אלדן מצטרפת לבורסה, אבל הכסף נשאר במשפחה
ההנפקה הושלמה לפי שווי של כ-760 מיליון שקל, אך התבצעה כהצעת מכר בלבד. עם רווחים נאים ומכפיל נמוך, המוסדיים קפצו על ההזדמנות, אולי בגלל עודף כסף וחוסר בחברות חדשות בבורסה
אלדן תחבורה השלימה אתמול את הצעד האחרון שלה בדרך לבורסת תל אביב, ומצטרפת לרשימת החברות הציבוריות, אבל לא בהנפקה רגילה. לא מדובר בגיוס הון לחיזוק הפעילות, אלא במכירה חלקית של בעל השליטה, מר יוסף דהן, שמכר כ-21.25 מיליון מניות לגופים וגייס לעצמו כ-159.6
מיליון שקל.
ההנפקה, שהתבצעה בדרך של הצעת מכר בלבד, בוצעה לפי מחיר של 7.509 שקל למניה, ולפיו נקבע לחברה שווי שוק של כ-760 מיליון שקל (בדילול מלא), מעט מתחת להון החברה שעמד על כ-850 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון של 2025. לאחר העסקה,
אחזקת הציבור עומדת על 21%, בעוד הבעלות המרכזית נותרה בידי משפחת דהן.
בתמצית הדוחות שפרסמה החברה, החברה הציגה הכנסות של 1.6 מיליארד שקל ורווח נקי של 128 מיליון שקל, מרווח נקי של כ-8%. עם זאת בדוחות הרבעון הראשון ניתן לראות ירידה בהכנסות
לעומת הרבעון המקביל לרמה של 396 מיליון לעומת 414 מיליון, ושחיקה במרווח הנקי לרמה של 7.3% לרמה של 29 מיליון שקל לעומת 36 מיליון שקל אשתקד.
בעוד מכפיל הרווח לשנת 2024 עמד על 5.9 צנוע, המכפיל לרבעון הראשון (שנראה חזק מבחינה עונתית) עולה כבר ל-6.5.
במכפיל רווח שנתי של כ־5.9, אלדן מתומחרת באופן שמרני יחסית. לשם השוואה, קרסו מוטורס, שחקנית ותיקה בענף שמחזיקה פעילות ליסינג והשכרת רכב לצד יבוא ומכירת רכבים, נסחרת כיום במכפיל של כ-10.3. אמנם קרסו נהנית מפעילויות נוספות וחוסן פיננסי יציב, אך הפער בין החברות עשוי להעיד גם על חשש מסוים של השוק מהמודל הפיננסי של אלדן, מהרמה
הגבוהה של ההתחייבויות, או מהעובדה שההנפקה בוצעה כהצעת מכר בלבד, מבלי לחזק את מאזנה של החברה.
- מכרז הליסינג של צה"ל הוכרע: הרכבים הסינים בחוץ - מה הסיבה?
- אלדן בוחנת הנפקה בבורסה לפי שווי של 1.2-1.4 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן מעניין, אם כי לא כזה מפתיע, ההנפקה עוררה ביקושים מצד הגופים המוסדיים, שקלטו את כל ההיצע. מעל 59% מהמניות נרכשו על ידי תאגידים גדולים, וכ-36% נוספים על ידי קופות גמל וקרנות השקעה בנאמנות, דבר שיותר תחושה שבתקופה הנוכחית יש יותר מדי כסף מוסדי בשוק, ופחות מדי חברות חדשות שמגיעות לבורסה.
אלדן עוסקת בעיקר בליסינג תפעולי
והשכרת רכב, ונהנתה בשנים האחרונות מסביבה תומכת. המחסור ברכבים חדשים ועליית המס הובילו לעלייה בערך הרכב המשומש, וחסכה מהחברה ירידות ערך מהותיות יותר.
ייתכן כי משפחת דהן בחרה להגיע לבורסה בעיתוי ובצורה הנוכחית כדי להיפגש עם הכסף בתקופה
שבה התוצאות נראות חיוביות. עליית המע"מ, שינויי מיסוי על רכבים חשמליים, וצורך במימון הביאו רבים להשתמש בחברות כמו אלדן להשכרה ורכישה של רכב, והדבר ניכר בתוצאות.
- מה יקרה מחר בבורסה? המניה שתזנק ב-8.5% ועל מניות הביטוח
- מחלבות גד בדרך לבורסה, האם המחיר אטרקטיבי?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות...
ייתכן גם שהחברה מכינה את הקרקע להנפקה נוספת שתחזק גם את המאזן של החברה.
אם המניה תתקבל באהדה על ידי המשקיעים הפרטיים שלא השתתפו בהנקפה, החברה תוכל להנפיק מניות נוספות בשער גבוה יותר ולחזק את המאזן שלה, בו סך ההתחייבויות עומד על 2.7 מיליארד שקל, כאשר רק ההתחייבויות לטווח הקצר עומדות מעל מיליארד שקל.
עם
כל ההצלחה בדוחות, חשוב לזכור שהרווחיות של אלדן מעט בעייתית לתחזית, במיוחד בצד מכירות הרכבים המשומשים. ככל שהרפורמות יתייצבו וההיצע יגדל, ייתכן שנראה ירידת ערך חדה יותר של צי הרכב, שתשפיע על שורת הרווח ועל שווי הנכסים במאזן. לחברות בענף הליסינג יש יתרון לגודל,
אך גם רגישות גבוהה למיסוי ובמיוחד למימון, כאשר הריבית נשארת ברמה גבוהה והצרכנים מתנהלים בזהירות.
- 2.הגולש 20/05/2025 13:46הגב לתגובה זורוי ציין שיתכן והנדלן יוצא מההנפקה ובמקרה כזה החברה המונפקות תשכור ית הנדון מה שיכביד על הדוחות שיהיו נמוכים בהתאםלאור הפער הגדול בין ההנפקה לבין הכוונה המקורית עולה תהיה האם הנדלן אכן הוצא מהחברהבמקרה כזה כמובן שהמכפיל של שנה קודמת אינו מייצג את הפעילות הבורסאית
- 1.משפחה מלח הארץ! (ל"ת)עמית 19/05/2025 22:24הגב לתגובה זו

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר
ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"
זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלוק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.
רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי
קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום.
קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- התנפצו לכם החלונות בזמן מלחמה? המדריך המלא לקבלת פיצוי
- אחרי זינוק של 50%, האם העלייה במניית קליל מוצדקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיקרי התוצאות
ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.

מה יקרה מחר בבורסה? המניה שתזנק ב-8.5% ועל מניות הביטוח
מניות הביטוח - ההיסטוריה, ההווה והעתיד
אייל דבי, מנהל המחקר של בנק לאומי הוא אנליסט מקצועי, מנוסה ו...עקשן. בהשקעות לטווח ארוך צריך להיות עקשן. אם אתה יודע שמשהו מעוות, בסוף זה יתוקן. גם שלמה אליהו עקשן, וגם הוא האמין שאם משהו מעוות בסוף זה יתוקן. העיוות בתמחור של מניות הביטוח צעק לשמיים עשרות שנים - חברות הענק האלו נסחרו ב-0.3-0.4 על ההון העצמי. משקיעים ברחו מהם כי לא הבינו את הדוחות הכספיים. תחום הביטוח מאוד מורכב ותלוי באינסוף פרטים - רגולציה, ריבית, עקום תשואה, שרפות בעולם, תוחלת חיים.
לפני כ-4-5 שנים, החברות האלו היו במשבר גדול - הריבית הנמוכה פגעה בהם, הרגולטור הטיל הוראות שנדרשו מהם להפריש סכומי עתק. מנכ"ל של חברת ביטוח גדולה אמר לנו אז ביושר כששאלנו אותו אם הוא יודע לקרוא ולנתח דוחות של החברה שלו - "אני לא מבין את הדוחות הכספיים, אף אחד לא מבין אותם, יש כמות אדירה של גורמים משתנים שמשפיעה על הדוחות שלנו. יש לנו הערכה של רווח מייצג, אבל בפועל, בגלל התנודתיות בשווקים, השינויים הרגולטורים, והריבית, אנחנו מדווחים על מספרים שונים לחלוטין". אז הוא חשש מהפסדים נוספים ומתקופה קשה, וחודשים לאחר מכן החלה הקורונה שהיתה נעלם גדול. המניות המשיכו לקרוס.
בכל הזמן הזה, ולמעשה הרבה לפני - במשך כ-10-15 שנים, אייל דבי מאמין בתחום הביטוח. שלמה אליהו, לא סתם מאמין הוא רכש את השליטה במגדל. שניהם ראו את העיוות הגדול - חברות הביטוח הן מפלצות של ביטוח ושל ניהול כספי לקוחות. התחומים האלו לא יכולים להפסיד כלכלית. ביטוח זה סטטיסטיקה. אתם מרוויחים פער מסוים, קופון ביחס להתפלגות הנורמלית לתוחלת מסוימת - אם הסיכוי שתהיה שריפה הוא X והנזק הוא Y ויש לכם 1 מיליון אנשים שעשו כיסוי כזה, אז אתם יודעים שיש לכם תוחלת של הפסד מסוים. תגבו פי 1.5 מהתוחלת הפסד והרווחתם. הרווחתם - 20 שנה ואז הגיעה השריפה, ועדיי אתם מאוד רווחיים. במספרים גדולים ובמגוון ביטוחים, אין מקום להפסדים.
ניהול כספים זה עסק נהדר - אתם לוקחים קופון - דמי ניהול, ומעבר לכך, בחברות הביטוח יש גם פוליסות משתתפות ברווחים וזה בכלל מצוין, הן סוג של קרן גידור שלוקחת רווחים מהרווח של הלקוחות. ולמרות זאת, היה עיוות ענק בשוק. בשעה שמניות הפיננסים והבנקים בראשם זינקו, הביטוח היה תקוע. בשנתיים האחרונות על רקע הגאות בשוק ההון ועל רקע האימפוטנטיות של הרגולטור, לצד שינוי הדיווח החשבונאי שהפך לברור יותר למשקיעים, מניות הביטוח זינקו פי 3-4. אייל דבי צדק. שלמה אליהו צדק והפך את ההשקעה שלו לרווחית מאוד. 90% מהזמן הוא היה בהפסד עליה, ועכשיו הוא מורווח (עם דיבידנדים) בערך פי 3.5.
- הביטקוין מזנק, שער הדולר צונח בעולם - גם בישראל;
- מדד הביטוח טיפס ב-8.4% בהובלת מגדל; אלוני חץ עלתה ב-4.4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסבלנות משתלמת - אבל סבלנות זה למשקיעים ארוכי טווח.
וצריך להסתכל קדימה - האם חברות הביטוח מעניינות כעת? התשובה היא כנראה לא. גופים פיננסים מקבלים דיסקאונט בתמחור כי הם נתונים לרגולציה. הבנקים וחברות הביטוח עושים מאיתנו צחוק מאז המלחמה. למעשה, ג לפני זה, אבל מאז המלחמה אין פיקוח, אין רגולטור, הם גורפים כסף גדול - מספיק להסתכל על הרווחיות של הבנקים , על הריבית הנמוכה בפקדונות, עושק העו"ש; וגם - תסתכלו על הרווחיות הגדולה בתחום ביטוח הרכב וביטוח החיים. אין מישהו שדואג לציבור. הרווחים מזנקים, אבל האיום של רגולטור חזק לא מתומחר. איך זה ייתכן שבמשך שנים רבות חברות ביטוח נסחרו ב-0.5-0.6 על ההון שלהם בגלל האיומים הגדולים ועכשיו כולם מקבלים את זה שהן נסחרות ב-1.4-1.8 על ההון. אז היה עיוות, כנראה שגם עכשיו יש עיוות, אבל הוא לא מאוד גדול.