בנק ירושלים מוכר את תיק הברוקראז' למיטב דש תמורת 21 מיליון שקל

בנק ירושלים צפוי לרשום רווח של 20 מיליון שקל בדו"חות לכשתושם העסקה
גיא בן סימון | (7)

בנק ירושלים דיווח היום כי ימכור את תיקי לקוחות הברוקראז', הכוללת את תיקי הלקוחות העצמאיים ותיקי הלקוחות המוסדיים של הבנק, לבית ההשקעות מיטב דש תמורת 21 מיליון שקל. גם לאחר המכירה הבנק הבנק ימשיך להיות חבר בבורסה לניירות ערך, לאחר שינוי המבנה בה, בשיעור אחזקה של כ-5%.

העסקה כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים ואישור בית המשפט בעניין הסבת כספי הלקוחות. לכשתושלם העסקה בנק ירושלים צפוי לרשום רווח משוער של 20 מיליון שקל. 

בכך, בנק ירושלים מוותר על פעילות הברוקראז' שלו, כארבע שנים לאחר שרכש אותה מכלל פיננסים. תחום הברוקראז' סובל בשנים האחרונות מירידה בשיעור העמלות בשל התחרות, מה שגורר ירידה בהכנסות וצמצום הפעילות.

גיל טופז, מנכ"ל בנק ירושלים: "מכירת תיק לקוחות הברוקראז' יאפשר לנו להתמקד בתחומי הליבה בדגש על מתן פתרונות בנקאיים משלימים ללקוחות כל הבנקים, ומי שירוויחו מכך הם הלקוחות. אסטרטגיית ההתמחות והמיקוד תאפשר לנו להתכנס לפעילות הליבה ולהשיג יתרון תחרותי לטווח ארוך. לקוחות סניפי בנק ירושלים ימשיכו ליהנות משירותי ני"ע איכותיים".

אילן רביב, מנכ"ל בית ההשקעות מיטב דש: "באמצעות רכישת פעילות הברוקראז', אנו ממשיכים להרחיב את פעילותנו בתחום חבר הבורסה ללקוחות פרטיים (טרייד) והברוקראז' המוסדי שלנו. אנו מהווים תחרות למערכת הבנקאית ומאפשרים ללקוחות פרטיים הפעילים בבורסה בארץ ובשווקי חו"ל לקנות ולמכור ניירות ערך ופעילויות נלוות כגון פקדונות והמרות מט"ח. הפעילות מבוצעת במערכות טכנולוגיות מתקדמות ובמחירים תחרותיים ביותר לעומת הנהוג במערכת הבנקאית. אני שמח לראות שגם הרגולטורים השונים הביעו לאחרונה את רצונם לפתוח תחום זה לתחרות ולעודד את הפעילות המתחרה בבנקים. מיטב דש תהיה האלטרנטיבה המובילה במאמץ זה".

עוה"ד ניר דאש ורעות אלקלעי ממשרד הרצוג- פוקס- נאמן ושות' ייצגו בעסקה את מיטב דש טרייד ואת מיטב דש ברוקראז'.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    א 11/12/2017 16:32
    הגב לתגובה זו
    פחות שחקנים - פחות תחרות.
  • 4.
    גם אגוד יעבור למזרחי וזה סוף התחרות היכן הרגולטור (ל"ת)
    מיקי 16/10/2017 10:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה קורה עם ההסכמים שבין הלקוחות לבנק ירושלים? (ל"ת)
    ארז 16/10/2017 10:04
    הגב לתגובה זו
  • גם אני שואל. (ל"ת)
    שמטוב 16/10/2017 12:19
    הגב לתגובה זו
  • דרור 16/10/2017 11:53
    הגב לתגובה זו
    אבל כמו שזה נראה מיטב יעלו עמלות- בכלל לא ברור איך פעילות שהיתה רשומה בספרי בנק ירושלים בשווי 1מ' נמכרת ב21 מ'
  • 2.
    עוד ענף במשק שמתווסף לרשימת המחוסלים (ל"ת)
    אילן 16/10/2017 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיהיה בהצלחה לכל החבר'ה שם. (ל"ת)
    מתחרה 16/10/2017 09:39
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?