צניחה בייבוא רכבים בינואר - האם זה ישפיע על מניות יבואני הרכב?

דלק רכב וקרסו שנסחרות בבורסה סבלו כנראה בינואר מנפילה דרמטית במכירות - על פי נתוני רשות המסים בינואר נרשמה ירידה של 26.2% ביבוא רכבים לעומת שנה שעברה. עם זאת, דצמבר היה טוב וכנראה ביטא הקדמה של רכישות
מערכת Bizportal | (3)

בחודש ינואר 2020 נרשם יבוא בהיקף של 15,465 כלי רכב (פרטיים) לעומת  20,952 בינואר 2019, ירידה בשיעור של 26.2% - כך מוסרים ברשות המסים. יבוא רכב מסחרי הסתכם ב-728 כלי רכב לעומת 750 בינואר 2019, ירידה של 2.9%. 

ירידה ביבוא כלי רכב נוסעים מוסברת ע"י הקדמת יבוא כלי רכב לחודש דצמבר ערב השינוי במיסוי כלי רכב היברידיים. המשמעות לחברות יבואני הרכב - קרסו ו דלק רכב 1.29%   היא ככל הנראה - מכירות טובות ככל הנראה ברבעון רביעי של 2019 ורבעון חלש יחסית ברבעון ראשון של 2020. 

כך או אחרת, נתוני המגמה מצביעים על עליה ביבוא כלי רכב נוסעים החל מינואר 2019. כלומר, למרות הירידה בינואר 2020, המגה של עלייה ביבוא נמשכת.

רשות המסים מתייחסת גם לייבוא מוצרי חשמל ואלקטרוניקה - בחודש ינואר 2020, בהשוואה לינואר 2019, נרשמה מגמה מעורבת ביבוא של מוצרי החשמל הלבנים והאלקטרוניקה הבידורית. במקררים ומכונות כביסה חלה ירידה של 30.6% ו- 11.5% בהתאמה. לעומת זאת, במייבשי כביסה ובמדיחי כלים חלה עליה של 32.2% ו- 22.6% בהתאמה. ביבוא טלוויזיות נרשמה ירידה בשיעור של 13.1%.

בינואר 2020 נמשכה עליה ביבוא סיגריות בשיעור של 9.0%. העליה מוסברת ע"י מעבר מצריכת טבק לגלגול לצריכת סיגריות עקב העלאת מס קניה על טבק לגלגול החל ממרץ 2019. למספרים האלו יש משמעות גדולה על חברת גלוברנדס -0.12% שמייבאת סיגריות ומפיצה אותן ברחבי הארץ

עוד נמסר מרשות המסים כי סך יבוא טבק אחר, הכולל טבק לעישון, טבק לנרגילות, טבק למקטרת, סיגרים ויחידות טבק לחימום, ירד בינואר 2020 בשיעור של 63.4% לעומת ינואר 2019. עם זאת, הכנסות ממס קניה על טבק אחר ממשיכות לעלות כתוצאה, כאמור, מהעלאת מס קניה על טבק לגלגול.

סה"כ כלל היבוא בחודש ינואר 2020 הסתכם בכ-5.9 מיליארד דולר, ירידה של 3.8% לעומת ערך היבוא בינואר 2019. הירידה מוסברת בחלקה ע"י ירידה בערך יבוא כלי רכב כתוצאה מהקדמת יבוא בדצמבר 2019. נתוני המגמה מצביעים על יציבות בערך יבוא החל מינואר 2019.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 08/02/2020 19:00
    הגב לתגובה זו
    ככה עושים שיווק במסווה של כתבה.
  • 2.
    דרור 07/02/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
    חובה להפחית את כמות המכוניות הפרטיות ולהרחיקן מהכבישים .כך התחבורה הציבורית תזרום מהר יותר בזמינות טובה יותר ונהגים יעדיפו אותה על פני הפקקים האין סופיים .
  • 1.
    רן כספי 06/02/2020 11:14
    הגב לתגובה זו
    לא לשכוח הפעם מחלקים גם דיבידנדים .
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳