אילן צחי
צילום: רמי זנגר

הסיבוב של אייפקס: רוצה להנפיק את זאפ לפי 700 מיליון שקל

הכנסות זאפ צמחו בשלוש השנים האחרונות בקצב שנתי ממוצע של כ-9%, מסך של כ-209 מיליון שקל בשנת 2015 לסך של כ-247 מיליון שקל בשנת 2017
ערן סוקול | (6)

קבוצת זאפ פרסמה היום טיוטת תשקיף לציבור לקראת הנפקה המיועדת להתבצע במהלך החודשים הקרובים. על פי התשקיף בכוונת קרן אייפקס להנפיק כ-35%-25% מהחברה, כאשר לפי הערכות שווי החברה המבוקש יעמוד על 700 מיליון שקל. הערכות הן כי השווי הסופי שייקבע בהנפקה יהיה נמוך יותר.

 

קבוצת זאפ הינה קבוצת אתרי הצרכנות הגדולה בישראל, עם יותר מ-20 אתרים ואפליקציות מעולמות תוכן שונים, בהם דפי זהב, מסעדות, השוואת מחירים, משפטים, בריאות, עיצוב, חוגים, חתונות ועוד. אתרים אלה מציעים מנועי חיפוש מתקדמים ומעניקים מגוון כלים לקבלת החלטות צרכניות. באתרי הקבוצה יש מדי חודש כ-16 מיליון כניסות גולשים ויותר מחצי מיליון חוות דעת על מוצרים ועסקים שונים.

 

אתרי זאפ, המאגדים כ-400 אלף עסקים, מהווים פלטפורמה פרסומית רחבה ועשירה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים עם מגוון כלים שיווקיים דיגיטליים מתקדמים המאפשרים להם להיחשף לקהלים רלוונטיים בכל הארץ. מדי חודש מספקים אתרי זאפ מעל 7 מיליון לידים בממוצע לעסקים קטנים ובינוניים.

הרווח הנקי הוכפל תוך שנתיים

הכנסות זאפ צמחו בשלוש השנים האחרונות בקצב שנתי ממוצע (CAGR) של כ-9%, מסך של כ-209 מיליון שקל בשנת 2015 לסך של כ-247 מיליון שקל בשנת 2017.

 מקור: מצגת למשקיעים זאפ

בשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי מפעילות נמשכת של כ-37 מיליון שקל בשנת 2017, המשקף שיעור צמיחה שנתי ממוצע של כ-38% ביחס לרווח נקי של כ-19 מיליון שקל בשנת 2015.

 * רווח נקי מפעילות נמשכת. מקור: מצגת למשקיעים זאפ

להלן תמצית דוחות רווח והפסד של זאפ לשנים 2017-2015 ולרבעון הראשון של 2018:

מקור: מצגת למשקיעים זאפ

*רווח נקי מפעילות נמשכת. 

** ב-EBITDA לשנת 2016 מנוטרלת הוצאה חד פעמית בסך של כ-4.5 מיליון שקל בגין הפרשה לתביעה משפטית. ב-EBITDA לרבעון הראשון של שנת 2018, מנוטרלות הוצאות ייעוץ ומשפטיות חד פעמיות בסך כולל של כ-800 אלף שקל.

אייפקס מעריכה כי שווי החברה זינק פי 5 תוך שלוש שנים

מאז רכשה אייפקס את זאפ במחצית 2015, תמורת 145 מיליון שקל עם (חוב של 90 מיליון שקל), פעלה יחד עם הנהלת החברה ועובדיה ליישום אסטרטגיה לצמיחה מהירה בשוק העסקי וכניסה לתחומים חדשים. באייפקס מעריכים כי "ההנפקה מבטאת את הצלחת הטעמת האסטרטגיה, שהובילה לצמיחה עקבית ומשמעותית בהכנסות וברווחי החברה, תוך הצבתה בחזית הטכנולוגית וחיזוק מעמדה בשוק הישראלי הן בקרב עסקים והן בקרב צרכנים."

 

בין המהלכים המשמעותיים שביצעה הקבוצה בשנתיים האחרונות ניתן למנות את השקת תחום הביג דאטה, רכישת אתר החוגים "חוגל" לילדים ומבוגרים, והמשך השקעה ושידרוג האתרים המובילים של הקבוצה, בהם זאפ השוואת מחירים, זאפ דוקטורס, זאפ מתחתנים, זאפ משפטי, זאפ רסט ועוד. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דורון 19/07/2018 07:58
    הגב לתגובה זו
    ערימות של בעיות, סיפורים שאין מוצרים, בזבוז אדיר של זמן ועצבים. בעיות בפרסום ביקורות שליליות לעסקים בעייתיים. בקיצור מעצבן ומרגיש רע לי לקנות בזאפ. גם השירותים והחברות הקשורים די הצחיקו אותי.
  • 5.
    מנהלי קופות הפנסיה לא תוכלו להגיד לא ידעתם!! (ל"ת)
    קשקמח 18/07/2018 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ממסדיים ובעלי ZAP 17/07/2018 22:49
    הגב לתגובה זו
    ZAP יוצאים בהנפקה, מנהלי גופים ממסדיים (שמנהלים את כספי הפנסיות שלנו) משלמים מכספנו על חברות קש בערך מנופח. איזה טובות הנאה הם מקבלים כנשאה שלעולם לא נדע. יד רוחצת יד.
  • 3.
    מכיר אותם 17/07/2018 16:39
    הגב לתגובה זו
    אייפקס ממלאים בלונים ובועות. קונים חברות . הורסים את כוח האדם ואחר כך מוכרים לציבור את המוצרים ביוקר ואת החברה לפרייאר הבא בתור. קרן זרה שלא משלמת מיסים . דופקת את העובדים והלקוחות . ועושה בעיקר לעצמה ולמנהליה. כל בעלי התפקידים שם עם פרצופים וצורה של הנבל הקלאסי.
  • 2.
    החברה צומחת רק 9 אחוז שנתי, ואייפקס החליטו שהיא שווה פ5 (ל"ת)
    רועי 17/07/2018 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבי 17/07/2018 16:23
    הגב לתגובה זו
    שכחתם רק לציין שבא למגרש בחור חדש GOOGLE SHOPPING מתחילה פעילות בארץ - על חשבון זאפ , ובגדול תוך שנה שנתיים זאפ תעבור להפסדים
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.