ת)
    דן 03/04/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אלון 03/04/2020 08:28
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו לחשוף שחיתויות, אל תוותרו
  • 6.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 08:28
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 5.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    ההוא 03/04/2020 08:03
    הגב לתגובה זו
    אם אני אהיה חייב לבנק חמש מאות שח ירו בי
  • 3.
    סיכוי טוב שזה נוגע בפלילים (ל"ת)
    שי 03/04/2020 07:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 01:37
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 1.
    נהייתם אתר רציני מאז חילוף השליטה - שאפו! (ל"ת)
    03/04/2020 01:01
    הגב לתגובה זו
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

אינטרקיור
צילום: אינטרקיור

אינטרקיור נופלת: חוב בספק של 27 מיליון שקל מבזלת

צניחה ש כ-13% במניה לשווי של 200 מיליון שקל; בזלת נמצאת בסוג של הסדר חוב. על התוצאות של אינטרקיור, היקף החשיפה ביחס לשווי והעתיד

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטרקיור

מניית אינטרקיור -12.72%  ירדה ב-12.7% לאחר שבשבוע שעבר, בזלת שהיא ספקית של אינטרקיור החלה בהליך ארגון מחדש מטעם בית משפט. החשיפה הכספית של אינטרקיור מגיעה לכ-27 מיליון שקל. סכום משמעותי מתוך שווי השוק של החברה הפועלת בתחום הקנאביס שנסחרת ב-200 מיליון שקל. 

חלק מהסכום עשוי להיגבות במקביל להסדר חוב ומכירת הפעילות של בזלת, אך צפוי שתהיה תספורת. "המכה" הזו לאינטרקיור היא סוג של הוצאה חד פעמית, אבל בשנים האחרונות, יש הרבה "הוצאות חד פעמיות" לרבות הפסדים בגלל המלחמה והשיתוק של המפעל של החברה שנמצא סמוך לגדר. 

מנגד, הקנאביס גדל בביקושים בעולם, וצפוי לחזור לגדול גם בארץ, ואינטרקיור שהיא גם יבואנית, גם מייצרת בארץ וגם מייצאת לעולם, צופה ליהנות מהגידול העולמי. במחצית הראשונה של השנה 

במחצית הראשונה של השנה הסתמו הכנסות אינטרקיור ב-130 מיליון שקל, עלייה של 15% לעומת המחצית השנייה של 2024,. תזרים המזומנים התפעולי היה חיובי בסך של 12 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של 43 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר במחצית האחת עשרה ברציפות שבה החברה מציגה EBITDA מתואם חיובי, שהסתכם ב-12.6 מיליון שקל (כ-10% מההכנסות). 

החברה מדווחת על המשך השיקום במתקן ניר עוז, שחידש את פעילות הייצור, הייבוא והמכירות לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר. במקביל הושקו יותר מ-40 מוצרים חדשים, ההשקות הראשונות מאז אוקטובר 2023. עד סוף התקופה קיבלה אינטרקיור מקדמות פיצוי של 81 מיליון שקל מהרשויות בגין נזקי מלחמה, מתוך תביעות כוללות בהיקף של 251 מיליון שקל. יתרות המזומנים הסתכמו ב-54 מיליון שקל וההון העצמי עמד על 432 מיליון שקל.