איתי בן זאב
צילום: יח"צ

הבורסה לני"ע: פיצול בתת ענף הנדל"ן המניב לשני תתי ענפים

בסוף השנה יפוצל הענף, לנדל"ן מניב בישראל ונדל"ן מניב בחו"ל.  הפיצול יאפשר השקת מדדים חדשים והשוואה בין חברות בעלות אופי דומה - צפו ברשימת המניות המלאה שתיכלל בכל ענף
איתן גרסטנפלד |

לאחר הפיצול של ענף הנדל"ן לשני תתי ענפים, הבורסה לניע בתא 0.53%  מודיעה על פיצול של תת ענף הנדל"ן המניב לשני תתי ענפים, אשר ייצרו הפרדה בין ענף "נדל"ן מניב בישראל" לבין ענף "נדל"ן מניב בחו"ל". לאחר הפיצול שיכנס לתוקפו החל מסוף שנת 2019 - 31 לדצמבר, יבוטל תת הענף נדל"ן מניב.

 

לדברי הבורסה, פיצול תת-ענף נדל"ן מניב, לשני תתי ענפים יאפשר להשיק בעתיד גם מדדים העוקבים אחר כל תת-ענף בנפרד. בנוסף, הדבר יאפשר לחברות הנדל"ן המניב הזרות להיכלל במדד המיועד לחברות נדל"ן מניב בחו"ל. כמו כן, יוכלו המשקיעים להשוות בין חברות בעלות אופי פעילות דומה.  

תת-ענף נדל"ן מניב כולל כיום 51 חברות מניות בשווי שוק כולל של כ-150 מיליארד שקל. לאחר הפיצול, תת ענף נדל"ן מניב בישראל יכלול 31 חברות מניות, ששווי השוק הכולל שלהן כ-118 מיליארד שקל. תת-ענף נדל"ן מניב בחו"ל יכלול 20 חברות מניות, ששווי השוק הכולל שלהן כ-32 מיליארד שקל.

 

רף הכניסה לתת הענף נדל"ן מניב בחו"ל יהיה לחברות אשר יעמדו בשני הקריטריונים שהציבו בבורסה. ראשית, 60% ומעלה מהכנסות החברה בתחום הנדל"ן מניב, יהיו מעסקי נדל"ן מניב בחו"ל.  שנית, 60% ומעלה מנכסי הנדל"ן מניב במאזן, יהיו נכסי נדל"ן מניב בחו"ל.

מנגד, רף היציאה מתת הענף יהיה לחברות אשר תרדנה מתחת לשני הקריטריונים של הבורסה. באם, מתחת ל-50% מהכנסות החברה בתחום הנדל"ן מניב, יהיו מעסקי נדל"ן מניב בחו"ל, וגם מתחת ל- 50% מנכסי הנדל"ן מניב במאזן, יהיו נכסי נדל"ן מניב בחו"ל. נכון להיום יכלול תת-ענף זה 20 חברות מניות, מתוכן 16 מניות הכלולות במדדי הבורסה.

תת-ענף נדל"ן מניב בישראל יכלול חברות שעיקר פעילותן נדל"ן מניב בישראל. תת הענף יכלול את כל החברות העוסקות בנדל"ן מניב, שאינן עומדות בכללי תת-ענף הנדל"ן המניב בחו"ל. נכון להיום יכלול תת-ענף זה 31 חברות מניות, מתוכן 27 מניות הכלולות במדדי הבורסה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -1.92%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.